چهارشنبه-5مرداد1401-چهل و ششمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- تدوین دستورالعمل فعالیت نمایندگان بکوجا در روستا براساس تجربیات همکاری مشترک.

به نام خدا

چهل و ششمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- تدوین دستورالعمل فعالیت نمایندگان بکوجا در روستا براساس تجربیات همکاری مشترک

چهارشنبه1401/05/05

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و ششمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/05/04 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده ؛ موسس بکوجا
  2. کبری محمدی؛ نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا
  3. محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران 
  4. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  5. فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان 
  6. سید حشمت‌الله سبطی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بابل
  7. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا


 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
عید محمد فاروقی
حشمت الله سبطی- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیعید محمد فاروقیحشمت الله سبطی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده

گزارشی از نتایج سفر اخیر به مازندران و گلستان

در آغاز جلسه، کبری محمدی نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، از برگزاری جلسه با دکتر گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با بررسی تجربه همکاری پایلوت با بکوجا و توجه به نقاط قوت و ضعف آن، ادامه همکاری در قالب دستورالعمل و سپس در شکل یک تفاهم‌نامه، تنظیم خواهد شد. همچنین خانم احمدی، معاون امور جوانان هلال احمر استان مازندران، موافقت ضمنی خود را با ادامه همکاری با بکوجا اعلام کرده‌اند و خواستار تبیین بیشتر طرح و مکاتبه با آقای دکتر فخاری، مدیرعامل هلال احمر مازندران شدند.

مهندس لطفی زاده،  با تشکر از خانم محمدی، گفت: در حال حاضر باید در خصوص استفاده از حضور خانم مظلوم به عنوان نماینده بخش، تصمیم بگیریم. در هر صورت موافقت خانم احمدی و آقای دکتر فخاری، باعث خوشحالی است و امیدواریم همکاری دو جانبه ما در استان مازندران، با جدیت بیشتری ادامه یابد.


معاونان امور جوانان هلال احمر در سراسر کشور، آماده همکاری مشترک با بکوجا هستند

دستور دوم جلسه، ارائه نتیجه بازدید از روستاهای پایلوت و جمع‌بندی از سوی هلال احمر برای انعقاد تفاهم‌نامه بود. خانم محمدی در این خصوص گفت: برای تدوین شرح ماموریت اخیر، مایلیم تا از مستندسازی انجام شده توسط آقای شیخ‌الاسلام‌زاده نیز استفاده کنیم. ضمناً بنده طرح همکاری با بکوجا را، در گردهمایی اخیر معاونین امور جوانان جمعیت هلال احمر در کشور توضیح دادم و آن‌ها نیز متفق بودند که اقتصاد و معیشت، امروز مسئله اصلی کشور است. همچنین بسته مشاغل 100هزار دلاری و اهمیت طرح استعدادسنجی در بهبود اقتصادی نیز برای معاونین امور جوانان تشریح شد و تعدادی از معاونان، امادگی خود را برای اجرای همکاری با بکوجا در استان خود اعلام کردند.

محمدی ادامه داد: دیروز جلسه‌ای با نماینده فدراسیون جهانی صلیب سرخ داشتیم و در آن جلسه، طرح بکوجا را مطرح کردیم و مورد استقبال فدراسیون نیز قرار گرفت. مقرر شد طرح بکوجا از سوی هلال احمر، به صورت پروپوزال، به فدراسیون ارائه شده و بودجه مجددی در این مورد دریافت شود.

موسس بکوجا، از آمادگی بکوجا برای به جریان انداختن تفاهم‌نامه با هلال احمر خبر داد و گفت: تمایل داریم قبل از جلسه با دکتر کولیوند، نتایج سفر اخیر به ایشان ارائه شود.



سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- فاطمه میرزا حسینیان- کبری محمدی-



تشریح جزئیات برنامه پیشنهادی فعالیت نماینده بکوجا در روستاها

در ادامه جلسه، مهندس سلطانی، نماینده بکوجا در مازندران و مهندس سبطی، نماینده بکوجا در شهرستان بابل، توضیحاتی را در خصوص پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت نماینده بکوجا در روستاها ارائه کردند. سبطی گفت: عمده مطالب دستورالعمل، جلب اعتماد کشاورزان و هماهنگی با مسئولان محلی است. در روستای گرجی‌آباد امیدواریم با ترغیب انجام گرفته، سایر کشاورزان از بذر پرمحصول استفاده کنند.

مهندس لطفی زاده، گفت: مسلم است که مستندسازی تجارب در روستاهای پایلوت، برای تدوین دستورالعمل بسیار مهم است. موسس بکوجا برنامه پیشنهادی برای نماینده بکوجا در روستا را که در قالب جدولی به شرح زیر تهیه شده است به اشتراک گذاشت و آن را مبنای تدوین دستورالعمل نمایندگان دانست. در ادامه، لطفی‌زاده توضیحاتی در مورد این برنامه ارائه داد و افزود: حضور نمایندگان ما در روستاها در 10 هفته اول ترویجی و در 10 هفته دوم عملیاتی است و این الگو، از تجربه موفق روستای گرجی‌آباد استخراج شده است.

تاثیرگذاری و مقبولیت میان مردم، در انتخاب نمایندگان بکوجا تاثیرگذار هستند

موسس بکوجا، در خصوص شیوه انتخاب نماینده بکوجا در هر بخش، گفت: نماینده بکوجا در هر استان، از سوی ما انتخاب شده و این نماینده مختار است تا بر اساس شناختی که دارد، نمایندگان خود در هر شهرستان را انتخاب کند. مدیر شهرستان نیز مختار به انتخاب نماینده خود در بخش‌هاست و به همین ترتیب نماینده در دهستان و سپس روستاها انتخاب می‌شود. البته تمام نمایندگان، شرایط احراز و شرح وظایف دارند. در همکاری با هلال احمر نیز، نماینده‌ای که از سوی هلال احمر معرفی می‌شود مورد قبول بکوجا می‌باشد، چرا که فرض بر این است که این نماینده، واجد شرایط کافی می‌باشد. بیشترین بار مسئولیت نیز، به علت تعداد بالای روستاها، روی دوش نماینده دهستان است. فلذا نمایندگان بکوجا از طریق انتخابات مشخص نمی‌شوند و تاثیرگذاری این افراد در میان مردم، برای ما مهم است.



برنامه پیشنهادی برای نمایندگان بکوجا در روستاها



کبری محمدی، با تقدیر از برنامه پیشنهادی فعالیت نماینده بکوجا در هر روستا، اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم نماینده بکوجا در روستاها، با برگزاری انتخابات معرفی شود و مسئولیت انجام کار در روستا، به خود مردم واگذار شود. صلاح بر این است که توجیه افراد و تسهیل‌گری نیز، در دستورالعمل آورده شود و پیش‌نویسی از آن تهیه شده و برای بررسی و اعلام نظر، به عموم نمایندگان مستقر در شهرستان‌ها و روستاها ارسال شود.

لطفی‌زاده از پیشنهاد مطرح شده استقبال کرد و گفت: انشالله تا جلسه آینده، آقای سلطانی و آقای سبطی زحمت بکشند و با مکتوب کردن تجارب پیش‌نویس را تهیه کنند و این پیش‌نویس برای اعلام نظر نمایندگان ارسال شود.

ارائه آخرین برنامه‌ریزی‌ها، در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در استان گلستان

دستور چهارم جلسه، ارائه آخرین برنامه‌ریزی‌ها، در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در استان گلستان بود. فاطمه میرزاحسینیان، معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، در این مورد گفت: تا کنون روستاهای وحدت اسلامی و لیوان غربی، اسامی و اطلاعات افراد شرکت‌کننده در کارگاه را به ما اعلام کرده اند اما روستای محمدآباد، هنوز در این خصوص همکاری نداشته است. از نظر میزبانی هم مشکلی در استان نخواهیم داشت اما روز دقیق برگزاری، هنوز مشخص نشده است. مدرس کارگاه، خانم دکتر نوشادی، اعلام کرده‌اند که محدودیتی از لحاظ زمان ندارند و برای تامین بودجه و اعتبار لازم نیز، مشغول مذاکره هستیم.

کبری محمدی، با تشکر از توضیحات خانم میرزاحسینیان، از برگزاری جلسه هماهنگی با مدرس دوره خبر داد و افزود: لازم است که مخاطبین دوره با دقت انتخاب شوند و این مخاطبان، حتماً شامل جوانان، دهیاران و سایر گروه‌های هدف باشند. میرزاحسینیان نیز گفت: با تمام مخاطبان اعلام شده، تماس تلفنی گرفته خواهد شد و تلاش بر این است که گروه هدف، واقعی و نتیجه‌بخش باشد.



بکوجا و هلال احمر


رصد فعالیت و همکاری روستاهای پایلوت مبنای ادامه همکاری با آن‌هاست

مهندس فاروقی با تقدیر از بیانات حاضران در جلسه، گفت: رصد فعالیت روستای محمدآباد به طور مستمر ادامه دارد و اگر این روستا همکاری لازم را با بکوجا و هلال احمر نداشته باشد، طبیعتاً از پایلوت فعالیت ما خارج خواهد شد. در خصوص انتخاب نماینده بکوجا در روستاها نیز، سابقه روشن و مقبولیت نماینده، برای ما حائز اهمیت است و اگر فعالیت وی، مورد قبول ما نباشد، اقدام به تعویض نماینده خواهیم نمود.

ارائه گواهی حضور و برگزاری دو آزمون در طی کارگاه آموزشی آتی در استان گلستان

در خاتمه جلسه، امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده پیشنهاد کرد که مسئله گواهی شرکت در کارگاه آموزشی و برگزاری آزمون در انتهای دوره، در برنامه کارگاه آموزشی آتی قرار گیرد. خانم دکتر محمدی، در این خصوص افزود: صدور گواهی از سوی هلال احمر استان  گلستان برای شرکت‌کنندگان انجام خواهد شد. با هماهنگی مدرس دوره نیز، یک پیش آزمون برای سنجش دانش قبلی مخاطبان حاضر، و یک پس‌آزمون، برای ارزیابی مقدار تاثیرگذاری کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *