چهارشنبه-13 مهر1401-پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- گزارش‌گیری از نمایندگان روستایی بکوجا، بر اساس جداول از پیش تهیه شده.

به نام خدا 

پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- گزارش‌گیری از نمایندگان روستایی بکوجا، بر اساس جداول از پیش تهیه شده

چهارشنبه 1401/07/13

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه‌وپنجمین جلسه هماهنگی میان جمعیت هلال احمر با بکوجا براساس دستور جلسه زیر خبر داد.

دستورجلسه 55 امین جلسه مشترک بکوجا- هلال احمر

بر اساس این گزارش در این جلسه که به صورت ترکیب کنفرانس تلفنی و ارتباط تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/07/12 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.         سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.         کبری محمدی؛ نماینده رییس جمعیت هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.         محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4.         عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.         فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

6.         فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا

7.         امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهعید محمد فاروقیامیرحسین عسگری- همکار افتخاری بکوجاذبیح الله محمودی- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده عید محمد فاروقیامیرحسین عسگریذبیح الله محمودی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده

ارائه گزارش ازآخرین وضعیت  انعقاد تفاهم نامه همکاری بکوجا-هلال احمر

در ابتدای این جلسه، خانم کبری محمدی، نماینده جمعیت هلال احمر در همکاری با بکوجا، از برگزاری جلسۀ کمیسیون تنظیم مقررات جمعیت هلال احمر در خصوص متن تفاهم‌نامه این سازمان با بکوجا در روز دوشنبه مورخ 1401/07/11 خبر داد و گفت: جلسه مفصلی، در روز دوشنبه داشتیم که بر خلاف روال عادی جلسات کمیسیون تنظیم مقررات و قوانین جمعیت هلال احمر، که جلسات در آن حدود 2 ساعت زمان می‌برد، حدود 5 ساعت به طول انجامید. همکاری بکوجا و هلال احمر، برای بسیاری از همکاران ما موضوعی جدید می‌باشد و اینجانب در جلسه مذکور، توضیحات مبسوطی را از فاز پایلوت اجرای طرح و همراهی و استقبال مردم با آن ارائه دادم.


تفاهم‌نامه بین بکوجا و هلال احمر، آماده امضاست

وی افزود: متن تفاهم‌نامه، پس از برطرف شدن ابهامات اعضای جلسه، اصلاح نهایی گردید، لیکن تاکنون به علت عدم اتصال مناسب اینترنت، موفق به ارسال متن اصلاح شده به موسس بکوجا نشده ام. امیدواریم این تفاهم‌نامه، تا هفته آینده به امضای طرفین رسیده و برای اجرا به کل کشور ابلاغ گردد.


استفاده از محتوای کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در آموزش به همکاران دیگر بکوجا

مهندس لطفی زاده، موسس بکوجا، با تقدیر مجدد از عوامل برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر در پایان شهریور ماه، تصمیم بکوجا برای استفاده از محتوای ضبط شده این رویداد را، در آموزش به سایر همکاران و نمایندگان بکوجا اعلام نمود.


ارائه گزارش از آخرین وضعیت جمع بندی و تدوین کارگاه آموزشی برای انتشار در وبگاه بکوجا

خانم فاطمه میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان نیز گفت: فایل ضبط شده کارگاه آموزشی را، امروز از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گلستان تحویل گرفته و در تلاش برای ارسال آن‌ها برای بکوجا هستیم. در طی کارگاه آموزشی، مصاحبه‌هایی با خانم محمدی، خانم حسنی، آقای کارگر و برخی دیگر از شرکت‌کنندگان به عمل آمده است، لیکن صدای این مصاحبه‌ها در صوت ضبط شده کارگاه واضح نیست و تنها خانم دکتر نوشادی، مدرس محترم کارگاه آموزشی میکروفون داشته اند. از همکاران خواهشمندیم که فایل ضبط شده را بررسی نموده و در خصوص کیفیت صدای ضبط شده و قابل استفاده بودن آن در رویدادهای مشابه، اعلام نظر نمایند. همچنین از اداره روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گلستان خواسته‌ایم تا کلیپ کاملی از مسیر طی شده در کارگاه تدوین و ارسال نماید.

امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده، از همکاران دفتر مرکزی بکوجا، با توجه به محدودیت اینترنت و تسریع در روند ارسال فایل ضبط شده کارگاه، به خانم میرزاحسینیان پیشنهاد کرد تا از آپلود سنترها و فضای ذخیره ابری، برای آپلود فایل مذکور استفاده کرده و لینک آن را، برای بکوجا ارسال نمایند. این پیشنهاد مورد استقبال خانم میرزاحسینیان واقع گردید.


ارائه گزارش فعالیت نمایندگان مشترک بکوجا و هلال احمر در روستاهای پایلوت با توجه به آغاز سال زراعی جدید و برگزاری کارگاه آموزشی (لیوان غربی- هاشم آباد- وحدت اسلامی)

مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گفت: با برگزاری کارگاه آموزشی شهریورماه، مدیران شهرستانی بکوجا متوجه تکالیف خود در امر ترویج شده اند.


گزارشی از روند تاسیس خانه هلال در روستای هاشم آباد گرگان، به عنوان یکی از پایلوت های فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر

وی گفت: پیش از کارگاه آموزشی، به همراه آقای سرهنگ یوسفی، نماینده بکوجا در روستای هاشم آباد، جلسه‌ای با حضور سرکار خانم میرزاحسینیان و آقای رامتین، مسئول جوانان هلال احمر شهرستان گرگان داشتیم و امکان ایجاد خانه هلال در روستای هاشم‌آباد که از توابع شهرستان گرگان است، در آن جلسه به بحث گذاشته شد. مقرر گردید تا جناب آقای یوسفی با شورا و دهیار روستا جلسه داشته و شرایط هلال احمر برای ایجاد خانه هلال را بیان کنند و آقای رامتین نیز، نتیجه را در این خصوص گزارش نمایند. از خانم میرزاحسینیان می‌خواهیم تا در مورد ایجاد خانه هلال در روستای هاشم‌آباد با آقای رامتین تماس بگیرند و چنانچه ایجاد خانه هلال در این روستا میسر نمی‌باشد، تمرکز فعالیت بر روی روستای مرزن کلاته با حضور خانم حسنی، برای تاسیس نمایندگی مشترک هلال احمر و بکوجا قرار گیرد.

فاورقی ادامه داد: در روستاهای لیوان غربی و وحدت اسلامی، که دو پایلوت دیگر ما در همکاری با هلال احمر هستند، نمایندگان مشترک توجیه می‌باشند و مدیران شهرستانی این 3 روستا، یعنی آقای دکتر سبزه، آقای حیدری و آقای محمد سید، هماهنگ می‌کنیم تا جلسات مشترکی با هلال احمر برگزار نمایند.


پیشرفت کار در روستاهای پایلوت، نبایستی معطل آموزش سایرنمایندگان بکوجا باشد

سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا، گفت: با توجه به برگزاری دوره آموزشی برای همکاران مشترک بکوجا و هلال احمر در استان گلستان از جمله نمایندگان مشترک در سه روستای پایلوت، در حال حاضر نبایستی کار در این روستاها را منتظر سفر اینجانب در هفته پایانی مهرماه به استان و آموزش شیوه نامه نحوه انتخاب و فعالیت نماینده بکوجا در روستا نمود و انتظار می‌رود که ایشان کار خود را طبق شیوه‌نامه مذکور در روستا شروع کرده باشند.

وی افزود: در روستای لیوان غربی، هم در برقراری ارتباط با مدیر بکوجا در شهرستان و هم در تماس با نماینده روستا، شاهد بی‌نظمی هستیم و در هاشم آباد آقای یوسفی، نمایندگی مشترک بکوجا و هلال احمر، و در وحدت اسلامی نیز، آقای لکزایی کارشناس جهاد کشاورزی ساکن روستا، نمایندگی بکوجا را پذیرفته اند. علاوه بر نمایندگان منتخب بکوجا در روستاها، نمایندگان بکوجا در دهستان ها، بخش ها و شهرستان ها در استان گلستان نیز، بایستی توجیه باشند و در خصوص اهداف ترویجی بکوجا، زمان کافی را اختصاص دهند.

لطفی زاده از آقای فاروقی خواست تا با مدیران بکوجا در سه شهرستان گرگان، بند گز و آق‌قلا، به صورت خاص تماس گرفته و به ایشان تاکید نمایند تا در چارچوب سلسله مراتب تعیین شده، پیگیری لازم برای به جریان افتادن کار در روستاهای پایلوت را به صورت جدی به عمل آورند تا با یاری خداوند، روستاهای پایلوت بتوانند الگویی موفق برای سایر مناطق باشند.


ضرورت آشنایی و ارتباط و هماهنگی بیشتر نمایندگان بکوجا و اعضای هلال احمر

فاطمه میرزاحسینیان، بر لزوم آشنایی بین همکاران بکوجا و هلال احمر تاکید نمود و گفت: تشکیل جلسه ای میان نمایندگان دو سازمان، به ایجاد ارتباط موثر بین حاضران منجر می‌شود و اینجانب و آقای مهندس فاروقی، برای راهنمایی بیشتر در خدمتشان خواهیم بود. وی همچنین برای حضور در جلسات نمایندگان شهرستانی بکوجا اعلام امادگی نمود.

55 امین جلسه مشترک بکوجا-هلال احمر



ارائه جداول گزارش کار نمایندگان بکوجا در شهرستان-بخش-دهستان و روستا

در ادامه جلسه خانم مهندس فرشته لاله، مسئول سامانه ها در دفتر مرکزی بکوجا، به تشریح جزئیات و آیتم‌های جداول ارائه گزارش‌ از سوی نمایندگان بکوجا در سطوح مختلف پرداخت روستا، دهستان، بخش، شهرستان و استان پرداخت و گفت: در این جداول، که به صورت هفتگی گزارش می‌شوند، مفادی هست که نمایندگان بکوجا، بایستی جمع آوری نموده و به نماینده بالادست خود ارائه بدهند.


تشریح جزئیات جداول گزارش‌گیری از نمایندگان روستایی و سطوح مختلف سلسله مراتب

لاله افزود: در گزارش مربوط به کشاورزی و حوزه دام سبک، مفادی از جمله، نوع محصول، لیستی از کشاورزان منطقه، مساحت زیر کشتی که متقاعد شده اند به کشت دانش‌بنیان اختصاص دهند، اطلاعات دقیق جلسات برگزار شده توسط نماینده روستا و سایر موارد وجود دارد. همچنین جلسات برگزار شده با همسران کشاورزان در این جداول پیش‌بینی شده که آیتم‌های آن مشابه موارد فوق‌الذکر می‌باشد. علاوه بر جلسات عمومی، اطلاعات جلسات فرد به فرد و خصوصی نماینده بکوجا با کشاورزان نیز، در این گزارش قابل رصد و ارزشیابی است.


کسب اطلاعات لازم از ترویج با اتکا به گزارش‌گیری از نماینده زیرمجموعه و گزارش‌دهی به نماینده بالادست

خانم لاله با بیان اینکه مشابه همین جداول برای دامداران نیز وجود دارد، گفت: نماینده روستا، بخش‌های مختلف جداول را تکمیل کرده و برای نماینده دهستان می‌فرستد. او نیز پس از بررسی و تجمیع گزارش های واصله، آن ها را برای نماینده بخش ارسال نموده و این روند تا ارسال گزارش برای نماینده استانی و سپس دفتر تهران، ادامه می‌یابد.

مهندس لطفی زاده نیز افزود: این جداول برای کل کشور تهیه شده و تمام اهداف بکوجا را پوشش می دهد، لیکن هر استان، طبق اولویت های خود موارد مربوطه را تکمیل می نماید. به عنوان مثال، اگر در شهرستانی کشت پنبه به جای برنج وجود دارد، آیتم مربوط به برنج در جدول تکمیل میگردد.

همچنین حاضران در جلسه، نقطه نظرات خود را در خصوص جداول تهیه شده بیان نمودند.


آخرین ها درخصوص مستندسازی فعالیت بکوجا در استان گلستان

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گفت: تلاش می شود تا در جلسات توجیهی با کشاورزان، مطابق با فرمت گزارش‌دهی، مستندسازی لازم توسط همکاران مختلف سلسله مراتب صورت پذیرد. مهندس لطفی زاده افزود: مستندسازی و گزارش دهی، عمدتا بر دوش نمایندگان روستا است، لیکن در جلسه اول، نماینده شهرستان که نماینده روستا را معرفی می‌کند گزارش را تهیه خواهد نمود.


ارائه برنامه آموزش نمایندگان بکوجا در روستاهای مازندران و نحوه استفاده از خانم جاویدپور

آقای مهندس محسن سلطانی، نماینده بکوجا در استان مازندران، از توضیحات حاضران در جلسه تقدیر کرد و گفت: با توجه به طول حدود 470 کیلومتری شرق تا غرب استان مازندران، برای مدیریت بهتر، آن را به سه بخش شرق، مرکز و غربی تقسیم کرده ایم. خانم جاویدپور هم اکنون در شهر چالوس در غرب مازندران هستند و به محض آماده شدن و ارسال محتوای کارگاه آموزشی برگزار شده در گرگان، فعالیت خود را آغاز خواهند نمود.

سلطانی، با بیان این نکته که در نوشهر و چالوس، روستاهای فعال در بحث دام وجود دارند، افزود: در صدد هستیم تا اولین دوره آموزشی را در چالوس برگزار کرده و سپس به سمت مرکز و شرق استان مازندران حرکت کنیم.


آموزش به همکاران و نمایندگان بکوجا در استان مازندران، برای نقش‌آفرینی موثرتر در زراعت بعدی برنج

سیدعلی لطفی زاده، با اشاره به مفاد و مصوبات جلسه پیشین، گفت: از آقای مهندس سلطانی انتظار داشتیم که جدولی شامل نمایندگان مختلف در سطح شهرستان‌ تا روستا تهیه کرده و برنامه آموزش به ایشان را با خانم جاویدپور هماهنگ نمایند و سپس جدول تکمیل شده را به دست بکوجا برسانند.

لطفی زاده افزود: بهتر است که خانم جاویدپور، با توجه به تجربه موفق خود در روستای گرجی آباد، به آموزش مروجین کشت دانش بنیان برنج، در شرق و مرکز استان مازندران متمرکز شوند و برای آموزش مروجین بهبود بهره وری در تولید دام سبک، فرد دیگری که با حوزه دام و رویکردهای مردم‌محور آشنا می باشد انتخاب گردد.

مهندس لطفی زاده  از نماینده بکوجا در استان مازندران خواست تا برنامه کامل آموزش نمایندگان بکوجا در روستاهای استان مازندران که کشت برنج در آن ها رونق دارد را پس از هماهنگی با خانم جاویدپور ارائه نماید.


اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *