یکشنبه-بیست و نهم تیرماه1399-خودکفایی در تولید برنج با استفاده از بذر طارم روشن

به نام خدا

خودکفایی در تولید برنج با استفاده از بذر طارم روشن

در راستای سلسله جلساتی که در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت و برای تحقق خودکفایی در صنعت کشاورزی و دام پروری برگزار می گردد، صرفه جویی 1.5 میلیارد دلاری حاصل از عدم واردات برنج از طریق خودکفایی در تولید این محصول مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، جلسه بررسی راهکارهای خودکفایی در تولید برنج در کشور، از ساعت 9:45 روز شنبه مورخ 1399/04/28 و با حضور آقایان دکتر نعمت زاده، دکترعلی احسانی، مهندس محسن سلطانی و مهندس سیدعلی لطفی زاده به صورت ویدیویی برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای مهندس لطفی زاده موسس مجموعه بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، اهداف و برنامه های این مجموعه در حوزه خودکفایی در تولید محصولات برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای و پنبه در حوزه کشاورزی و همچنین خودکفایی در تولید گوشت گوسفندی در کشور را تشریح و با اشاره به سوابق ارزشمند جناب آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده در حوزه مطالعات ژنتیکی بر روی بذر برنج و نیز سابقه نمایندگی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و همچنین سوابق درخشان و خوشنامی و توانمندی جناب آقای دکتر احسانی در مجموعه جهاد کشاورزی استان و اشتهار نامبردگان به پرچم داران حرکت های جهادی در استان مازندران، از ایشان برای همفکری در ارتباط با موانع و مشکلات پیش روی خودکفایی در تولید برنج و ظرفیت کشور در این موضوع درخواست همکاری نمود.

لطفی زاده در تشریح وضعیت برنج در کشور به سرانه مصرف 35 کیلوگرم برای هر ایرانی و تقاضای حدود 2.9 میلیون تنی برای برنج در کشور و تولید حدود 2 میلیون تنی برنج در حدود 400هزار هکتار اراضی برنج زار در سطح کشور اشاره نمود و با توجه به محدودیت اراضی کشاورزی و عدم امکان توسعه سطح زیر کشت از یک طرف و نبود منابع آبی لازم برای توسعه برنج کاری، تنها راه حل این مسئله را افزایش برداشت در واحد سطح عنوان نمود.

لطفی زاده با اشاره به متوسط برداشت 4.9 تن در هکتار در مزارع برنج کشور، به متوسط برداشت 9 تن در هکتار از شالی زارهای کشور ترکیه اشاره نمود و رسیدن متوسط برداشت محصول برنج در کشور به حدود 7.5 تن در هکتار را راه حل خودکفایی در تولید این محصول عنوان نمود.

آقای دکتر نعمت زاده با اشاره به سابقه انجام مطالعه و تحقیق بر روی برنج در کشور، از تولید ارقامی همچون نعمت و ندا و شیرودی و امثالهم در سنوات گذشته و اشکالاتی که به برخی از این ارقام وارد بوده است از جمله عدم مطابقت طعم و بو و شکل ظاهری آن با گونه های سنتی مورد استقبال مردم کشور و طولانی تر بودن دوره کشت آنها و تداخل با زمان کشت دوم و در نتیجه عدم مطلوبیت آنها برای کشاورزان، از دستیابی به ارقام طارم روشن و شهریار که به نام شهدای عزیز و سرافراز هسته ای شهید احمدی روشن و شهید شهریاری نام گذاری گردیده اند اشاره نمودند و ضمن تاکید بر مطابقت کامل این ارقام با برنج طارم سنتی چه به لحاظ مشخصات فیزیکی، مشخصات شیمیایی، طعم، بو و شکل ظاهری، تنها تفاوت رقم طارم شهریار با طارم سنتی و طارم روشن را در عطر برنج اعلام و از برابری دوره کشت این ارقام با محصول سنتی و حداقل برداشت 10 تن در هکتار این ارقام خبر دادند.

آقای دکتر نعمت زاده مهمترین مانع حصول خودکفایی در تولید برنج را رقیب بودن دولت ها و حمایت آنها از واردکنندگان عنوان نمودند و ارزش واردات برنج را حداقل 1.5 میلیارد دلار اعلام نمودند.

ایشان با اشاره به کشت این محصول در 1000 هکتار از شالی زارهای کشور در سال زراعی 97-98، از کشت آزمایشی این رقم در استان های مختلف از جمله فارس، لرستان، گیلان، خوزستان و مجموعا 13 استان کشور خبر دادند و نتیجه برداشت در تمام استان ها را بالاتر از 10 تن در هکتار اعلام نمودند.

آقای دکتر نعمت زاده به سه عامل مهم

• محدودیت واردات
• حمایت وزارت جهاد از طارم روشن و طارم شهریار
• خرید تضمینی محصول توسط دولت

اشاره نمودند و تنها راه تحقق خودکفایی در تولید برنج را عزم ملی و اراده همه ارکان حاکمیت و زمینه سازی رسانه ای مناسب عنوان و پیشنهاد اجرای یک برنامه 3 ساله برای تحقق خودکفایی در تولید این محصول را ارائه نمودند.
آقای دکتر احسانی با اشاره به ضرورت حل توامان موضوع بهره وری و بحث ژنتیکی در تولید برنج، بر ضرورت عدم تخصیص ارز دولتی و ارز نیمایی برای واردات برنج و حمایت از کشاورزان تاکید نمودند. ایشان عدم توجه به بهره وری آب در استان را نیز یادآور شدند و با اشاره به اهمیت بندر امیرآباد در تجارت غلات و وجود بندر ولگاگراد روسیه به عنوان هاب غلات منطقه، تمرکز فعالیت در این بندر را پیشنهاد نمودند و از تبدیل بنادر نوشهر و بابلسر به منطقه آزاد به عنوان مهمترین تهدیدات در کشت برنج و کاهش اراضی شالی کاری در شمال کشور یاد نمودند.
آقای دکتر احسانی با اشاره به تبدیل بسیاری از اراضی کشاورزی در استان مازندران به مناطق مسکونی و ویلاسازی، عدم بازدهی اقتصادی در فعالیت های کشاورزی را در قیاس با ارزش زمین کشاورزان، مهمترین عامل تبدیل اراضی کشورزی استان به سایر کاربری ها دانستند و بر ضرورت حمایت دولت از کشاورزان تاکید نمودند.
در خاتمه جلسه، مقرر شد تا این موضوع از طریق دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری و اتاق بازرگانی مازندران تا حصول نتیجه پیگیری گردد و پس از فراهم آمدن زمینه ها، اقدامات عملیاتی و اجرایی با محوریت آقایان دکتر نعمت زاده و دکتر احسانی و در قالب شبکه ملی- مردمی بکوجا پیاده سازی شود.


اخبار بکوجا-سیدعلی لطفی زاده-دکتر احسانی- دکتر نعمت زاده- مهندس سلطانی

-خبر مرتبط:

-مقالات مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *