سه شنبه-چهاردهم مردادماه1399-اجماع محققین برای خودکفایی در تولید برنج

به نام خدا

اجماع محققین برای خودکفایی در تولید برنج

جلسه بررسی امکان خودکفایی در تولید برنج به صورت ویدیویی و با حضور دکتر مریم حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج ایران، دکتر رحمان عرفانی مقدم معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل، دکتر قربانعلی نعمت زاده محقق و مدیر پیش کسوت در معرفی ارقام پر محصول برنج، مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، محمد تاروردی زاده نماینده بکوجا در استان گیلان و سیدعلی لطفی زاده مؤسس بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی، روز شنبه 11 مردادماه سال جاری برگزار شد.

ارقام پرمحصول، زمینه ساز تحقق خودکفایی در تولید برنج

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، در این جلسه مهندس لطفی زاده ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت هماهنگی برای خودکفایی در تولید برنج در کشور، از تعصب مدیران موسسه تحقیقات برنج کشور برای تحقق خودکفایی در تولید این محصول، یافته های ارزشمند دکتر قربانعلی نعمت زاده در معرفی ارقام پر محصول "طارم روشن" و "طارم شهریار" و همچنین رقم پر محصول معرفی شده از سوی موسسه تحقیقات برنج کشور با عنوان "تیسا" تقدیر و تشکر نمود و این اقدامات را زمینه ساز تحقق خودکفایی در تولید برنج دانست.

همکاران افتخاری بکوجا-خانم حسینی- مهندس لطفی زاده-محمد تاروردی زاده-دکترعرفانی مقدم

حذف اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج، گام موثری برای ترغیب کشاورزان به کشت ارقام پر محصول

براساس این گزارش، دکتر مریم حسینی با ابراز خوشبینی نسبت به خودکفایی تولید برنج در کشور با استفاده از ارقام پر محصول که از نظر عطر و طعم در مشابهت قابل قبول با ارقام سنتی کشور می باشند، به موضوع محدودیت عرضه بذر این ارقام به عنوان یکی از نکات مهم در برنامه ریزی برای ترویج کشت این ارقام اشاره نمود.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، همچنین برنامه ریزی برای معرفی ارقام مختلف برای کشت در مناطق مختلف متناسب با میزان آب آن منطقه را ضروری دانست و برضرورت استفاده از ارقام مختلف برای مصون سازی بیشتر در مبارزه با آفات و بیماری ها تاکید کرد و گفت: عموم اراضی شالیزار در استان گیلان کمتر از یک هکتار وسعت دارد، بنابر این امکان کشت قراردادی از طریق انعقاد قرارداد با کشاورزان جهت کشت محصول مورد نظر و توجیه آنان برای کشت این ارقام و یا استفاده از ابزار خرید تضمینی با قیمت مناسب ضروری است.

دکتر مریم حسینی با تأکید بر ضرورت استفاده از ارقام گواهی شده و پرهیز از استفاده از بذور متفرقه، از دکتر نعمت زاده درخواست کرد تا نمونه ای از بذر برنج روشن و شهریار را جهت انجام کشت آزمایشی برای موسسه ارسال نماید.

او با اعلام ظرفیت برداشت ارقام پرمحصول تا 15 تن در هکتار، کیفیت و طعم و عطر آنان در مقایسه با برنج های سنتی را بسیار پایین توصیف و ارقام پر محصول با برداشت حدود 10 تن در هکتار را با کیفیت تر و نهایتا ارقام پر محصول با برداشت حدود 8 تن در هکتار را چه به لحاظ پخت و چه از نظر عطر و طعم بسیار شبیه به ارقام سنتی دانست.

دکتر حسینی با اشاره به کشت مقدار قابل توجهی برنج در سال زراعی 97-98 در استان های خوزستان (حدود 200هزار هکتار با برداشت حدود 500هزار تن برنج) و گلستان (72هزار هکتار با برداشت 175 هزار تن برنج)، از افزایش تولید برنج به حدود 2.4 تا 2.5 میلیون تن در کشور در سال زراعی قبل خبر داد.

او با اشاره به حذف اختصاص ارز دولتی 4200 تومانی برای واردات برنج از اوایل سال 1399، این موضوع را موجب افزایش قیمت برنج وارداتی و گرایش مصرف کنندگان به استفاده از برنج پر محصول ایرانی دانست و اظهار امیدواری کرد تا این اقدام گام موثری برای ترغیب کشاورزان به کشت ارقام پر محصول باشد.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور پیشنهاد نمود که با توجه به محدودیت منابع آب های زیرزمینی در استان های خوزستان و گلستان، هدف گذاری برای افزایش برداشت در واحد سطح در استان های گیلان و مازندران متمرکز گردد و توجه به محدودیت بذر برای کشت ارقام مختلف را یادآور شد.

او با اشاره به آغاز برداشت برنج در استان های شمالی، اعلام برآورد اولیه بذر قابل تامین برای سال زراعی بعد را به دو هفته بعد و پس از برداشت و بوجاری محصول امسال موکول نمود.





همکاران افتخاری بکوجا- خانم دکتر حسینی-دکتر نعمت زاده- دکتر عرفانی مقدم- مهندس محسن سلطانی- مهندس عقیل قدیم

افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید ارقام پر محصول، با توجه همزمان به شاخص کیفیت و عملکرد

دکتر رحمان عرفانی مقدم، معاون موسسه تحقیقات برنج کشور و مستقر در آمل، با اشاره به دریافت نمونه ارقام تولیدی توسط دکتر نعمت زاده و همکارانشان و تایید مقدار تولید بیش از 8 تن در هکتار وکیفیت پخت مناسب این ارقام، از خودکفایی در تولید برنج در کشور استقبال و آمادگی خود و مجموعه تحت مدیریت خود برای هرگونه کمک به این موضوع را اعلام کرد.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور، با اشاره به تهیه 4 برنامه خودکفایی در برنج در 4 دهه بعد از انقلاب، آخرین برنامه تهیه شده در این ارتباط را مربوط به دهه 90 دانست.

او پیشنهاد کرد در صورتی که مقرر است برای برنامه خودکفایی (خوداتکایی) تدوین جدیدی صورت پذیرد فقط بایستی در بستر تحقیقاتی و دانشگاهی تهیه و سپس مراحل تصویب را طی نماید.

دکتر عرفانی مقدم گفت: در سال 1378 برنامه ای برای خودکفایی در محصول برنج براساس حمایت از ارقام پر محصول و قیمت های تضمینی بر مبنای عملکرد (یعنی قیمت محصول با کیفیت بالاتر و عملکرد بیشتر، بالاتر از سایر ارقام در نظر گرفته شود)، بدین ترتیب با توجه همزمان به شاخص کیفیت و عملکرد، می توان انگیزه کشاورزان را برای تولید ارقام پر محصول افزایش داد.

او با اشاره به برنامه ده ساله افزایش ضریب خوداتکایی در تولید برنج در سال 1394، تهیه و تأمین بذر موردنیاز کشاورزان از ارقام پر محصول را از 10% در سال 1394 به 60% در سال 1404 پیش بینی نموده و از امکان تامین 30% بذر مورد نیاز در حال حاضر خبر داد.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اصلاح کارخانجات شالیکوبی در این ده سال با هدف کاهش ضایعات، در این برنامه، توجه به تعداد دستگاه نشا مکانیزه و کمباین، ایجاد بانک های نشا و برداشت بهینه برنج را نیز مهم بر شمرد ولی این موضوعات را خارج از محدوده وظایف موسسه تحقیقات برنج دانست.

تأکید بر ضرورت انجام وظایف حاکمیتی دولت و وظایف نظارتی مجلس در حمایت از تولیدات داخلی برای تحقق خودکفایی در تولید برنج

در ادامه این جلسه دکتر قربانعلی نعمت زاده محقق و مدیر پیش کسوت در معرفی ارقام پر محصول برنج، با اشاره به کاهش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول برنج از سال 1386 به بعد، علت این امر را عدم حمایت دولت از کشت ارقام پر محصول عنوان کرد.

او ضرورت انجام وظایف حاکمیتی دولت و انجام وظایف نظارتی مجلس برای حمایت از تولیدات داخلی را جهت تحقق خودکفایی در تولید برنج یادآور و خرید تضمینی محصول تولیدی کشاورز را با قیمت مناسبی که در بر دارنده هزینه تولید، نرخ تورم و سود 15 درصدی برای کشاورز باشد، خواستار شد.

دکتر نعمت زاده، برخی آمار اعلام شده برای سرانه مصرف کشور را با هدف توجیه واردات عنوان نمود و خواستار تهیه آمار دقیق سرانه مصرف برنج در کشور شد.

او با اشاره به اجماع همه محققین مبنی بر مهیا بودن شرایط، برای تحقق خودکفایی در تولید برنج، اتحاد چهار نهاد دولت، مجلس، محققین و مصرف کننده را لازمه تحقق خودکفایی در تولید برنج دانست و قیمت گذاری برای خرید تضمینی برنج از کشاورز را نیازمند سیاست گذاری هدفمند جهت حمایت از تولید ارقام پرمحصول دانست.

دکتر نعمت زاده با تأکید بر ضرورت وجود اراده جدی از سوی شخص وزیر و معاونین ایشان برای تحقق خودکفایی، اتکاء به سازمان های استانی را موجب اتلاف وقت و عدم نتیجه گیری مناسب دانست.

این محقق پیش کسوت با اشاره به صحبت های خانم دکتر حسینی مبنی بر افزایش تولید برنج در کشور در دو سال اخیر به لحاظ افزایش بارش و کشت بیشتر برنج در استان هایی همانند خوزستان و گلستان، این سوال را مطرح نمود که آیا در واردات برنج هم در مقابل این افزایش تولید، کاهشی وجود داشته است؟

دکتر حسینی نیز در پاسخ به سوال مطرح شده به عدم کاهش واردات برنج علیرغم افزایش تولید اشاره کرد.

لازم به ذکر است در خاتمه جلسه مقرر شد تا پیگیری لازم برای تشکیل جلسه با معاونت زراعت و مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی این معاونت، روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و مازندران و معاونین بهبود تولیدات گیاهی این دو سازمان، همچنین با حضور اعضاء حاضر در این جلسه صورت پذیرد و مقدمات تهیه برنامه اجرایی خودکفایی در تولید برنج برای ارائه به مجلس شورای اسلامی فراهم آید.

-اخبار مرتبط:



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *