سه شنبه-7تیر1401-چهل و سومین جلسۀ هماهنگی با هلال احمر- مروری بر تجربیات یازده ماه همکاری.

به نام خدا

چهل و سومین جلسۀ هماهنگی با هلال احمر- مروری بر تجربیات یازده ماه همکاری

سه شنبه 1401/04/07

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و سومین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش، این جلسه به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/04/07 و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. کبری محمدی؛ نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر
  3. محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران
  4. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  5. نبی‌اله رحیمی‌راد؛ نماینده بکوجا در شهرستان آمل
  6. فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان
  7. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 



موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
عید محمد فاروقی
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیعید محمد فاروقی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده

در ابتدای این جلسه ، مهندس  لطفی زاده  ضمن معرفی حاضران، موضوع اصلی این جلسه را، بررسی روند پیشرفت همکاری بکوجا و هلال احمر، در فعالیت ترویجی، برای ترغیب کشاورزان و دامداران به دانش‌بنیان کردن تولید و افزایش محصولاتشان عنوان کرد. وی با اشاره به همکاری نزدیک میان بکوجا و هلال احمر، از زحمات نمایندگان هلال احمر در روستاهای پایلوت انتخاب شده در منطقه، که زحمت نمایندگی بکوجا را نیز می‌کشند قدردانی نمود.

مروری بر اقدامات انجام شده در روستاهای گرجی آباد و بزمینان

 لطفی زاده  گفت: در استان مازندران ابتدا روستای گرجی آباد از توابع شهرستان بابل و سپس روستای بزمینان از توابع شهرستان آمل به عنوان روستاهای نمونه از سوی جمعیت هلال احمر استان معرفی شدند و مقرر شد تا نمایندگان هلال احمر در این روستاها نمایندگی بکوجا را نیز بر عهده داشته باشند که در این راستا خانم فائزه فیروزنژاد که مسئولیت کانون جوانان هلال احمر در روستای گرجی آباد را بر عهده داشت به عنوان نماینده بکوجا در این روستا نیز تعیین و معرفی شد و در روستای بزمینان که خانم افسانه مظلوم مسئولیت خانه هلال روستا را بر عهده داشتند به عنوان نماینده بکوجا نیز معرفی شدند.

وی افزود: اگرچه نماینده هلال احمر و بکوجا در روستای گرجی آباد خانم فیروزنژاد بودند اما در واقع نقش اصلی در ایفای وظایف نمایندگی را خانم محدثه جاویدپور از اعضای شورای اسلامی روستا که از اقوام نزدیک خانم فیروزنژاد و فردی جاافتاده و بسیار با انگیزه بودند بازی کردند.

موسس بکوجا افزود: در روستای گرجی آباد با تلاش وافر و خالصانه و با تمام وجودی که از سوی خانم جاویدپور صورت گرفت، عموم اهداف بکوجا در روستا محقق و موضوع ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری در تولید به آگاهی عموم کشاورزان رسید و در عین حال همسویی خیلی خوبی نیز از سوی آنان صورت گرفت و در موضوع استعدادسنجی و ارائه خدمات مشاوره به اهالی روستا نیز اقدامات خوبی انجام شد و مردم روستا با ارزش این فعالیت ها به صورت عملی آگاه شدند.

دلایل عدم دستیابی به اهداف بکوجا در روستای بزمینان

لطفی زاده غیر بومی بودن خانم مظلوم در روستای بزمینان، عدم سکونت ایشان در این روستا، عدم باور ایشان به نقش آفرینی در روستا و انتظار برای فعالیت های گسترده در بخش مرکزی که شامل 97 روستا می باشد و مکررا از سوی ایشان مطرح گردیده است را مهمترین عوامل در عدم تحقق اهداف بکوجا در این روستا عنوان نمود و گفت: اگرچه موسسه فرهنگی-ورزشی هیوا که توسط خانم مظلوم در این روستا تاسیس و به ارائه خدمت به مردم می پرداخت، بستر مناسبی برای مراجعه روستاییان بود، لیکن مخاطبین اصلی بکوجا که کشاورزان روستا بودند، عملا رابطه ای با این موسسه نداشتند و غیربومی بودن و کشاورز نبودن خانم مظلوم و ویژگی های فرهنگی و شخصیتی ایشان نیز سبب کاهش نفوذ کلام ایشان در میان اهالی می شد. وی در عین حال از ظرفیت های خوب ایشان برای انجام دیگر فعالیت ها نیز سخن گفت و تاکید کرد که عدم توفیق در اجرای ماموریت های بکوجا به معنی توانمند نبودن خانم مظلوم نبوده بلکه ایشان در حوزه های دیگری صاحب توانمندی های زیادی هستند که مردم منطقه از آن برخوردار می باشند.

 

تلاش بکوجا در استفاده از تمام ظرفیت ها در کنار هم

سیدعلی لطفی زاده عدم هماهنگی شورای اسلامی و دهیار روستا با ایشان و عدم حضور مسئول پایگاه بسیج و امام جماعت روستا در جلسات را از دیگر دلایل عدم توفیق در پیشرفت کار در این روستا برشمرد و افزود: رویکرد بکوجا استفاده از همه ظرفیت های مردمی در روستا برای ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری در تولید است و این موضع نیازمند ارتباط خوب و متقابل نماینده بکوجا با مسئولین محلی و اهالی روستا و اعتماد اهالی و بویژه کشاورزان به نماینده می باشد. 

لطفی زاده از زحمات همه دست اندرکاران از جمله خانم محمدی، خانم احمدی، آقای سیفی نژاد، آقای نیکزاد، خانم جاویدپور، خانم فیروزنژاد و خانم مظلوم و همچنین همکاران بکوجا بویژه مهندس سلطانی، مهندس سبطی و مهندس رحیمی راد تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تا تجربیات به دست آمده بتواند برای ادامه راه کارگشا و مثمرثمر باشد.

گزارشی از برخی اقدامات انجام شده در روستای بزمینان

در ادامه جلسه آقای مهندس رحیمی راد نماینده بکوجا در شهرستان آمل که به عنوان میهمان و برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت اجرای برنامه های بکوجا در روستای بزمینان از توابع شهرستان آمل در جلسه حضور داشت و گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در شهرستان آمل و روستای بزمینان ارائه کرد. رحیمی‌راد که از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان آمل نیز می باشد از تمرکز برخی فعالیت های جهاد کشاورزی شهرستان در این روستا برای تشویق مردم به همراهی بیشتر با اهداف و برنامه های بکوجا سخن گفت و افزود: در جلسات روستای بزمینان، مقرر شد که برای شن‌ریزی جاده بین مزارع اقدام کنیم که بحمدلله این اتفاق صورت گرفته است. همچنین اقدامات دیگری نظیر اجرای طرح تصحیح اراضی در حدود 150 هکتار نیز انجام شد که البته رغبت کافی برای آن در منطقه به وجود نیامد. با سفر رئیس جمهور به استان در اسفند 1400، تخصیص اعتبارات لازم در ابتدای سال 1401 انجام شد و در سه ماه اخیر نزدیک به 14 پروژه توسط ما انجام شده است و خوشبختانه وضع محصولات زراعی نیز در سال جاری، نسبت به سال گذشته بهتر است.

نماینده بکوجا در شهرستان آمل ادامه داد: در اوایل سال جاری موضوع کشت قراردادی در شهرستان مطرح گردید که نیاز به برگزاری جلسات ترویجی در میان مردم روستا و شهرستان داشت. لیکن مشکلاتی در ادامه مسیر گریبان‌گیر ما گردید که روند ترویج کشت قراردادی را با مشکلاتی مواجه نمود. وی همچنین از عدم هماهنگی مناسب از سوی خانم مظلوم در پیاده سازی اهداف بکوجا در روستا گلایه کرد و گفت: انتظار این بود که با این حجم از پروژه هایی که جهاد کشاورزی شهرستان برای کمک به تحقق اهداف بکوجا در این روستا اجرا نمود، در کار ترویجی و معرفی بکوجا به کشاورزان و همراه نمودن آنان با تولید دانش بنیان موفقیت های بسیار بیشتری به دست می آمد که به اعتقاد بنده به دلیل عدم اقدام مناسب نماینده منتخب در روستا این موضوع محقق نگردید.

کشت قراردادی

نماینده بکوجا در استان مازندران از مهندس رحیمی راد خواست تا در مورد کشت قراردادی توضیحات بیشتری بیان کند. نماینده بکوجا در شهرستان آمل در پاسخ گفت: فعالیت ما از تیرماه 1400 آغاز شد و تا آذرماه همان سال، جلسات مستمر ادامه داشت. در دی ماه بحث کشت قراردادی از سوی سازمان تعاون روستایی مطرح گردید. کشت قراردادی به این صورت است که کشاورز یک طرف قرارداد است و طرف دوم، سازمان تعاون روستایی و انجمن شالی‌کوبی داران هستند. به موجب این طرح مقرر شده بود که کشاورزان محصولات خود را، با قیمت معین، به سازمان تعاون روستایی و انجمن شالی‌کوبی داران بفروشند لیکن در حال حاضر و با توجه به نوسانات قیمتی موجود برای برنج، به نظر می‌رسد چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیلاتی که در اختیار ایشان قرار گرفته است، گفت: هم اکنون این گروه‌ها و شرکت‌ها در سطح استان پیشرو هستند.



کبری محمدی- عیدمحمدفاروقی-فاطمه میرزاحسینیان-محسن سلطانی- سیدعلی لطفی زاده



خانم کبری محمدی نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا نیز ضمن تشکر از زحمات آقای رحیمی راد از وی پرسید: آیا خانم مظلوم در روستای بزمینان یک شخصیت حقیقی هستند و یا به صورت حقوقی و تحت نام خانه هلال و نماینده هلال احمر فعالیت دارند؟ رحیمی راد در پاسخ با اشاره به پرس‌وجو های انجام شده از مردم محلی گفت: ظاهرا ایشان در روستای بزمینان و توابع آن عمدتاً مشغول فعالیت اقتصادی هستند.

مهندس سلطانی در تکمیل سخنان آقای رحیمی راد افزود: خانم مظلوم در مدرسه ای که خانه هلال در اختیار ایشان قرار داده است، موسسه‌ای به نام هیوا دارند که در ظاهر موسسه‌ای غیر انتفاعی و دارای فعالیت اقتصادی است. خانم مظلوم شخصیتی توانمند دارند ولی نگاه ایشان به اهداف بکوجا و همکاری با هلال احمر، حداقلی و در چارچوب وظایف سازمانی است. شهرت ایشان در میان مردم منطقه، بیشتر به واسطه موسسه هیوا می‌باشد.

 

چه اتفاقی باعث شد کشاورزان وابسته به امکانات و نهاده های دولتی شوند؟

کبری محمدی با طرح این پرسش که چه اتفاقی باعث شده تا کشاورزانی که در گذشته به درآمد خود متکی بودند و وابستگی کمتری به دولت داشتند، امروز تا این حد وابسته به امکانات و نهاده‌های دولتی می باشند؟ خواستار توجه به استقلال تصمیم گیری و اقدام کشاورزان در حوزه کاری خود براساس مصالح خود شد.

رحیمی‌راد در ادامه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و ترویجی اشاره نمود و گفت: امروزه کشاورزان ترجیح می‌دهند که مثلا سم‌پاشی را به جای دست یا تراکتور، با پهپاد انجام دهند. ترویج علم و نشای مکانیزه، هزینه‌های کاشت را تا 40 درصد کاهش داده است. در مورد نهاده ها نیز به همین ترتیب است. مثلا با تخفیفاتی که دولت در تأمین کود برای کشاورزان ارائه کرده است، هزینه‌های تمام شده برای کشاورزان کاهش پیدا کرده است و همه این موارد رغبت ایشان را به استفاده از خدمات دولتی افزایش داده است.

 

بررسی عدم حصول نتیجه در کشت قراردادی

خانم محمدی، نماینده تام‌الاختیار هلال احمر در همکاری با بکوجا، با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه، از مهندس رحیمی‌راد پرسید: چرا با وجود نیروی انسانی تحصیل‌کرده و توانمندی که می‌فرمائید، موضوع کشت قراردادی به نتیجه نرسید؟ رحیمی‌راد پاسخ داد: کشت قراردادی در کوتاه مدت و بدون کارهای ترویجی انجام شد و کشاورزان زمین‌ها را آماده کشت کرده بودند. امکان دارد در سال زراعی آینده استقبال بیشتری از طرح بشود.

به مردم قول داده نشود...

کبری محمدی با اشاره به صحبت‌های مهندس رحیمی‌راد گفت: نکته کلیدی در صحبت‌های ایشان این بود که دولت یا سایر سازمان‌ها به مردم قول‌هایی داده‌اند ولی در کارهای جمعی، دولت نباید متولی کار باشد وگرنه توقعات مخاطبین به طور کاذب افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنم که در هیچ فعالیتی به مردم قول داده نشود. اگر قرار است خدمتی ارائه شود، این خدمت در جریان کار و یا در خاتمه آن باید باشد. مهم این است که کشاورزان بدانند که قرار است برای خودشان کاری بکنند و بکوجا و هلال احمر، نقش مشاوره‌ای و ایجاد حساسیت دارند.

در ادامه جلسه، مهندس لطفی زاده  با تشکر از زحمات آقای مهندس رحیمی‌راد، حمایت بی قید و شرط دولت از تولید و وابستگی کشاورزان و تولیدکنندگان به بخش دولتی را، به ضرر تولیدکنندگان دانست. وی افزود: بدون هدف‌گذاری درست و تبیین صحیح مبانی، تلاش‌ها به نتیجه لازم نخواهند رسید. بهتر است توجه کنیم که قیمت تمام شده محصول تولیدی باید قابل رقابت با قیمت جهانی باشد. قیمت جهانی برنج، به ازای هر کیلوگرم در حال حاضر 90 سنت است که حدود 27هزار تومان می‌شود. اما قیمت برنج در داخل کشور 100هزار تومان است که باعث شده کشاورزان تمایلی به کشت اصولی نداشته باشند. در این زمینه بهتر است دولت واردات را آزاد کند و از کشاورزان بخواهد که با دانش و فناوری، برنجی تولید کنند که قابل رقابت با برنج وارداتی به ازای هر کیلوگرم با 27هزار تومان باشد.

موسس بکوجا ادامه داد: البته در برخی از موارد کشت محصولات زراعی ولو با قیمت تمام شده بالاتر از بازار جهانی به لحاظ امنیت غذایی قابل توجیه است که در این صورت دولت می‌تواند مابه‌التفاوت آن را به مصرف‌کننده پرداخت کند. ادامه روند فعلی، هر چند در ظاهر به تولیدکنندگان کمک می‌کند اما در باطن به ضرر تولید و اقتصاد کشور است. روش‌های فعلی سال‌ها در جهان و درکشور ما تجربه شده است و عدم کارآیی آن در درازمدت اثبات شده است. ما علاوه بر طرح موضوع کلی دانش‌بنیان، به گفتمان‌سازی در مورد روش‌ها و مبانی آن و رقابت‌پذیر شدن محصولات هم نیاز داریم.

مهندس لطفی زاده  گریزی هم به موضوع کشت قراردادی زد و افزود: بزرگترین ضعف این طرح، ارائه رایگان نهاده (بذر و کود و سم و...) به کشاورزان است. در حالی که قیمت برنج تضمینی کمتر از یک سوم قیمت بازار می‌باشد و ضمناً در هنگام خرید محصول، نصف قیمت نهاده‌ها را نیز، از کشاورز مطالبه می‌کنند. طبیعتاً هیچ کشاورزی در این شرایط زیر بار کشت قراردادی نخواهد رفت.

سطح تکنولوژی مورد استفاده در هر طرح را، اقتصاد پروژه مشخص می‌کند!!

لطفی زاده  ادامه داد: سطح تکنولوژی مورد استفاده در هر طرح را، اقتصاد پروژه مشخص می‌کند. کار باید به خود مردم سپرده شود تا تشخیص دهند چه محصولی کشت شود. به هر حال وظیفه ما گفتمان‌سازی است.

 

مروری بر اقدامات انجام شده در روستاهای پایلوت در استان گلستان

موسس بکوجا از اقدامات انجام شده توسط بکوجا و هلال احمر در استان گلستان نیز سخن گفت و با اشاره به معرفی روستاهای اتراچال از توابع شهرستان گرگان و قورپلیجه از توابع شهرستان گنبد به عنوان اولین روستاهای پایلوت، از برگزاری دوره آموزشی برای توجیه نمایندگان معرفی شده در این دو روستا خبر داد و افزود، پس از مدت زمان کوتاهی مشخص شد که روستاهای منتخب از ویژگی های لازم برای ترویج کشاورزی دانش بنیان برخوردار نیستند و سطح زیر کشت محصولات مورد نظر بکوجا در این روستاها پایین است و به همین جهت روستاهای لیوان غربی در شهرستان بندرگز و نصرآباد در شهرستان گرگان به عنوان روستاهای پایلوت معرفی شدند که جلسات اولیه در این روستاها هم دلالت بر عدم تناسب نمایندگان معرفی شده با ماموریت های تعریف شده دارد و در نهایت براساس هماهنگی به عمل آمده میان همکاران بکوجا و هلال احمر در استان گلستان، روستای وحدت از توابع شهرستان گرگان و روستای محمدآباد از توابع شهرستان آق قلا به عنوان روستاهای پایلوت انتخاب و با تدبیر معاونت جوانان هلال احمر استان، خانه هلال در روستای محمدآباد و کانون جوانان هلال احمر در روستای وحدت تشکیل و مسئولین منتخب هلال احمر برای این دو مرکز نماینده بکوجا در این دو روستا نیز انتخاب شدند و فعالیت خود را از چند هفته پیش آغاز نموده اند که امیدواریم با هماهنگی خوب موجود میان بکوجا و هلال احمر در استان و تجربیات ارزشمند به دست آمده در استان مازندران و گلستان، شاهد بهترین نتیجه در این دو روستا باشیم.

لطفی زاده  از زحمات ارزشمند خانم سیده صغری خراسانی معاون پیشین امور جوانان هلال احمر استان، خانم میرزاحسینیان، آقایان مهندس فاروقی، دکتر سبزه، حیدری و سید محمد که نمایندگان بکوجا در شهرستان های مختلف استان گلستان می باشند نیز صمیمانه قدردانی کرد و با اشاره به اینکه آقای مهندس فاروقی علاوه بر نمایندگی بکوجا در استان گلستان تجربیات ارزنده مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی و چندین نوبت برگزیدگی به عنوان کشاورز نمونه استان و از همه مهمتر از اعتبار بسیار بالا در میان مردم و مدیران این استان برخوردار است، اظهار امیدواری کرد تا بهترین نتیجه در روستاهای وحدت و محمدآباد به دست آید.

ارائه گزارش براساس برنامه زمانبندی شده

مهندس لطفی زاده  در پایان سخنان خود از نمایندگان بکوجا و هلال احمر خواست تا برنامه زمانبندی تهیه شده برای انجام وظایف نماینده بکوجا در روستا به شرحی که در جلسه ارائه شد توجه کافی را مبذول و نسبت به دریافت گزارشات هفتگی از ایشان براساس فرمت مشخص شده که نمونه آن در جلسه مطرح شد اقدام نمایند.

خانم فاطمه میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، مسائل مطرح شده در جلسه و بویژه تجربه موفق روستای بزمینان را، فایده‌بخش ارزیابی کرد و افزود: به اشتراک گذاشتن این تجارب به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف را تکرار نکنیم و نقاط قوت را تقویت نماییم.


جلسات آموزشی و ترویجی در روستاهای محمدآباد و وحدت

میرزاحسینیان در خصوص جلسه آموزشی و ترویجیِ آموزش اشتغال‌محور با معتمدین و مسئولان در دو روستای محمدآباد و وحدت استان گلستان نیز گفت: تماس‌های لازم برای تشکیل جلسه گرفته شده لیکن کشاورزان اظهار داشتند که در حال برداشت محصول هستند و به همین دلیل برگزاری جلسه به وقت دیگری موکول شده و در عین حال فراخوان لازم، برای جذب علاقه‌مندان برای همکاری در طرح مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای وحدت، داده شده است.

خانم میرزاحسینیان توضیحات مهندس لطفی‌زاده را بسیار مفید دانست و خواستار راه ارتباطی برای استفاده از تجربیات خانم جاویدپور در استان مازندران شد. 

 

برنامه پیشنهادی نمایندگان بکوجابرنامه زمان بندی اهداف بکوجا


جلسات آموزشی در استان های گلستان و مازندران

خانم محمدی به سفر پیش روی مهندس لطفی‌زاده به استان های گلستان و مازندران و کارگاه‌های آموزشی طی آن نیز اشاره داشت و گفت: مکاتبات لازم برای این کارگاه‌ها انجام شده است و طرح درس‌های مربوطه نیز تهیه گردیده است. خانم محمدی اطلاع داد که مقرر شده تا جلسه‌ای پیش از کارگاه آموزشی، میان او و خانم میرزاحسینیان و مهندس لطفی‌زاده و خانم دکتر نوشادی، برگزار شود و هماهنگی نهایی در این خصوص صورت بگیرد.

نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر به مهندس لطفی‌زاده پیشنهاد کرد که دستور کار هماهنگی، برای فعالیت هفتگی در اختیار داشته باشیم و در جلسات سه‌شنبه شب، گزارش فعالیت‌ها بر اساس آن ارائه شود. این پیشنهاد مورد موافقت موسس بکوجا قرار گرفت. همچنین لطفی‌زاده مروری بر پیش نیازهای لازم برای دوره‌های آموزشی تیرماه نیز داشت و افزود: بکوجا انتظار دارد که هر هفته از آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در روستاهای منتخب در استان‌ها اطلاع داشته باشد.

خانم محمدی نیز در خاتمه جلسه، با اشاره به تجارب موجود در سازمان هلال احمر، از خانم میرزاحسینیان خواست تا افراد حاضر در دوره‌ها را، بر اساس معیارهای مشخصی انتخاب کنند. وی افزود: افرادی که برای فعالیت ترویجی و آموزشی در روستاها آموزش می‌بینند باید دست کم 6 ماه با ما همکاری کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم تعداد اولیه افراد را، حدود 2 برابر تعداد نهایی در نظر بگیرید. وی برای خانم میرزاحسینیان در انجام وظایف محوله آرزوی موفقیت نمود.

اخبار مرتبط:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *