یکشنبه-7خرداد1402-استفاده از تجربه قوه قضائیه در سنجش شخصیت برای دیگر دستگاه ها.

به نام خدا

استفاده از تجربه قوه قضائیه در سنجش شخصیت برای دیگر دستگاه ها

(یکشنبه 1402/03/07)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری نشست صمیمانه‌ای میان مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا و دکتر مرتضی روزبهانی رییس اداره سنجش شخصیت قوه قضائیه خبر داد.

      


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهرابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودی
مرتضی روزبهانی- بکوجا- استعدادسنجی
سید علی لطفی زاده
ذبیح الله محمودی
مرتضی روزبهانی


براساس این گزارش، در این جلسه که در محل معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و از ساعت 10 روز یکشنبه 1402/03/07 برگزار شد، علاوه بر لطفی زاده، ذبیح اله محمودی مسئول پیگیری های ویژه بکوجا نیز حضور داشت.

این نشست متعاقب دیدار هفته قبل با دکتر احمد برجعلی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و معرفی آقایان دکتر مهدی خانجانی از اعضای هیئت علمی این دانشکده و مدیر خدمات آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر مرتضی روزبهانی فارغ التحصیل مقطع دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد و رییس اداره سنجش شخصیت قوه قضائیه از سوی ایشان برای همکاری در حوزه مشاوره و استعداد سنجی صورت گرفت.

 در ابتدای این دیدار مهندس لطفی زاده به تبیین اهداف و برنامه های موسسه مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) پرداخت و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی نمودن اقتصاد و واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم، رویکرد بکوجا را تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی از طریق اقتصاد مردمی، بهره‌ور و دانش بنیان عنوان کرد و مهمترین عامل در تحقق این هدف را سرمایه انسانی دانست.

لطفی زاده با تاکید بر نقش 64درصدی عامل انسانی در توسعه اقتصادی، حداکثر نقش آفرینی افراد در اقتصاد ملی را وابسته به میزان شناخت افراد از استعدادها، توانایی ها و علایق خود و تلاش در جهت شکوفایی این استعدادها دانست و ورود عامل انسانی به مشاغلی که منطبق با استعدادها و علایق وی می باشد را موجب تحقق حداکثر پیشرفت در اقتصاد ملی برشمرد.

اهمیت و ارزش نیروی انسانی در توسعه اقتصادی

موسس بکوجا توجه به اهمیت و ارزش نیروی انسانی در توسعه اقتصادی را ضروری دانست و مقدمه ورود افراد به چرخه بازدهی حداکثری در اقتصاد فردی و ملی را خودشناسی و شناخت استعدادها و علایق افراد از سوی خودشان دانست و با تاکید بر ضرورت استعداد سنجی و خودشناسی توسط عموم مردم جامعه، اولویت این کار را با جوانانی که در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و یا پس از تحصیل در آستانه ورود به بازار کار هستند و نیز نوجوانان شاغل به تحصیل در مدارس که در آینده نزدیک وارد بازار کار خواهند شد دانست.

شایسته گزینی- بکوجا


مهندس لطفی زاده با اشاره به نشست ها و ملاقات‌های قبلی با اساتید روانشناسی برای همکاری با بکوجا و توصیه دکتر برجعلی رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی به بهره گیری از ظرفیت بالای دکتر روزبهانی، خواستار همکاری دکترروزبهانی و انتقال تجربیات ارزشمندی که بواسطه حضور وی در قوه قضائیه ایجاد شده است به دیگر دستگاه ها و نهادها شد.

در ادامه این جلسه دکتر روزبهانی نیز با ابراز خرسندی از آشنایی با مجموعه بکوجا، توضیحاتی راجع به ضرورت توجه به مباحث استعدادسنجی و ارزیابی شخصیت افراد برای ورود به عرصه های شغلی و کاری مطرح نمود و افزود: برای انتخاب افراد جهت مشاغل حساس نیاز به انجام آزمون ها و مصاحبه های روانشناختی و شخصیت شناسی علاوه بر آزمون های علمی و ارزیابی های گزینشی می باشد.

روزبهانی به تلاش های انجام شده برای پذیرش ارزیابی شخصیت به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب و مصاحبه افراد برای همکاری با قوه قضائیه از سال 1392 اشاره کرد و نتیجه این اقدامات را تشکیل اداره سنجش شخصیت در این قوه برشمرد.

دکتر روزبهانی با اشاره به مقاومت های ابتدایی در ساختار قوه برای شکل گیری این اداره، از باور امروز عموم مدیران این قوه نسبت به اهمیت این موضوع و نقش آن در انتخاب دقیق تر و صحیح تر افراد برای جایگاه های شغلی مختلف سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا این تجربه در دستگاه های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رییس اداره سنجش شخصیت قوه قضائیه، استفاده از یک گروه زبده از متخصصین و صاحب نظران رشته روانشناسی برای طراحی فرآیند سنجش شخصیت افراد و حضور ایشان در اجرای این فرآیند را مهمترین رکن در موفقیت های کسب شده دانست و بر ضرورت همکاری بیشتر متخصصین و اساتید برای پویایی این فرآیند تاکید کرد.

استعدادسنجی- شایسته گزینی- بکوجا

دو محور استفاده از تجربیات دکتر روزبهانی

در ادامه این دیدار مهندس لطفی زاده دو محور زیر را برای استفاده از تجربیات دکتر روزبهانی پیشنهاد کرد:

  1. استفاده از تجربیات قوه قضائیه در سنجش شخصیت به عنوان بخشی از فرآیند جذب نیرو بویژه در مشاغل حساس، برای اقناع دیگر دستگاه ها برای اتخاذ رویه های مشابه با محوریت آقای دکتر روزبهانی
  2. استفاده از تیم متخصص و خبره همکار با قوه قضائیه در طراحی فرآیند سنجش شخصیت در دیگر دستگاه ها

در خاتمه این نشست مهندس لطفی زاده ضمن اظهار مجدد خوشوقتی از آشنایی با دکتر روزبهانی و تجربیات ارزشمن ایشان، اظهار امیدواری نمود تا همکاری‌های مشترک بتواند زمینه را فراگیری فرهنگ شایسته گزینی از ابعاد روانشناختی و شخصیتی بویژه برای مشاغل مدیریتی و در نتیجه ارائه خدمات بهتر به مردم کشور فراهم نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *