دوشنبه 3 مرداد 1401- همکاری بکوجا با پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.

به نام خدا

 همکاری بکوجا با پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در حوزه

استعدادسنجی و تولید پرسشنامه‌های تخصصی

سه شنبه 1401/05/02


روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، از نشست صمیمانة مهندس سید علی لطفی‌زاده، مؤسس بکوجا، با دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده و دکتر محمدعلی مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، از ساعت 9:00 تا 10:30 صبح روز دوشنبه 1401/05/03 خبر داد.

            بر اساس این گزارش، هدف از این نشست آغاز همکاری بکوجا با پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در حوزه استعدادسنجی ازجمله ارائه خدمات تخصصی به عموم مردم، استعدادسنجی از دانشجویان دانشگاه و تولید پرسشنامه‌های تخصصی عنوان شده است.

                           

سید علی لطفی زاده
محمد روشن
محمدعلی مظاهری
سید علی لطفی‌زاده محمد روشنمحمدعلی مظاهری

تشریح اهداف و برنامه‌های بکوجا در دیدار با روسای پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

            در ابتدای این دیدار، مهندس لطفی‌زاده به تبیین اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و گفت: با تجربه ای که از سال‌ها فعالیت در بخش های خصوصی، دولتی و نهادی در کشور به دست آورده ام، در سال 1397 به این جمع بندی رسیدم که راه نجات اقتصاد کشور، اجرای منویات مقام معظم رهبری در مردمی کردن اقتصاد و خروج دولت و نهادهای حاکمیتی از عرصه های اقتصادی است. وی افزود: کشورهای غربی علیرغم میل شدید به سلطه گری و ثروت اندوزی و سابقه انواع خشونت ها و قتل عام‌های گسترده برای تحقق همین هدف، در آخر به این نتیجه رسیده اند که حداکثر بهره‌وری انسان‌ها زمانی محقق می‌گردد که آنها مورد تکریم قرار گرفته و به آنها ولو به شکل ظاهری ارزش قائل شده و بستر را برای نقش آفرینی آنها در عرصه های مختلف فراهم نمود و آنگاه از ارزش آفرینی آنان حداکثر بهره‌برداری را انجام داد. لطفی زاده با اشاره به دستورات دین مبین اسلام مبنی بر حفظ کرامت انسانی و ارزش قائل شدن برای همه انسان ها، این مسیر را بهرین مسیر برای رونق و توسعه اقتصادی کشور دانست و اظهار امیدواری کرد تا مسئولین کشور نیز به این باور رسیده و با خروج از تصدی گری دولتی و نهادی، عرصه را برای فعالیت های اقتصادی مردم بیش از پیش فراهم نمایند و با لغو مقررات دست و پاگیر و بازدارنده، موجبات نقش آفرینی هرچه بیشتر مردم در عرصه های اقتصادی در کشور را فراهم نمایند.

موسس بکوجا در ادامه از بی‌توجهی به مردمی‌سازی اقتصاد و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت مردم در حوزه های مختلف اقتصادی به عنوان مهمترین عامل در پایین بودن بازدهی اقتصادی کشور سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا با تغییر رویکرد فعلی و تحقق واقعی اقتصاد مردمی، فرصت خلق ثروت و شکوفایی استعدادها به عموم مردم داده شده و دولت هم از این فوران مردمی تولید ثروت، سهم خود را برداشته و شاهد رونق اقتصادی و رفاه روزافزون مردم کشور باشیم.

لطفی‌زاده رویکرد بکوجا برای تحقق اهداف یاد شده را توجه به افزایش تولید ناخالص داخلی دانست و گفت: در سال گذشته تولید ناخالص داخلی کشور به حدود 200 میلیارد دلار کاهش یافت که این عدد با احتساب 20 میلیون نیروی کار موجود در بخش خصوصی کشور، بیانگر متوسط تولید ناخالص داخلی 10.000 دلاری به ازای هر نیروی کار در کشور می باشد و چنانچه سیاستگذاری درستی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد و فرصت نقش‌آفرینی به مردم در اقتصاد داده شود، در این صورت تحقق تولید ناخالص داخلی 2000 میلیارد دلاری که از درآمد سرانه 100.000 دلاری هر نیروی کار بخش خصوصی در کشور حاصل می گردد، برای افق 10 ساله پیش رو، امری محتمل و دست یافتنی و مستلزم هوشمندی دولت و مجلس در فراهم ساختن زیرساخت های این کار می باشد.

سید علی لطفی‌زاده بر ضرورت توجه به بازدهی مشاغل در کشور نیز تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در تولید ناخالص داخلی جهش ایجاد نماییم، لازم است تا با پایش بازدهی مشاغل مختلف، مردم را به سوی مشاغل پر بازده هدایت و زمینه تحقق آن را در کشور فراهم نماییم.

لطفی‌زاده افزود: به اعتقاد ما توجه به بسته های شغلی با ظرفیت تولید ثروت 100.000 دلار در سال نکته کلیدی در ایجاد شغل در کشور می باشد و بایستی با هوشمندی کامل به سمت مشاغلی که دارای این ظرفیت از خلق ثروت باشند برویم و بستر آن را فراهم نماییم.



همکاری پژوهشکده خانواده دانشکده شهیدبهشتی و بکوجا



وی افزود: تولید ناخالص داخلی از جمع جبری هزینه های سالیانه مردم و دولت به علاوه میزان سرمایه گذاری سالیانه و تفاضل مبلغ صادرات و واردات سالیانه بدست می آید و مهمترین ارکان آن سرمایه گذاری و صادرات است که این دو موضوع مستلزم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب از سوی حاکمیت می‌باشد.

موسس بکوجا گفت: در نقطه آغاز فعالیت بکوجا و با توجه به ضرورت تبیین و اجرای سیاست های گفته شده از سوی مراجع قانونی در کشور، تمرکز بکوجا بر روی بهبود بهره‌وری در تولید واحدهای تولیدی فعال در کشور قرار گرفته است و به این جهت در حوزه کشاورزی و با هدف ایجاد امنیت غذایی در کشور، حمایت از بهبود بهره‌وری در تولید برنج، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و طیور، پنبه و گوشت گوسفندی در دستور کار قرار گرفته و در حوزه صنعت نیز حمایت از بهبود بهره وری در تولید کالاهایی که مورد استفاده در زندگی روزمره مردم کشور می باشد و موجب تاب‌آوری جامعه رد مقابل ناملایمت می گردد در دستور کار قرار گرفته و از این رو صنایع منسوجات و پوشاک، مسکن، خودرو، لوازم خانگی، دارو و ICT در گام اول مورد حمایت قرار گرفته است.

لطفی‌زاده افزود: برای دسترسی به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیاز به شبکه‌سازی مردمی از افراد داوطلب و متناظر با تقسیمات کشوری بوده و بدین لحاظ در هر استان و هر شهرستان و هر بخش و هر دهستان و هر روستا یک فرد داوطلب به عنوان عضوی از شبکه ملی-مردمی بکوجا انتخاب و نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری به منظور بهبود بهره وری در تولید اقدام می‌نماید و اکنون این شبکه در استان های مازندران و گلستان و با هدف بهبود بهره‌وری در تولید برنج و دانه های روغنی و دام سبک در حال تکمیل است و امیدواریم تا در سال جاری بتوانیم در استان های گلستان و خراسان رضوی نیز شبکه های مشابه را ایجاد نماییم.

وی افزود: در حوزه صنعت نیز طرح هایی با هم فکری دست اندرکاران و صاحب نظران صنایع خودروسازی و بخش مسکن کشور تهیه و آماده تصویب در هیئت وزیران است تا بتواند نقش مردم در اقتصاد را پررنگ و آثار آن در کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولید را نمایان سازد.

موسس بکوجا از تجربه به دست آمده در جریان این فعالیت ها مبنی بر نقش بسیار مهم عوامل انسانی در بهبود بهره‌وری در تولید سخن گفت و افزود: جمع بندی ما این است که تا موضوع شناسایی استعداد و کمک به شکوفای استعداد افراد در کشور حل نشود و ساختارهای آموزشی و تربیتی کشور به سمت شناسایی استعدادهای مبتنی بر علایق افراد و هدایت آنان به سمت شکوفایی این استعدادهای و متناسب سازی تحصیل و مهارت آموزی و اشتغال و ازدواج آنان با ویژگی های شخصیتی و توانمندی های مبتنی بر علاقه افراد به عنوان اولویت و مهمترین رکن کار در کشور قرار نگیرد، اهداف اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری که در دستور کار بکوجا نیز قرار دارد محقق نخواهد شد.

مهندس لطفی‌زاده  با یادآوری هدف برگزاری این جلسه، خواسته اصلی بکوجا را از پژوهشکده خانواده و همچنین دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، همکاری در سه زمینۀ ارائه خدمات استعدادسنجی به عموم مردم، انجام استعدادسنجی در میان دانشجویان دانشگاه های کشور بویژه دانشگاه شهید بهشتی و همکاری در طراحی پرسشنامه‌های تخصصی استعدادسنجی عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود که دستیابی به این اهداف، به لطف خدا و در سایه پشتوانه علمی مجموعه‌های مستقر در دانشگاه شهید بهشتی، هر چه زودتر محقق شود.

لطفی‌زاده در پایان سخنان خود از پیش بینی منابع محدودی برای حمایت از تولید پرسشنامه های تخصصی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، خدمات زیرساختی بسیار ارزشمندی در حوزه تولید پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی به کشور ارائه گردد و استفاده از این پرسشنامه ها برای شناسایی استعداد مردم و هدایت آنها به سوی شکوفایی را به منزله باقیات و صالحات برای تمامی دست اندرکاران تولید این پرسشنامه ها عنوان کرد و از خدای متعال درخواست کرد که در چنین فرآیندی توفیق خدمتگذاری داشته باشد.

کاهش‌ نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، در گرو استفاده از نتایج تست‌های استعدادسنجی است

در ادامه جلسه، دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، با استقبال از دغدغه‌مندی و طرح‌های بکوجا، توضیحاتی در خصوص نحوه همکاری دانشگاه شهید بهشتی با سازمان مردم‌نهاد بکوجا ارائه داد.

دکتر روشن افزود: دغدغه هایی که شما عنوان کردید دغدغه های اصلی ما و همکارانمان نیز می باشد و امیدوار هستیم تا با کمک یکدیگر در جهت رفع این دغدغه ها گام های موثری برداریم. وی راه حل پیشنهادی بکوجا برای برون رفت کشور از شرایط اقتصادی کنونی را نیز ستود و آمادگی کامل پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی را برای همکاری همه جانبه با این طرح اعلام کرد.

وی از مهندس لطفی‌زاده خواست تا به طور دقیق تری نحوه و میزان حمایت های خود از تولید پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی را بیان کند تا به صورت روشن تری بتوان وارد همکاری شد.



همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی و بکوجا



لطفی‌زاده نیز گفت: در حال حاضر 180 عنوان اولیه برای بررسی در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی توسط بکوجا تهیه شده و برای هر پرسش‌نامه نیز، 2.5 میلیون تومان حمایت مالی پیش‌بینی گردیده است که می تواند در قالب تعریف پایان نامه های کارشناسی ارشد، تعریف طرح های پژوهشی در دانشگاه و همچنین حمایت از تولید مقالاتی که در مجلات معتبر علمی-پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرفته و منتشر شود مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محمدعلی مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، دغدغه‌های بکوجا برای توسعه اقتصادی و رشد سرمایه انسانی کشور را کاملاً صحیح دانست و گفت: اگر به دنبال کاهش نابسامانی‌ها و تحقق اهداف اقتصادی هستیم، می‌بایستی به سمت استعدادسنجی و هدایت درست افراد برای شکوفایی استعدادها و کمک به انتخاب صحیح آنان در موضوعات مهم زندگی از جمله انتخاب رشته تحصیلی، شغل و انتخاب همسر حرکت کنیم.

مظاهری با اشاره به تجربیات خود در رابطه با تهیه طرحی به منظور کاهش تعداد طلاق از طریق سازماندهی اصولی ازدواج ها، که به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده بود، از لزوم حمایت نهادهای بالادستی در دولت و حاکمیت برای اجرای این طرح ها سخن گفت و در عین حال آمادگی کامل خود و دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی را، برای همکاری همه جانبه برای تحقق اهداف بکوجا اعلام کرد.

لزوم وجود حمایت مستمر و مدون از توسعه استعدادسنجی در کشور

در ادامه، دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده با بیان اینکه این پژوهشکده نیز، در پی تحقق اهداف مشابه در سراسر کشور است از عدم وجود حمایت سازمان‌یافته از این قبیل فعالیت‌‌ها در کشور انتقاد کرد و افزود: انتخاب موضوع کاربردی برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، جزو چالش‌های موجود در پژوهشکده خانواده و دانشکده روانشناسی است و پیشنهاد بکوجا، می‌تواند تا حد زیادی مرتفع‌کننده این مشکل بوده و برای دانشجویان و اساتید جذاب باشد.

موسس بکوجا نیز با تقدیر از نگاه سازنده آقایان دکتر روشن و دکتر مظاهری، گفت: سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی، علاوه بر حمایت مالی 2.5 میلیون تومانی از پایان‌نامه‌ها، آماده همکاری و کمک در انجام آمارگیری‌های موردنیاز و سنجش پرسش‌نامه‌های استعدادسنجی نیز می‌باشد.

تنظیم تفاهم‌نامه بین بکوجا و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی

در خاتمه جلسه، رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، پیشنهاد کرد تا به منظور تسریع در آغاز همکاری های دوجانبه، تفاهم‌نامه‌ای میان بکوجا و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، با محورهای زیر منعقد شود؛

الف) همکاری اساتید و اعضای هیئت علمی پژوهشکده برای ارائه خدمات استعدادسنجی به عموم مردم

ب) همکاری در زمینه انجام استعدادسنجی دانشجویان با اولویت دانشگاه شهید بهشتی

پ) همکاری در تولید پرسشنامه‌های تخصصی در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا

ت) همکاری در قالب طرح‌های پژوهشی

ث) تولید مقالات علمی با کیفیت پیرامون پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی، برای انتشار در مجلات علمی-پژوهشی معتبر روانشناسی در کشور

 

 

لینک اخبار مرتبط:

 

           

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *