چهارشنبه-16شهریور1401-پنجاه و یکمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- لزوم مستندسازی فعالیت مشترک دو طرف، در قالبی مشخص.

به نام خدا

پنجاه و یکمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- لزوم مستندسازی فعالیت مشترک دو طرف، در قالبی مشخص

چهارشنبه 1401/06/16

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه ویکمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبرداد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/06/16 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.     سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.     کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.     ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر

4.     عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.     فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

6.     امیرحسین عسگری؛ نماینده مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای لیوان غربی

7.     امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا


همچنین آقای محسن سلطانی، نماینده بکوجا در استان مازندران و آقای مهندس محمد حیدری، نماینده بکوجا در شهرستان بندر گز، به دلایلی موفق به حضور در جلسه نشدند.

 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهعید محمد فاروقیامیرحسین عسگری- همکار افتخاری بکوجاذبیح الله محمودی- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده عید محمد فاروقیامیرحسین عسگریذبیح الله محمودی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه، به برگزاری جلسه صبح امروز آقای مهندس سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران با آقایان دکتر احسانی رییس اسبق سازمان های جهاد کشاورزی و برنامه و بودجه استان مازندران، مهندس شهیدی فر رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، دکتر بهادری رییس دفتر برنج سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر نصیری نماینده معرفی شده برای بخش کشاورزی بکوجا در شهرستان ؟؟؟؟، مهندس ولی پور نماینده بکوجا در شهرستان ساری، مهندس سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل و اینجانب درخصوص توسعه شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان مازندران که در شهر ساری برگزار شد اشاره نمود و گفت: با توجه به طولانی شدن این جلسه و بعد مسافت میان شهرهای بابل و ساری و محدودیت های ناشی از عمل جراحی ستون فقرات، آقای مهندس سلطانی از شرکت در این جلسه عذرخواهی نموده اند.

وی سپس از حاضران در جلسه خواست تا براساس دستور جلسه نسبت به بیان مطالب مورد نظر خود اقدام نمایند.


پیشنهاد جابجایی پایلوت فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر به روستای هاشم آباد شهرستان گرگان

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، در خصوص آخرین رایزنی‌های خود با سازمان جهاد کشاورزی این استان، جهت پذیرفتن روستای محمدآباد به عنوان روستای پایلوت، گفت: در سنوات اخیر، جهاد کشاورزی قول تامین بذر شالی‌کاران روستای محمدآباد را داده بوده است که این امر به دلایلی محقق نشده و همین خلف وعده و نیز، برخی کم‌کاری‌های کارشناسان جهاد کشاورزی که تبعات آن متوجه مدیریت است، باعث رنجش و ضرر و زیان اهالی روستا شده‌ است. به همین دلیل، چشم‌انداز روشنی برای همکاری روستای محمدآباد و جهاد کشاورزی استان گلستان وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم که روستای هاشم‌آباد، از توابع شهرستان گرگان، پس از هماهنگی با هلال احمر، در این خصوص جایگزین شود. لازم به ذکر است که آقای سرهنگ یوسفی، مسئول پیشین سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان که در حال حاضر بازنشسته می باشند، در روستای هاشم‌آباد سکونت دارند و آمادگی خود را برای پذیرش مسئولیت نمایندگی بکوجا و همچنین هلال احمر اعلام کرده اند.

خانم میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، گفت: اینجانب در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد و چنانچه این روستا، فاقد خانه هلال باشد، پس از بررسی امکان ایجاد خانه هلال در روستا، با آقای مهندس فاروقی در تماس خواهم بود.

سیدعلی لطفی زاده- کبری محمدی- فاطمه میرزا حسینیان-شیخ الاسلام زاده- محمودی


بررسی آخرین تحولات کشاورزی دانش‌بنیان در روستای لیوان غربی

فاطمه میرزاحسینیان، پیرامون دستور دوم جلسه و با توجه به استمرار برنامه کشت کلزا در روستای لیوان غربی، از امیرحسین عسگری، نماینده مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای لیوان غربی، خواست که برآوردی از مقدار کشت کلزا در سال زراعی اخیر، در میان کشاورزان روستا ارائه نماید. امیرحسین عسگری، گفت: کشت کلزا در روستای لیوان غربی در سال جاری، نسبت به دو سال گذشته، رشد داشت و از آنجایی که کشت برنج نیز انجام شده است، شاهد کمبود منابع آبی برای کشاورزی بودیم. پیشنهاد بنده این است که امسال، کشاورزان روستای لیوان غربی را برای کشت کلزا بیشتر ترغیب نماییم و در این خصوص لازم است قیمت‌گذاری مناسبی برای خرید دانه‌های روغنی انجام شود.

بکوجا به دنبال انتقال گفتمانی صحیح است و رویکرد تحمیلی ندارد

عیدمحمد فاروقی، با تشکر از توضیحات آقای عسگری، خواستار تکمیل لیست اطلاعات و عملکرد کشاورزان روستای لیوان غربی شد و در ادامه، گفت: سیاست بکوجا، حمایت‌های توصیه‌ای است و اصراری بر نوع کشت و یا محصولی خاص ندارد. بنابراین بهتر است اجازه دهیم که کشاورزان تصمیم خود را بگیرند و سپس، بکوجا پشتیبانی‌های خود را از محصول مورد کشت ارائه نماید. از سال گذشته، بین 150 تا 200 میلیارد تومان از مبلغ خرید کلزا، به کشاورزان استان، هنوز پرداخت نشده است و تاکید بکوجا بر کشت محصولی خاص، می‌تواند اثر تخریبی بر وجهه کار ما داشته باشد. محصول مورد کشت هر کشاورز، در قرارداد کشت ایشان قابل دستیابی است و می‌توان بعدها، با بررسی قراردادهای مذکور، کشاورزان کلزا کار را شناسایی و مشاوره‌های لازم را به ایشان ارائه نمود.

ضرورت فعال شدن گزارش دهی سلسله مراتبی در شبکه ملی- مردمی بکوجا

مهندس لطفی زاده، به مسئله سلسله مراتب بکوجا در پیشبرد اهداف خود اشاره کرد و گفت: بهتر است آقای عسگری در روستای لیوان غربی، گزارش فعالیت خود را به آقای سیدضیاء عسگری که نماینده بکوجا در دهستان لیوان هستند ارائه و ایشان نیز گزارش روستاهای زیرمجموعه خود را به آقای شربتی که نماینده بکوجا در بخش نوکنده می باشند ارائه و از این طریق زارشات شهرستان در اختیار آقای حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندر گز قرار گیرد و ضمناً اعضای این سلسله مراتب، بایستی پویایی و مسئولیت پذیری خود را حفظ کنند.

وی با تایید سخنان مهندس فاروقی ادامه داد: ماهیت کار بکوجا، ترویج استفاده از دانش و فناوری برای بهبود کمی و کیفی تولید و افزایش درآمد کشاورز یا تولیدکننده است و در صورت اقناع مخاطب، وی برای دستیابی به روش‌های علمی تلاش خواهد کرد و نمایندگان بکوجا چنانچه مرجع مناسبی در این زمینه بشناسند، آن را صرفاً در قالب پیشنهاد، به مخاطب ارائه خواهند نمود. هدف ما این است که پیام ما به صورت حداکثری در میان تولیدکنندگان و کشاورزان منتشر شود. داشتن لیست برای مدیریت بهتر امر ترویج است و ما قصد تحمیل هیچ موضوعی به مخاطبان را نداشته و تنها به دنبال انتقال یک گفتمان‌ صحیح هستیم. از آقای مهندس فاروقی نیز می‌خواهیم که بر مسئله سلسله مراتب، تأکید نمایند چرا که در صورت پایبندی به آن، خلاء‌های ارتباطی موجود برطرف خواهد شد.

امیرحسین عسگری، در خصوص تماس و ثبت خروجی عملکرد کشاورزان در لیست مورد نظر مهندس فاروقی، اعلام آمادگی کرد و گفت: حسن آشنایی مهندس حیدری با مردم منطقه و اعتماد مردم به ایشان، تکمیل‌کننده فرآیند امر ترویجی بکوجا در میان کشاورزان خواهد بود و اینجانب تمام تلاش خود را در این زمینه مصروف خواهم کرد.

احتمال برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در هفته پایانی شهریورماه

خانم کبری محمدی، نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری کارگاه آموزشی گفت: پیگیری‌ لازم از دبیر کل محترم جمعیت هلال احمر انجام شد و نهایتاً امروز نامه مربوطه به خزانه‌داری ارجاع داده شده و امیدواریم توزیع بودجۀ لازم، در اوایل هفته آینده انجام شود. لیکن با توجه به تقارن تاریخ برگزاری با مراسم راهپیمایی اربعین حسینی، پیرامون تاریخ دقیق تشکیل کارگاه، در مشورت با نمایندگان استانی، بایستی به جمع‌بندی برسیم.

مهندس فاروقی، از عزیمت تعدادی از همکاران خود به مراسم اربعین در انتهای هفته آینده خبر داد و گفت: پیشنهاد بر این است که کارگاه آموزشی مذکور، در انتهای هفته بعد از اربعین، یعنی هفته آخر شهریورماه برگزار شود. خانم میرزاحسینیان نیز، با تایید این دیدگاه، از هماهنگی جزئیات برنامه با خانم دکتر نوشادی، مدرس کارگاه مذکور و آمادگی هلال احمر استان گلستان، برای میزبانی از شرکت‌کنندگان کارگاه خبر داد.



تهیه قالب واحد برای گزارش‌های مستند از فعالیت بکوجا در روستاها و استان‌ها

کبری محمدی، بررسی خود بر روی گزارش ارائه شده از مستندسازی فعالیت بکوجا در استان مازندران را این چنین بیان کرد: از زحمات آقای مهندس سلطانی سپاسگزاریم؛ این گزارش نیاز به خلاصه‌سازی دارد ولی جزئیات مندرج در آن، کافی نبوده و نیازهای مخاطب را برطرف نمی‌سازد. اینجانب قبلاً نمونه‌هایی از گزارش‌های مستند شده را، برای آقای شیخ‌الاسلام‌زاده ارسال کرده‌ام و ایشان نیز، با استناد به همان گزارش‌ها، قالبی برای مستندسازی فعالیت انجام شده بکوجا و هلال احمر، تدوین کرده‌اند. ایجاز و رسایی مطالب، رکن اساسی این گزارش است و همچنین استفاده‌های آتی از قبیل تهیه اسلاید، می‌تواند در تهیه آن مد نظر باشد.

فاطمه میرزاحسینیان، گزارش ارائه شده از سوی مهندس سلطانی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این گزارش برای معرفی و راهنمایی دقیق یک مخاطب جدید، در روستاها و استان‌های دیگر کافی نبوده و دید لازم را برای توسعه فعالیت و استفاده از تجربه استان مازندران، به ایشان نمی‌دهد. در این زمینه لازم است که آمار دقیق‌تری از تعداد روستاهای فعال و جزئیات فعالیت انجام شده، در گزارش منعکس شود.

عیدمحمد فاروقی، از زحمات مهندس سلطانی در تهیه گزارش قدردانی نمود و پیشنهاد داد: قالبی برای گزارش مستندسازی فعالیت انجام شده، از سوی بکوجا مشخص شود و از این پس، گزارش‌های نمایندگان، بر همان اساس تهیه گردند. ارائه آمار و جداول در گزارش‌ها، آن را به هدف نزدیک می‌سازد و از طولانی شدن آن جلوگیری می‌نماید.

در انتها مقرر شد که امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده، فهرستی را که از آیتم‌های مندرج در گزارش مستندسازی فعالیت بکوجا و هلال احمر تهیه کرده است، برای حاضران در جلسه ارسال نماید و ایشان نیز، پس از بررسی‌های لازم، نظرات خود را برای نهایی کردن این قالب، پیش از جلسه بعدی، آماده و برای موسس بکوجا ارسال نمایند.

تولید گزارش مستند از فعالیت بکوجا در استان گلستان، تحت راهبری نماینده بکوجا در این استان

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، پیرامون گزارش مستندسازی گفت: در مدت فعالیت بکوجا در استان، تمامی مستندات جمع‌آوری و در کانال ملی مردمی گلستان منتشر شده و برای سرکار خانم لاله در دفتر مرکزی بکوجا نیز ارسال شده است و اینجانب برای راهبری تولید گزارش آمادگی دارم. در این زمینه پس از مشخص شدن قالب گزارش تا هفته آینده، از خانم مهندس لاله می‌خواهیم که اطلاعات مذکور را مجدداً برای اینجانب ارسال کنند و با بنده در تهیه گزارش مستند شده همکاری نمایند. آقای شیخ‌الاسلام‌زاده نیز، پس از نهایی شدن قالب تهیه گزارش مستند، راهنمایی و توضیح لازم در مورد آن را، به خانم مهندس لاله ارائه خواهند نمود.

متن تفاهم‌نامه بکوجا و جمعیت هلال احمر نهایی شده است

خانم محمدی، به ویرایش‌های انجام شده بر روی پیش‌نویس متن تفاهم‌نامه مشترک بین بکوجا و هلال احمر، که مقرر است در آینده نزدیک به امضای موسس بکوجا و رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برسد، اشاره کرد و گفت: در موارد کمی، ویرایش‌های مختصری بر روی برخی کلمات تفاهم‌نامه انجام شد و سپس، این متن به همراه نامه‌ای خطاب به رئیس محترم جمعیت هلال احمر، آماده طی مراحل بعدی گردید. لیکن با صلاحدید آقای مهندس لطفی‌زاده، ارسال این متن به بعد از هماهنگی جلسه حضوری با دکتر کولیوند موکول شده است تا از درگیر شدن امضای تفاهم‌نامه در روند بوروکراسی اداری پرهیز شود. این تفاهم‌نامه از نظر آقای دکتر گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمر، فاقد مشکل و بسیار خوب ارزیابی شده است.

در خاتمه جلسه، آقای مهندس لطفی‌زاده، از حاضران در جلسه تقدیر نمود.

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *