چهارشنبه-26مرداد1401-چهل و نهمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- آخرین هماهنگی‌ها برای ادامه فعالیت مشترک در استان‌های گلستان و مازندران.

به نام خدا


چهل و نهمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- آخرین هماهنگی‌ها برای ادامه فعالیت مشترک در استان‌های گلستان و مازندران

چهارشنبه1401/05/26

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و نهمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/05/25  برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.   سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.   کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.   محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4.   عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.    امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین خانم فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، به دلایلی موفق به حضور در جلسه نشدند.

 

 

 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
عید محمد فاروقی
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیعید محمد فاروقی
کبری محمدی
سیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدی
سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده


در ابتدای این جلسه مهندس لطفی زاده که در ماموریت به استان بوشهر و در جلسه با مدیرکل بهزیستی و کمیته امداد در این استان حضور داشت از حاضران در جلسه به دلیل عدم امکان مشارکت فعال در جلسه عذرخواهی نمود.

استقبال مدیرعامل هلال احمر استان لرستان، از همکاری با بکوجا

در ابتدای این جلسه، خانم کبری محمدی، نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، به حضور خود در استان لرستان و گفتگو با مدیرعامل هلال احمر این استان، در خصوص اهداف و برنامه‌های مدنظر بکوجا در حوزه کشاورزی اشاره نمود و گفت: مدیرعامل هلال احمر استان لرستان، استقبال زیادی از همکاری موجود بین بکوجا و هلال احمر داشتند و در این استان نیز، بستر لازم برای توسعه برنامه‌های بکوجا مهیا می‌باشد.

گزارشی از رایزنی با جهاد کشاورزی استان گلستان و فعالیت در روستاهای پایلوت

مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، در خصوص رایزنی با جهاد کشاورزی استان، جهت پذیرش همکاری در روستاهای پایلوت گفت: هم‌اکنون در سه روستا، همکاری پایلوت هلال احمر و بکوجا در جریان است و در روستای لیوان غربی از شهرستان بندر گز، مشکل خاصی برای همکاری با جهاد کشاورزی وجود نداشته و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، آقای مهندس علوی با سازمان مردم‌نهاد بکوجا در هماهنگی کامل هستند. در روستای محمدآباد گرگان، در ابتدا طی جلسه‌ای با حضور دهیار، توضیحات لازم ارائه شد و مقرر گردید که دهیار محترم هماهنگی‌های بعدی را در این خصوص انجام دهند. لیکن در ادامه، مشاهده شد که اهالی روستا به دلیل نارضایتی از عملکرد جهاد کشاورزی گرگان در عمل نکردن به وعده‌های خود، حاضر به همکاری با بکوجا نیز نمی‌باشند و به همین دلیل روستای پایلوت به روستای نصرآباد تغییر یافت و همکاری با دهیار آن روستا، آقای کارگر در حال انجام است. روستای سوم روستای وحدت اسلامی در شهرستان آق‌قلا می‌باشد که در طی جلسات برگزار شده با جهاد کشاورزی و اهالی روستا، بحث‌های لازم صورت گرفته و وعده همکاری دو طرف داده شده است و مشکلی در این روستا نیز وجود ندارد.


سیدعلی لطفی زاده-محسن سلطانی-عیدمحمدفاروقی-کبری محمدی


کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در هفته اول شهریور برگزار می‌شود

عیدمحمد فاروقی، با اشاره به به در پیش بودن کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، گفت: در سازمان جهاد کشاورزی، اعتباراتی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص می‌یابد که می‌توان برای تشکیل کارگاه، از آن اعتبارات نیز استفاده نمود. از چندماه پیش، نیمه اول مردادماه را به عنوان زمان مناسب برای برگزاری کارگاه اعلام کرده بودیم که به دلایلی محقق نشده است. برداشت پنبه، توزیع نهاده‌های کشاورزی و عقد قراردادها، عموماً از اوایل شهریور آغاز می‌شود و در جلسه پیشین مدیران بکوجا در استان گلستان، حاضران در جلسه، به اتفاق بر روی تشکیل کارگاه آموزشی در مردادماه تاکید کردند. خانم محمدی نیز، از واریز بودجه لازم برای تشکیل کارگاه آموزشی در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری نمود که این کارگاه آموزشی در هفته اول شهریورماه برگزار شود.

ادامه همکاری مشترک بکوجا و هلال احمر در مازندران، با تشکیل جلسه موسس بکوجا و رئیس جمعیت هلال احمر

خانم کبری محمدی، در خصوص ادامه فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر در استان مازندران گفت: طی گفتگوی اخیر با مهندس لطفی‌زاده، ادامه همکاری مشترک در این استان به بعد از جلسه میان مهندس لطفی‌زاده و دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر و تنظیم تفاهم‌نامه بین بکوجا و هلال احمر منوط شد. این تفاهم‌نامه برای نهایی شدن، نیازمند بررسی در کمیسیون تنظیم مقررات جمعیت هلال احمر است. اینجانب با خانم لیلی احمدی، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر مازندران گفتگو خواهم نمود تا موافقت‌های اولیه در خصوص ادامه همکاری، از این استان اخذ شود.

تبادل نظر در خصوص پیش‌نویس شیوه‌نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها

در ادامه جلسه، پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، مورد بررسی حاضران قرار گرفت. مهندس سلطانی، نماینده بکوجا در استان مازندران، دستورالعمل تنظیم شده را کامل و جامع دانست و افزود: این دستورالعمل، در گذر زمان و در برخورد با فرهنگ‌های مختلف روستاها، می‌تواند شامل تبصره‌هایی بشود.

مهندس فاروقی نیز، با اشاره به جلسه نمایندگان بکوجا در گلستان، گفت: در آن جلسه، تصمیم بر این شد که نظرات نمایندگان بکوجا در استان گلستان، به زودی و طی یک جلسه حضوری با موسس بکوجا در میان گذاشته شود. اما به طور ویژه، در مورد معرفی نماینده بکوجا با حضور مسئولان دولتی، که در شیوه‌نامه قید گردیده است، لازم به ذکر است که اگرچه بکوجا خود را یک سازمان مردم‌محور می‌داند، لیکن هدف از حضور مسئولان دولتی در این فرآیند، آشنایی ایشان با اهداف بکوجا و عدم مخالفت آن‌ها با برنامه‌های ماست.

محسن سلطانی نیز، با تایید دیدگاه مهندس فاروقی، افزود: ما در بکوجا، خود را مردمی می‌دانیم اما لازم است که برای نیل به اهداف بکوجا و خدمت بهتر به مردم، با فرماندران و دهیاران نیز، به عنوان یک شخص حقیقی همراه شویم.

خانم محمدی در خصوص پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، کلیات این شیوه‌نامه را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این شیوه‌نامه در مواردی دارای ابهام است و بنده نظرات خود را، پس از پایان ماموریت در استان لرستان، به اطلاع موسس بکوجا خواهم رساند. پیشنهاد می‌کنم که این پیش‌نویس به اطلاع خانم جاویدپور، نماینده موفق بکوجا در روستای گرجی‌آباد نیز برسد و ایشان نیز، به عنوان فردی که از نزدیک در بستر کار بوده‌اند، دیدگاه‌های خود را در مورد آن ارائه کنند.

شیوه نامه فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها


گزارشی از روند مستندسازی فعالیت مشترک در استان‌های گلستان و مازندران

دستور بعدی جلسه، ارائه گزارش استان‌های مازندران و گلستان، در خصوص مستندسازی طرح پایلوت همکاری بکوجا و هلال احمر بود. مهندس سلطانی، پیرامون این دستور جلسه گفت: ما در استان مازندران، از حدود دو سال پیش حدود 60 جلسه از سطح استانی تا روستاها داشته‌ایم. این جلسات شامل جلسه با جهاد کشاورزی، مدیران قبلی جهاد و همچنین نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌شود و پس از آن جلساتی در روستاها و با حضور اهالی روستاها برگزار شده است. در این جلسات، نمایندگان بکوجا در روستاها مشخص شدند و با عنایت به بعد مسافت در طول استان مازندران، شبکه نمایندگان بکوجا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شدند و سپس جلسات به مراکز بخش‌ها منتقل شد. صورتجلسات پیشین، بر روی سایت بکوجا قابل دسترسی است و حاوی عکس و تصاویر مستند نیز می‌باشد.

مهندس فاروقی نیز به مستندسازی انجام شده در استان گلستان اشاره کرد و گفت: عکس و گزارش از جلسات استان گلستان تهیه شده و هم بر روی سایت بکوجا و هم کانال بکوجا در گلستان قرار گرفته است.

کبری محمدی، با تشکر از توضیحات آقایان سلطانی و فاروقی، گفت: دو نمونه گزارش مستندسازی، از فعالیت‌های سابق هلال احمر برای آقای شیخ‌الاسلام‌زاده ارسال شده است و از ایشان می‌خواهیم که با بررسی آن دو نمونه، قالب لازم برای مستندسازی طرح را تهیه نموده و به تایید آقای مهندس لطفی‌زاده و اینجانب برسانند. از نمایندگان بکوجا در استان‌ها می‌خواهیم که پس از تنظیم قالب مذکور، اطلاعات لازم و تکمیلی را برای آقای شیخ‌الاسلام‌زاده ارسال کنید تا به صورت یک گزارش جامع از فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر درآید.

توسعه بخش روابط‌عمومی بکوجا، با انتخاب و آموزش نمایندگان مستندساز در استان‌ها

امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده، پیشنهاد داد که نمایندگان روابط‌عمومی بکوجا در هر استان، از میان علاقه‌مندان جامعه محلی انتخاب شوند و از این پس، مستندسازی اقدامات به صورت مستمر و از نزدیک دنبال شود. خانم محمدی نیز با تایید این دیدگاه گفت: بعد از برگزاری کارگاه آموزشی، می‌توان از میان جوانان منطقه یک یا چند نفر، که علاقه‌مند هستند انتخاب نمود و با دریافت آموزش‌های لازم در خصوص مستندسازی، و ارائه شیوه‌نامه فعالیت، مستندسازی را تا حد امکان به افرادی از جامعه محلی برون‌سپاری نمود.



تسری همکاری بکوجا و هلال احمر تا سطح شهرستان، با تأسیس خانه‌های جدید هلال احمر

دستور پایانی جلسه، تصمیم‌گیری در خصوص توسعه اجرای طرح پایلوت همکاری بین بکوجا و هلال احمر، تا سطح نماینده مشترک برای دهستان، بخش و شهرستان بود. مهندس فاروقی با اشاره به این که برخی از روستاها، همچنان فاقد خانه هلال هستند گفت: آشنایی با کشاورزی لازمه کار نماینده بکوجاست و نمایندگان بکوجا می‌توانند با دریافت آموزش‌های لازم، نماینده هلال احمر در روستا نیز باشند. کبری محمدی نیز، به بازدید تیرماه از استان‌های گلستان و مازندران اشاره کرد و گفت: همکاران هلال در خصوص اهداف بکوجا کاملا توجیه نیستند و به دلیل عدم تخصص در حوزه کشاورزی، ممکن است تبعاتی برای خود و جمعیت هلال احمر ایجاد کنند. راه حل پیش رو، می‌تواند این باشد که از این پس، با حضور در روستا، انتقال آموزش‌های اجتماع‌محور، حساس‌سازی مردم روی هلال احمر و تشکیل تیم، خانه هلال روستا را تاسیس کنیم و اهداف و برنامه‌های بکوجا نیز، در زمره موضوعات مدنظر تاسیس خانه هلال گنجانده شود. سپس می‌توان در حین تاسیس خانه هلال، نمایندگان بکوجا و هلال احمر را نیز، چه به صورت مشترک و چه جداگانه مشخص نمود و هر دو طرف آموزش‌های خود را شروع کنند.

محمدی ادامه داد: نمایندگاه هلال احمر، در حساس‌سازی مردم خوب عمل می‌کنند و اگر خانه هلال را به عنوان یک ظرف در نظر بگیریم، فعالیت بکوجا می‌تواند یکی از مظروفات آن باشد. ما باید جایی ورود کنیم که مردم بخواهند و وجه مشترک کار نمایندگان بکوجا و هلال احمر، تسهیل‌گری و روشن‌گری است، و با این روش علمی، می‌توان همکاری دو طرف را به سطح شهرستان نیز رساند.

در خاتمه جلسه، خانم محمدی با تقدیر از زحمات حاضران، موضوعات جلسه را جمع‌بندی نمود و اعضا برای یکدیگر آرزوی موفقیت نمودند.

اخبار مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *