یکشنبه-7خرداد1402-دیدار صمیمانۀ موسس بکوجا با اعضای هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی – ارزیابی پیشرفت اجرای تفاهم‌نامه فی مابین.

به نام خدا

دیدار صمیمانۀ موسس بکوجا با اعضای هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی  ارزیابی پیشرفت اجرای تفاهم‌نامه فی مابین

(یکشنبه 1402/03/07)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری نشست صمیمانه‌ای میان مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا و دکتر محمدعلی مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که در محل دانشکده و از ساعت 13:00 الی 14:30 روز شنبه 1402/03/06 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. محمدعلی مظاهری؛ رئیس دانشکده و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
  3. دکتر امیررضا اصنافی؛ معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
  4. ابراهیم علیزاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
  5. علی رحیمی؛ رابط بکوجا با دانشگاه شهید بهشتی
  6. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا و انجمن‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی

 

 


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهعلی رحیمی- بکوجا- دانشگاه شهید بهشتیمحمدعلی مظاهری- بکوجا- دانشگاه شهید بهشتی
سید علی لطفی زاده
علی رحیمی
محمدعلی مظاهری
امیرعلی شیخ الاسلام زادهابراهیم علیزاده- بکوجا - دانشگاه شهید بهشتیامیررضا اصنافی-بکوجا - دانشگاه شهید بهشتی
امیرعلی شیخ الاسلام زاده 
ابراهیم علیزاده
امیررضا اصنافی


سرمایه انسانی مهمترین رکن در توسعه اقتصادی است

در ابتدای این دیدار، مهندس لطفی‌زاده به بیان سابقه فعالیت بکوجا و چگونگی پرداختن به موضوع استعدادسنجی توسط این سازمان پرداخت و گفت: در تلاش خود برای عملی کردن راه‌های بهبود بهره وری و دانش بنیان نمودن واحدهای تولیدی موثر در اقتصاد ایران، هر روز به اهمیت سرمایه انسانی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی واقف تر شده ایم و به این نکته ایمان یافته ایم که بدون شناسایی استعدادها و توانایی ها و علایق افراد جامعه و بسترسازی برای شکوفایی این استعدادها و قرارگیری آنان در مشاغل متناسب با علایق و توانمندی هایان، نمی توان به اهداف بلند اقتصادی دست یافت و به همین جهت از متخصصین علم روانشناسی که می توانند راه را برای شناخت استعدادها و علایق افراد و ویژگی های فردی موردنیاز برای مشاغل مختلف نشان دهند درخواست یاری نموده‌ایم.

توجه به علم و پژوهش به عنوان فراز اول توصیه های هفتگانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم

سید علی لطفی زاده به اهمیت موضوع علم و پژوهش در بیانات مقام معظم رهبری اشاره نمود و گفت: رهبری معظم انقلاب بارها به موضوع اهمیت دانش و پژوهش به عنوان پیش نیاز توسعه کشور اشاره نموده اند و در بیانیه گام دوم انقلاب هم فراز اول توصیه های خود را به علم و پژوهش اختصاص داده اند و این بیانگر اهمیت ویژه دانشگاه در اجرای بیانیه گام دوم و ضرورت توجه بیشتر مسئولین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و نیز اعضای هیئت علمی به نقش خود در توسعه کشور است.

افزایش 10 برابری تولیدناخالص داخلی ایران با برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح محتمل است

موسس بکوجا سپس به مطالعه تطبیقی میان ایران و آلمان، که توسط بکوجا انجام شده است اشاره کرد و افزود: ایران و آلمان دارای جمعیت تقریبا برابر هستند ولی در آلمان 50% جمعیت شاغل هستند و تولید ناخالص داخلی سالیانه 4000 میلیارد دلار را رقم می زند، در حالیکه در کشور ما حدود 28% جمعیت شاغل می باشند و تنها 200 میلیارد دلار در سال تولید ناخالص داخلی را رقم می زنند و این در حالی است که کشور ما  برابر متوسط منابع طبیعی موجود در دنیا را در اختیا دارد و از این رو در صورت وجود برنامه ریزی و سیاست گذاری درست، تحقق تولید ناخالص داخلی حداقل 2000 میلیارد دلاری برای ایران بسیار محتمل است.

ضرورت همکاری دانشکده های روانشناسی در تعریف ویژگی های مشاغل جدید

لطفی زاده افزود: با مطابقت دادن مشاغل دو کشور ایران و آلمان متوجه شده ایم که در کشور آلمان، تعداد زیادی عناوین شغلی وجود دارد که اساساً در ایران تعریف نشده است و یکی از خواسته‌های ما از دانشکده‌های روانشناسی بخصوص در گرایش صنعتی-سازمانی این است که گروهی را تشکیل داده و بر روی شناسایی و تعریف ویژگی های مشاغل جدید که دیر یا زود در کشور ما هم فراگیر خواهد شد تحقیق کنند.

روانشناسی و مشاوره می تواند موجب بهبود 2 میلیارد دلاری تولیدناخالص داخلی کشور شود

لطفی زاده بر اهمیت اقتصادی حوزه استعدادسنجی هم تاکید کرد و گفت، اگر هر ایرانی در سال به طور متوسط 25 دلار در حوزه های مربوط به روانشناسی و مشاوره که نقش بسیار مهمی در آینده فردی و اجتماعی او خواهد داشت هزینه نماید، در این صورت سالیانه بالغ بر دو میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت.

لطفی‌زاده در ادامه، موضوعات و محورهای تفاهم‌نامه بین دانشکده و بکوجا را برشمرد.

یادآوری و تکرار، راه بیان اهمیت استفاده از استعدادسنجی به مسئولان

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: در ضروری بودن این کار شکی نیست و پتانسیل‌های آن نیز در کشور موجود است ولی سیستم مدیریت کشور، هنوز لزوم و اهمیت این مقوله را نپذیرفته است و اراده مدیریتی در سطح کلان، برای آن وجود ندارد.

مهندس لطفی‌زاده، پیشنهاد و فعالیت بکوجا را، به دلیل عدم ایجاد منافع اقتصادی برای خود، صادقانه و مقبول دانست و برای جلب نظر و دیدگاه مدیران کشور، برای استفاده از نتایج استعدادسنجی در انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها، به لزوم تکرار این مقوله و یادآوری فراوان در خصوص آن، خطاب به مسئولین اشاره نمود.

ظرفیت شغلی بالقوه برای روانشناسان متخصص در گرایش های روانسنجی و صنعتی-سازمانی

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در بخش کانون‌های تربیتی و پرورشی در وزارت آموزش و پرورش، زمینه کاری زیادی برای استعدادسنجی فراهم است اما نیروی متخصص کافی در رشته های روانسنجی و صنعتی-سازمانی موجود نمی‌باشد. از دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی می‌خواهیم تا یا ایجاد نوعی از هم‌افزایی با سایر دانشکده‌های مشابه، زمینه را برای خدمت گذاری هرچه بهتر و باکیفیت تر به دانش آموزان، که آینده سازان کشور می باشند فراهم نمایند.

تمدید تفاهم نامه فیمابین با اضافه شدن امضای رییس دانشکده روانشناسی و معاون فرهنگی دانشگاه

وی گفت: پیشنهاد ما این است که برای ایفای نقش جدی تر از سوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تمدید تفاهم نامه قبلی علاوه بر امضای پژوهشکده خانواده، داری امضای دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و معاونت فرهنگی دانشگاه نیز باشد و برای پیشرفت اهداف آن، یک رابط از میان اساتید و یک رابط از بین دانشجویان معرفی شود.

توسعه استعدادسنجی در گرو تغییر دیدگاه کلان مدیریتی

در ادامه جلسه، دکتر علیزاده، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، به بیان اطلاعات مفیدی از تاریخچه و شیوه توسعه استعدادسنجی در میان کشورهای پیشرفته جهان پرداخت و گفت: نبایستی که استعدادیابی را با شایستگی مخلوط کنیم. در آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای آلمان، بیش از 50 درصد نیروی کار تکنسین هستند.

این عضو هیئت علمی، به سابقه 8 ساله خود در تخصص استعدادسنجی اشاره کرد و افزود: درخشان‌ترین تجربه این امر در ایران، مربوط به شرکت نفت و نیروهای مسلح است. اما توسعه آن، با تعریف پایان‌نامه میسر نخواهد بود. به عنوان مثال، آنچه که در مدارس ما انجام می‌شود، استعدادسنجی تحصیلی است و نه شغلی. توسعه استعدادسنجی، نیازمند دیدگاه کلان و تعریف پروژه بزرگتری می‌باشد.

ضرورت مشخص شدن اولویت‌های گروه هدف در تمدید تفاهم نامه

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده نیز، ضمن تایید دیدگاه دکتر علیزاده گفت: در تمدید تفاهم‌نامه ، بایستی کار را به صورت یک پروژه بزرگ و فرا دانشگاهی تعریف کنیم تا اعضای هیئت علمی بتوانند در هر جا که لازم است دخل و تصرف نموده و هم‌افزایی بیشتری را رقم بزنند.

دکتر علیزاده نیز، افزود: از بکوجا می‌خواهیم که گروه‌های هدفی که برای استعدادسنجی اولویت دارند را مشخص کنند. این گروه‌ها شامل کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، بنیادهای خیریه و موارد دیگر است. آموزش دانش و مهارت، پس از کشف استعدادها باید باشد. وی همچنین به برخی از ظرفیت‌های موجود در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، برای توسعه و ترویج استعدادسنجی اشاره نمود.

توافق برای تمدید تفاهم نامه با اعمال اصلاحات و امضای پژوهشکده خانواده، دانشکده روانشناسی و معاونت فرهنگی 

در پایان این دیدار، مقرر شد تا آقای دکتر اصنافی معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و آقای دکتر رحیمی نماینده بکوجا در اجرای تفاهم نامه فیمابین، درخصوص اصلاح متن برای تمدید تفاهم نامه قبلی که تا ششم شهریورماه معتبر می باشد اقدام و پیش نویس نهایی را برای تایید دیگر امضاء کنندگان در اولین فرصت ارائه دهند.

اخبار مرتبط:

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *