یکشنبه-دوازدهم مردادماه 1399-روش های تامین مالی برای ایجادشهرک های سبز(دوست دار محیط زیست)،پیش ساخته،خودکفاوخوداشتغال


به نام خدا

روش های تامین مالی برای ایجاد شهرک های سبز (دوست دار محیط زیست)، پیش ساخته، خودکفا و خوداشتغال

همکار افتخاری بکوجا-مهندس امیرعباس هاشمی
همکار افتخاری بکوجا-دکتر مجید کاردار
همکار افتخاری بکوجا- مهندس محمدناصر زنگنه
همکار افتخاری بکوجا- مهندس حیدری
همکار افتخاری بکوجا- علی کیانی
مهندس سید امیر عباس هاشمی
دکتر مجید کاردار
مهندس محمد ناصر زنگنه
 مهدی حیدری
 علی کیانی


روابط عمومی بکوجا از برگزاری جلسه حضوری مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا (بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی) با آقایان مهندس محمدناصر زنگنه مدیرعامل شرکت هوشمند سازه آروین آرا، مهندس سید امیرعباس هاشمی مدیر طرح خانه پیش ساخته، سبز، خودکفا و خوداشتغال، علی کیانی و مهدی حیدری مشاورین سرمایه گذاری بکوجا با حضور ویدیویی اقای دکتر مجید کاردار مشاور کارآفرینی بکوجا خبر داد. براساس همین گزارش این جلسه، از ساعت 19 روز سه‌شنبه مورخ 1399/05/08 در دفتر بکوجا برگزار و روش های تامین مالی و مدل تعریف این گونه پروژه ها در اراضی منفصل شهری و یا شهرهای جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه مهندس لطفی زاده، هدف از معرفی این طرح را امکان ایجاد شهرک های مسکونی بر روی اراضی دولتی در خارج از محدوده شهرهای موجود عنوان نمود و با توجه به عدم وجود تاسیسات زیربنایی از جمله آب و برق و گاز در این اراضی و همچنین عدم وجود شهرداری برای ارائه خدمات شهری در این شهرک ها، احداث خانه ها و شهرک های خودکفا را اجتناب ناپذیر دانست. لطفی زاده به ضرورت احداث حداقل یک میلیون مسکن استیجاری برای کنترل بازار اجاره در مدت پنج سال نیز اشاره و ضرورت تامین زمین رایگان از سوی دولت و تامین مالی این پروژه ها از بازار سرمایه و اداره آنها توسط شرکت های کارگزاری را یادآور شد و خوداشتغال بودن این خانه ها را یکی از مهمترین نقاط قوت آنها ذکر کرد. مهندس لطفی زاده از این شهرک ها به عنوان راه کاری برای ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی نام برد و بر ضرورت همفکری با صاحب نظران این موضوع از جمله کارشناسان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد.

آقای دکتر کاردار، مشاور افتخاری کارآفرینی بکوجا نیز با اشاره به روش های مختلف تامین شغل برای این واحدها، از امکان آبزی پروری، پرورش ماکیان، زنبورداری، تولید چوب از پرورش درخت با استفاده از پساب فاضلاب، تولید پوشاک، فرآوری آبزیان و ماکیان، کارگاه های تولید نخ و رنگرزی برای تولید انواع گلیم، کارگاه های مونتاژ و تولید پنل های خورشیدی و ... به عنوان روش های خوداشتغالی در این خانه ها نام برد.

دکتر کاردار وجود فضایی در کنار هر خانه را برای محل اشتغال را مفید دانست و افزود همچنین اگر در آینده خانوار عدم اشتیاق به فعالیت های خانگی داشته باشند از جمله پرورش ماهی، ماکیان و زنبور می توانند از این فضا در جهت پذیرایی از گردشگر استفاده نمایند و به اقتصاد خانوار کمک قابل توجهی خواهد شد.

آقای حیدری مشاور افتخاری سرمایه گذاری بکوجا نیز در این جلسه به بسترهای قانونی موجود برای سرمایه گذاری در این بخش اشاره و به عدم امکان حضور دولت در صندوق های ملی زمین و مسکن تاکید و چهار روش زیر و یا تلفیقی از آنها را برای تامین مالی ارائه نمودند:

1) تامین مالی از بازار سرمایه و برخورداری سهامداران از منافع حاصل از اجاره

2) تامین مالی توسط بخش خصوص و استهلاک اصل و فرع سرمایه در طی زمان و انتقال مالکیت اعیانی به دولت

3) تامین مالی با مشارکت بازار سرمایه و نهادهای حمایتی و واگذاری تمامی عواید حاصل از اجاره به سهامداران خصوصی جهت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری

4) ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران از طریق تعریف کاربری های جذاب تجاری و خدماتی

آقای حیدری، ملحوظ نمودن هزینه های زیرساختی برای فراهم نمودن امکان بالقوه خوداشتغالی در این خانه ها و شهرک ها را منوط به وجود برآوردی از این هزینه ها دانستند و از آقای دکتر کاردار خواستند تا برآورد این هزینه ها را ارائه نمایند.

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه آقای کیانی مشاور افتخاری سرمایه گذاری بکوجا به ضرورت وجود انعطاف و امکان انتخاب شغل در این شهرک ها اشاره نمودند و ضمن برشمردن برخی مشکلات ناشی از نگهداری آبزیان و ماکیان در محیط های شهری، به ضرورت اقتصادی بودن طرح های تولیدی پیشنهادی و وجود بازار برای آنها جهت استقبال مردم اشاره نمودند.

در ادامه، آقای مهندس زنگنه مدیرعامل شرکت هوشمندسازه آروین آرا به ترکیب توامان خانه و محل کار با حداقل مصرف انرژی و بیشترین راندمان و تامین کلیه نیازهای زیرساختی از جمله آب و برق و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و زباله سوز اشاره نمودند. ایشان ایده خود مبنی بر استفاده از فاضلاب تولیدی در این خانه ها برای پرورش درختانی که چوب آنها در صنعت کاربرد دارد و یا کشت نوعی نی که در تولید خمیر کاغذ استفاده می‌شود و یا فروش مازاد برق تولیدی واحدمسکونی به شبکه برق سراسری و یا تولید قانونی ارز دیجیتال در شرایطی که در خانه ها از انرژی مصرف می شود عنوان نمودند و بازگشت سرمایه سرمایه گذار در کوتاهترین زمان با انجام روش های بالا را مطرح کردند.

براساس این گزارش، آقای مهندس زنگنه هر گونه مشارکت در احداث این شهرک ها را بدون سهیم نمودن سرمایه گذار در مالکیت زمین ناموفق و فاقد استقبال ارزیابی نمودند و راه تامین مالی اینگونه پروژه ها را تشکیل صندوق پروژه یا صندوق ملی زمین و مسکن دانستند که در این صندوق ها ابتدا تمامی سهام متعلق به آورنده زمین به نرخ روز آغاز سرمایه گذاری می باشد و سرمایه گذاران به تدریج که در پروژه سرمایه گذاری می نمایند در این صندوق ها به تناسب آورده خود سهیم و در نتیجه ارزش افزوده حاصل از اجرای پروژه به نسبت سهام بین شرکا تقسیم می گردد. مهندس لطفی زاده این روش را موجب مسابقه برای افزایش قیمت زمین و در نهایت ایجاد فاصله طبقاتی بیشتر بین اقشار مختلف مردم دانست و بر ضرورت قناعت سازندگان این هرک ها به سود حاصل از ساخت و ساز تاکید نمود. لطفی زاده روش مشارکت وزارت راه و شهرسازی با سرمایه گذاران و سازندگان بخش خصوصی در اجرای آزادراه ها در کشور را یادآور شد و گفت: در این پروژه ها سازنده به سود پیمانکاری خود که در فهرست بها دیده شده است می رسد و سرمایه گذار هم سود سرمایه گذاری خود را با رقمی بالاتر از سود سپرده های دراز مدت بانکی دریافت می نماید، لیکن در روش پیشنهادی جناب زنگنه، سازنده هم سود پیمانکاری می خواهد و هم سودی از بابت ایجاد ارزش افزوده در زمین های مجاور که ارتباطی به سازنده ندارد.

در نهایت مقرر شد تا آقای حیدری نسبت به برگزاری جلسات لازم جهت انتخاب راه کارهای مناسب تامین مالی برای اینگونه شهرک ها و نحوه تامین خوداشتغالی آن ها با استفاده از همفکری حاضرین در جلسه و سایر صاحب نظران از جمله آقای دکتر ملکی در شرکت بازآفرینی شهری اقدام نمایند.

-اخبار مرتبط:

-مقالات مرتبط:
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *