یکشنبه دوم شهریور 1399- خصوصیات بازار اینترنتی بکوجا

به نام خدا

خصوصیات بازار اینترنتی بکوجا

همکار افتخاری بکوجا- مهندس فرشته لاله


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، جلسه تصمیم گیری در ارتباط با خصوصیات بازار اینترنتی بکوجا از ساعت 18:00 روز شنبه مورخ 1399/06/01 و با حضور آقایان سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا، رضا فرخی راد مدیرعامل شرکت داده پردازی احداث و مشاور افتخاری بکوجا در حوزه نرم افزار، امیرحسین مینایی مدیر اجرایی بازار بکوجا، جواد رادسعید مدیر ایجاد سامانه های بکوجا، محمدمهدی پیروزان مشاور بازاریابی بکوجا و خانم ها زهرا هاشمی و فرشته لاله به صورت ویدیویی برگزار گردید.

براساس این گزارش، مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه، نحوه بارگذاری اطلاعات محصولات تولیدکنندگان بر روی سامانه بازار و نحوه نمایش اطلاعات تولیدکنندگان مختلف یک محصول مشخص و بررسی ضرورت ایجاد marketplace در بازار اینترنتی بکوجا و تصمیم گیری در ارتباط با استفاده از سامانه فروشگاهی پرپروک بود.
 در ابتدای جلسه مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن تشکر از حضور اعضاء جلسه، به تشریح موضوع جلسه پرداخت و با اشاره به مذاکرات متعدد چند روز اخیر با همکاران ذیربط بویژه آقای مهندس فرخی راد، به معرفی سامانه های فروش اینترنتی مشابهی همچون دیجی کالا، بروز رسان و باسلام که مشابه همین خدمات را ارائه می نمایند پرداخت و با اشاره به تفاوت های این سامانه ها در نحوه ارائه خدمات موضوع جلسه، از حاضرین درخواست نمود تا نقطه نظرات خود را بیان نمایند.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس رضا فرخی راد

در ادامه آقای مهندس فرخی راد مدیرعامل شرکت داده پردازی احداث با اشاره به وجود سامانه اسنپ مارکت به عنوان نمونه دیگری از بازارهای الکترونیکی بر طراحی این سامانه به ترتیبی که بارگذاری اطلاعات بصورت متمرکز توسط اسنپ مارکت انجام و پرداخت وجه نیز از سوی خریدار در وجه اسنپ مارکت انجام و پس از قطعی شدن فروش به حساب فروشنده واریز می گردد، بر ضرورت اجتناب از پذیرش مسئولیت کارهای تولیدکنندگان از سوی بکوجا تاکید نمود.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس امیرحسین مینایی

این گزارش می افزاید که مهندس مینایی مدیر اجرایی بازار بکوجا بر عدم ضرورت وجود یک صفحه برای معرفی یک محصول و ارائه قیمت های تولیدکنندگان مختلف در همین صفحه اشاره نمود و روش انتخاب کالا توسط مشتری را جستجوی تولیدکنندگان مختلف برای یک محصول و سپس مقایسه قیمت و شرایط فروش و خدمات مرتبط با محصول برای انتخاب بهینه عنوان نمود. ایشان همچنین بر استفاده ازتجربه اسنپ فود برای نحوه بارگذاری اطلاعات محصول بر روی سامانه تاکید نمودند و مهمترین قسمت کار را تلاش برای دیده شدن سایت بازار اینترنتی بکوجا برشمردند.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس جواد رادسعید

آقای مهندس رادسعید بر ضرورت جلوگیری از بزرگ شدن مجموعه بکوجا و تفویض اختیار به تولیدکنندگان برای بارگذاری اطلاعات محصولات تولیدی خود اشاره نمودند. ایشان با اشاره به برنامه دراز مدت بکوجا، پیشنهاد نمودند که در ابتدای کار از قابلیت های موجود سامانه فروش اینترنتی پرپروک که توسط شرکت داده پردازان احداث نوشته شده استفاده و به مرور قابلیت مشاهده قیمت ها و شرایط فروش و خدمات پس از فروش تولیدکنندگان مختلف در یک صفحه فراهم آید.

همکار افتخاری بکوجا- محمدمهدی پیروزان

براساس همین گزارش، آقای محمدمهدی پیروزان مشاور افتخاری بازاریابی بکوجا، تصمیم گیری در این موارد را مرتبط با مدل اقتصادی بکوجا دانستند و در عین حال بازار اینترنتی ایسام را نیز به عنوان نمونه دیگری از سامانه های marketplace در ایران معرفی نمودند که در این سامانه هم مبلغ فروش توسط سایت دریافت و پس از اخذ رضایت خریدار به فروشنده پرداخت می گردد. ایشان امکان دسته بندی براساس محصول یا تولیدکننده را از ملزومات سامانه دانستند و با اشاره به مشکلات بارگذاری اطلاعات محول توسط بکوجا و حجم کاری که در این ارتباط ایجاد می گردد، پیشنهاد نمودند تا بارگذاری اطلاعات توسط تولیدکنندگان انجام و انعکاس آنها در سایت منوط به بازبینی و تایید توسط بکوجا باشد.

در ادامه جلسه آقای مهندس فرخی راد بر استفاده از سامانه های موجود در بازار برای مدیریت هزینه ها در ابتدای کار تاکید نمود و با اشاره به معرفی سامانه هایی همچون باسلام، portal.ir و porsline.ir و همین طور سامانه فروش برخط پرپروک هدف خود را استفاده بهینه از زمان برای آغاز فعالیت ها و توسعه سامانه ها از محل درآمدهای مجموعه بکوجا عنوان نمود و با اشاره به عدم اطلاع از مدل اقتصادی بکوجا و آگاهی از اهداف خیرخواهانه و حمایتی این مجموعه، به تشریح توانمندی های سامانه فروش اینترنتی پرپروک پرداخت. ایشان این سامانه را فاقد امکانات marketplace در حال حاضر دانستند ولی امکان ایجاد صفحات مختلف برای محصولات تولیدی مشابه از سوی تولیدکنندگان مختلف و فراهم سازی امکان مقایسه آنها با یکدیگر امکان پذیر دانستند، لیکن ایجاد یک صفحه برای یک محصول و نمایش قیمت و مشخصات تولیدکنندگان مختلف برای این محصول در همین صفحه را دشوار ارزیابی نمودند.

در خاتمه جلسه، نقطه نظرات مطرح شده به شکل زیر جمع بندی و مورد تایید و اجماع حاضرین قرار گرفت:

1. برای راه اندازی سامانه بازار بکوجا استفاده از سامانه فروش پرپروک که دربرگیرنده حدود 60% از نیازهای بکوجا می باشد مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد تا مذاکرات لازم در این خصوص آغاز گردد.
2. با توجه به اینکه تامین بخشی از نیازهای بازار بکوجا در راستای اهداف آتی پرپروک می باشد، لذا تامین بخشی از خواسته های بازار بکوجا در قالب توسعه سامانه پرپروک قابل انجام می باشد.
3. با توجه به اینکه بخشی از خواسته های بکوجا احتمالا با برنامه های توسعه ای پرپروک مطابقت نخواهد داشت، مقرر شد تا در این بخش ها توافقات جداگانه ای با تولیدکننده سامانه صورت پذیرد.
4. برای هر تولیدکننده امکان تعریف محصولات مختلف در صفحه وی فراهم و دستورالعمل نحوه بارگذاری اطلاعات بر روی سایت درج خواهد شد، لیکن نمایش اطلاعات منوط به تایید بکوجا خواهد بود.
5. در کوتاه مدت برای هر محصولی که توسط تولیدکنندگان مختلف تولید می شود صفحه جداگانه ای در نظر گرفته می شود و انتخاب محصولی که توسط تولیدکنندگان مختلف عرضه می شود از طریق جستجو و مقایسه فراهم خواهد شد ولی در دراز مدت امکان مشاهده تولیدکنندگان یک محصول و شرایط فروش هریک از آنها برای سهولت انتخاب توسط مشتری در یک صفحه فراهم خواهد شد.
6. با توجه به اینکه تامین عمده هزینه های اجرایی بکوجا از محل بازار اینترنتی و استعدادیابی پیش بینی گردیده است، لذا دریافت مبلغی از هر تراکنش فروش در این رابطه ضروری و در نتیجه فروش محصولات توسط بکوجا انجام و وجه آن به حساب بکوجا واریز و پس از جلب رضایت و تایید مشتری به حساب فروشنده واریز خواهد شد.
7. لازم است تا موضوع زیان ناشی از هزینه های حمل و نقل در استرداد محصول از سوی خریدار نیز در مدل اقتصادی لحاظ شود.
8. برای انتخاب روش معرفی بازار اینترنتی بکوجا به جامعه، جلسه جداگانه ای با محوریت آقایان پیروزان و مینایی از ساعت 16:00 روز سه شنبه مورخ 1399/06/04 برگزار خواهد شد.

-اخبار بکوجا:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *