سه شنبه-هفتم مردادماه1399-نشست تخصصی بکوجا با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

به نام خدا

نشست تخصصی بکوجا با آقای دکترمحمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

همکار افتخاری بکوجا

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، از ساعت 11:30 روز دوشنبه مورخ 1399/05/06 جلسه تخصصی و همفکری با آقای دکتر محمدمهدی قاسمی، دانش آموخته دکتری مهندسی آب از مالزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران و با حضور آقای مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و آقای مهندس عقیل قدیم مسئول شبکه سازی ملی-مردمی بکوجا برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست ابتدا آقای مهندس لطفی زاده به آغاز فعالیت های بکوجا از سال 1397 اشاره نموده و با اعلام اینکه هدف اصلی بکوجا معرفی مشاغل مولد در اقتصاد ایران و تلاش برای شکل گیری آن ها در کشور می باشد، اولویت های شناسایی شده در این زمینه برای سال 1399 که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری گردیده است را در چهار محور کشاورزی و دام پروری با هدف خودکفایی در تولید برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی، تولید انبوه مسکن با هدف گذاری 6 میلیون واحد مسکونی در شش سال، صنعت خودرو با هدف گذاری 2.7 میلیون دستگاه در سال و صنعت نساجی و پوشاک با هدف دستیابی به خودکفایی در تولید پوشاک در کشور عنوان نمود و در خصوص اهداف و ماموریت های بکوجا در حوزه وظایف و ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی را ارائه نمودند.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس عقیل قدیم


لطفی زاده بر تلاش بکوجا برای تحقق خواسته هوشمندانه مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی نمودن اقتصاد اشاره نمود و از تلاش بکوجا برای ایجاد شبکه ملی-مردمی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تکیه بر مردم و با اولویت تامین نیازهای ضروری مردم شامل شغل، غذا، پوشاک، مسکن، خودرو و بهداشت خبر داد و رویکرد بکوجا در این مسیر را همراه سازی دولت و مجلس در جهت تحقق اقتصاد مردمی و مقاوم و ایجاد هماهنگی و همدلی برای تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. ایشان به توفیقات حاصل شده در ایجاد گفتمان مشترک در حوزه مسکن و خودرو و تهیه طرح های عملیاتی برای تحقق اهداف پیش بینی شده با محوریت مردم اشاره نمودند و از آخرین اقدامات انجام شده برای حصول خودکفایی در تولید برنج در کشور نیز مطالبی مطرح نمودند.

مهندس لطفی زاده هدف از این دیدار را استفاده از تجربیات و نقطه نظرات آقای دکتر محمدمهدی قاسمی در حوزه کشاورزی و دام پروری و بویژه موضوع تعامل با مردم و جلب اعتماد نسبی ایشان در اجرای طرح های کشاورزی در استان فارس عنوان کرد.

در ادمه آقای دکتر محمدمهدی قاسمی توضیحاتی در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده در سازمان جهادکشاورزی استان فارس ارائه و بر ضرورت تعلیم و تربیت مدیران متناسب با نیازهای سازمان و توانمندسازی و آموزش کارشناسان در چارچوب اهداف سازمان تاکید و مصادیقی از برخی کشورها ارائه نمودند. ایشان با تاکید براستفاده از روش های موفق علمی و تجربی در خصوص ارتباط گیری با ذینفعان و مردم برای گذار از شرایط تحریمی و بهینه کردن فعالیتها و تولیدات کشاورزی و دامی با استفاده از توانمندی های مردمی، لزوم اصلاح و بازنگری در برخی از روش های ناموفق در سنوات گذشته را سنگ بنای موفقیت های آینده این حوزه معرفی کردند.

وی با بیان این نکته که در صورت طرح صادقانه مسایل و مشکلات با کشاورزان، امکان تغییر در الگوی کشت در بسیاری محصولات کشاورزی قابل دسترس می باشد، نمونه های موفقی از این نوع رفتار را مطرح و نگاه زنجیره ای به فرآیندهای تولیدات دامی وکشاورزی را ضرورت موفقیت طرح های ملی برشمردند.

ایشان به تولید برنج کامفیروز در استان فارس اشاره نمودند و استراتژی و سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان را تعامل با کشاورزان برای ترویج تولید محصولات کم آب بر مطرح نمودند. در مورد گیاهان دارویی با ذکر این نکته که این نوع محصولات باید قبل از کشت، توان فرآوری و بازار فروش را مد نظر داشت، به تجربیات برخی از کشورها از قبیل اسپانیا و امارات در اتخاذ سیاست هایی برای احاطه بر بازار این محصولات اشاره نمودند. ایشان به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت کینوا، دانه های روغنی، چند علوفه جدید و ترویج کشت گلخانه ای اشاره نموده و ضرورت آموزش به فعالان بخش کشاورزی قبل از اعطای تسهیلات و حتی صدور مجوز برای ورود آنان به زمینه های شغلی جدید را یادآور شدند.

مهندس لطفی زاده با اشاره به محدودیت اراضی کشاورزی و منابع آبی در ایران، به اختلاف نظر وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه میزان مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی از 92 تا 60 درصد، این اختلاف را به عنوان ظرفیت مناسب برای تبدیل بخشی از اراضی کشت دیم به کشت آبی برشمردند و تنها راه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی را افزایش بهره وری چه در مصرف آب و چه در میزان تولید واحد سطح محصولات دانستند. ایشان با بیان اینکه از 15.5 میلیون هکتار اراضی زراعی ایران، حدود 9.2 میلیون هکتار زیرکشت دیم و حدود4.3 میلیون هکتار زیر کشت آبی می باشد ولی برداشت محصول از زمین های دیم که 60% زمین های زراعی کشور را شامل می شود، تنها10% از تولیدات را به خود اختصاص می دهد، به راندمان بسیار پایین کشت دیم علیرغم استفاده از زمین زیاد و اختصاص وقت کشاورزان و مصرف بذر و کود و سم برای تولید محصولات، به عنوان بزرگترین فرصت برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق مدیریت مصرف آب و کاهش پرت آب از محل منابع آبی تا محل مصرف و نیز صرفه جویی در مصرف آب از طریق استفاده از روش های نوین آبیاری و تبدیل حداقل یک سوم اراضی کشت دیم به کشت آبی نام بردند.

به گزارش روابط عمومی بکوجا، در ادامه این نشست آقای دکتر قاسمی با یادآوری اقلیم خشک کشور و میزان بارندگی سالیانه که حدود یک سوم متوسط جهانی است(250 میلیمتر در سال) بر ضرورت همکاری وزارت نیرو در پیاده سازی سیاست ها و برنامه های کلان وزارت جهادکشاورزی تاکید نمودند و از طرح تعادل بخشی به مصرف آب و همچنین استراتژی مطلوب المنفعه کردن برداشت از چاه های آب که همان بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی است در وزارتخانه متبوع خود نام برد و کنتور دار کردن چاه های مجاز و واگذاری حجمی آب به کشاورزان را به عنوان راه حل اصولی و مهندسی و دارای تجارب موفق در برخی از کشورها عنوان و از کمبود کنتور برای سرعت در اجرای این طرح گلایه نمود.

دکتر قاسمی به طرح پهنه اراضی کشاورزی و اختصاص یک کارشناس مسئول مروج برای پهنه های با وسعت حدود 2500 هکتار اشاره و هر پهنه را یک پروژه در مقیاس بسیار بزرگ (مگاپروژه) که در آن انواع فعالیت های مختلف و با نگاه زنجیره تولید شامل کشت برخی محصولات، پرورش دام و طیور و... نیز شامل می شود دانستند و بر ضرورت آموزش افرادی که به عنوان کارشناس مسئول برای این پهنه ها و افرادی که به عنوان مدیران بالادست این افراد آنها را مدیریت می نمایند تاکید نمودند.

آقای دکتر قاسمی به ضرورت حفاظت از زمین های زیر کشت از طریق اجرای دقیق دو قانون جلوگیری از تغییر کاربری و جلوگیری از کوچک شدن اراضی کشاورزی اشاره کردند. ایشان همچنین نواقص موجود در شبکه های آبیاری در پایین دست برخی از سدهای احداث شده که منجر به عدم تحقق اهداف کشاورزی ناشی از اجرای سد شده است را مطرح و بر ضرورت هماهنگی بین وزراتخانه های مرتبط با تولیدات کشاورزی و دامی از جمله وزارت نیرو و صمت اشاره نمودند و تحقق اهداف کشور در حوزه کشاورزی را در گرو این همکاری و هماهنگی این دستگاه ها برشمردند.

مدیر جهاد کشاورزی استان فارس از اهتمام ویژه این سازمان به تعالی سازمانی براساس مدل EFQM اشاره و توانمند سازی همکاران و مدیران این سازمان را از مهمترین برنامه های خود عنوان و با بیان دریافت نشان چهار ستاره از سازمان مدیریت صنعتی کشور (در جریان ارزیابی سال گذشته از عملکرد این سازمان)، به تلاش برای دریافت نشان بلورین تعالی سازمانی در سال جاری اشاره نمودند.

در پایان مقرر گردید به منظور استفاده از ظرفیت های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جلسات بعدی برگزار شود و این همکاری در راستای منافع ملی و اهدف مشترک سازمان و بکوجا ادامه یابد.

-اخبار مرتبط:


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *