جمعه-7خرداد1400-اقدامات اولیه برای آغاز فعالیت بکوجا در استان گلستان .

به نام خدا

اقدامات اولیه برای آغاز فعالیت بکوجا در استان گلستان

1400/03/07

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از سفر سید علی لطفی زاده موسس بکوجا به استان گلستان برای آغاز فعالیت در این استان خبر داد.

براساس این گزارش، در جریان سفر دو روزه مهندس لطفی زاده به استان گلستان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه 3و1400/03/04 انجام شد، مذاکرات اولیه برای آغاز فعالیت بکوجا در استان گلستان صورت پذیرفت.

مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، مهندس سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل و سید محمدمهدی لطفی زاده مدیر فروشگاه اینترنتی سرسرابازار در این سفر لطفی زاده را همراهی نمودند.

 

میرمحمدغراوی
سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانی
حشمت الله سبطی

میرمحمد غراویسید علی لطفی زادهمحسن سلطانیحشمت الله سبطی


خودکفایی و امنیت غذایی، از مهمترین اهداف بکوجاست  

ملاقات با آقای مهندس غراوی معاون عمران و توسعه شهری استانداری گلستان اولین برنامه سفر لطفی زاده به استان گلستان بود. در این ملاقات که از ساعت 16:30 روز دوشنبه 1400/03/03 برگزار شد، لطفی زاده به تشریح اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و با توجه به اینکه خودکفایی و ایجاد امنیت غذایی از مهمترین اهداف بکوجا می باشد، انتخاب استان گلستان برای فعالیت را به جهت تاثیرگذاری این استان در تولید کلزا، گندم، پنبه و گوشت گوسفندی اعلام و اظهار امیدواری کرد تا با کمک همه مردم بویژه تولیدکنندگان، شاهد تحقق خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در کوتاهترین زمان ممکن باشیم.

مهندس لطفی زاده توجه به اصلاح الگوی مصرف را پیش نیاز تحقق خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی دانست و استفاده از ظرفیت رسانه ملی و سایر زیرساخت های اطلاع رسانی در کشور را در این ارتباط ضروری عنوان نمود.

سید علی لطفی زاده همراهی مردم در تغییر نوع برنج مصرفی از ارقام محلی که دارای بازدهی کمی نسبت به ارقام پرمحصول هستند را لازمه تحقق خودکفایی در تولید برنج و کاهش سرانه مصرف روغن های گیاهی از 20 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر به 10 کیلوگرم درسال را لازمه تحقق خودکفایی در تولید روغن گیاهی در کشور دانست و این کاهش مصرف روغن نباتی را زمینه ساز بهبود سلامت مردم و کاهش بیماری های قلبی و عروقی و در نتیجه کاهش نیاز به پزشک و درمانگاه و بیمارستان و تجهیزات پزشکی مرتبط و نیز کاهش مصرف دارو و در نتیجه کاهش بخشی از هزینه های درمانی کشور دانست و بر ضرورت اطلاع رسانی مناسب در این موارد تاکید مجدد نمود.


افزایش بهروری در واحد سطح

مهندس لطفی زاده افزایش بهره وری و تولید در واحد سطح در محصولاتی مانند گندم که بخش قابل توجهی از اراضی زراعی کشور را در اختیار دارد (حدود 6.5 میلیون هکتار معادل 26% اراضی زراعی زیر کشت) بسیار ضروری دانست و نتیجه آن را امکان اختصاص بخشی از اراضی فعلی به کشت محصولات دیگر دانست.


گندمزار


اصلاح الگوی کشت

موسس بکوجا کاهش مصرف آب در کشاورزی با استفاده از فناوری های نوین و استفاده از بذور اصلاح شده که سازگاری بیشتری با کم آبی دارند ضروری دانست و دستیابی به این اهداف را مستلزم همراهی مردم و همراهی مردم را مستلزم اعتماد به دست اندرکاران عنوان نمود و با اشاره به سابقه موفقیت در همه کارهایی که با استقبال و همراهی مردم انجام شده است، تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا را در همین راستا ضروری ارزیابی نمود.



گوسفند داری

بهبود بهره وری پرورش گوسفند

لطفی زاده اشاره ای هم به ظرفیت های بهبود بهره وری در پرورش گوسفند نمود و با بیان اینکه مصرف سالیانه گوشت قرمز گوسفندی در کشور، نیازمند حدود 32 میلیون راس گوسفند می باشد، استفاده از نژادهای اصلاح شده داخلی با قابلیت حداقل دوقلوزایی و مدیریت بهینه برای انجام دو نوبت بره آوری توسط هر راس میش را موجب تامین نیاز کشور از طریق نگهداری سالیانه 8 تا 9 میلیون راس میش دوقلوزا عنوان و با ارائه آمار رسمی حدود 21 میلیون میش موجود در کشور که حداکثر دو سوم نیاز سالیانه را تامین می نمایند، به برکات متعدد این اصلاحات اشاره نمود و گفت که می توان با تعداد بسیار کمتری میش چندقلوزا علاوه بر تامین نیاز کشور و تحقق خودکفایی، مصرف علوفه و خوراک و آب و نیاز به مرتع را نیز به همین نسبت کاهش داد و بخشی از اراضی کشاورزی که امروز لاجرم برای تولید علوفه و جو برای همین گله های میش استفاده می شود را به پرورش بره ها و مازاد آن را در اختیار کشت سایر محصولات قرار داد و در عین حال قیمت تمام شده گوشت قرمز در کشور را حداقل 25درصد کاهش داد.


هدف از ایجاد شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان

مهندس لطفی زاده در فراز پایانی سخنان خود، هدف از تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان را امکان دسترسی بدون واسطه به تولیدکنندگان و متقاعدنمودن آنان برای استفاده از روش های نوین و بهبود بهره وری و کیفیت و کمیت تولید دانست و گفت که در کنار تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا، شبکه نخبگان نیز با حضور پژوهشگران و محققین و اساتید مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه های کشور تشکیل و با برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و صاحبان دانش و فناوری و انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری میان آنان، زمینه تحقق خودکفایی در تولید محصولات راهبردی و ایجاد امنیت غذایی، در کنار بهبود بهره وری و کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی فراهم خواهد شد.


اعلام آمادگی همکاری مهندس میرمحمد غراوی با بکوجا در استان گلستان

مهندس میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به مهندس لطفی زاده و هیات همراه، از پیشنهادات مطرح شده از سوی مسئولین بکوجا استقبال و آمادگی خود برای کمک به پیاده سازی اهداف بکوجا در استان گلستان را اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به فعالیت نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی با اهدافی مشابه در استان گلستان، بر ضرورت همسویی و هم افزایی این فعالیت ها و پرهیز از موازی کاری تاکید کرد.

مهندس غراوی به نمونه فعالیت های مردمی و مستقل در جهت اشتغال زایی و کارآفرینی در استان نیز اشاره نمود و از ایجاد مزاحمت در فعالیت این افراد توسط دستگاه های اجرایی انتقاد نمود.

در پایان این دیدار مهندس لطفی زاده از معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گلستان خواست تا با مساعدت در انتخاب فردی واجد شرایط برای نمایندگی بکوجا در استان گلستان که به اینگونه فعالیت های مردمی و داوطلبانه معتقد و در عین حال دارای قدرت سازماندهی و مقبولیت عمومی و خوش نامی و پاکدستی در منطقه بوده و در مناصبی همچون مدیر هلال احمر، معاونت هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل جهاد کشاورزی، مدیر کل راه و شهرسازی و امثالهم سابقه خدمت داشته و بازنشسته گردیده است برای نمایندگی مجموعه بکوجا در استان گلستان، هماهنگی های لازم با فرمانداران و طرح موضوع در جلسات مختلف با مدیران استانی و بویژه مدیران جهاد کشاورزی، هلال احمر و بسیج سازندگی و بسیج مهندسین کشاورزی در استان را به عمل آورند تا زمینه فعالیت بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی در استان گلستان فراهم گردد.

گفتنی است که در این سفر مهندس لطفی زاده و هیات همراه از برخی مناطق استان بازدید و با تعدادی از تولیدکنندگان استان گلستان مذاکره نمودند.



سید صغری خراسانی
کبری محمدی
سیده صغری خراسانیکبری محمدی


همکاری بکوجا و جمعیت هلال احمر در استان گلستان

همچنین با توجه به ظرفیت بسیار خوب جمعیت هلال احمر و ماهیت مردمی فعالیت های این نهاد، ارتباط تلفنی با سرکار خانم کبری محمدی مشاور رییس سازمان جوانان هلال احمر کشور در امور آموزش و پژوهش برقرار و با هماهنگی ایشان، ارتباط تلفنی با خانم سیده صغری خراسانی معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان برقرار و ضمن تشریح اهدف و برنامه های بکوجا، زمینه های همکاری بررسی و درخصوص انتخاب نماینده بکوجا در استان نیز مذاکراتی صورت گرفت و ادامه رایزنی ها به تماس ها و ملاقات های بعدی موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *