پنجشنبه-6بهمن1401-پنجاه و هفتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – برنامه تشکیل گروه‌های اقتصادی مختلف ذیل بکوجا، با بهره‌مندی از تجربه موجود.

به نام خدا

پنجاه و هفتمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  برنامه تشکیل گروه‌های اقتصادی مختلف ذیل بکوجا، با بهره‌مندی از تجربه موجود

(پنجشنبه 1401/11/06)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و هفتمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/11/05 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  4. آینازسیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  5. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  6. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  7. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. محمدسید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  5. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول
  6. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  7. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز

 



موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقینماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکی
نماینده بکوجا در شهرستان ترکمن- آیناز گوگلانی
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقیسیدفضل الله میرفندرسکی آیناز سیدزاده گوکلانی 
رابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودی
مسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زاده
مدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
ذبیح‌الله محمودی  امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده
فرشته لاله


توقف رشد محصولات کشاورزی در پی سرمای کم‌سابقه

در ابتدای جلسه، آقای مهندس عید محمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، به آخرین وضعیت کشت کلزا در سطح استان و مشکلات کشاورزان پرداخت و گفت: کشاورزی ما عمدتاً در شمال استان گلستان، متمرکز است و 400 هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت دیم هستند. با توجه به عدم بارش، تنش خشکسالی و تشدید سرمای کم سابقه، رشد محصولات کشاورزی کاملاً متوقف شده است. این در حالی است که کلزا پس از مرحله فعلی که مرحله رویش است، به سمت گل دادن و مرحله زایش می‌رود و عدم رشد کافی در گیاه، منجر به کاهش شدید محصول خواهد شد.

مشکلات امنیتی، سد راه استفاده از پمپ های آب‌ برای استفاده از آب های زیرزمینی

 فاروقی ادامه داد: در وضعیت فعلی، تنها راه باقیمانده استفاده از آب چاه‌های کشاورزی است اما کشاورزانی که چاه دارند، به علت سرقت موتور پمپ‌ها و سایر ادوات، علی‌رغم توصیه کارشناسان، رغبت چندانی به این امر ندارند. سرمای کم‌سابقه و کمبود گاز در کشور هم باعث شده که دسترسی کشاورزان به نفت‌گاز و گازوئیل محدود شود و یا قیمت‌ آن بسیار بالا برود.


 

کشاورزان استفاده از اسید هیومیک برای پنجه‌زنی محصول را فراموش نکنند

      نماینده بکوجا در استان گلستان، آخرین وضعیت کشت کلزا در استان را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در آغاز سال زراعی جاری، 100هزار هکتار کشت کلزا به استان گلستان تکلیف شد که در همان زمان، اعلام کردیم که با توجه به سوابق استان در کشت این محصول، این رقم غیر کارشناسی است و در حال حاضر نیز، تنها 31هزار هکتار، در قالب 9200 کشاورز برای کلزا عقد قرارداد داشته اند. از این مقدار، قریب به 29هزار هکتار سطح سبز دارد که عمدتاً در شمال استان متمرکز بوده و بدسبزی دارند و به صورت دیم و منتظر نزول رحمت الهی هستند. تنها راه کاهش این ریسک، بارش باران در درجه اول و نهایتاً استفاده از چاه‌های کشاورزی است و یا در صورت بارندگی احتمالی، بهره‌گیری از روان‌آب‌های سطحی نیز می‌تواند مفید باشد. در غیر این صورت، پیش‌بینی می شود که تولید کلزا، آسیب جدی خواهد دید و وابستگی کشور در دانه‌های روغنی که هم‌اکنون 85 تا 90 درصد است را، تشدید می‌کند. مجدداً توصیه می‌کنیم که کشاورزانی که چاه دارند، از امکانات موجود استفاده کرده و استفاده از اسید هیومیک برای پنجه‌زنی محصول را فراموش نکنند.

کشاورزی در بندر ترکمن و آزادشهر، منتظر بارش باران است

      خانم مهندس گوگلانی، نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن، با تأیید بیانات مهندس فاروقی، اشاره کرد که در بندر ترکمن نیز، بدون بارش باران، کشت کلزا وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.

      مهندس میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، گفت: ادامه سرمای فعلی بدون بارش برف، باعث آسیب به گیاهان می‌شود. ما نیز در آزادشهر توصیه می‌کنیم که در هر مزرعه که ممکن است، از آب چاه استفاده کنند؛ لیکن نا امنی بسیاری در خصوص سرقت اموال کشاورزی وجود دارد که مانع فعال شدن چاه های کشاورزی شده است. بخش مرکزی آزادشهر به علت کوهپایه‌ای بودن، وضعیت بهتری دارد، در بخش‌ نگین‌شهر، مشکلات جدی‌تر است.

بررسی وضعیت کشت پنبه در سال آبی  بکوجا


کاهش شدید سطح آب زیرزمینی، با توسعه کشت شالی در سرزمین طلای سفید

مهندس فاروقی در ادامه جلسه گفت: استان گلستان، از استان‌های شاخص در تولید پنبه بود و با کشت 180هزار تا 190هکتار پنبه، «سرزمین طلای سفید» نامیده می‌شد. لیکن رتبه اول کشت پنبه را سالهاست که از دست داده ایم، و در سویا نیز شاهد کاهش محصول بودیم. بیم آن می‌رود که با ادامه وضع فعلی، رتبه استان گلستان در کشت سویا نیز، از دست برود.

ضرورت اصلاح الگوی کشت و تعریف منابع آبی جدید در استان گلستان

عید محمد فاروقی، در خصوص وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی در استان نیز گفت: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی اداره امور آب، در پی خشکسالی 3 سال اخیر و برداشت بی‌رویه در اثر توسعه کشت شالی در استان، کاهش تراز آب زیرزمینی تشدید شده و حتی چاه‌های عمیق 250 متری نیز با بحران روبرو هستند. این شرایط می‌طلبد که الگوی کشت جدی‌تر مورد بحث قرار گیرد و باید به توسعه آبیاری نوین و شیرین کردن آب دریا فکر کنیم، وگرنه حتی ممکن است با کمبود در آب شرب استان نیز مواجه شویم.

 

آخرین وضعیت شبکه نمایندگان ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان

در ادامه جلسه، آقای ذبیح‌الله محمودی، هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌ گلستان، گزارشی از آخرین شرایط شبکه نمایندگان بکوجا در روستاهای استان گلستان ارائه داد و گفت: در 6 شهرستان از این استان که بکوجا در آن فعال است، 556 روستا وجود دارد که هم‌اکنون در 202 روستا نماینده داریم و جزئیات آن به شرح زیر است:

 

جدول خلاصه نمایندگان معرفی شده در شهرستان های استان گلستان- بکوجا

 

تمرکز نمایندگان بکوجا در روستاها، بر کشت علمی پنبه در بهار 1402

 مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا، از زحمات آقای محمودی و تمامی نمایندگان بکوجا در استان گلستان که در تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا در این استان نقش آفرینی کرده اند قدردانی کرد و گفت: در سال جاری، با تاخیر در تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا، نتوانستیم در ترویج کشت علمی کلزا نقش خاصی ایفا کنیم و بایستی در حال حاضر، روی کشت پنبه متمرکز باشیم که در بهار انجام می‌شود.

موسس بکوجا، بار دیگر از زحمات مدیران شهرستانی حاضر در جلسه تقدیر کرد و افزود: امیدواریم خدمات شما در هر شهرستان منشاء اثر واقع شود.

تشکیل گروه‌های اقتصادی ذیل بکوجا، با هدف تکمیل حلقه رابط بین کشاورزان و متخصصان

مهندس لطفی‌زاده گفت: تجربه‌ای که داشتیم نشان داد که با روند فعلی، حلقه اتصال بین صاحبان دانش و فناوری با کشاورزان محقق نمی‌شود. چرا که هیچ یک حاضر به ارائه تضمین نیستند. همه این‌ها دست به دست هم داد که در بکوجا، درصدد ایجاد موسساتی باشیم که در ادامه راه بتوانند با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش انتقال دانش و فناوری به کشاورزان و تکمیل این حلقه را ایفا نمایند. کشاورزان با دریافت خدمات تضمین شده مهندسی، به توصیه‌های علمی اعتماد کرده و متخصصان نیز، از محل درآمد حاصل، به تناسب مقدار فعالیت خود بهره‌مند می‌شوند. مدل این کار آماده شده است و از جناب آقای محمودی خواسته‌ایم تا با مشورت آقای مهندس فاروقی و مدیران شهرستانی بکوجا در استان گلستان، از همکاران فعال در استان ارزیابی به عمل آورند تا توانایی‌های ایشان شناخته شده و در حد امکان، از حضور این نیروهای توانمند در گروه‌های ذیل بکوجا بهره‌مند شویم.

موسس بکوجا افزود: خوشبختانه در زمینه استعدادسنجی، این فرآیند کامل شده است و امیدواریم به لطف خدا در همین بهمن‌ماه، ساختار مذکور به لحاظ حقوقی ثبت نهایی شود. و با همراهی آقای دکتر گوهری‌راد، در استان گلستان هم استعدادسنجی با قدرت بیشتری ادامه یابد. وی افزود: انشالله با پیشرفت کار، در جلسات بعدی توضیحات بیشتری در خصوص آن ارائه خواهد شد.

تهیه برنامه عملیاتی ترویج استعدادسنجی، تا پایان سال 1402

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گفت: آقای دکتر گوهری‌راد طرح استعدادسنجی را با مدیران آموزش و پرورش مطرح کرده‌اند اما گویا آن‌ها استقبال خاصی نکرده‌اند و پیشنهاد می‌کردند که استعدادسنجی از مسیرهای غیردولتی دنبال شود.

مهندس لطفی‌زاده نیز ادامه داد: آموزش و پرورش در پی حوادث اخیر، محدودتر شده و مدیران میانی چندان قدرت عمل ندارند. بکوجا برای عبور از این محدودیت‌ها اقدام به تاسیس گروه‌های اقتصادی خود نموده است و ابزارهایی پیش‌بینی کرده‌ایم که اولیا و دانش‌آموزان را، از طرق دیگری توجیه کنیم. برنامه‌ای نیز برای توسعه استعدادسنجی تا پایان سال 1402 تهیه شده که مبنای عمل خواهد بود.

در پایان جلسه، موسس بکوجا برای تمامی حاضران آرزوی سلامتی و توفیق نمود.

 

اخبار مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *