پنج شنبه- 30 بهمن 1399-ترویج گردشگری روستایی

به نام خدا

ترویج گردشگری روستایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا (بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی)، بیست و یکمین جلسه ترویج گردشگری روستایی از ساعت 17:00 روز چهارشنبه مورخ 1399/11/29 با حضور آقایان سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و خانم ها فاطمه فکری مشاور حوزه گردشگری بکوجا و فرشته لاله  به صورت حضوری در دفتر بکوجا برگزار شد.


  
سید علی لطفی زاده

دکتر فاطمه فکری

فرشته لاله
سیدعلی لطفی زاده
فاطمه فکری
فرشته لاله


براساس گزارش روابط عمومی بکوجا، خانم دکتر فکری گزارشی از ملاقات با صاحب نظران حوزه گردشگری ارائه نمود که بر اساس گزارش خانم فکری موانع و مشکلات پیش روی ترویج گردشگری از دیدگاه افراد مختلف به شرح زیر عنوان شد:

  1. در گردشگری مانند سازمان جنگلداری قانون مجزا و مشخصی وجود ندارد. تنها قانون ناظر بر فعالیت های گردشگری را قانون تشکیل میراث فرهنگی می باشد و موارد دیگر به صورت دستورالعمل و آیین نامه می باشدکه آیین نامه ها از قوانین نظارتی و حمایتی لازم برخوردار نمی باشند.
  2. وجود اقتصاد ناسالم در ایران و سود بیشتر حاصل از کارهای غیر مولد در ایران موجب عدم اعتماد به سرایه گذاری در این حوزه و توسعه نیافتگی گردشگری شده است.
  3. ایجاد چند منطقه گردشگری در مناطق منتخب براساس طرحی که در سال 1394 اجرا شد که این طرح با هدف افزایش ضریب ماندگاری گردشگری در این مناطق و همچنین بازدید گردشگر از چند استان به صورت همزمان اجرا شده بود.
  4. تجمیع نظر چندین اقتصاد دان برای تدوین طرح بودجه مجازی یا مانوری با حذف درآمد حاصل از نفت در اقتصاد کشور و جایگزینی درآمد نفتی با درآمد حاصل از گردشگری در جهت دستیابی به راهکارهای کسب درآمد از ترویج گردشگری.


خانم فکری در پاسخ موسس بکوجا در خصوص هدف صاحب نظران از عنوان موارد بالا را کسب درآمد برای مردم دانست.

همچنین موسس بکوجا ضمن اشاره به غیر عملیاتی بودن طرح جایگزینی درآمد حاصل از گردشگری با درآمد حاصل از نفت به ناچیز بودن این درآمد در مقابل در امد نفتی و درآمد 11میلیارد دلاری ترکیه از گردشگری در مقابل 871 میلیارد دلار درآمد کل کشور در آمار GDP این کشور با وجود دارا بودن زیر ساخت های قابل توجه گردشگری و خدمات قابل قبول این کشور به گردشگران، به درآمد بسیار پایین تر ایران در این حوزه اشاره کرد که در مقابل درآمدی نفتی قابل توجه نخواهد بود.


مهندس لطفی زاده با تاکید مجدد بر هدف باز توزیع ثروت از طریق ترویج گردشگری روستایی از شکل گیری موضوعاتی چون:

  1. بهبود رابطه قومیت های مختلف در کشور
  2. قوی شدن سرمایه اجتماعی
  3. شناخت دقیق تر مردم از ظرفیت های کشور در راستای ترویج گردشگری داخلی سخن گفت.



براساس گزارش روابط عمومی بکوجا، مهندس لطفی زاده موانع و مشکلات ترویج گردشگری داخلی را همچون موارد زیر عنوان کرد:

  1. کمبود منابع مالی مردم برای هزینه های سفر
  2. در صورت بهبود شرایط مالی و تامین منابع مالی برای سفر، مردم با توجه به مزیت های سفر خارجی به طور مثال کشور ترکیه، ازجمله ارزان و مقرون به صرفه بودن خرید پوشاک در این کشور، نزدیک بودن به ایران ، امکانات و سرویس دهی بهتر در هتل ها و ... ؛ مردم سفر به ترکیه را نسبت به سقر داخلی ترجیح خواهند داد.
  3. مقرون به صرفه نبودن سفر داخلی.
  4. نبود زیر ساخت مناسب برای جذب گردشگر در ایران
  5. عدم وجود فرهنگ گردشگر پذیری در روستاها
  6. عدم معرفی امکانات و خدمات موجود در هر منطقه براساس نمادهای تعریف سده
  7. کمبود جذابیت گردشگر پذیر در مناطق هدف
  

 

موسس بکوجا در تشریح موارد عنوان شده و با اشاره به تولید انبوه و استفاده از تکنولوژی های روز در تولیدات کشورهای پیشرفته به قیمت پایین در محصولات این کشورها در مقابل قیمت تمام شده در ایران با توجه به عدم استفاده از تکنولوژی و دانش فناور، به مقرون به صرفه نبودن سفرداخلی و همچنین سفر توریست در ایران سخن گفت.



مهندس لطفی زاده توجه به نکات اشاره شده را گره گشای ترویج گردشگری در ایران دانست. وی همچنین تدوین اصولی و کامل مزایا و معایب ترویج گردشگری را لزوم تصمیم گیری در این حوزه دانست و همچنین با اشاره به فلسفه وجود انسان بر زمین که منع کردن است، یکی از راهکارهای ترویج حوزه گردشگری را ایجاد ممنوعیت عنوان نمود. به گونه ای که لزوم انجام سفر،  پرداخت جریمه اعلام شود در این صورت به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد سفرها خوایم بود.


در پایان موسس بکوجا مجددا بر لزوم تدوین سیاست ترویج گردشگری تاکید نمود.



-اخبار مرتبط:



 -مقالات مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *