جمعه-24تیر1401-دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران – هماهنگی بیشتر برای توسعه همکاری بین دو سازمان.

به نام خدا

دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران هماهنگی بیشتر برای توسعه همکاری بین دو سازمان

جمعه 1401/04/24

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از دیدار سید علی لطفی‌زاده، موسس بکوجا و هیئت همراه، با دکتر غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران، در طی سفر به استان مازندران، در روز سه‌شنبه مورخ 1401/04/21 خبر داد.

به موجب این گزارش هدف از این دیدار بررسی روند طی شده در همکاری بین بکوجا و هلال احمر، و هم‌افزایی برای رفع چالش‌های موجود عنوان گردید. به همین منظور جلسه‌ای از ساعت 12:30 الی 13:30 با حضور افراد زیر در دفتر مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران برگزار گردید:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. غلامعلی فخاری؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران
  3. کبری محمدی؛ مشاور رئیس سازمان جوانان هلال احمر و نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا
  4. رضا خادم؛ رئیس حراست سازمان جوانان هلال احمر
  5. لیلی احمدی؛ معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران
  6. مصطفی سیفی‌نژاد؛ رئیس اداره دانشجویی و طلاب جمعیت هلال احمر استان مازندران
  7. ابوالحسن ولی‌پور؛ نماینده بکوجا در شهرستان ساری
  8. فاطمه غلامعلیان؛ از دفتر مرکزی بکوجا
  9. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا


 

 

کاهش آلام بشری از طریق هم‌افزایی در بهبود اقتصادی، زمینه مشترک برای همکاری بکوجا و هلال احمر

در ابتدای این جلسه، لیلی احمدی، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران، ضمن معرفی حاضران، روند همکاری‌های اخیر بکوجا و هلال احمر استان مازندران را تشریح کرد. وی با اشاره به دغدغه‌های جمعیت هلال احمر در طی این همکاری، از بازدید خود و حاضران در جلسه از دو روستای بزمینان و گرجی‌آباد، در صبح همان روز، و طرح این دغدغه‌ها در این جلسات نیز خبر داد.

خانم کبری محمدی، مشاور رئیس سازمان جوانان هلال احمر و نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا، در تشریح علت همکاری بکوجا با هلال احمر گفت: هم‌اکنون دو سال از شکل‌گیری همکاری بین بکوجا و جمعیت هلال احمر گذشته است و یکی از اهداف مشترک هر دو سازمان، کاهش آلام بشری است. در حال حاضر نیز و با بهره‌مندی از تجربه دو سال اخیر، در صدد تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای ادامه همکاری هستیم. همان طور که مستحضرید، جمعیت هلال احمر در سطح بالاتر عضو شورای اجتماعی وزارت کشور است. اگر هلال احمر را به عنوان یک ظرف در نظر بگیریم، تمام چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی، مظروف آن خواهند بود و به همین دلیل، کمک به کاهش آلام بشری از طریق هم‌افزایی در بهبود اقتصادی نیز، از اهداف آن به شمار می‌رود.

محمدی با اشاره به مفاد آموزش‌های اجتماع‌محور، افزود: در دو روستای بزمینان و گرجی‌آباد که صبح امروز مورد بازدید قرار گرفت، خلاء آموزش‌های لازم کاملا احساس می‌شود. در رویکرد‌های اجتماع‌محور که مبنای ایجاد خانه‌های هلال است، گفته شده که ایجاد حساسیت در بین مردم، اساس آغاز این قبیل فعالیت‌ها می‌باشد لیکن این فرآیند، دست کم در دو روستا که امروز مورد بازدید قرار گرفت، آموزش داده نشده است.


نگاهی به دستاوردها و چالش‌های همکاری بکوجا و هلال احمردر استان مازندران

دکتر فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، با تشکر از حضور و توضیحات حاضران جلسه گفت: کشاورزان در استان مازندران، عمدتاً به کشت سنتی قائل هستند و عدم ورود به فعالیت‌های اقتصادی، از اصول اساسی جمعیت هلال احمر به شمار می‌رود. وی با اشاره به سابقه همکاری آزمایشی بکوجا و هلال احمر، در دو روستا در استان مازندران، خواستار تبیین ارتباط فعالیت بکوجا با جمعیت هلال احمر و همچنین خروجی‌های این همکاری شد.

در ادامه جلسه، مهندس سیدعلی لطفی زاده ، موسس بکوجا با ابراز خوشحالی از دیدار مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از سال 1397 فعالیت خود را آغاز و مراحل تاسیس را در وزارت کشور دنبال می کند و هدف آن، حل مشکل اقتصادی مردم به وسیله خود مردم است. وی گفت: بهبود اقتصادی از طریق افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) میسر است و افزایش GDP نیز با افزایش تولید ممکن خواهد بود. موتور محرک تولید سرمایه‌گذاری برای ایجاد بسترهای تولیدی جدید، و یا بهبود بهره‌وری تولیدات موجود می‌باشد، که روش اول، با توجه به تحریم‌ها و مشکلات ساختاری، دارای مشکلاتی است. اما روش دوم یعنی بهبود بهره‌وری، بیشتر برای ما در دسترس است.

موسس بکوجا ادامه داد: در زمینه بهبود بهره‌وری تولیدات کشاورزی، بکوجا هم‌اکنون بر روی کشت دانه‌های روغنی، برنج و گندم متمرکز است و در حوزه صنعت نیز، بر روی نیازهای اولیه زندگی مردم، یعنی پوشاک، مسکن، خودرو، دارو و حوزه ICT تأکید دارد. وی افزود: در استان مازندران بهبود بهره وری در تولید برنج و مشخصا حرکت به سوی افزایش تولید در واحد سطح در بخش زراعت و بهبود بهره وری در تولید دام سبک با رویکرد دوبارزایی و دوقلوزایی اهداف اصلی بکوجا می باشند. لطفی زاده پیشرفت اقتصادی در کشور را مستلزم نقش آفرینی هر چه بیشتر مردم در صحنه اقتصاد دانست و از ضرورت استعدادسنجی همه مردم و کمک به شکوفایی استعداد آنان و هدایت آن ها به سمت مشاغلی که لااقل 100.000 دلار در سال خلق ثروت نمایند سخن گفت.

لطفی زاده  به جلسه خود با دکتر گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمر اشاره کرد و گفت: بکوجا یک سازمان ترویجی است و شبکه گسترده ای از همکاران و نمایندگان، در استان مازندران دارد. همچنین حدود 400 نماینده از سوی ما در روستاهای استان انتخاب شده و مسئولیت فعالیت ترویجی را بر عهده دارند. وی افزود: با همکاری هلال احمر استان گلستان دو روستای گرجی آباد در شهرستان بابل و بزمینان در شهرستان آمل به عنوان پایلوت همکاری در بخش بهبود تولید برنج انتخاب گردیدند. وی با تقدیر از همکاری کارکنان هلال احمر استان و نیز مسئولین محلی در روستای گرجی آباد، تحقق بیش از 90درصدی اهداف تعیین شده در این روستا را موفقیتی بسیار بزرگ ارزیابی کرد و با اشاره به مشکل تامین بذر برنج پرمحصول در بهمن ماه سال گذشته در این روستا، تکیه کشاورزان به دولت را نشانه دیگری برای ، مشکل زمانی ایجاد شد که بخشی از کار به جهاد کشاورزی، که یک سازمان دولتی است گره خورد. ما در بکوجا معتقدیم که کمک به روشنگری در بهبود تولید، نیاز امروز جامعه است و در این زمینه با سطوح مختلفی از مقامات وزارت کشور نیز، در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه بکوجا با سازمان دام سبک و طرح بسته‌های صدهزار دلاری بکوجا برای افزایش درآمد کشور، افزود: فعالیت ترویجی بکوجا، پیگیر منافع مردمی است و شما هم در جمعیت هلال احمر، افرادی مشتاق خدمت‌گذاری هستید. قصد داریم که تجارب به دست آمده از فعالیت آزمایشی خود را، به دستورالعمل تبدیل کرده و در آینده نزدیک، برای بررسی و انعقاد تفاهم‌نامه، ملاقاتی با آقای دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور داشته باشیم. در حال حاضر، از شما تقاضا داریم که با توجه کافی به دستاوردهای این فعالیت مشترک، از این همکاری در هلال احمر استان مازندران حمایت کرده و آن را به بقیه خانه های هلال و کانون های جوانان روستایی استان گسترش دهید.



استقبال مدیرعامل هلال احمر مازندران از توسعه همکاری با بکوجا

دکتر غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، پس از استماع بیانات حاضران و توضیحات مهندس لطفی‌زاده، و با اشاره به سابقه خود در امر کشاورزی گفت: یکی از دغدغه‌های دائمی بنده این است که چرا جهاد کشاورزی فعالیتی در زمینه ترویج دانش و فناوری‌های به روز این صنعت انجام نمی‌دهد؟ متاسفانه در طی سالیان اخیر در هلال احمر استان مازندران، طرح‌های ناقص و فاقد پیوستار منطقی باعث ریزش نیروهای جمعیت شده و ما امیدواریم همکاری با بکوجا، دارای روند منطقی، مدون و ثمربخش باشد. هم‌اکنون نیز ضمن استقبال از این همکاری در سطح استان با مشارکت هلال احمر، خواستار ارائه قرارداد همکاری بکوجا با جمعیت هلال احمر کشور و تضمین تامین هزینه‌ها و امکانات لازم هستیم. همچنین انتظار داریم که در بحث فنی نیز، بکوجا با جهاد کشاورزی به توافقی پایدار دست یابد.

در خاتمه جلسه، دکتر رضا خادم، رئیس حراست سازمان جوانان هلال احمر نیز، با تشکر از دغدغه‌مندی مهندس لطفی‌زاده و دکتر فخاری گفت: اگر بخواهیم این همکاری را از منظر تهدید و فرصت بررسی کنیم، پیشنهاد می‌کنم که همکاران بکوجا در تجمعات و دوره‌های ما شرکت کنند و همچنین از ظرفیت دهیاران نیز، برای ترغیب کشاورزان به کشت علمی و اصولی استفاده شود.   

 

اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *