چهارشنبه-13اردیبشهت 1402-امضاء تفاهم نامه جدید میان بکوجا و سازمان بهزیستی.

به نام خدا

امضاء تفاهم نامه جدید میان بکوجا و سازمان بهزیستی

چهارشنبه 13/02/1402

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) از امضاء تفاهم نامه جدید میان این سازمان و سازمان بهزیستی خبر داد.

به موجب این گزارش، این تفاهم نامه در ادامه تفاهم نامه قبلی این دو سازمان که در مهرماه 1400 به امضاء رسیده بود منعقد گردیده و مدت اعتبار آن سه سال می باشد.

براساس این گزارش، این تفاهم نامه توسط سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و بهزاد وحیدنیا معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی امضا شده است.

پیش از این تفاهم نامه مشابهی در مهرماه 1400 فیمابین مهندس لطفی زاده و دکتر فاطمه رضوان مدنی رییس وقت مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور به امضاء رسیده بود که مدت اعتبار آن به پایان رسیده بود.

ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در استفاده از ظرفیت های مردمی

در حاشیه این مراسم، دکتر وحیدزاده به ضرورت استفاده از ظرفیت های مردمی برای تحقق اهداف پیشگیری در امور بهزیستی تاکید نمود و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص واگذاری کارها به مردم و سیاست گذاری و نظارت بر اجرای درست سیاست ها از سوی دولت، امضای این تفاهم نامه را گامی در جهت استفاده از ظرفیت های مردمی برای ارائه خدمات استعدادسنجی و هدایت تحصیلی و شغلی مردم کشور بویژه نیروی کار فعلی و نیروی کار آینده کشور برشمرد.

ارزیابی مثبت از اقدامات بکوجا

معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز پیشگیری بهزیستی کشور با اشاره به سابقه موفق همکاری دو سازمان در یک و نیم سال گذشته، از فعالیت های بکوجا در استان های مازندران، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و تهران سخن گفت و اظهار امیدواری نمود تا ضمن تعمیق این فعالیت ها در استان های یاد شده، شاهد فعالیت این موسسه در دیگر استان های کشور نیز باشیم.

اهمیت استعدادسنجی در توسعه اقتصادی کشور

وحیدزاده هدایت درست نیروی کار در کشور را مهمترین عامل پیشگیری از انجام هزینه های بی دلیل و بهترین روش برای ایجاد رضایتمندی در افراد از تحصیل و شغل خود دانست و موضوع تفاهم نامه را بهره برداری از دانش و تخصص حرفه ای در حوزه روانشناسی و مشاوره به منظور برنامه ریزی در توان سنجی، استعدادیابی و هدایت شغلی افراد، افزایش بهره وری جامعه کار با هدف کمک به توسعه کارآفرینی و رفع موانع کار و تولید در بخش غیردولتی دانست.

SHAPE \* MERGEFORMAT

نقش بهزیستی در تفاهم نامه جدید

معاون مشاوره و امور روان شناختی مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور نقش سازمان بهزیستی در این تفاهم نامه را به شرح زیر عنوان کرد:

  1. همکاری و ایجاد امکان بهره مندی بکوجا از تجارب و ظرفیت های تخصصی سازمان بهزیستی و تسهیل مشارکت بین بخشی با مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان حسب نیاز بکوجا
  2. راهنمایی لازم در تسهیل صدور مجوز راه اندازی مرکز مشاوره روانشناختی در صورت درخواست بکوجا
  3. مشارکت تخصصی در برگزاری کارگاه های آموزشی و ارتقای سلامت روانی اجتماعی منطبق با اهداف تفاهم‌نامه
  4. مشارکت در برگزاری همایش و سمینارهای تخصصی در سطوح مختلف استانی و کشوری
  5. مشارکت در انجام پژوهش های علمی-کاربردی براساس مفاد تفاهم نامه
  6. معرفی مراکز مشاوره مرتبط و دارای مجوز از سازمان بهزیستی جهت بهره برداری توسط بکوجا

نقش بکوجا در تفاهم نامه جدید

وحیدزاده همچنین نقش بکوجا در این تفاهم نامه را نیز به شرح زیر عنوان کرد:

  1. بهره گیری از ظرفیت های بکوجا در معرفی کارکردهای خدمات تخصصی روانشناسی در ارتقای سلامت روانی اجتماعی جامعه کار و تولید و نیز توان سنجی و نیز توانمندسازی افراد در انتخاب و با توسعه شغل و نیز افزایش بهره وری با اهداف عام المنفعه
  2. تامین و بهره برداری از نیروها و استانداردهای تخصصی حوزه روانشناسی در قالب مراکز مطابق با دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی و در چارچوب اهداف بکوجا
  3. تامین مربی دارای صلاحیت و مود تایید سازمان بهزیستی و توسعه آموزش های روانشناختی عمومی جامعه هدف بکوجا در قالب دوره های کددار سازمان بهزیستی
  4. همکاری و امکان استفاده مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی از دفاتر استعدادیابی، امور مشاوره، برنامه‌ریزی و نظارت، ارزیابی مراکز آموزشی همکار بکوجا در راستای مفاد تفاهم نامه
  5. رعایت دقیق ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی مطابق با دستورالعمل ها و بخشنامه های تخصصی
  6. اخذ مجوز فعالیت مرکز مشاوره و نظارت تخصصی مسئول فنی بر کلیه فعالیت های مرتبط با خدمات روانشناختی مرکز و سایت های مربوط
  7. همکاری در معرفی خدمات سازمان بهزیستی به دریافت کنندگان خدمت از بکوجا
  8. ارائه سرفصل های آموزشی و استفاده از مربیان مورد تایید در توسعه آموزش های استاندارد مرتبط با موضوع تفاهم نامه

تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی

وحیدزاده در پایان مراسم امضاء این تفاهم نامه اظهار امیدواری کرد تا استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی بتواند سرعت تحقق اهداف سازمان بهزیستی را افزایش دهد و جامعه را به سمت شناخت استعدادها و توانایی های افراد و هدایت آنان به سمت شکوفایی آن ها سوق دهد.

تقدیر بکوجا از سازمان بهزیستی و بویژه شخص آقای دکتر وحیدنیا برای تحقق مفاد تفاهم نامه

مهندس لطفی زاده موسس بکوجا نیز در این جلسه با تقدیر از همکاری سازمان بهزیستی در توسعه فرهنگ استعدادسنجی و ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه این خدمت به مردم کشور، از زحمات دکتر وحیدنیا در اجرای مفاد تفاهم نامه قبلی تشکر و اظهار امیدواری کرد تا با اجرای مفاد تفاهم نامه جدید، خدمات بهتر و بیشتری به مردم عزیز کشور ارائه گردد.

بکوجا نقش نخ تسبیح برای خود قائل است

موسس بکوجا بار دیگر بر نقش نخ تسبیح برای بکوجا تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما ظرفیت های فراوانی برای ارائه خدمات روان شناختی به مردم ایجاد شده است، لیکن در حال حاضر هر بخش از این زیرساخت ها به صورت مجزا عمل می کنند و هم افزایی مورد انتظار اتفاق نمی افتد.

سه محور مهم فعالیت های بکوجا برای تحقق رونق اقتصادی از مسیر استعدادسنجی

لطفی زاده سه محور مهم فعالیت های بکوجا در حوزه استعدادسنجی را به شرح زیر عنوان کرد:

  1. تولید محتوا و پرسشنامه های اختصاصی برای استعدادسنجی با محوریت دانشگاه های کشور
  2. سازماندهی، بازآموزی و بهنگام سازی دانسته های متخصصین فعال در این رشته
  3. روشنگری و تبیین اهمیت استعدادسنجی در رونق اقتصادی، کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد رضایتمندی در بخش های مختلف زندگی برای مردم و بویژه نیروی کار موجود و نیروی کار آینده کشور (دانش آموزان و دانشجویان)

سازمان بهزیستی از تولید پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی حمایت نماید

مهندس لطفی زاده حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری و نیز انعقاد قراردادهای پژوهشی و حمایت از تولید مقالات علمی در زمینه استعدادسنجی را از مهمترین اقدامات بکوجا در تولید محتوای لازم برای این فعالیت برشمرد و از سازمان بهزیستی خواست که در این فعالیت نقش پررنگی را در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه ایفا نماید.

سازمان بهزیستی برای گذراندن دوره های بازآموزی متخصصین اهمیت ویژه قائل شود

لطفی زاده نقش سازمان بهزیستی در سازماندهی، بازآموزی و بهنگام سازی دانسته های متخصصین را نیز بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی نمود و با اشاره به پیش بینی همکاری مشترک دو مجموعه در این مسیر، از پیش بینی برگزاری دوره های کددار برای تحقق این هدف با همکاری سازمان بهزیستی و همچنین ارزش قائل شدن به گذراندن این دوره ها برای صدور و یا تمدید مجوز فعالیت متخصصین این حوزه تاکید کرد.

سازمان بهزیستی شرایط لازم برای فعالیت مروجین بکوجا در ساختمان های این سازمان را فراهم نماید

موسس بکوجا بر فرهنگ سازی برای توسعه فرهنگ استعدادسنجی درکشور نیز تاکید نمود و از سازمان بهزیستی خواست تا شرایط لازم برای حضور مروجین بکوجا در ساختمان مرکزی و دیگر ساختمان های ستادی سازمان بهزیستی در تهران و دیگر نقاط کشور به منظور تبیین اهمیت استعدادسنجی در پیشرفت اقتصادی افراد و کشور فراهم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *