یکشنبه-دوازدهم مردادماه1399-خودکفایی در تولید روغن در گرو حذف ارز دولتی

به نام خدا

خودکفایی در تولید روغن در گرو حذف ارز دولتی

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، از ساعت9:00 روز شنبه مورخ 1399/05/11 جلسه تخصصی و همفکری با آقای مهندس علیرضا مهاجر، مشاوروزیر جهادکشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران و باحضور آقای مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و آقای مهندس عقیل قدیم مسئول شبکه سازی ملی-مردمی بکوجا در خصوص آخرین وضعیت کشت دانه های روغنی در کشور برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست ابتدا آقای مهندس لطفی زاده با اعلام اینکه هدف اصلی بکوجا معرفی مشاغل مولد در اقتصاد ایران و تلاش برای شکل گیری آن ها در کشور می باشد، محورهای اصلی فعالیتهای بکوجا را در چهار زمینه 1-خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی از جمله برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی، 2-تولید انبوه مسکن با هدف گذاری 6 میلیون واحد مسکونی در شش سال، 3- خودکفایی در تولید خودرو با هدف گذاری تولید 2.7 میلیون دستگاه در سال، 4- خودکفایی در صنعت نساجی و پوشاک عنوان نمود و در خصوص اهداف و ماموریت های بکوجا در حوزه وظایف و ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی را ارائه نمود.

مهندس لطفی زاده هدف از این دیدار را استفاده از تجربیات و نقطه نظرات آقای مهندس مهاجر در حوزه دانه های روغنی عنوان کرد.

در ادامه جلسه آقای مهندس مهاجر با ابراز خوشحالی از فعالیتهای بکوجا نکات مهمی را در خصوص آخرین وضعیت کشت و واردات دانه های روغنی مطرح نمودند.


همکار افتخاری بکوجا- مهندس علیرضا مهاجر


ایشان به آگاهی کشاورز از اقتصادی بودن یا نبودن تولید انواع محصولات اشاره نمودند و به حضور گروه های مختلف از جمله بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا جهت افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی، از عدم توفیق این فعالیت ها برای توسعه سطح زیر کشت به دلیل غیر اقتصادی بودن تولید کلزا خبر داد. آقای مهندس مهاجر قیمت گذاری محصولات خرید تضمینی را براساس معادل قیمت محصول وارداتی با ارز دولتی یکی دیگر از علل مهم کم رغبتی به تولید این محصولات عنوان نمودند و از وجود رانتی آشکار در واردات نهاده ها و محصولات کشاورزی سخن گفتند که همه از آن مطلع هستند ولی یا به دلیل منافعشان و یا عدم فهم درست از موضوع صحبتی نمی کنند و اقدامی نمی شود. مهندس مهاجر دولت ها را به نوعی آلت دست واردکنندگان دانست و گفت هر دولتی که آمده و رفته است، واردکنندگان کار خود را انجام داده و عملا خواسته ها و سیاست های خود را به دولت ها دیکته نموده اند و اتفاقا قیمت خرید تضمینی محصولات را هم همین ها تعیین می کنند تا منافع خودشان را دوچندان نمایند.

براساس این گزارش، مجری طرح دانه‌های روغنی کشور از شکر و روغن گیاهی به عنوان دو ماده زیان آور برای سلامت مردم سخن گفت و حمایت دولت از واردات این محصولات با ارز دولتی را در جهت مخالف سلامت مردم و ترویج استفاده از این دو محصول مضر سلامت برشمرد و با اشاره به آمار بالای مرگ و میر و بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در کشور، از استمرار این حمایت دولت ها اظهار شگفتی کرد. مهاجر به عدم حمایت اینچنینی دولت از مصرف شیر که ماده ای بسیار مفید برای سلامت انسان ها می باشد و عرضه آن به قیمت آزاد اشاره نمود و این دوگاتگی در سیاست ها را عامل تهدید سلامت مردم دانست.

مهندس مهاجر مصرف سالیانه روغن در کشور را حدود 1.45 میلیون تن عنوان کرد و به محدودیت تاریخ مصرف روغن وفسادپذیری آن و عدم امکان ذخیره سازی آن اشاره نمود. ایشان بهترین زمان خرید روغن خام گیاهی را حداکثر یک ماه پس از تولید ذکر کرد و قیمت جهانی چنین روغنی را به شرکت بالا بودن کیفیت 855 دلار در تن اعلام نمود. وی تفاوت قیمت همین روغن در شرایط کیفیت بالا و پایین حدود 200 دلار در تن اعلام و گفت چنانچه از زمان مجاز مصرف روغن کمتر از یک ماه باقی باشد، در این صورت قیمت جهانی آن به 400 دلار در تن کاهش می یابد و همه این ها همان رانتی است که در متن واردات روغن خام نهفته است و اشکال اینجاست که به دلیل فسادپذیری روغن، هرچه وارد می شود بایستی در طی مدت محدودی مصرف شود و این یعنی تبلیغات گسترده مصرف ماده مضر روغن در رسانه های کشور.

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور قیمت هر کیلو روغن خام گیاهی به نرخ جهانی را با فرض احتساب هر دلار 22هزار تومان 18800 تومان عنوان کرد که در حال حاضر با دلار 4200 تومانی حدود 3600 تومان محاسبه و با مقایسه این مبلغ با قیمت خرید تضمینی هر کیلو دانه روغنی حدود 4600 تومان و بازدهی 50 درصدی روغن خام در محصول کلزا، معادل سازی این قیمت با قیمت جهانی را حدود 9200 تومان در مقابل 18800 تومان دانست و این نکته را از مهمترین عوامل عدم رغبت کشاورزان برای تولید کلزا دانست. مهندس مهاجر پیشنهاد نمود که به جای تحویل نهاده به نرخ دولتی به کشاورز که خود رانت مشابهی در واردات و تامین این نهاده ها در داخل ایجاد می نماید، کشاورز مخیر به خرید نهاده ها به نر خ روز و فروش محصول به نرخ روز باشد و اگر قرار است یارانه ای پرداخت شود، این یارانه ز سوی دولت مستقیما به مصرف کننده نهایی پرداخت گردد.

ایشان دستیابی به خودکفایی در تولید برنج را ممکن دانستند و علت آنرا قیمت مناسب برنج و صرفه اقتصادی برای کشاورز دانستند، لیکن در ارتباط با پنبه که در حوزه مسئولیتی پیشین ایشان بوده است، همانند دانه های روغنی ابراز تردید نمودند و تحقق آنرا مستلزم تغییر سیاست ها دانستند.

آقای مهندس مهاجر موفقیت همه اقتصادهای بزرگ دنیا را مرهون حضور فعال در صنعت نساجی و پوشاک دانستند و از اشتغال زایی فراوان این صنعت مطالبی را عنوان و توجه به آن را کاملا ضروری دانستند.

ایشان به لزوم کاهش مصرف روغن که سرانه مصرف آن در حال حاضر حدود 18کیلوگرم در سال برای هر ایرانی می باشد را به 10 تا 12 کیلوگرم در سال اشاره و این مطلب را زمینه ساز دستیابی زودتر به خودکفایی در صورت اصلاح سیاست ها دانستند و تاکید نمودند که باید با تبلیغات رسانه ای و آگاهی بخشی نسبت به مضرات مصرف زیاد روغن از خارج شدن این محصول از سبد حمایتی کالاهای مصرفی بعنوان یک سیاست اصولی حمایت نمود.

ایشان در خصوص دلایل عدم تمایل کشاورزان به کشت دانه های روغنی از جمله کلزا، تخصیص ارز دولتی به واردات این محصول را یک عامل بسیار تعیین کننده و موجب عدم امکان رقابت تولید داخل با واردات دانستند و خواستار عدم تخصیص ارز به وارادت روغن خام و دانه های روغنی شدند. آقای مهندس مهاجر میزان سطح زیرکشت دانه های روغنی را بین 230 تا 240 هزار هکتار در کشور عنوان نمودند و راه افزایش سطح زیر کشت این محصول را افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا براساس قیمت های جهانی دانستند. ایشان به وجود همین مشکل در کشت گندم نیز اشاره نمودند اما وجود اراضی دیم وسیع را موجب عدم نمود آشکار این مشکل در تولید گندم برشمردند.

خلاصه پیشنهادات آقای مهندس مهاجر مجری طرح دانه های روغنی کشور در این جلسه برای رسیدن به خودکفایی در تولید دانه های روغنی عبارتست از:

1- عدم تخصیص ارز دولتی و یا نیمایی به واردات روغن خام گیاهی

2- لزوم خارج شدن روغن گیاهی از سبد حمایتی کالاهای مصرفی

3- لزوم کاهش مصرف سرانه روغن گیاهی از 18 کیلوگرم فعلی به حدود 10 کیلوگرم در سال

4- خرید تضمینی کلزا از کشاورزان به نرخ روز و توافقی

مقرر گردید در خصوص موارد فوق و یکی دیگر از سیاست های بکوجا در زمینه خودکفایی در تولید پوشاک و کشت پنبه جلسات دیگری با هماهنگی قبلی برگزار گردد.

-اخبار مرتبط:



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *