پنج شنبه بیست و ششم تیرماه 1399- خودکفایی تولید برنج

به نام خدا


1- از ساعت 10:30 روز چهارشنبه مورخ 1399/04/25، جلسه ویدیویی با حضور جناب آقای مهندس قدیم، جناب آقای مهندس محسن سلطانی و جناب آقای مهندس عنایت الله تورنگ درخصوص "خودکفایی در تولید برنج" تشکیل و مطالب زیر مطرح شد:


همکاران افتخاری بکوجا- آقایان مهندسین عنایت الله تورنگ- عقیل قدیم- محسن سلطانی- سیدعلی لطفی زاده

1-1) جناب آقای مهندس سلطانی نسبت به معرفی جناب آقای مهندس تورنگ و بیان سوابق ایشان از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم و نیز مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در چندین سال قبل پرداختند و با توجه به سوابق ارزشمند و توانمندی ها و روحیه بالای خدمتگذاری در ایشان، مقرر شد تا از همکاری ایشان استفاده گردد.

1-2) کلیات اهداف و برنامه های بکوجا بویژه در زمینه امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با اولویت برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای و پنبه تشریح و به شبکه سازی در استان مازندران به منظور ایجاد یک شبکه ملی-مردمی برای تحقق اهداف فوق اشاره گردید.

1-3) به محدودیت اراضی کشاورزی و منابع آبی کشور برای توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی اشاره گردید و تنها راه کار حصول خودکفایی در زمینه کشاورزی، بهبود بهره وری و استفاده از دانش و فناوری روز در تولید محصولات و کاهش مصرف آب با هدف افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی آبی (تبدیل اراضی دیم به آبی) عنوان شد.

1-4) با توجه به اینکه بیشترین مقدار سطح زیر کشت و میزان برداشت برنج در کشور در استان مازندران صورت می پذیرد، بر ضرورت تمرکز بر افزایش بهره وری در کشت برنج در این استان و افزایش مقدار برداشت محصول از اراضی زیر کشت برنج در این استان تاکید شد.


دکتر قربانعلی نعمت زاده

1-5) جناب آقای مهندس تورنگ با اشاره به اینکه ارقام پر محصول برنج با محوریت و تلاش آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده قراخیلی (متولد قائم شهر و نمانده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی) و نیز مرکز تحقیقات برنج آمل با نام های مختلفی از جمله آمل 1 و 2 و 3 و نیز نعمت و ندا و شیرودی و ... در کشور معرفی گردیده است، از عدم تمایل کشاورزان به ویژه خرده مالکین برای کشت ارقام پرمحصول برنج به دلیل مشتری پسند نبودن آن و همچنین طولانی تر بودن دوره کشت و عدم امکان کشت دوم و نیز دشوار بودن برداشت محصول به دلیل تراکم خوشه های برنج در این ارقام اشاره نمودند.

1-6) جناب آقای مهندس تورنگ، راه حل مناسب برای تحقق اهداف بکوجا در حوزه برنج را قراردادهای کشاورزی (Contract Farming) و یا تشکیل تعاونی های تولید برنج با مشارکت کشاورزان عنوان نمودند و نمونه های موفقی از این روش ها را از جمله تعاونی پسته کاران رفسنجان معرفی نمودند.

1-7) جناب آقای مهندس تورنگ به اهمیت روابط میان شالیکاران و خریداران عمده برنج نیز اشاره داشتند و با بیان اینکه این خریداران در طول سال از کشاورز حمایت می نمایند و هر جا به پول و کمک مالی نیاز داشته باشد اورا مورد حمایت قرار می دهند، از تمایل کشاورز به فروش محصول خود به این افراد به دلیل بهره مندی از حمایت ایشان در طول سال اشاره نمودند.

1-8) با توجه به اقامت جناب آقای مهندس تورنگ در تهران، مقرر شد تا با هماهنگی ایشان و همچنین استفاده از ارتباطات جناب آقای مهندس سلطانی، جلسه ای با جناب آقای دکتر نعمت زاده درخصوص شناسایی آخرین وضعیت ارقام پرمحصول برنج و ویژگی های این ارقام از جمله مقدار برداشت واحد سطح و میزان تشابه طعم و اندازه این ارقام با ارقام محبوب و خوش طعم و بوی ایرانی از جمله طارم و هاشمی و صدری برگزار گردد و درخصوص نحوه تعامل با شالیکاران به منظور تحقق خودکفایی در تولید برنج در کشور تصمیم گیری گردد.

1-9) مقرر شد تا جدول زیر به منظور زمینه سازی جهت برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید برنج در کشور با محوریت جناب آقای مهندس سلطانی و مساعدت جناب آقای مهندس تورنگ و استفاده از تجربیات جناب آقای دکتر نعمت زاده تکمیل گردد.


بکوجا- جدول مشخصات انواع ارقام برنج در ایران

1-10) مقرر شد تا براساس اطلاعاتی که جمع آوری خواهد شد و با امعان نظر به سرانه مصرف برنج و قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، نسبت به تهیه چند سناریو از برآورد مصرف انواع برنج سنتی و پرمحصول در کشور (به تناسب ارقامی کا در استان مازندران و گیلان عملکرد بهتری دارند) و با هدف ایجاد خودکفایی در تولید برنج و تعیین پراکندگی جغرافیایی و مساحت زمین هایی که چنین ارقامی در آنها کشت می شود اقدام گردد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *