چهارشنبه-22تیر 1401-بازدید نمایندگان بکوجا و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ازروستای بزمینان شهرستان آمل- بررسی میزان دستیابی به اهداف.

به نام خدا

بازدید نمایندگان بکوجا و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ازروستای بزمینان شهرستان آمل- بررسی میزان دستیابی به اهداف

چهارشنبه 1401/04/22

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از بازدید سید علی لطفی‌زاده، موسس بکوجا و هیئت همراه از روستای بزمینان از توابع دهستان دشت ‌سر‌سفلی در بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران در روز سه‌شنبه مورخ 1401/04/21 خبر داد.

براساس این گزارش هدف از این بازدید ارزیابی میزان تحقق اهداف بکوجا در این روستا در قالب معرفی نماینده مشترک با جمعیت هلال احمر عنوان شده و به همین منظور جلسه ای از ساعت 8:00 الی 10:00 صبح با حضور افراد زیر در خانه هلال روستای بزمینان برگزار گردید:

  1. سید علی لطفی‌زاده؛ موسس بکوجا
  2. کبری محمدی؛ مشاور رئیس سازمان جوانان هلال احمر و نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا
  3. رضا خادم؛ رئیس حراست سازمان جوانان هلال احمر
  4. محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران
  5. لیلی احمدی؛ معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران
  6. مصطفی سیفی نژاد؛ رئیس اداره دانشجویی و طلاب جمعیت هلال احمر استان مازندران
  7. سید حشمت‌الله سبطی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بابل
  8. جمشید نیکزاد؛ رییس جمعیت هلال احمر شهرستان آمل
  9. افسانه مظلوم؛ نماینده بکوجا و مسئول خانه هلال در روستای بزمینان
  10. فاطمه غلامعلیان؛ از دفتر مرکزی بکوجا
  11. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 

در ابتدای این جلسه، خانم احمدی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، به سابقه آشنایی و همکاری طولانی خود، با خانم کبری محمدی، مشاور رئیس سازمان جوانان هلال احمر و نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا اشاره کرد و گفت: ما به ادامه همکاری با بکوجا در حوزه‌های مورد توافق بسیار علاقه‌مند هستیم.

لیلی احمدی گریزی به سابقه فعالیت بکوجا و هلال احمر در روستای بزمینان داشت و ادامه داد: روستای بزمینان، به علت گذشته موفق در فعالیت‌های خانه هلال، به عنوان روستای پایلوت در همکاری با بکوجا انتخاب شد و ما به موفقیت چشمگیر این همکاری در سطح روستا بسیار امیدوار بودیم؛ لیکن در ادامه و با شروع فرآیند اجرایی نتوانستیم به تمام اهداف همکاری با بکوجا دست پیدا کنیم. هلال احمر در روستا مورد اعتماد مردم است و ما امیدواریم در این جلسه
با هم‌فکری و هم‌افزایی بر مشکلات مسیر همکاری فائق آییم.


بازدید نمایندگان بکوجا و هلال احمر از روستای بزمینان


طرح دغدغه‌ها و چالش‌های مسیر فعالیت ترویجی بکوجا در روستای بزمینان

خانم مظلوم، نماینده بکوجا و مسئول خانه هلال در روستای بزمینان با تبریک اعیاد پیش رو و ابراز خوشحالی از میزبانی مهندس لطفی‌زاده و همراهان وی، گفت: در طی چندین جلسه که با حضور نمایندگان بکوجا و هلال احمر داشته ایم، بر روی شیوه همکاری و جزئیات آن تبادل نظر شده است. اما مشکلاتی در مسیر همکاری وجود دارد و بنده تمام ابهامات و سوالات خود را، طی نامه‌ای در 11 اسفندماه 1400 با خانم احمدی در میان گذاشته‌ و درخواست شفاف‌سازی داشتم تا بتوانم پاسخگوی کشاورزان باشم.

در ادامه جلسه، افسانه مظلوم با قرائت نامه فوق‌الذکر، موارد ابهامی مندرج در آن را با حاضرین در جلسه در میان گذاشت و افزود: این موارد، سوالاتی است که کشاورزان روستا، برای همکاری با بکوجا از بنده پرسیده‌اند و تمامی این سوالات در این نامه منعکس شده است.

در ادامه جلسه آقای نیکزاد، رییس جمعیت هلال احمر شهرستان آمل، با تقدیر از زحمات خانم مظلوم در روستای بزمینان، به کمک‌های بزرگ ایشان به محرومان روستا و توزیع بسته‌های معیشتی از سوی خانه هلال اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم از دید یک کشاورز صحبت کنم، باید بگویم که تمام امید یک کشاورز به محصولاتش میباشد و اگر به هر دلیلی، در یک سال زراعی، زراعت یک کشاورز دچار مشکل شود، زندگی وی دچار چالش‌های قابل توجه خواهد شد. بنده به عنوان فرزند یک کشاورز، از کودکی به خاطر دارم که سازمان جهاد کشاورزی، انواع خدمات در حوزه نهاده و مشاوره‌های حین کاشت، داشت و برداشت را به کشاورزان ارائه داده است. اما امروز، بکوجا نامی از جهاد کشاورزی در فعالیت خود نمی‌برد. حساسیت موضوع برای کشاورزان در این است که کشاورزان معتقدند، اگر کسی می‌خواهد با ما همکاری کند، باید از ابتدا با ما همراه باشد. لیکن هم‌اکنون کشاورزان، بکوجا را به چشم یک سازمان که صرفاً با خانه هلال روستا همکاری دارد می‌بینند و هنوز از فعالیت و توصیه‌های بکوجا در امر کشاورزی مطمئن نیستند.

نیکزاد ادامه داد: کشاورزان معمولا رهنمودهای سازمان جهاد کشاورزی را قبول دارند و به نظرم بهتر است بکوجا توسط جهاد کشاورزی به ایشان معرفی شود و نه از طریق خانه هلال احمر؛ چرا که در صورت بروز هر نوع مشکل، اعتبار خانه هلال در روستا نیز مورد لطمه قرار می‌گیرد.

خانم احمدی نیز، در تکمیل سخنان آقای نیکزاد، گفت: دو محور همواره در فعالیت حرفه‌ای معاونت جوانان هلال احمر استان، برای بنده حائز اهمیت بوده است. اولین محور، مسئله جوانان است. ما در اداره جوانان هلال احمر، به جملۀ جوانان امروز، مدیران فردا کاملاً معتقدیم و علاقه‌مندیم که جوانان ما با ورود به مسائل، خود را برای آینده آماده کنند. لیکن آیا کشاورزان به جوانان بیشتر اعتماد می‌کنند یا به افراد با سابقه در حوزه کشاورزی؟ محور دوم، این است که در صورت بروز هر نوع مشکل، اهالی روستا آن را از چشم خانه هلال خواهند دید و این به اعتبار خانه هلال آسیب می‌زند.

گفتمان‌سازی، راه ورود دانش و فناوری به تولیدات کشاورزی و ارتقای بهره‌وری تولید است

مهندس لطفی‌زاده با تقدیر از میزبانی و توضیحات حاضران، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در کشور، مشکل اقتصادی است و فکر می‌کنیم که تلاش برای رفع این مشکل، تکلیف همه ما، از جمله هلال احمر است. در خصوص سوالاتی که خانم مظلوم مطرح فرمودند باید عرض کنم که اساسنامه و اهداف گفتمان بکوجا در وبسایت ما قابل دستیابی است و ما قصد داریم با ایجاد همفکری در میان آحاد مردم و نهادهای تصمیم‌گیر، استفاده از علم و فناوری برای تولید محصولات بیشتر و با کیفیت‌تر را، به یک باور عمومی تبدیل کنیم.

موسس بکوجا ادامه داد: برداشت محصولات در واحد سطح برای برخی از محصولات در کشور ما، کمتر از نصف میانگین جهانی است و لازم است برای حمایت از منافع ملی و افزایش درآمد کشاورزان و کاهش قیمت محصولات برای مصرف کننده نهایی همه با هم در جهت افزایش تولید در واحد سطح با تکیه بر دانش و فناوری کوشش نماییم؛ وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، سومین وزارتخانه بزرگ کشور است و مهمترین ماموریت آن، همین هدایت کشاورزان در جهت تولید محصولات راهبردی و افزایش عملکرد واحد سطح است ولی تجربه بیش از 50 ساله فعالیت این وزارتخانه نشان می‌دهد که برای دستیابی به اهداف یاد شده حضور همه مردم و نهادها و دستگاه‌ها در کنار این وزارتخانه ضروری می‌باشد.

لطفی‌زاده گفت:  اتفاقاً بسیاری از همکاران ما از شاغلین و بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان هستند و مدیران ارشد شاغل و بازنشسته این سازمان در حال حاضر عضو بکوجا و از همکاران اصلی این طرح در استان مازندران می‌باشند.

موسس بکوجا اضافه کرد: سازمان مردم‌نهاد بکوجا، در امر ترویجی خود منافع خاصی ندارد و در صدد است تا با تشکیل شبکه های ملی-مردمی و نخبگان و با همکاری اساتید، محققین، صاحب نظران و کشاورزان پیشرو استان در بخش کشاورزی، موجبات افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و رقابت پذیری آن در بازار جهانی را فراهم نماید.

لطفی‌زاده افزود: در خصوص قرارداد و مسئله خسارت احتمالی که از سوی خانم مظلوم مطرح شد، لازم به ذکر است که تعهد عنصر مهمی از کار ترویجی بکوجا می‌باشد و مروجان و متخصصانی که از طریق شبکه مردمی نخبگان، به کشاورزان معرفی می‌شوند، هم در سود و هم در زیان احتمالی شریک خواهند بود و این دشوارترین قسمت کار می باشد چرا که تا به امروز هر متخصصی فارغ از نتیجه مشاوره خود به کشاورزان، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کرده و امروز که اصرار بر ارائه تضمین از سوی متخصصین به کشاورزان درخصوص افزایش تولید و دریافت حق‌الزحمه در قالب مشارکت در میزان افزایش تولید است، شاهد بیشترین مقاومت در این بخش از سوی متخصصین می‌باشیم که به فضل الهی و با اجرای موفق چند قرارداد، انشاءالله نگرانی متخصصین نیز برطرف خواهد شد.

همکاری نزدیک‌تر بکوجا و جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک

سید علی لطفی‌زاده یادآور شد: علت همکاری ما با هلال احمر، هدف مشترک دو سازمان در کاهش آلام بشری است. فعالیت بکوجا کمک به بهبود اقتصاد کشور از طریق «گفتمان‌سازی» است و آمادگی داریم که در صورت لزوم، با مقامات بالاتر در جمعیت هلال احمر وارد گفتگو شویم. همچنین لازم به ذکر است که این گفتمان‌سازی ماهیتاً امری موقت است و هر جا که کشاورز متوجه شد که با به کار گیری روش های علمی، می‌تواند محصولات خود را دو یا چند برابر کند، روشنگری لازم از نظر ما انجام شده است و ارائه خدمات تخصصی به کشاورز بایستی توسط شخص سومی به جز بکوجا و هلال احمر، یعنی کارشناسان و متخصصین واجد صلاحیت در بخش کشاورزی صورت گیرد و این کارشناسان، هم در سود و هم در زیان احتمالی احتمالی کشاورز سهیم خواهند بود.

آقای جمشید نیکزاد با تشکر از بیانات مهندس لطفی‌زاده، راه بهتر این گفتمان‌سازی را، همکاری و ورود سازمان جهاد کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: کشاورزان دو دوسته هستند؛ عده ای از ایشان با راهکارهای علمی آشنا و عده‌ای دیگر قائل به کشت سنتی هستند. طبیعتاً گفتمان‌سازی در حوزه ورود علم و فناوری به کشاورزی، برای کشاورزان با سابقه علمی آسان‌تر است.

در ادامه، خانم احمدی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر مازندران گفت: در حال حاضر مسئولیت این امر ترویجی بر دوش خانه هلال است و تمام عواقب آن متوجه ما خواهد بود. خانم مظلوم نیز، خواستار شفاف‌سازی بیشتر برای پیشبرد اهداف بکوجا در روستای بزمینان گردید.

رضا خادم، رئیس حراست سازمان جوانان هلال احمر، از میزبانی و طرح دغدغه‌های حاضران تقدیر کرد و گفت: در خصوص روستای بزمینان نیازمند جلسه کامل‌تر، همراه با بازدید میدانی در آینده نزدیک هستیم. توصیه‌های حاضران در جلسه، صحیح هستند و توجه بکوجا و هلال احمر به ساختار، کاملا به جاست. در خصوص فعالیت خانه هلال در روستای بزمینان نیز، باید عرض کنم که این خانه هلال بایستی فعال‌تر باشد.

خانم کبری محمدی، مشاور رئیس سازمان جوانان هلال احمر و نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا، به شیوه تاسیس خانه‌های هلال در روستاها، مطابق آیین‌نامه موجود اشاره کرد و گفت: راه درست تأسیس خانه هلال، ایجاد حساسیت در بین مردم روستا و پذیرش خانه هلال از سوی ایشان است. این مردم هستند که مکان خانه هلال را مشخص می‌کنند و سپس با عضویت در هلال احمر، انتخابات برگزار شده و مسئولان خانه هلال انتخاب می‌شوند. لیکن روند طی شده در تاسیس خانه هلال روستای بزمینان، نیازمند اصلاحاتی است که امیدواریم در آینده نزدیک انجام شود.

در خاتمه جلسه، دکتر نیکزاد، به مهندس لطفی‌زاده پیشنهاد داد که در امر ترویجی خود، از ظرفیت مهندسان کشاورزی موجود در روستا استفاده کنند. موسس بکوجا نیز با استقبال از این پیشنهاد سازنده، به تفاهم سه جانبه بکوجا، موسسه تحقیقات برنج و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران برای آموزش کارشناسان کشاورزی از سوی موسسه تحقیقات برنج و حمایت از آنان در ارائه خدمات به کشاورزان اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد این مقوله در همکاری‌های آتی، مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *