چهارشنبه-30شهریور1401-پنجاه و سومین جلسه هماهنگی با هلال احمر- اظهار نظر حاضران، در خصوص قالب‏ مستندسازی فعالیت بکوجا در استان‌ها و گزارش همکاری بکوجا و هلال احمر.

به نام خدا

پنجاه و سومین جلسه هماهنگی با هلال احمر- اظهار نظر حاضران، در خصوص قالب‏مستندسازی فعالیت بکوجا در استان‌ها و گزارش همکاری بکوجا و هلال احمر

چهارشنبه 1401/06/30

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و سومین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

بر اساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/06/29 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا
  3. محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران
  4. عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان
  5. فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان
  6. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  7. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  8. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا


 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
عید محمد فاروقی
ذبیح الله محمودی- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیعید محمد فاروقیذبیح الله محمودی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده

فرشته لاله

کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زادهفرشته لاله


جمع‌بندی حاضران در جلسه، پیرامون قالب پیشنهادی برای تهیه گزارش عملکرد بکوجا در استان‌ها

در ابتدای جلسه، مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به تشریح قالب پیشنهادی برای تهیه گزارش عملکرد همکاران بکوجا در جلسه پیشین، گفت: قالب تهیه شده برای گزارش عملکرد همکاران بکوجا، بیشتر جنبه دانشگاهی و ستادی دارد و از منظر اجرایی ضعیف است. این در حالی است که دو مسیر اجرایی و ستادی در کشاورزی ما، معمولا همسو و دارای تعامل نبوده و در نتیجه مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران، هر روز مضاعف شده است. معدود راهکارهای پیشنهادی از سوی دانشگاه ها نیز، فقط تامین‌کننده منافع اعضای هیئت علمی آن می‌باشد و نگاه عمیقی به مصائب کشاورزان، از ابتدای مرحله کاشت تا برداشت محصول وجود ندارد.

مهندس فاروقی ادامه داد: در ساختار پیش‌نویس تهیه شده، ترتیب مطالب نیازمند بازنگری است و ضمناً مفاد لازم در اجرا، در این قالب دیده نشده است. به عنوان مثال، ما نیاز داریم که در گزارش عملکرد همکاران بکوجا، جدولی شامل نام شهرستان، بخش، دهستان و روستا درج شود و اطلاعات عملیاتی، از قبیل محصول زراعت، تعداد بهره‌برداران، مکانیزه بودن، تاریخ کاشت و نهاده‌های مصرفی، مدیریت مزرعه و آبی و دیم بودن زراعت در آن منعکس گردد. در این صورت می‌توان گزارش را، به تحلیل نزدیک کرد و از آن، راهکار استخراج نمود. قالبی برای ما مناسب خواهد بود، که اولا دارای اطلاعات فوق باشد و دوماً اطلاعات آن قابل جمع‌بندی و میانگین‌گیری باشد. سادگی و پرهیز از داده‌های انشایی در متن آن نیز، لازمه کاربردی بودن آن است تا فردی که گزارش را مطالعه می‌کند بهترین نتیجه‌گیری را از آن داشته باشد.


گزارش فعالیت بکوجا در استان‌ها بایستی منعکس‌کننده وضعیت در قبل و بعد از فعالیت باشد

خانم کبری محمدی،  نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، ضمن تایید دیدگاه آقای فاروقی گفت: گزارشی که تهیه خواهد شد، بایستی منعکس‌کننده اقدامات انجام شده در روستاهای پایلوت به صورت جامع باشد. بهتر است این گزارش به نحوی تهیه شود تا برای استفاده‌های آتی در تهیه اسلاید و کلیپ نیز مفید واقع شود. در همین راستا، اطلاعات لازم از تمامی روستاهای پایلوت جمع‌آوری شده و نتایج تحلیل آن‌ها در گزارش نهایی منعکس خواهد شد. همچنین ترتیب قرارگیری مطالب نیز باید بر اساس اهمیت آن باشد.

خانم فاطمه میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، پیرامون قالب پیشنهادی برای گزارش فعالیت نمایندگان بکوجا افزود: مخاطب با مطالعه گزارش، بایستی از نتیجه روند نیز مطلع شود و این امر، لزوم درج بخش نتیجه‌گیری در قالب پیشنهادی را یادآوری می‌نماید. همچنین نیاز به نمودارهای آماری و به ویژه آمار مقایسه‌ای از قبل و بعد از اجرای طرح داریم.

امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از آقای مهندس سلطانی خواست تا گزارش پیشین تهیه شده از فعالیت بکوجا در استان مازندران را، برای بهره‌برداری و استفاده در قالب جامع پیشنهادی گزارش فعالیت بکوجا، برای وی ارسال نماید.

سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- عیدمحمد فاروقی- جاویدپور-بکوجا


 

صوت ضبط شده کارگاه آموزشی 30 و 31 شهریور، در اختیار همکاران بکوجا و هلال احمر قرار خواهد گرفت

خانم میرزاحسینیان، با اشاره به آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری کارگاه آموزشی مشترک بکوجا و هلال احمر گفت: آقای مهندس فاروقی زحمت کشیدند و اعضای حاضر در کارگاه از سوی بکوجا را به ما معرفی نمودند. همچنین تعدادی از مسئولان و اعضای خانه‌های هلال در روستاهای پایلوت نیز، در کارگاه فردا شرکت خواهند کرد. پوشش رسانه‌ای کارگاه توسط روابط عمومی هلال احمر استان گلستان انجام خواهد شد و صوت کامل کارگاه نیز ضبط و در اختیار همکاران مختلف قرار خواهد گرفت. امیدواریم فردا و پس‌فردا، میزبان کارگاه آموزشی بسیار خوبی برای همکاران گرامی باشیم.

مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، به حضور نمایندگان شهرستانی بکوجا در کارگاه آموزشی 30 و 31 شهریور 1401 اشاره کرد و از خانم میرزاحسینیان خواست تا پیش‌بینی لازم در خصوص افزایش احتمالی تعداد نفرات شرکت‌کننده در کارگاه را داشته باشند.

 

تکمیل مستندسازی طرح پایلوت در استان گلستان، با نهایی شدن قالب گزارش

مهندس فاروقی، آخرین اقدامات انجام شده برای مستندسازی طرح پایلوت در استان گلستان را این چنین بیان کرد: برای مستندسازی فعالیت بکوجا و هلال احمر در استان گلستان، منتظر نهایی شدن قالب گزارش که در این جلسه نیز مورد بحث قرار گرفت هستیم.

 

دیدار سازنده موسس بکوجا با رئیس جمعیت هلال احمر

مهندس لطفی زاده، موسس بکوجا گفت: گزارش فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر در استان مازندران، نخستین بار در آذرماه سال 1400 تهیه و به اطلاع جمعیت هلال احمر نیز رسیده است. سیدعلی لطفی‌زاده از ملاقات خود با رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز خبر داد و گفت: دیروز، دوشنبه مورخ 28 شهریور 1401، دیداری با آقای دکتر کولیوند داشتیم و با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در مرحله اجرای پایلوت همکاری، تفاهمنامه نهایی شده حاصل از تجربیات روستاهای پایلوت که مورد تایید بکوجا و سازمان جوانان هلال احمر نیز می باشد ارائه گردید و ایشان قول دادند تا این تفاهم‌نامه تا 10 روز آینده به امضا برسد.

لطفی زاده افزود: در شیوه‌نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، که اخیراً مورد بررسی و اجماع همکاران محترم قرار گرفت، نحوه مستندسازی و ثبت فعالیت نمایندگان بکوجا بیان گردیده است. این موارد از قبیل اخذ خروجی لازم از هر جلسه در روستا، و گزارش‌دهی به نماینده بالادستی در نظام سلسله مراتبی بکوجاست و همکاران برای مطالعه آن بایستی به وبگاه بکوجا به نشانی Bekooja.com مراجعه نمایند.


تشریح پیش‌نویس گزارش همکاری بکوجا و هلال احمر

خانم فرشته لاله، مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا، پیش‌نویس گزارش همکاری بکوجا و هلال احمر را به اشتراک گذاشت و به تشریح بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: بر اساس قالب ارسالی از سوی سرکار خانم محمدی، این گزارش در آذرماه سال گذشته تهیه گردید. تعریف و کلیات طرح، شامل اهداف آن یعنی ترویج استعدادسنجی و ترویج استفاده از دانش و فناوری در تولید، نحوه دستیابی به اهداف، ضرورت اجرای طرح، آمار و نحوه اجرای طرح شامل 8 مورد از جمله مطالب آن است.

خانم لاله افزود: جامعه هدف فعالیت بکوجا، در این گزارش بیان گردیده است که در بحث استعدادسنجی، آحاد مردم با اولویت جوانان و نوجوانان، و در زمینه ترویج استفاده از دانش و فناوری در تولید، عموم تولیدکنندگان با اولویت کشاورزان و دامداران، مخاطبان طرح بکوجا هستند. در گزارش آذر 1400، جمعیت هر روستا بر اساس سرشماری سال 1395 و برآورد تعداد کشاورزان هر روستا و تعداد مخاطبان استعدادسنجی، توسط نماینده بکوجا در آن روستا ارسال شده و در گزارش ذکر شده است. لیست کشاورزان یا دامداران، از سازمان جهاد کشاورزی گرفته شده و جزئیات لازم در آن قید گردیده است.

دستورجلسه سه شنبه 22شهریور1401- بکوجا و هلال احمر



نظم در گزارش‌دهی، مشکلات مستندسازی را به حداقل می‌رساند

فرشته لاله افزود: در ادامه گزارش، برنامه های بکوجا برای ایجاد ظرفیت و توانمندسازی اقتصادی مردم و کشور ذکر شده و اسامی ارگان‌های همکار با بکوجا اعم از وزرات کشور، جمعیت هلال احمر، تسهیلگران محلی، بانکها در سطوح ملی و استانی، آستان قدس رضوی و غیره، به چشم می‌خورد. گام‌های اجرایی شامل زمان‌بندی اجرای طرح (جدول گانت) نیز، از جمله بخش های گزارش هستند.

مهندس لطفی زاده، به خانم لاله یادآور شد تا در متن اصلاح شده گزارش، ذکر کنند که توضیحات مربوط به هر یک از این بخش‌ها، در شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها آمده است و مخاطبان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آن مراجعه نمایند. وی افزود: اگر نماینده بکوجا در روستا شخص منضبطی باشد، مشکلی برای جمع آوری اطلاعات فوق وجود نخواهد داشت.

خانم لاله افزود: آمار دقیق از آخرین وضعیت تحقق اهداف بکوجا در گرجی‌آباد شامل تعداد شالیکاران، مساحت کلی اراضی شالیکاری و کشاورزان همکار بکوجا، تعداد جلسات برگزار شده در روستای گرجی‌آباد در سال زراعی اخیر در متن گزارش منعکس شده است.


برخی از اقدامات انجام شده در روستای گرجی‌آباد برای تحقق روستای بدون طلاق

در ادامه بررسی گزارش فعالیت بکوجا و هلال احمر، جزئیات خدمات مشاوره ای بکوجا و موضوع استعدادسنجی نیز مطرح گردید. خانم لاله گفت: بر اساس اطلاعات موجود، روستای گرجی آباد با 27690 نفر جمعیت، 800 خانوار را شامل می‌شود. اقدامات انجام شده برای تبدیل گرجی‌آباد به روستای بدون طلاق، به دو بخش خانواده های موجود و ازدواج های جدید تقسیم شده، و با دعوت از مشاوران برجسته خدمات مشاوره ای لازم به هر گروه ارائه شده است. ساختار گزارش روستای بزمینان نیز، مشابه روستای گرجی آباد می‌باشد لیکن تا زمان تنظیم گزارش در آذر 1400، اطلاعات دقیقی از کم و کیف فعالیت در آن روستا به دست ما نرسیده است.

مهندس لطفی زاده، با تشکر از توضیحات خانم لاله، اهمیت مستندسازی را یادآور شد و گفت: صرف برگزاری جلسات توسط نمایندگان روستا مفید نیست و لازم است همکاران، اهتمام لازم برای مستندسازی را نیز داشته باشند. آقای فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان نیز، گزارش فوق را نسبتا خوب دانست و پیشنهاد داد که اطلاعات آماری از جزئیات فعالیت کشاورزان نیز در آن اضافه شده و ضمنا حجم آن کمتر شود.  


تشریح برنامه‌ها و اهداف بکوجا در کارگاه آموزشی پایان شهریور لازم است

مهندس فاروقی به جلسه روز گذشته خود با خانم میرزاحسینیان و آقای یوسفی نماینده مشترک پیشنهادی بکوجا و هلال احمر برای روستای هاشم آباد از توابع شهرستان گرگان، پیرامون کارگاه آموزشی پیش رو اشاره داشت و گفت: دغدغه اول ما در جلسه، کاهش تعداد شرکت‌کنندگان، و دغدغه دوم عدم طرح مباحث بکوجا در کارگاه آموزشی بود. گرد هم آمدن همکاران از سراسر استان در یک کارگاه آموزشی، امری است که به طور مکرر اتفاق نمی‌افتد، فلذا بایستی فرصت را مغتنم شمرده و برنامه‌ها و اهداف بکوجا را نیز در خلال کارگاه برای حاضران تشریح نماییم. لیکن این موارد در برنامه زمانبندی و سرفصل‌های آموزشی اعلام شده برای کارگاه پیش‌بینی نشده است. از آقای مهندس لطفی‌زاده نیز می‌خواهیم که از فرصت کارگاه استفاده کرده و همکاران استانی را در خصوص جزئیات اهداف و برنامه‌های بکوجا و نحوه مستندسازی، از نزدیک توجیه نمایند.

خانم میرزاحسینیان، دیدگاه مهندس فاروقی را تایید کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم که جلسه جداگانه‌ای، پس ازکارگاه آموزشی فردا و پس‌فردا، برای بیان دقیق اهداف و برنامه‌های بکوجا تشکیل شود.

مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا، از برگزاری چنین جلسه‌ای استقبال کرد و گفت: همکاری یک ساله آزمایشی در استان گلستان موفقیت‌آمیز بوده و مایلیم از تجربیات آن در توسعه فعالیت خود استفاده کنیم. برای نیل به اهداف سازمان، تمامی افراد حاضر در سلسه مراتب فعالیت بکوجا، بایستی در جریان جزئیات نحوه فعالیت آن قرار بگیرند.

 

اخبار مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *