یکشنبه-22آبان 1401-پنجاه و چهارمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – چیره شدن بر چالش‌های موجود در مسیر کشاورزان، نیازمند نگاه علمی به مسائل است.

به نام خدا

پنجاه و چهارمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  چیره شدن بر چالش‌های موجود در مسیر کشاورزان، نیازمند نگاه علمی به مسائل است

(پنجشنبه 1401/08/19)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و چهارمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان با دستور جلسه به شرح زیر خبر داد:

دستور جلسه 54 جلسه مدیران بکوجا در استان گلستان

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/08/18برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. علی موسی‌خانی؛ رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنیجهاد کشاورزی استان گلستان
  4. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  5. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  6. آینازسیدزادهگوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  7. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  8. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  9. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  10. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  2. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  3. محمدسید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  4. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
  5. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقیعلی موسی خانی- بکوجاغلامعلی نورا- بکوجانماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزه
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقیعلی موسی خانیغلامعلی نورامحمد سبزه
نماینده بکوجا در شهرستان ترکمن- آیناز گوگلانینماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکیرابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودیمسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زادهمدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
آیناز سیدزاده گوکلانیسیدفضل الله میرفندرسکیذبیح‌الله محمودی امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زادهفرشته لاله

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا، به حاضران خیر مقدم گفته و از زحمات مدیران شهرستانی و نمایندگان بکوجا در تمام سطوح قدردانی نمود. لطفی‌زاده آخرین وضعیت تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا در استان گلستان را، مطابق جدول زیر بیان کرد.

 

دستور جلسه 54 جلسه مدیران بکوجا در استان گلستان


موسس بکوجا افزود: بهترین عملکرد در تشکیل شبکه نمایندگان در روستاها، متعلق به بندر ترکمن می‌باشد و 52% روستاهای این شهرستان دارای نماینده هستند.

تاکید موسس بکوجا بر انتخاب مسئول آموزش در هر شهرستان

لطفی‌زاده به سفر اخیر خود به استان گلستان و آموزش‌های ارائه شده در آن سفر اشاره کرد و گفت: از نمایندگان شهرستانی می‌خواهیم که در شهرستان خود، بنا بر شناختی که از افراد دارند، یکی از نمایندگان زیرمجموعه خود را، به عنوان نماینده آموزش انتخاب کنند. فایل‌های آموزشی ارائه شده در سفر، شامل معرفی سازمان مردم نهاد بکوجا، شرایط احراز و شرح وظایف  نمایندگان بکوجا در استان، شهرستان، بخش، دهستان و روستا و شیوه نامه انتخاب و فعالیت نمایندهبسیج کارآفرینی و جهاداقتصادی بکوجا در روستا  بر روی وبسایت بکوجا قابل دسترسی است و مسئول آموزش هر شهرستان می‌تواند با استفاده از آن‌ها، آموزش و انتقال تجربه و همکاران جدید را انجام دهد.

هماهنگی کامل داخلی میان نمایندگان بکوجا و همچنین با مسئولان روستایی، لازم است

مهندس لطفی‌زاده، معرفی نماینده بکوجا در هر روستا به مسئولان آن روستا را ضروری دانست و گفت: تمام افراد تاثیرگذار در روستا باید مطلع شوند که نماینده بکوجا، با شرح وظایف مشخصی انتخاب و معرفی شده و مقرر است تا کار ترویجی را در روستا انجام دهد. نحوه معرفی نماینده بکوجا در روستاها، در شیوه‌نامه منعکس شده و زحمت اصلی آن، بر دوش مدیران شهرستانی بکوجاست. لازم به ذکر است که در موارد خاص، بنا بر صلاحدید، اینجانب به عنوان موسس بکوجا به همراه نماینده استانی، برای معارفه نمایندگان آماده سفر به استان هستیم.

موسس بکوجا ادامه داد: آخرین اخبار از فعالیت‌های بکوجا در استان‌های مختلف کشور، روی سایت قابل دسترسی است و در این هفته نیز، در هر روز، آخرین وضعیت تکمیل شبکه نمایندگان در یکی از شهرستان‌های استان گلستان، بر روی وبسایت قرار گرفت و همکاران می‌توانند با مراجعه به آدرس www.bekooja.com در بخش اخبار، از اسامی نمانیدگان به تفکیک شهرستان مطلع شوند.

سیدعلی لطفی‌زاده، بار دیگر، از زحمات مدیران شهرستانی و آقای محمودی، در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در بخشی از استان گلستان قدردانی کرده و ابراز امیدواری نمود که در سال جاری، علی رغم کمبود بارش و تغییراتی که در بحث عقد قرارداد و تأمین نهاده در وزارت جهاد کشاورزی رخ داده است، بکوجا بتواند با تکیه و بر دانش و فناوری، خدمتی از هر جهت شایسته را، به کشاورزان استان گلستان ارائه نماید.

انتخاب نمایندگان بکوجا در روستاهای تابع گنبد کاووس، از میان کشاورزان پیشرو

مهندس غلامعلی نورا، نماینده بکوجا در شهرستان گنبد کاووس، با اشاره به فعال شدن 13 روستا در زمینه انتخاب نماینده بکوجا در شهرستان خود گفت: در صدد هستیم تا به سرعت نمایندگان بیشتری را به شبکه اضافه کنیم. نمایندگان بخش‌ها که نماینده روستا را انتخاب و معرفی میکنند، توجیه هستند و به ایشان تاکید کرده ام، که نماینده بکوجا در روستاها، تا حد امکان از میان کشاورزان پیشرو در همان روستا انتخاب شود. برای معارفه هر چه بهتر نمایندگان در روستاها، مکاتبه و اعلام از سوی استانداری خطاب به فرمانداران شهرستان‌ها تا حدودی لازم است، چرا که با رفع موانع احتمالی، کار بدون مشکل دنبال خواهد شد.

ابهام در کشت قراردادی به رغم شروع سال زراعی جدید

نورا به جزئیات بیشتری از روند کشت محصولات کشاورزی در استان گلستان اشاره کرد و ادامه داد: بارندگی در شهرستان گنبد، از دهه دوم آبان شروع شد و کشاورزان منطقه، آماده‌سازی زمین‌های خود را شروع کرده‌اند و منتظر عقد قرارداد هستند. لیکن این موضوع در هفته‌های اخیر، دچار ابهاماتی شده و طبق آخرین خبری که داریم، بانک کشاورزی به عنوان طرف قرارداد کشاورزان، عهده‌‌دار این مسئله خواهد بود. همچنین تغییراتی که امسال در قراردادها داده شده، کشاورزان را ناراضی کرده و تاخیر در عقد قراردادها نیز، از سوی دیگر به کشاورزی لطمه زده است.

کمبود کودهای پایه، می‌تواند منجر به خسارت به محصولات کشاورزی شود

نماینده بکوجا در گنبد کاووس، گریزی به کمبود نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی جاری نیز زد و گفت: هم‌اکنون کودهای فسفات و پتاسیم، در بازار موجود نیستند و تنها مقدار کمی کود ازت در دسترس است که زمان مصرف آن فرا نرسیده است. حتی کود فسفات ساده که کمترین میزان فسفر قابل جذب را دارد نیز، قابل تهیه نمی‌باشد و در زمینه نهاده‌های تغذیه‌ای دچار مشکل جدی هستیم. لذا کشاورزان به دنبال نهاده‌های جایگزین هستند و امیدواریم که بتوانیم با ترویج استفاده از اسید هیومیک و مواد بیولوژیک دیگر، نیاز گیاه را از عناصر تثبیت شده در خاک تامین کنیم. اما مسلماً کمبود کودها باعث کاهش تولید محصولات خواهد شد و از موسس بکوجا می‌خواهیم که این مسئله را از مسئولان رده بالای جهاد کشاورزی پیگیر شوند.


دستور جلسه 54 جلسه مدیران بکوجا در استان گلستان


برشمردن موانع موجود در مسیر کشت کلزا در گرگان

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، با تشکر از توضیحات حاضران و تماس‌های مهندس محمودی در تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا، گفت: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر کم بودن باران در پائیز، کشاورزان شهرستان گرگان، مزارع خود را آبیاری کردند تا بتوانند رطوبت کافی خاک را بجای بارندگی از طریق آبیاری تامین کنند، لیکن بارندگی‌های خوب در این مدت باعث شده که رطوبت خاک از حد لازم فراتر رود و کشاورزان برای آماده‌سازی زمین، منتظر کاهش رطوبت زمین باشند.

نامشخص بودن کشت قراردادی، گران بودن نهاده ها، بذر تاریخ گذشته و آفات مهمترین موانع کشت کلزا

دکتر سبزه برخی از مشکلات زراعت در شهرستان گرگان را چنین برشمرد: بر طبق آمار، تاکنون 3000 هکتار کشت کلزا در گرگان انجام شده است و این مقدار، در حال افزایش است. مشکل بزرگ ما در این است که کشت قراردادی، معمولا زمانی اعلام می‌شود که کشاورزان کشت خود را انجام داده‌اند و عملاً نمی‌توانند تغییری در زمین خود انجام دهند. همچنین در سال جاری، پرداخت حق بیمه و 50 درصد از هزینه کود فسفات و پتاسیم، منجر به افزایش مقطعی قیمت این محصولات شد. ضمناً برای کشت کلزا مشکلی در حوزه بذر به وجود آمد و برخی از بذرهای خارجی وارد شده به استان، قدیمی و مربوط به سال 2017 میلادی هستند که باعث تضعیف محصول شده و در بین کشاورزان بحث‌برانگیز شده است. مسئله آفات نیز، به ویژه برای آن دسته از کشاورزان که قصد زراعت محصول دیگری پس از کلزا را دارند، عامل دیگری است که مانع کشت کلزا شده است.

بکوجا به مثابه حلقه واسط میان کشاورزان و محققان

نماینده بکوجا در شهرستان گرگان افزود: مسئولان شهرستان، برنامه کشت 10هزار هکتار کلزا را دارند و برای نیل به این هدف و چیره شدن بر چالش‌های موجود، نیازمند بررسی علمی و تحقیق هستیم. بکوجا می‌تواند مشکلات را شناسایی کرده و برای تهیه و توسعه راهکارهای علمی، به محققان منعکس کند.

سازمان مردم‌نهاد بکوجا با استانداری گلستان در تعامل کامل است

سید علی لطفی‌زاده، موسس بکوجا، به سفر اخیر خود به استان گلستان و دیدار با استاندار گلستان اشاره کرد و گفت: اهداف و برنامه‌ها بکوجا با ایشان طرح و مورد استقبال ایشان قرار گرفته و پیشنهاد همکاری مشترک در سه جبهه کاری مورد نظر استانداری را هم مطرح نموده اند که در حال بررسی بر روی آن ها هستیم.

موافقت شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد با فعالیت های بکوجا در سطح ملی

لطفی زاده افزود: موافقت شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد و دبیرخانه مربوطه در وزارت کشور برای فعالیت ملی بکوجا در چهل و یکمین جلسه شورای ملی صادر شده است و اطلاعات مربوطه نیز بر روی سایت این وزارتخانه موجود می باشد.

محصول کلزا مشمول کشت قراردادی نیست

در ادامه جلسه، مهندس لطفی‌زاده، بیانات حاضران را جمع‌بندی نمود و کمبود کودهای فسفات و پتاسیم و افزایش قیمت شدید آن‌ها را از یک سو، و مشخص نبودن طرف دوم در قراردادهای کشت را از سوی دیگر، موانع جدی در توسعه کشت کلزا در استان گلستان دانست. مهندس علی موسی‌خانی،رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با حضور در جلسه و استماع موارد فوق، گفت: محصول کلزا دارای کشت قراردادی نیست و عقد قرارداد در سال جاری منحصر به گندم است. لیکن بذر کلزا به اندازه کافی تهیه شده و مشکل اصلی ما افزایش دو برابری قیمت کودهاست. با این حال، ما در اداره جهاد کشاورزی، سرکشی مستمری به شهرستان‌ها داریم و امیدواریم تا پایان آبان ماه، که مناسب‌ترین زمان برای کشت کلزا در استان است، سطح زیر کشت این محصول را تا حد ممکن افزایش دهیم.

درخواست موسی خانی از بکوجا: ترغیب کشاورزان برای شروع کشت کلزا با کمترین خاک ورزی

موسی خانی گفت: در پی سامانه‌های بارشی اوایل آبان، در استان به طور میانگین 30 تا 40 میلی‌متر بارندگی داشتیم و به طرق مختلف سعی کردیم کشاورزان را به شروع کشت ترغیب کنیم. زمان مناسب کشت، در شهرستان‌های مختلف بسته به آب و هوا متفاوت است و تحقیقات نشان می‌دهد که کشاورزان در صورت تاخیر، به ازای هر روز، 30 تا 40 کیلوگرم کاهش محصول در هکتار خواهند داشت. از نمایندگان بکوجا نیز می‌خواهیم تا با توجه به بارندگی‌های اخیر، کشاورزان را ترغیب کنند تا با کمترین خاک‌ورزی، کشت کلزا را شروع کنند.

کنترل جمعیت آفات با عملیات خاک‌ورزی مناسب

موسی‌خانی افزود: بذرهای موجود برای کلزا، هیچ یک مربوط به سال 2017 نیستند. همچنین از بذرها نمونه‌گیری و آزمایش به عمل می‌آید و پس از اطمینان از کیفیت آن‌ها، به کشاورزان تحویل داده می‌شود. راهکار مبارزه با آفات هم این است که چون آفات از باقی‌مانده گیاه کلزا تغذیه می‌کنند، برای جلوگیری از طغیان جمعیت آفات، می‌توان قبل از کشت سویا، این بقایا را شخم زد و مدفون نمود.

بکوجا درصدد کمک به کشاورزان است و انعکاس نقطه نظرات کشاورزان را وظیفه خود می داند

دکتر سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، با تقدیر از بیانات مهندس موسی‌خانی، تاخیر در شروع کشاورزی را به صلاح ندانست و اضافه کرد: ما در بکوجا به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، در صدد کمک به کشاورزان و مردم می‌باشیم و در خصوص بذرهای تاریخ مصرف گذشته، خواستار تحقیق میدانی بیشتر و توضیحات قانع‌کننده‌تری هستیم.

نوسان در قیمت کلزا، سویا و پنبه، موجب نارضایتی شدید در بین بهره‌برداران

مهندس عید محمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به قیمت تمام شده محصولات کشاورزی استان، گفت: نوسان در قیمت کلزا، سویا و پنبه، موجب نارضایتی شدید در بین بهره‌برداران شده است و توضیحات مسئولان نیز در این خصوص قانع‌کننده نمی‌باشد. از طرفی، قیمت نهاده‌ها نیز افزایش یافته و صرفه اقتصادی کشت محصولات را از بین برده و لازم است وزارت جهاد کشاورزی، تمهیداتی را برای گذار از شرایط بحرانی فعلی، اتخاذ کند.

بارندگی زیاد در شروع کشت کلزا، می تواند به محصول صدمه بزند

فاروقی ادامه داد: شهرستان‌های بندر گز و کردکوی، هر یک به میزان 60 میلی‌متر بارندگی داشته اند و اگر روزهای آفتابی مستمری برای کاهش رطوبت خاک در پیش نباشد، شاهد صدمه به کشت کلزا خواهیم بود. همچنین با افزایش قیمت کودهای فسفات و پتاسیم در استان گلستان، بیم آن می‌رود که کشاورزان از مصرف این کودها صرفنظر کرده و به محصولات تولیدی خسارت وارد شود.

لزوم مستندسازی فعالیت‌ها توسط نمایندگان و مدیران شهرستانی در استان گلستان

نماینده بکوجا در استان گلستان، در خصوص تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در روستاها افزود: در مرحله کنونی و با توجه به اهداف بکوجا، وجود نماینده صرفا در روستاهایی مدنظر است که کشت کلزا و پنبه و نگهداری دام سبک داشته باشند. همچنین از همکاران محترم می‌خواهیم تا از همین حالا، جلسات و اقدامات مجموعه خود را مستندسازی نمایند تا برای تهیه گزارش‌ها دارای مشکل نباشیم.

فاروقی افزود: کلزا دارای قیمت تضمینی است فلذا نیاز به کشت قراردادی ندارد. اما در سایر محصولات کشاورزی، که کشت قراردادی دارند، متاسفانه پیگیری موثری از سوی جهاد کشاورزی برای کاهش مشکلات و عقد هر چه زودتر قرارداد صورت نگرفته است. سفر بعدی موسس بکوجا به استان نیز، منوط به تنظیم جلسه با مدیرکل آموزش و پرورش و برخی مسئولان دیگر استانی است که همچنان تاریخ دقیقی را به ما اعلام نکرده‌اند.

در پایان جلسه، مهندس لطفی‌زاده برای تمامی حاضران آرزوی موفقیت و سلامتی نمود.

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *