پنجشنبه-21مهر 1401-پنجاه و ششمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- بررسی آخرین تحولات در زمینه همکاری بکوجا و هلال احمر در روستاهای پایلوت در استان گلستان.

به نام خدا

پنجاه و ششمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- بررسی آخرین تحولات در زمینه همکاری بکوجا و هلال احمر در روستاهای پایلوت

پنجشنبه 1401/07/21

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه‌وششمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بکوجا براساس دستور جلسه زیر خبر داد.

دستورجلسه سه شنبه-19مهر بکوجا و هلال احمر- جلسه 56


بر اساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/07/19 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2. کبری محمدی؛ نماینده رییس جمعیت هلال احمر در همکاری با بکوجا

3. محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4. فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

5.  ذبیح الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فععالیت بکوجا در گلستان و بوشهر

6.  محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندر گز

7.  موسی شربتی؛ نماینده بکوجا در بخش نوکنده از شهرستان بندر گز

8.  فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا

9.  امیرحسین عسگری؛ نماینده بکوجا در روستای لیوان غربی

10. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا



موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
محمدحیدری
ذبیح الله محمودی- همکار افتخاری بکوجا
امیرحسین عسگری- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیمحمد حیدریذبیح الله محمودیامیرحسین عسگری
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده

فرشته لاله

کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زادهفرشته لاله

تفاهم نامه بکوجا و هلال احمر، در مرحله نهایی

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده موسس بکوجا، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در خصوص امضای تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ارائه نمود و گفت: نظرات بکوجا در خصوص نسخه اصلاح شده تفاهم نامه در کمیسیون تنظیم مقررات هلال احمر، برای این جمعیت ارسال شده است و امیدواریم در اولین فرصت، موارد به سمع و نظر آقای دکتر کولیوند، رئیس محترم هلال احمر رسیده و این تفاهم نامه به امضا برسد. 


ارائه گزارش از آخرین وضعیت انتشار فایل صوتی کارگاه آموزشی فرآیند توانمندسازی اجتماع محور در وبگاه بکوجا

خانم مهندس لاله مسئول سامانه های بکوجا با اشاره به اینکه فایل صوتی کوتاهی از کارگاه آموزشی برگزار شده در مورخه های 30 و 1401/06/31 در هلال احمر استان گلستان به تازگی به دست ایشان رسیده و به دلیل وجود صداهای زیاد در فایل نیاز به بررسی امکان ویرایش آن می باشد، اعلام نتیجه در این ارتباط را به جلسه بعد موکول نمود.


ارائه گزارش فعالیت نمایندگان مشترک بکوجا و هلال احمر در روستاهای پایلوت با توجه به آغاز سال زراعی جدید و برگزاری کارگاه آموزشی (هاشم آباد- وحدت اسلامی)

خانم میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، گفت: در روستای وحدت اسلامی، با شورای روستا هماهنگی به عمل آمده و اعلام شده که هفته آینده، جلسه ای با حضور آقای مهندس فاروقی و سایر نمایندگان بکوجا خواهیم داشت.


فعالیت ترویجی در حوزه استفاده از فناوری در کشت، منوط به تاسیس خانه هلال احمر در روستاها نیست

میرزاحسینیان افزود: در روستای هاشم آباد، مقدمات تشکیل خانه هلال و انتخابات آن در روستا طی شده است و امیدواریم در هفته آینده با تاسیس خانه هلال احمر در روستا، برنامه های بکوجا نیز به جد پیگیری شود.

مهندس لطفی زاده با اشاره به مدت 10 هفته ای پیش بینی شده، برای فعالیت نماینده بکوجا در روستا از یک سو و آغاز فصل کشت کلزا از سوی دیگر گفت: عقب افتادن آموزش و ترویج استفاده از دانش و فناوری در کشت، به هیچ وجه به صلاح نیست و بازه کشت کلزا نهایتا تا نیمه آذر است. وی از خانم میرزاحسینیان خواست که حضور در روستا و فعالیت ترویجی را، منوط به تاسیس خانه هلال و همراهی نماینده بکوجا در استان نکند و با توجه به حضور نمایندگان بکوجا در شهرستان، بخش، دهستان و روستای هاشم آباد و وحدت اسلامی، کار ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری در تولید را هر چه سریعتر آغاز نمایند.

خانم فاطمه میرزاحسینیان نیز، گفت: با آقای یوسفی نماینده مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای هاشم آباد و آقای محمد سید نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا تماس گرفته و از ایشان خواهیم خواست تا ترویج استفاده از دانش و فناوری در روستاهای پایلوت، یعنی هاشم آباد و وحدت اسلامی را، آغاز کرده و منتظر تاسیس خانه هلال احمر در روستا نمانند.

سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- کبری محمدی- فاطمه میرزا حسینیان- فرشته لاله



حضور نمایندگان بکوجا در شهرستان بندرگز، بخش نوکنده، دهستان لیوان و روستای لیوان غربی در جلسه و ارائه گزارش اقدامات انجام شده

مهندس سیدعلی لطفی زاده، با بیان آخرین ها از روند پیشرفت کار در روستای لیوان غربی، توضیح داد: با ارسال شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها و در اختیار قرار گرفتن فرم گزارش هفتگی فعالیت، برای عموم نمایندگان بکوجا در سلسله مراتب، انتظار آغاز هرچه بهتر فعالیت ترویجی را داریم.

محمد حیدری، نماینده بکوجا در بندر گز، توضیحی در مورد وضعیت فعالیت بکوجا در روستای لیوان غربی ارائه داد و گفت: اینجانب امروز تماسی با آقای شربتی و آقای امیرحسین عسگری، نمایندگان بکوجا در دهستان نوکنده و روستای لیوان غربی داشتم. این روزها، روزهای آغاز کار کشاورزان کلزا است و حواله های بذر بر اساس زمین قابل کشت کلزا در اختیار کشاورزان قرار میگیرد. آقای عسگری نیز، امروز به مرکز خدمات جهاد کشاورزی نوکنده مراجعه کرده و بنابر اطلاعات اعلامی از سوی ایشان، تاکنون 20 نفر از کشاورزان حواله کود و بذر خود را دریافت کرده اند. با پیشرفت کار در روستای لیوان غربی، گزارش ها طبق قالب ارسالی از سوی بکوجا، برای نماینده استانی ارسال خواهد شد.

حیدری ادامه داد: علی رغم قول وزیر محترم جهاد کشاورزی، شاهد افزایش قیمت شدید انواع کودها در بازار مصرف هستیم و این در حالی است که کشاورزان در مرحله کنونی کشت، بایستی حتماً از کودها استفاده کنند. همچنین وقوع خشکسالی در پاییز جاری در استان گلستان، موجب شده است که سطح سبز در کشت بسیار کم باشد و امیدواریم با بارش در زمستان، مشکل آب نیز برطرف گردد.


لزوم تسریع در فعالیت ترویجی توسط نمایندگان بکوجا

سیدعلی لطفی زاده  با اشاره به جزئیات برنامه پیشنهادی 10 هفته ای، که در شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا وجود دارد گفت: انتظار می رود که فعالیت نمایندگان بکوجا دست کم در روستاها پایلوت طبق آن شروع میشد و گزارش آن به بکوجا ارائه میگردید. طبق این برنامه، نماینده بکوجا در روستا باید به جهاد کشاورزی دهستان مراجعه کرده و اسامی کشاورزان و مساحت زمین های ایشان را دریافت نماید تا در هفته پس از آن، جلسه بکوجا برای تبیین اهمیت استفاده از دانش و فناوری در تولید، در مسجد روستا منعقد گردد.

موسس بکوجا خاطر نشان کرد: انتظار می رود که تمام نمایندگان بکوجا در تمام سطوح سلسله مراتب، به شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا مسلط باشند.


ارتباط ناکافی میان نمایندگان سلسله مراتب بکوجا، مشکل فعلی در استان گلستان

آقای حاج موسی شربتی، نماینده بکوجا در بخش نوکنده، با تقدیر از بیانات حاضران گفت: برنامه 10 هفته ای پیشنهادی را بار اول است که مشاهده میکنم. ضمنا، فکر میکنیم که نامه یا مجوزی قانونی، برای ورود نمایندگان بکوجا به جهاد کشاورزی و کسب اطلاعات لازم نیاز است، تا همکاری این سازمان با بکوجا تسریع گردد.

مهندس لطفی زاده، عدم اطلاع نماینده بکوجا در یک بخش نسبت به شیوه نامه فعالیت نمایندگان روستاها را، متوجه نماینده شهرستان دانست و افزود: بکوجا جلسات متعددی با مسئولان جهاد کشاورزی استان گلستان در رده های مختلف آن داشته است و مانعی از طرف این سازمان برای فعالیت بکوجا وجود ندارد. لیست کشاورزان هر روستا نیز، حتی بدون دریافت از جهاد کشاورزی مشخص است و معمولاً  ساکنین روستا، کشاورزان را میشناسند.

لطفی زاده ادامه داد: عدم ارتباط کامل بین نمایندگان سلسله مراتب بکوجا، مهمترین مشکل ما در استان گلستان است و تماس های هفتگی مستمر، حداقل نیاز ارتباطی ما هستند.

آقای ذبیح‌الله محمودی رابط دفتر مرکزی بکوجا با نمایندگان بکوجا در استان گلستان نیز، گفت: تماس های اینجانب با نمایندگان، در حوزه معرفی ایشان است و به محض تایید نماینده در هر بخش یا دهستان، شیوه نامه فعالیت در روستاها را، برای وی ارسال کرده ام.


توسعه استعدادسنجی در روستای لیوان غربی

آقای امیرحسین عسگری، نماینده بکوجا در روستای لیوان غربی، با بیان این که شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا را مطالعه کرده است، ادامه داد: برای انتخاب نماینده استعدادسنجی، گروهی در روستا گرد هم آمده اند و انتظار داریم در هفته جاری، با تکمیل پرسشنامه های استعدادسنجی در سایت بکوجا، به این فعالیت ملحق شوند. همچنین اینجانب در روز شنبه و امروز، به جهاد کشاورزی بخش نوکنده مراجعه کرده و اطلاعاتی از وضعیت کشت کلزا کسب نمودم. در روستای لیوان غربی، در سال جاری، سطح زیر کشت کلزا بالغ بر 94 هکتار و تعداد بهره برداران 20 نفر است که از 3 نوع بذر مختلف استفاده میکنند و کشاورزان، در حال آماده سازی زمین هایشان هستند. البته جهاد کشاورزی، همکاری کاملی برای ارائه اطلاعات کشاورزان به نماینده بکوجا ندارد.

سیدعلی لطفی زاده گفت: اسامی کشاورزان صرفا برای دعوت ایشان به حضور در مسجد روستا و بیان این نکته است که اگر از دانش و فناوری استفاده کنند، شاهد افزایش تولید و ایجاد منافع برای خود و کشور خواهیم بود. همچنین حضور صاحبنظران و پیشکسوتان در آن جلسه مفید خواهد بود و لازم است تا نماینده بکوجا در روستا، در خاتمه جلسه، از حاضران نظرسنجی کرده و ببیند که راهنمایی و توصیه بکوجا را تا چه حد پذیرفته اند. ماموریت اصلی ما، بیان استفاده از دانش و فناوری و آثار آن است. پس از آن که کشاورزان متوجه اهمیت این مسئله شدند، پیدا کردن متخصصی که صاحب دانش لازم در این زمینه باشد، به عهده خود آن هاست.


سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان، آماده ارائه آموزش های تخصصی به نماینده منتخب اهالی روستاست

موسس بکوجا افزود: علت تاکید ما به دریافت لیست کشاورزان از جهاد کشاورزی این است که این سازمان، اسامی و اطلاعات کشاورزان را به صورت متمرکز در اختیار دارد. لیکن نماینده بکوجا در هر روستا می تواند لیست سال گذشته را ملاک عمل قرار دهد و یا کشاورزان را با پرس و جوی محلی شناسایی نماید. ضمناً بکوجا با سازمان نظان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در همکاری کامل است و این سازمان آمادگی دارد تا به کارشناس کشاورزی منتخب مردم روستا، آموزش های تخصصی لازم برای کشت دانش بنیان را ارائه نماید.

در ادامه جلسه، امیرحسین عسگری، به سوابق آقای سیدضیاء عسگری، نمیانده بکوجا در دهستان لیوان اشاره نمود و برای ارتباط با ایشان اعلام آمادگی نمود. امیرحسین عسگری افزود: آقای سید ضیاء عسگری، ارتباط خوبی با کشاورزان منطقه دارند و نزد ایشان از مقبولیت برخوردار هستند. مهندس لطفی‌زاده نیز از امیرحسین عسگری خواست تا با آقای سیدضیاء عسگری ارتباط گرفته و انتخاب نماینده در 3 روستای دیگر دهستان لیوان را نیز یادآور شوند.


ارائه جدول زمانبندی برنامه آموزش نمایندگان بکوجا در روستاهای مازندران (ترویج استفاده از دانش و فناوری در تولید برنج)

موضوع پایانی جلسه، ارائه زمانبندی آموزش نمایندگان بکوجا در مازندران بود. مهندس محسن سلطانی، نماینده بکوجا در استان مازندران، از ارتباط تلفنی خود با خانم جاویدپور و رفع ابهامات ایشان درخصوص جلسات آموزشی سخن گفت و پیشنهاد کرد تا آموزش نمایندگان بکوجا از شهرستان های مرکز استان شروع شود.

برنامه پیشنهادی برای آموزش نمایندگان بکوجا در دوازده شهرستان استان مازندران شامل :آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، ساری، سوادکوه، سیمرغ، فریدونکنار، قائم شهر، میاندورورد، نکا و نور که دارای سطوح بالای کشت برنج می‌باشند به شرح زیر ارائه گردید.

دوره آموزشی نمایندگان بکوجا در مازندران

مهندس لطفی زاده با گلایه از تاخیر در ارائه این برنامه و تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای آموزش نمایندگان بکوجا در روستاهای استان مازندران به ترتیبی که تا پایان بهمن ماه، که مصادف با آغاز نشاکاری برنج می باشد، فعالیت‌های ترویجی نمایندگان بکوجا در روستاها انجام شده باشد، ضرورت تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان و برگزاری بموقع جلسات هماهنگی میان مدیران شهرستان های این استان را خاطرنشان کرد.

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *