پنجشنبه-10شهریور1401-چهل و هشتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – بیان چالش‌ها و چشم‌انداز فعالیت بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

چهل و هشتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان بیان چالش‌ها و چشم‌انداز فعالیت بکوجا در استان گلستان

(پنجشنبه 1401/06/10)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌ نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و هشتمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/06/09 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1     سید علی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2     سید فضل‌اله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر

3     عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان

4     محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان

5     آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن

6     محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز

7     ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر

8     امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. حاجی آبادی؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  5. سید محمد؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  6. چنگیزسراوانی؛ نماینده بخش انبار علوم از توابع شهرستان آق قلا

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عید محمد فاروقیسیدفضل الله میرفندرسکیمحمدحیدری
سید علی لطفی زادهعید محمد فاروقی سیدفضل الله میرفندرسکیمحمد حیدری
محمد سبزهآیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
محمد سبزهآیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
 

خلاصه‌ای روند فعالیت بکوجا در استان گلستان، در بیش از یک سال اخیر

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده  به حاضران خیرمقدم گفت و ضمن معرفی آقای ذبیح‌الله محمودی، به عنوان هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر، ادامه داد: از آقای محمودی دعوت کرده‌ایم تا به منظور پیگیری بیشتر فعالیت در استان گلستان از دفتر تهران، با نمایندگان بکوجا در شهرستان ها در تماس باشند. سپس لطفی‌زاده با معرفی حاضران در جلسه به آقای محمودی، به بیان خلاصه‌ای از دستاوردهای فعالیت بکوجا در استان گلستان پرداخت و گفت: بحث اصلی بکوجا، افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) و بهبود وضعیت اقتصادی مردم است و برای دستیابی به این هدف، اولولیت‌هایی را در بخش‌های کشاورزی و اقتصادی منظور کرده است. مقام معظم رهبری نیز، در بیانات اخیر خود در دیدار با اعضای هیئت دولت که در مورخه 1401/06/08 و همزمان با سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر انجام شد، اولویت اصلی کشور را اقتصاد عنوان کردند و به ضرورت اولویت‌بندی فعالیت‌ها، توجه به امنیت غذایی، مردمی کردن اقتصاد و حضور پررنگ مردم در آن، وجود برنامه‌های کلان اقتصادی با پیوست فرهنگی و عدم درگیر شدن دولت و نهادها در امور روزمره تأکید فرمودند، که اهداف مدنظر بکوجا به ویژه در حوزه کشاورزی نیز، با بیانات ایشان همخوانی کامل دارد.

لطفی زاده  گفت: همان طور که مستحضرید بکوجا برای کمک به امنست غذایی، در بخش کشاورزی استان گلستان، سه هدف بهبود تولید واحد سطح دانه‌های روغنی (با اولویت کلزا)، پنبه و بهبود بهره وری در دام سبک با رویکرد دوقلوزایی و دوبارزایی در سال را دنبال می‌کند و در این راستا به دنبال افزایش تولید، چه در واحد سطح و چه در افزایش سطح زیر کشت است. برای نیل به این هدف، مهندس فاروقی با  دعوت از افراد متخصص و نمایندگان جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، کارگروهای متناظر را با حضور افراد صاحب نظر در حوزه سیاست‌گذاری و افراد دارای صلاحیت در این زمینه در سطح استان تشکیل داده‌اند. همچنین برای پیاده کردن هدف در سطح کلان، نیاز به دسترسی به تولیدکنندگان داشتیم و به همین دلیل، شبکه ملی- مردمی بکوجا را تعریف کردیم و مقرر شد متناظر با تقسیمات کشوری، در سطح استان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌ها و روستاها هم نماینده داشته و برای خدمت به مردم، کار ترویجی انجام دهیم که متاسفانه این مهم تاکنون محقق نگردیده است.

نمایندگان شهرستانی بکوجا، نمایندگان خود در بخش‌ها و دهستان‌های استان گلستان را معرفی می‌کنند

موسس بکوجا ادامه داد: چنانچه مردم توجیه شوند، به دنبال استفاده از دانش و فناوری می‌روند و آن را مطالبه می‌کنند و پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان موجود و یا تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان جدید در زمینه کشاورزی به منظور ارائه خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به کشاورزان و دامداران و مشارکت با آنان در افزایش تولید و پرداخت غرامت به آنان در صورت کاهش تولید است، وی افزود:. اگرچه زحمات نمایندگان بکوجا در استان و شهرستان‌ها با توفیقات بسیاری همراه بوده است و این امر، جای تشکر و قدردانی فراوان دارد ولی بایستی بپذیریم که در شبکه سازی می توانستیم بهتر از این عمل کنیم.

سید علی لطفی زاده  افزود: استان گلستان 14 شهرستان دارد و تاکنون تنها در شش شهرستان نمایندگان بکوجا فعال شده اند و قدم بعدی مورد انتظار از نماینده محترم بکوجا در استان این است که فعالیت در شهرستان‌های دیگر برای سال زراعی جدید آغاز گردد و نمایندگان شهرستانی موجود، نمایندگان بکوجا در بخش‌ها و سپس آن‌ها نیز نمایندگان بکوجا در دهستان‌ها و نمایندگان بکوجا در روستاها را سریع‌تر معرفی نمایند. زمینه انجام این کار در بندر گز با 29 روستا و در آزادشهر با 59 روستا فراهم شده است. البته با توجه به تعدد روستاهای موجود در هر دهستان، در واقع کار پر مشغله و زمان بر را نماینده دهستان انجام می‌دهد که بایستی برای چندین روستا نماینده معرفی و بر عملکرد آنان نظارت داشته باشد، لیکن ماهیت کار سایر نمایندگان بکوجا، در قالب سازماندهی  و اداره کار است. وی همچنین با اشاره به شناخت خود از سابقه درخشان آقای دکتر سبزه در شهرستان گرگان، و نفوذ خانم گوگلانی در شهرستان بندر ترکمن، تشکیل شبکه‌ای از افراد علاقه‌مند و ذی‌نفوذ در این شهرستان ها را امری دست یافتنی عنوان کرد و گفت: خواهش اینجانب این است که به صورت جدی‌تر به این شبکه‌سازی بپردازیم تا انشالله در سال زراعی آتی شاهد بهبود تولید در روستاهای منتخب و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان و تحقق افزایش تولید در واحد سطح در مزارع باشیم که این موضوع مسلما موجب خوشحالی همه دست اندرکاران و ایجاد انگیزه بیشتر در آنان خواهد شد.

 


سید علی لطفی زاده- عید محمد فاروقی- میرفندرسکی-محمد حیدری


همکاری با کارشناسان آمایش سرزمین، برای توسعه و اشتغال جوانان در آزادشهر

لطفی زاده به مذاکرات خود با مهندس میرفندرسکی در سفر ایشان به تهران اشاره کرد و گفت: ایشان گزارشی از سیمای کشاورزی شهرستان آزادشهر را ارائه نمودند و با توجه به ظرفیت های بسیار خوب شهرستان برای اشتغال افراد و بویژه جوانان، اشتیاق زیادی به کارآفرینی برای مردم دارند و از این رو بکوجا نیز وظیفه خود می داند که در کنار ایشان، ضمن شناسایی ظرفیت های اشتغال استان براساس اسناد آمایش سرزمین و نگاه /اینده پژوهی، نسبت به شناسایی همه ظرفیت های شغلی استان برای فعالیت های موجود و تعریف مشاغل جدید با رویکرد آینده پژوهی اقدام نماید به نحوی که علاوه بر تعریف کار برای هریک از نیروی کار موجود در شهرستان، حداقل تولید ناخالص داخلی سالیانه هر شغل نیز 38.000 دلار منظور گردد.

لطفی زاده با اشاره به همراهی خانم غلامعلیان و آقای شیخ‌الاسلام‌زاده در سفر اوایل مردادماه خود به استان گلستان، به ماموریت واگذار شده به خانم غلامعلیان برای مطالعه‌ مشاغل تعریف شده در کشورآلمان که به لحاظ جمعیتی به ایران شبیه است اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با اطلاعاتی که از مرکز آمار ایران و مطالعات و سند آمایش سرزمین در استان گلستان به دست آمده و مطابقت آن با مشاغل تعریف شده در کشور آلمان بتوانیم رویکردی جدید به اشتغال در این هرستان داشته باشیم.

موسس بکوجا به دیدار خود با مهندس امینی، مدیر سابق امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین در سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و از موافقت ایشان با همکاری در موضوعات مرتبط با اجرای اسناد آمایش سرزمین در بخش اشتغال در استان های مختلف و عندالزوم تشکیل جلسه با مشاورینی که این طرح ها را تهیه کرده اند خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا در سفر بعدی به استان گلستان، یک روز را به شهرستان آزادشهر اختصاص داده و نتایج مطالعات انجام شده را با همکاران و مدیران محلی در میان بگذارد.

هدف‌گذاری درآمدی و تعریف مشاغل جدید برای مردم شهرستان آزادشهر بر مبنای مطالعات آینده‌پژوهی

مهندس لطفی زاده  در توضیح بیشتر مطالعات انجام شده گفت: خانم غلامعلیان مشاغل پیشنهادی برای شهرستان آزادشهر را، بر اساس ظرفیت اراضی کشاورزی و باغات و ظرفیت دامداری شهرستان و نیز صنایع و سرانه فعالیت های خدماتی در شهرستان از جمله خدمات درمانی و آموزشی منطقه دسته‌بندی کرده اند و با انجام این پژوهش، مشخص شده که با اتکاء به ظرفیت موجود، برای حدود 18.000 نفر از نیروی کار موجود در این شهرستان امکان تعریف بسته های شغلی 38.000 دلاری وجود دارد و برای 7000 نفر دیگر، نیاز به ایجاد مشاغل جدید می‌باشد.

وی افزود: برای تعریف این مشاغل بایستی با همکاران آمایش سرزمین هماهنگ باشیم و برای تکمیل این طرح، نیازمند مشورت و گفتگو با صاحب‌نظران محلی، همچون شما حاضران در این جلسه که به وضعیت منطقه اشراف دارند، هستیم. از خانم غلامعلیان نیز خواسته‌ایم که از دفعات بعدی، در سفر بعدی به استان حاضر شوند و نتیجه مطالعات خود را ارائه نمایند.

سید علی لطفی زاده با اشاره به اینکه در گزارش آمایش سرزمین به وجود معادن در این شهرستان هم اشاره شده است اظهار امیدواری کرد تا مطالعات انجام شده برای شهرستان آزادشهر، الگوی مناسبی برای افزایش بازدهی نیروی کار و معرفی مشاغل جدید بر مبنای مطالعات آینده‌پژوهی و آمایش سرزمین باشد.

تبیین اهداف بکوجا برای استاندار محترم گلستان، در آینده نزدیک

موسس بکوجا افزود: نکاتی هم در خصوص هماهنگی با مجموعه‌های بالادستی در گفتگو با مهندس حیدری، نماینده بکوجا در بندر گز مطرح شدند و امیدواریم به زودی، جلسه‌ای با استاندار محترم گلستان نیز داشته باشیم. البته ترجیح ما در بکوجا بر این است که فعالیت‌ها، بر اساس هماهنگی‌های محلی شکل بگیرد و نه بر اساس دستورهای دولتی و از سوی مقامات.

لطفی زاده  در پایان صحبت خود، بار دیگر از نمایندگان بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خواست تا هفته آینده، نمایندگان خود در بخش‌ها را انتخاب و معرفی کنند و افزود: پس از مشخص شده نمایندگان، جلسه معارفه‌ای برای ایشان، به منظور تبیین اهداف و برنامه‌های بکوجا خواهیم داشت. همچنین لازم است که چند روستا، به عنوان محل فعالیت پایلوت انتخاب شوند و نمایندگان شهرستانی بکوجا و نیز دفتر تهران، مستقیماً با این روستاها ارتباط داشته و آن‌ها را به سمت استفاده از دانش و فناوری در تولیدات خود هدایت کنند و این روستاها، در آینده الگویی برای سایر روستاها شوند.

اطلاع از آخرین اخبار بکوجا، با مراجعه به وبسایت bekooja.com

مهندس لطفی زاده  افزود: برای آگاهی از کلیه فعالیت های بکوجا و برای اطلاع از آخرین اقدامات این سازمان مردم نهاد، مطالعه مطالبی که بر روی وب سایت بکوجا به نشانی Bekooja.comمنتشر می شود را توصیه مینمایم.. لازم به ذکر است که در هفته جاری، تفاهم‌نامه بکوجا با دانشگاه شهید بهشتی برای تولید پرسشنامه های تخصصی در حوزه استعدادسنجی امضا گردید. سفری هم به بوشهر، برای آغاز فعالیت بکوجا داشتیم و بکوجا هم‌اکنون در استان کرمان، بر محور استعدادسنجی مشغول فعالیت است و فعالیت در استان‌های مازندران و گلستان عمدتا، با اهدافی در زمینۀ کشاورزی، در حال پیگیری می‌باشد.


راهکار کنترل خشکسالی و مدیریت کشت پنبه- بکوجا


خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع آب، عامل اصلی در عدم تحقق هدفگذاری کشت پنبه

عید محمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، ضمن تشکر از توضیحات مهندس لطفی‌زاده، به آقای ذبیح الله محمودی خیر مقدم گفت و به ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت کشت پنبه در استان گلستان پرداخت و گفت: پنبه از اهداف اصلی بکوجا در ترویج کشاورزی دانش‌بنیان می‌باشد و در سال جاری نیز، تلاش شد تا سطح زیر کشت پنبه به رقم 30 هزار هکتار برسد، لیکن به دلیل خشکسالی حادث شده، سطح زیر کشت این محصول، عملا از 23هزار هکتار فراتر نرفت. به عنوان مثال، به دلیل نبود آب در سد وشمگیر، سطح زیر کشت پنبه در منطقه انبارالوم از توابع شهرستان آق‌قلا، تنها 500 هکتار سطح سبز است. بارش‌های سیلابی نیز، به دلیل وجود آب‌بندان‌های غیرمجاز در مسیر بالادست گرگانرود، به مخازن سدهای گلستان و بوستان نمی‌رسد و در موعد مناسب رهاسازی نمی‌شود. آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های غیرمجاز، برای پر کردن حوضچه‌های پرورش ماهی، که به دلیل رانت قوی و بدون مجوز، آب کشاورزان را تصاحب می‌کنند، صرف می‌شود و امروزه با تشدید خشکسالی، این کمبود آب جدی‌تر شده است. متاسفانه اداره امور آب ناحیه نیز، از مالکان این حوضچه‌ها آب‌بها دریافت می‌کند و این، خود نوعی مجوز برای این فعالیت غیر مجاز به شمار می‌رود و استمرار این روند، در کنار کم‌برخوردار بودن منطقه و عدم توسعه صنایع و مشاغل مختلف، سبب افزایش فقر و آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت جوانان از شهرها و روستاهای منطقه، با هر وسیله‌ای شده است و کم‌وبیش شنونده اخباری از جراحات و بعضاً فوت برخی از ایشان، در حوادث جاده‌ای هستیم.

فاروقی ادامه داد: اخبار رسیده حکایت از آن دارد که مقامات قضایی استان، تصمیم به تخریب تمام آب‌بندان‌های غیر مجاز تا آبان‌ماه گرفته‌اند. امیدواریم مسئولین امر، توجه ویژه‌ای به مدیریت آب داشته باشند و با آب‌بندان‌های غیرمجاز برخورد جدی نمایند تا فضای امیدواری در میان مردم منطقه ایجاد شود، چرا که بخش عمده‌ای از سطح زیر کشت پنبه و کلزای استان، در همین مناطق واقع بوده و آب نیازمند است.

نماینده بکوجا در استان گلستان افزود: با این حال، مشکلات بایستی مدیریت شوند و با تغییر روش آبیاری، استفاده از تجربیات سایر کشورها و اصلاح زیرساخت‌ها، می‌توانیم بر کاستی‌های موجود فائق آییم.

جوان‌سازی رده سنی کشاورزان در کشور، در گرو توسعه امکانات و فاصله گرفتن از کشت سنتی است


سید فضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در آزادشهر، از بیان گزارش کامل مهندس فاروقی تقدیر کرد و گفت: در خصوص انتخاب نمایندگان در بخش‌ها، به خاطر پراکندگی و مشغله کاری نمایندگان اقدامی نشده است، اما جای نگرانی از این بابت نیست و طی روزهای آتی، نمایندگان ما در بخش‌ها معرفی خواهند شد.

میرفندرسکی به جلسه روز گذشته خود در مورد مشکلات کشت پنبه و دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: در جلسه علمی‌سازی کشاورزی که با حضور کارشناس طرح شهید ساجدی و رئیس اداره زراعت جهاد کشاورزی برگزار شد، مشخص گردید که کشاورزان ما، نیاز به امکانات دارند. میانگین سنی کشاورزان کشور نیز رو به افزایش است و جایگزینی جوانان و ترغیب آنان به کشاورزی نیز، به توسعه امکانات و فاصله گرفتن از کشت سنتی نیاز دارد.



جلب اعتماد عمومی، مهمترین عامل در مردمی کردن اقتصاد است- بکوجا


جلب اعتماد عمومی، مهمترین عامل در مردمی کردن اقتصاد است

مهندس میرفندرسکی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سویا در استان گلستان گفت: مشکلات ناشی از خشکسالی‌های اخیر، باعث حذف سویا از سبد کشت کشاورزان و جایگزینی آن با پنبه شده است. کشت این محصول از 600 هکتار به 300 هکتار در سال جاری رسیده است. در این زمینه نیاز به رسیدگی ویژه به نیازهای کشاورزان داریم. همچنین آمادگی داریم تا پس از کارگاه آموزشی پیش رو با هلال احمر، فعالیت خود در زمینه دام سبک را، قبل از آن که امید دامداران ما از دست برود، شروع کنیم. همچنین، وی جلب اعتماد مردم را مهمترین عامل در مردمی کردن اقتصاد دانست و افزود: در میان روستاهای شهرستان آزادشهر، در حال حاضر نیز روستای موفقی که بدون کمک دولتی توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد داریم، که انشالله در سفر بعدی با حضور آقای مهندس لطفی‌زاده از آن بازدید خواهیم کرد.

نیاز جدی به مطالعات و آسیب‌شناسی، برای رفع مشکلات کشاورزی استان احساس می‌شود

در ادامه جلسه، دکتر محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، اثربخشی جلسات هفتگی نمایندگان بکوجا را بسیار زیاد دانست و از حضور در جمع حاضران جلسه ابراز خرسندی نمود. دکتر سبزه گفت: اقتصاد کشور ما وابسته به کشاورزی است و درصد بالایی از جمعیت استان گلستان هم کشاورز هستند. همچنین مواردی در کشاورزی استان موجود است که نیاز به مطالعه دارند و باید دید که گلستان، به چه دلیل با گذشت سال‌ها همچنان در تولید سویا، پنبه و دام سبک مشکل دارد و هر روز هم این مشکل بیشتر می شود؟ نتیجه دقیق این بررسی را باید از زبان کسی که در مورد آن مطالعه و تحقیق کرده است بشنویم.

نماینده بکوجا در شهرستان گرگان ادامه داد: در نگاه اولیه، مشخص است که برخی از مشکلات، ناشی از ترک فعل‌ها و مشکلات ساختاری هستند. مثلا ارائه بذرهای فاسد و قدیمی، یا آموزش کشاورزان بدون ارائه امکانات لازم که توقعات کشاورزان را بدون کسب نتیجه لازم افزایش می‌دهد و یا آموزش در خصوص استفاده از ماشین‌آلات یا سموم مخصوصی که در دسترس همه نیست، اما آموزش‌های استفاده از آن به مردم داده می‌شود.

نماینده بکوجا در گرگان، برخی موانع موجود در راه توسعه کشاورزی استان گلستان را برشمرد

دکتر محمد سبزه به آغاز برداشت پنبه در هفته جاری اشاره کرد و گفت: در هفته جاری که برداشت پنبه شروع شده، قیمت این محصول کاهش یافته و این امر باعث دلسردی کشاورزان پنبه‌کار شده است. رشد چاه‌های غیرمجاز نیز، باعث افزایش کشت در ابتدای فصل و کمبود آن در اواسط فصل کشت می‌شود که بازدهی کلی کشاورزی ما را در کل یک سال زراعی کاهش داده است. همچنین اعتماد مردم به مسئولان جهاد کشاورزی کاهش یافته، که باید جلوی رشد این نارضایتی گرفته شود. با توجه به تمام تفاسیر فوق، ما نیاز به مطالعه و آسیب‌شناسی دقیق در حوزه پنبه، دام سبک و دانه‌های روغنی در سطح استان داریم.

معرفی بکوجا از سوی استانداری گلستان برای جلب کامل همکاری مقامات دولتی در شهرها و روستاها

محمد حیدری، نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز، با تشکر از توضیحات حاضران گفت: استانداری گلستان به همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد علاقه‌مند است و در هفته گذشته نیز، جلسه‌ای در معاونت سیاسی استانداری، با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد استانی تشکیل گردید که نماینده‌ای از سوی سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) که در وسعت ملی فعالیت می نماید در آن حضور نداشت.

حیدری گفت: معرفی یک سازمان مردم‌نهاد روال قانونی خاصی دارد که به نظر اینجانب، بکوجا برای تسریع فعالیت خود و برطرف کردن موانع بایستی آن را طی نماید. برای معرفی بکوجا، در سال گذشته درخواست ملاقات با استاندار محترم داده شده بود، که مسیر عادی برای معرفی یک سازمان مردم‌نهاد ذیل وزارت کشور نیست. معرفی بکوجا به مقامات سیاسی استان لازم می‌باشد، وگرنه بدون این ابلاغ، دهیار و بخشیار ممکن است در مقابل فعالیت ما مقاومت کنند و برای آن مانع‌تراشی نمایند. اما با ابلاغ از سوی استانداری، کار ما تسهیل خواهد شد.

مهندس حیدری به استقبال آقای سیدالنگی از تاثیرگذاری بکوجا روی قیمت‌ها و افزایش رضایتمندی کشاورزان استقبال کرد و گفت مایل است این موفقیت را، در سطح شهرها و روستاها منتشر کرده و در راستای جهاد تبیین، بیان نماید.

حیدری در پایان بیانات خود از برنامه لطفی‌زاده برای بازدید از روستاها در سفرهای بعدی استقبال کرد.


حضور و بازدید بکوجا از روستاها ماهیت تشریفاتی و رسمی ندارد

حضور و بازدید بکوجا از روستاها ماهیت تشریفاتی و رسمی ندارد

مهندس سید علی لطفی زاده از بیانات حاضران در جلسه تقدیر کرد و افزود: آقای شیخ‌الاسلام‌زاده موارد مطروحه در جلسه را مستند خواهند نمود، تا به صورت خبر منتشر شده و در دستور کار نیز قرار بگیرد. در خصوص حضور ما در روستاها، لازم به ذکر است که این حضور ماهیت تشریفاتی و رسمی ندارد، اما تلاش بر این است که در سفرهای پیش رو به استان گلستان، موردی که آقای مهندس حیدری متذکر شدند، عملیاتی شود. آگاه‌سازی و جلب حمایت‌های مقامات استانی نیز بایستی از سوی نمایندگان بکوجا در استان پیگیری و هماهنگ شود و چنانچه دیدار با استاندار محترم نیز هماهنگ شود از آن استقبال می نماییم.

تأکید نماینده بکوجا در گلستان، بر آسیب ناشی از واردات پنبه در زمان نامناسب

در خاتمه این جلسه، مهندس فاروقی گفت: در روزهای اخیر، برداشت پنبه به صورت موردی و محدود شروع شده و از طرفی درست در همین زمان، بخش خصوصی اقدام به واردات پنبه برای صنایع نموده است که موجب کاهش شدید قیمت این محصول و ضربه به پنبه‌کاران شده است. قیمت پیش‌بینی شده برای خرید پنبه، حدود 37هزار تومان بوده که در حال حاضر، کمتر از 24هزار تومان می‌باشد. و ادامه این روند، باعث ضربه به کشت این محصول و تهدیدی برای استان در سال آینده خواهد بود. مهندس لطفی زاده  با تشکر از طرح این دغدغه، خواستار تهیه یادداشتی در این خصوص، از سوی مهندس فاروقی برای ارائه به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گردید.

 

 اخبار مرتبط:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *