چهارشنبه-19مرداد1401-چهل و هفتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – بررسی راهکارهای عبور از پیچیدگی‌های اداری در مسیر فعالیت نمایندگان بکوجا.

به نام خدا

چهل و هفتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان بررسی راهکارهای عبور از پیچیدگی‌های اداری در مسیر فعالیت نمایندگان بکوجا

(چهارشنبه 1401/05/19)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌ نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و هفتمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/05/19 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. سید فضل‌اله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  3. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  4. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  5. آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  6. امیرعلی شیخ الاسلام زاده، از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. حاجی آبادی؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  5. سید محمد؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  6. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عید محمد فاروقیسیدفضل الله میرفندرسکیمحمد سبزهآیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
سید علی لطفی زادهعید محمد فاروقی سیدفضل الله میرفندرسکیمحمد سبزهآیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
 

تأکید نمایندگان بکوجا در استان گلستان بر برگزاری کارگاه آموزشی در مردادماه

در ابتدای این جلسه، امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده گزارشی از جلسه شب گذشته بکوجا و هلال احمر، برای حاضران ارائه کرد و گفت: در آن جلسه، بر روی پیش‌نویس شیوه‌نامه عملکرد نمایندگان بکوجا در روستاها، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر گردید تا حاضران، اصلاحات مدنظر خود را، به صورت فایل متنی برای آقای مهندس لطفی‌زاده ارسال کنند. در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر نیز، خانم میرزاحسینیان، پیشنهاد کردند که زمان برگزاری این کارگاه به مهرماه سال جاری منتقل شود تا تداخل کمتری با فصل پرکار فعالیت کشاورزی شرکت‌کنندگان داشته باشد. مکان برگزاری کارگاه نیز اردوگاه دلند هلال احمر در استان گلستان پیش‌بینی شده است و مشکلی از بابت مدرس وجود ندارد. خانم میرزاحسینیان به این نکته نیز اشاره کردند که اسامی شرکتکنندگان برای ایشان ارسال شده است و برای برداشتن قدم‌های نهایی تشکیل کارگاه، منتظر تخصیص بودجه و اعتبار لازم از سوی جمعیت هلال احمر هستیم و امیدواریم این روند در اواسط هفته آینده به نتیجه برسد.

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با تشکر از توضیحات شیخ‌الاسلام‌زاده، از حاضران جلسه و نمایندگان بکوجا در شهرستان‌های گلستان خواست تا نظرات تکمیلی خود را در مورد پیش‌نویس شیوه‌نامه فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها تهیه و ارسال کنند. وی اردوگاه دلند را مکان مناسبی برای برگزاری کارگاه آموزشی دانست لیکن در خصوص زمان پیشنهادی، خاطر نشان کرد: ماه جاری، یعنی مردادماه زمان مناسبی برای تشکیل کارگاه می‌باشد چرا که در صورت طولانی شدن روند برگزاری، کشاورزان و شرکت‌کنندگان در آن، تا حدود دی‌ماه درگیر کار کشاورزی خود می‌شوند و استقبال از آن کاهش خواهد یافت. فلذا لازم است برای برگزاری کارگاه در ماه جاری تسریع لازم صورت پذیرد.

نمایندگان بکوجا در گلستان، خواستار معرفی بکوجا از سوی استانداری شدند

فاروقی به چالش‌های مسیر فعالیت بکوجا در استان گلستان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بکوجا به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد برای مقامات استانی هنوز کاملا شناخته شده نیست و استاندار، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، به عنوان مقامات تابع وزارت کشور، عموماً معتقد به سلسله مراتب و تابع دستورات و ابلاغات مافوق هستند و برای موفقیت بیشتر و سریعتر، نیازمند مکاتبه بکوجا با استانداری و معرفی نمایندگان این سازمان از سوی استاندار به همکاران دیگر هستیم تا بتوانیم اقدامات خود را سریع‌تر پیش ببریم.

سیدعلی لطفی زاده- عیدمحمد فاروقی- محمد میرفندرسکی-آیناز گوکلانی سیدزاده- محمد سبزه


سید فضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در آزادشهر، گفت: در حدود 6 ماه اخیر، ما نمایندگان بکوجا در تلاش هستیم تا خود و سازمان بکوجا را، به مسئولان استانی و شهرستانی معرفی کنیم. این در حالی است که با تغییر مسئولان، این معرفی نیازمند تجدید و بازگویی مجدد است. میرفندرسکی پیشنهاد داد که با صدور معرفی‌نامه برای نمایندگان بکوجا و مکاتبه با استانداری، همراهی مسئولان استانی با بکوجا بیشتر جلب شود.

میرفندرسکی، ماهیت کار بکوجا را مردم‌محور دانست و به سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد و افزود: در جلسه با موسس بکوجا، بر روی این مسئله تبادل نظر شد که مردم عزیز در شهرستان آزادشهر را، به چه نحوی متوجه اهداف بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی کنیم و برای نیل به این هدف، بهتر است برای خود جایگاه تعریف کنیم و بدون پشتوانه حرفی نزنیم.

نماینده بکوجا در آزادشهر ادامه داد: افت به وجود آمده در کشاورزی استان، ناشی از پای کار نیامدن نهادهای لازم است. ایجاد ثروت در گرو افزایش تولید است و برای این منظور، لازم است برخی فعالیت‌های جهاد کشاورزی سابق احیا شود. در حال حاضر، بحث گلخانه‌های کوچک مقیاس روستایی را، در همکاری با یک شرکت ساخت سازه گلخانه‌، برای سال جاری در دستور کار داریم. در بحث گیاهان دارویی نیز ظرفیت بالایی در استان گلستان وجود دارد اما حمایت واقعی از آن صورت نگرفته است.

مهندس میرفندرسکی، راه حل را در استفاده از دانش و فناوری در تولید دانست و با اشاره به بسته مشاغل 100هزار دلاری بکوجا گفت: استان ما جای کار بسیار زیادی دارد و در صورت رهایی از بروکراسی و ایجاد ظرفیت مردمی برای افزایش درآمد، مردم نیز ما را می‌پذیرند.

سید فضل‌الله میرفندرسکی گفت: دولت کشاورزی را به سمت کشت گلخانه‌ای هدایت می‌کند لیکن بانک کشاورزی این طرح را فاقد توجیه اقتصادی دانسته و این مسئله مردم را سرگردان کرده است. فلذا این نکته لازم به یادآوری است که ترویج زمانی موفق است که چرخه کار تکمیل شده و زیرساخت‌ها آماده شود.

فعالیت بکوجا مردمی است و به انتظار اعتبارات دولتی نمی‌نشیند

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در گرگان، اتکای بکوجا به مردم را موضوع اساسی دانست و گفت: ابتدا باید از مردم نیازسنجی شود و بکوجا برای تحقق آن نیازها تلاش کند. در این زمینه نبایستی به انتظار اعتبار دولتی نشست و باید تا حد امکان کار را مردمی نمود. همچنین دکتر سبزه، خواستار برگزاری جلسه حضوری برای نتیجه‌گیری بهتر پیرامون مطالب مطروحه در جلسه شد.

در ادامه جلسه، خانم آیناز گوگلانی، نماینده بکوجا در بندر ترکمن، گفت: برای برگزاری کارگاه با مردادماه موافق هستیم وگرنه تشکیل این رویداد آموزشی تا دی ماه به تعویق می‌افتد.

بکوجا به مثابه یک ساختار کارآمد مردم‌محور

مهندس سید علی لطفی زاده، موسس بکوجا، با تشکر از بیانات حاضران در جلسه گفت: در فعالیت‌هایی مانند بکوجا که رویکردی متفاوت با وضع موجود را دنبال می‌کنند، بایستی دشواری‌های مسیر را بپذیریم و بدانیم که به دنبال تایید دولتی نیستیم. فعالیت ما بایستی به قدری روشن و شفاف باشد که مردم و مسئولین محلی را نسبت به موفقیت به وجود آمده حساس کند و خود آن‌ها با ارده خویش به سمت استفاده از روش‌های جدید علمی بیایند.

لطفی زاده  ظرفیت مردمی را بزرگ و توانمند دانست و گفت: ما در بکوجا به دنبال بهینه کردن استفاده از دارایی‌ها هستیم و باید به صورت موردی مسئله را در بین مردم روشن‌گری کنیم. اینکه مسئولان جدیدی در استان بر سر کار آمده‌اند و افراد تاثیرگذاری مانند نمایندگان بکوجا را نمی‌شناسند، موضوعی است که در کشور مرتبا تکرار می گردد و لازم است تا همکاران بکوجا با خودباوری و اعتماد به نفس بالا موجب تحول واقعی در زندگی مردم شوند تا این تحول مورد استقبال عمومی واقع شده و مسئولین جدید هم به سراغ شما بیایند و برای اثرگذاری در حوزه فعالیت خود نیازمند به همکاری شما باشند. به عبارت دیگر عملکرد نمایندگان بکوجا بایستی موجب تقاضا برای حضور بیشتر آنان و حمایت دستگاه های مسئول باشد نه اینکه همچون دستگاه های اجرایی با روشی دستوری، عده ای ملزم به همکاری با ما شوند. وی افزود: مهمترین کاری که نمایندگان بکوجا بایستی انجام دهند تغییر نگاه دولتی و باور به توانمندی های خود و عرضه این توانمندی ها به مردم و نشاندن شهد شیرین بهبود وضعیت اقتصادی به کام آنان است و در این صورت شاهد استقبال گسترده مردمی و حاکمیتی از نمایندگان بکوجا خواهیم بود.

موسس بکوجا با اشاره به تجربه روستای گرجی‌آباد در مازندران ادامه داد: با فعالیت ترویجی انجام شده در روستا و مشاهده نتیجه آن توسط اهالی روستا، خود مردم نسبت به این موفقیت حساس شده و به دنبال ایجاد امکانات لازم برای تقلید و استفاده از آن روش‌ها هستند. به عبارتی نمایندگان بکوجا با توجه به سوابق درخشان خود، به سایرین اعتبار می‌دهند و برای این منظور، در درجه اول بایستی خود را باور کنیم و مقهور ساختار ناکارآمد موجود در ادارات نشویم، بلکه با ایجاد یک ساختار کارآمد مردمی اهداف را پیش ببریم.

در خاتمه جلسه، مهندس لطفی زاده از حضور نمایندگان بکوجا در جلسه تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود که کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر به زودی برگزار شده و برای تبادل نظر بیشتر حول مباحث این جلسه، یک جلسه حضوری در حاشیه کارگاه مذکور داشته باشیم.

 

 اخبار مرتبط:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *