یکشنبه-دوازدهم مردادماه1399-همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بکوجا

به نام خدا

همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بکوجا

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، از ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1399/05/11جلسه ای با آقای دکتر احمدعلی کیخا، دانش آموخته مقطع دکتری در زمینه اقتصاد آب و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران و با حضور آقای مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و آقای مهندس عقیل قدیم مسئول شبکه سازی ملی_مردمی بکوجا در خصوص تعریف همکاری های فیمابین وزارت جهادکشاورزی و بکوجا برگزار شد.


همکار افتخاری بکوجا- مهندس قدیم


در این نشست ابتدا آقای مهندس لطفی زاده با اعلام اینکه هدف اصلی بکوجا معرفی مشاغل مولد در اقتصاد ایران و تلاش برای شکل گیری آن ها در کشور می باشد، محورهای اصلی فعالیتهای بکوجا در سال 1399 را در چهار موضوع: 1-کشاورزی و دام پروری با هدف خودکفایی در تولید برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی، 2-تولید انبوه مسکن با هدف گذاری 6 میلیون واحد مسکونی در شش سال، 3-خودکفایی در تولید خودرو با هدف گذاری 2.7 میلیون دستگاه در سال و 4-صنعت نساجی و پوشاک با هدف دستیابی به خودکفایی در تولید پوشاک در کشور عنوان و توضیحاتی را در خصوص اهداف و ماموریت های بکوجا در حوزه وظایف و ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی ارائه نمودند.

آقای مهندس لطفی زاده ضمن ارائه آمار و ارقام در خصوص پروژه ملی خودکفایی در تولید برنج اضافه نمودند که در حال حاضر متوسط برداشت برنج  4.9 تن در هکتار، سطح زیر کشت برنج در کشور (در سال زراعی 97-98) حدود 400هزار هکتار، برداشت محصول در سال 1398-1397 حدود 2 میلیون تن، سرانه مصرف سالیانه هر ایرانی 35 کیلوگرم برنج و نیاز سالیانه کل کشور حدود 2.9 میلیون تن برآورد می شود، از افزایش بهره وری به عنوان تنها راه ایجاد خودکفایی در تولیدات کشاورزی نام برد. لطفی زاده محدودیت زمین و منابع آبی را مانع اصلی توسعه سطح زیر کشت دانست و با اشاره به ارقام پر محصول تولید شده که می تواند بیش از 10 تن در هکتار برداشت داشته باشد، بر ضرورت استفاده مناسب از این فرصت تاکید کرد. وی این نکته را یادآور شد که چنانچه متوسط مقدار برداشت محصول برنج در هر هکتار به 7.5 تن برسد، در این صورت با برداشت سالیانه حدود 3 میلیون تن برنج از مزارع کشور، در تولید برنج به خودکفایی خواهیم رسید. لطفی زاده با اشاره به برگزاری جلساتی با سرکار خانم دکتر مریم حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت و آقای دکتر رحمان عرفانی مقدم معاون ایشان در آمل و همچنین آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده از پیشکسوتان حوزه تحقیقات برنج کشور و تاکید همگی بر وجود ارقام برنج پر محصول از جمله رقم طارم احمدی و طارم شهریاری و تیسا با محصول بیش از 10 تن در هکتار بدون افزایش دوره کشت و با طعم و عطر و شرایط پخت برنج سنتی ایران، شرایط را برای حصول خودکفایی در این زمینه کاملا مساعد و نیازمند عزم جدی دولت و مجلس و از همه مهمتر کشاورزان دانست.

همکار افتخاری بکوجا-دکتر کیخا در کنار مهندس لطفی زاده

مهندس لطفی زاده راه حل مشکل زمین برای تولید دانه های روغنی و خودکفایی در تولید این محصول را تبدیل بخشی از اراضی دیم کشور به مزارع کشت آبی عنوان نمود و با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، راه حل این موضوع را در سه محور 1-جلوگیری از هدر رفت آب از منبع آبی تا محل مصرف در کشاورزی، 2-افزایش بهره وری در مصرف آب در مزارع و اراضی کشاورزی، 3-ارتقای بهره وری و مدیریت تولید گوشت گوسفندی با هدف کاهش تعداد میش و افزایش تعداد بره زایی از طریق استفاده از نژادهای دوقلوزا و زایمان دوبار در سال و در عین حال استفاده مطلوب از مراتع کشور عنوان کرد.

لطفی زاده هدر رفت آب از منابع آبی تا مزارع کشاورزی را به نقل از وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی حدود 32% عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو معتقد است که 92% از کل منابع آبی کشور را به صورت سالیانه به بخش کشاورزی اختصاص می دهد، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی دریافت تنها 60% منابع آبی کشور را در اراضی کشاورزی تایید می نماید. وی گفت که متوسط کل میزان بارش سالیانه در کشور حدود 400 میلیارد مترمکعب می باشد که حدود 67% آن از دست رفته و تنها حدود 130 میلیارد مترمکعب از این موهبت الهی در منابع آبی کشور باقی می ماند و این اختلاف 32% معادل 40 میلیارد مترمکعب آب می باشد که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می تواند مورد استفاده مفید قرارگیرد.

لطفی زاده ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کاهش مصرف آب بدون ایجاد نتیجه منفی در تولید را کارآمدتر از ایجاد محدودیت برای کشاورزان ارزیابی نمود و پیشنهاد کرد تا میزان صرفه جویی در مصرف آب توسط کشاورزان از آنان خریداری گردد.

ایشان همچنین کاهش تعداد گوسفند مولد از 30 میلیون راس در حال حاضر به حدود 10 میلیون راس میش دوقلوزا در کشور را موجب افزایش تعداد بره زایی از 21 میلیون فعلی به 33 میلیون در سال و خودکفایی در تولید گوشت گوسفندی و موجب آزاد شدن بخش قابل توجهی از اراضی کشت علوغه برای تامین خوراک گوسفندان و کاهش قیمت تمام شده گوشت گوسفندی و نهایتا امکان تغییر کشت علوفه به دانه های روغنی و یا ذرت دانه ای در مزارع آزاد شده عنوان نمودند.

براساس این گزارش مهندس لطفی زاده مقایسه ای در خصوص زمین های آبی و دیمی کشور را مطرح و با اشاره به وجود 15.5 میلیون هکتار زمین زراعی در کشور براساس گزارش مرکز آمار ایران، وسعت اراضی کشت دیم را 9.3 میلیون هکتار و وسعت اراضی کشت آبی در کشور را 6.2 میلیون هکتار عنوان که از این میزان هم تنها 4.5 هکتار زیر کشت قرار داشته و الباقی به عنوان آیش باقی می ماند. لطفی زاده با اشاره به اینکه 90 درصد تولیدات زراعی کشور از 30 درصد از اراضی زراعی که زیر کشت آبی می باشند تامین می گردد، افزایش 2 تا 2.5 میلیون هکتار زمین زیر کشت آبی در کشور را لازمه ایجاد خودکفایی در محصولات استراتژیک از جمله دانه های روغنی، ذرت دانه ای و پنبه دانست که با روش های پیش گفته قابل حصول می باشد.

لطفی زاده گزارشی هم از برنامه تشکیل شبکه ملی-مردمی بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) در سراسر کشور و به صورت پایلوت در استان های مازندران و گیلان ارائه و از شکل گیری سامانه هایی برای پیاده سازی اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی و نیز ثبت نوع و میزان محصول تولیدی در آنها خبر داد.

در ادامه جلسه آقای دکتر کیخا ضمن استقبال از مطالب مطرح شده، آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری با بکوجا در خصوص مباحث کلان و مشکلات مبتلابه کشور در حوزه محصولات کشاورزی را اعلام نمودند. ایشان یکی از ضعفهای عمده صنعت کشاورزی را مشکل بازار معرفی کردند و لزوم ساماندهی در این موضوع را برای رونق کشاورزی مهم دانستند. همچنین با اشاره به بارندگی های 2 سال گذشته، فرصت فعلی را برای تحقق خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بسیار مناسب ارزیابی نمودند.

آقای دکتر کیخا با اشاره به برخی کم توجهی ها به داشته های کشور، به وجود خط لاین مرغ آرین در کشور به عنوان یکی از تنها شش کشور دارنده این خط اشاره نمودند و از کم توجهی به این بخش و دامن زدن به واردات تخم مرغ از کشورهای اروپایی و بلا استفاده ماندن این تاسیات عظیم و ارزشمند در کشور گلایه نمودند.

ایشان با بیان این که نباید ممنوعیت یا محدودیتی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شود، از بی توجهی به کشاورزان که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی کشور دارند انتقاد نمودند. دکتر کیخا، بهره وری پایین و سوء مدیریت را سبب پایین ماندن تیراژ تولید محصولات کشاورزی برشمردند و با اشاره به کاهش قابل توجه تعداد واحدهای تولید محصولات کشاورزی در کشورهایی همانند کانادا و آمریکا، به افزایش محصولات تولیدی این کشورها در اثر بهبود بهره وری اشاره نمودند.


همکار افتخاری بکوجا- دکتر کیخا


براساس این گزارش، آقای دکتر کیخا به وجود برخی واحدهای تولیدی مدرن در کشور از جمله گاوداری صنعتی آقای رضایی در استان البرز با 12هزار راس گاو شیری و همچنین گلخانه آقای ابراهیمی در منطقه آزاد ارس که با جدیدترین فناوری روز دنیا ساخته شده است، به ضرورت بومی سازی تجهیزات مورد استفاده در این صنایع از جمله اسکلت گلخانه فوق و تجهیزات خودکار کنترل دما و رطوبت در آن اشاره نمودند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیتهای فراوان کشور در تولید آبزیان و توانمندی کشور در تامین نیاز داخلی و صادرات، استفاده از پرورش ماهی در قفس و یا تولید میگو در طول سواحل جنوبی کشور از آبادان تا چابهار را نمونه این ظرفیت ها برشمردند. ایشان با اشاره به مصرف شدن همه منابع و ظرفیتهای وزارت جهاد کشاورزی در موضوع آب و خاک در چند سال گذشته، بر ضرورت تغییر در سیاست غالب وزارتخانه متبوع و توجه به سایر موضوعات تاکید نمودند.

آقای دکتر کیخا تعریف چند مگاپروژه در بخش کشاورزی با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا به عنوان پیشران و نمونه برای سایر فعالان این بخش را از ضرورت ها عنوان نمودند و از بکوجا برای تعریف و شکل گیری این پروژه ها دعوت نمودند.

ایشان از وجود سامانه هایی برای ثبت اطلاعات اراضی کشاورزی و محصولات تولیدی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خبر دادند.

با عنایت به اهداف و وظایف معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، همکاری بکوجا و معاونت مذکور می تواند در توسعه همکاریها و هماهنگی بین سایر معاونت ها وبخش های وزارتخانه مذکور بسیار مفید واقع شود.

مقرر گردید موارد مطرح شده در جلسه مجددا توسط بکوجا ارزیابی و در جلسات بعدی نسبت به توسعه تعاملات و همکاریها تصمیم گیری شود.

-اخبار مرتبط:



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *