پنجشنبه- 07 مهرماه 1401-پنجاهمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – بررسی آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

پنجاهمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان 

بررسی آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان

(پنجشنبه 1401/07/07)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاهمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان با دستور جلسه به شرح زیر خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت کنفرانس تلفنی و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/07/06 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:


  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. سید فضل‌اله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  4. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  5. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  6. آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  7. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  8. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  9. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  2. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  3. حاجی آبادی؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  4. محمد سید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  5. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز

موسس بکوجا- سید علی لطفی زاده
نماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقی
نماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزه
نماینده بکوجا در شهرستان گنبد- علامعلی نورا
نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکی
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقی
محمد سبزه
غلامعلی نورا 
سید فضل الله میرفندرسکی
نماینده بکوجا در شهرستان ترکمن- آیناز گوگلانی
رابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودی
مسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زاده
مدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله

آیناز سیدزاده گوگلانی
ذبیح‌الله محمودی 
امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده
فرشته لاله


 آغاز سال زراعی جدید و لزوم انتخاب هر چه سریعتر نمایندگان بکوجا در روستاها

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا ضمن خوشامد به حاضران، حلول ماه ربیع‌الاول را تبریک گفت و ادامه داد: به دلیل اختلالاتی که در شبکه اینترنت وجود دارد فعلا امکان برگزاری جلسات در این بستر وجود ندارد و به ناچار جلسات را در قالب کنفرانس تلفنی برگزار می نماییم که با توجه به محدودیت حضور همزمان حداکثر 6 نفر در این کنفرانس به ناچار نمایندگان محترم بکوجا در شهرستان ها را یک به یک به جلسه دعوت و درخصوص موضوع جلسه با ایشان گفتگو می نماییم.


شهرستان های گنبدکاووس و بندرگز پیشرو در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا

لطفی زاده گفت: در حال حاضر بحث اصلی بکوجا در استان گلستان، ترغیب کشاورزان به استفاده از دانش و فناوری در کشت، در سال زراعی جدید که به تازگی آغاز شده، می‌باشد و این امر مستلزم انتخاب هر چه سریعتر نمایندگان بکوجا در بخش ها، دهستان ها و روستاها می باشد وی آخرین وضعیت شکل گیری شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان را به شرح جدول زیر عنوان کرد:

 

مقایسه این جدول با جدول هفته گذشته نشان می دهد که در طی این هفته برای 4 بخش، 6 دهستان و 6 روستای جدید نمایندگان بکوجا معرفی گردیده اند و شهرستان های گنبدکاووس و بندرگز جلوتر از دیگر شهرستان ها، شبکه خود تا سطح دهستان را کامل نموده و وارد معرفی نمایندگان روستا خواهند شد.

 خلاصه وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان


مقایسه این جدول با جدول هفته گذشته نشان می دهد که در طی این هفته برای 4 بخش، 6 دهستان و 6 روستای جدید نمایندگان بکوجا معرفی گردیده اند و شهرستان های گنبدکاووس و بندرگز جلوتر از دیگر شهرستان ها، شبکه خود تا سطح دهستان را کامل نموده و وارد معرفی نمایندگان روستا خواهند شد.


انتظار سرعت در معرفی نمایندگان بکوجا توسط مدیر محترم بکوجا در شهرستان آزادشهر

لطفی‌زاده گفت: شهرستان آزادشهر، از جمله شهرستان‌هایی است که تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا را با جدیت دنبال می‌کند و نماینده بکوجا در این شهرستان، نمایندگان خود در بخش‌های این شهرستان را، از سال گذشته معرفی کرده اند. این شهرستان دارای 2 بخش، و 4 دهستان است که نماینده بکوجا در 3 دهستانِ چشمه‌ساران، خرمارود جنوبی و خرمارود شمالی تاکنون معرفی شده و تنها در دهستان نظام‌آباد منتظر معرفی نماینده هستیم و در سطح روستاها نیز، تنها یک نماینده به نام آقای سعید سعیدی معرفی شده است. در گام بعدی، نمایندگان دهستان ها بایستی نمایندگان خود را، در هر یک از روستاهای زیرمجموعه شان انتخاب کنند که با عنایت به آغاز سال زراعی جدید، این روند باید تسریع گردد.


معرفی نماینده بکوجا در دهستان نظام آباد در آینده نزدیک

مهندس سیدفضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، با تبریک آغاز ماه ربیع الاول، اسامی نمایندگان بکوجا در بخش‌ها و دهستان های تابع این شهرستان برشمرد و گفت: در بخش مرکزی، آقای یعقوب گزمه نماینده بکوجا هستند و آقای مهدی کوهساری، نماینده ایشان در دهستان خرمارود شمالی می‌باشند. آقای رضا سعیدی در بخش چشمه ساران و آقایان امیری و کیمیانسب، نمایندگان بکوجا در 2 دهستان تابعه این بخش هستند. نظام آباد، دهستانی وسیع می باشد و در نظر داریم تا نسبت به انتخاب چند نماینده، در سطح دهستان مذکور اقدام کنیم. شبکه ملی مردمی بکوجا در شهرستان آزادشهر قابلیت گسترش دارد و در حال حاضر مشکلی برای اجرای فعالیت ترویجی احساس نمی کنیم.


روستاهای بالادست در بخش چشمه‌ساران ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری با بکوجا دارند

همچنین، میرفندرسکی از موسس بکوجا و همراهان وی خواست تا در سفر بعدی، از روستاهای واقع در بالادست بخش چشمه‌ساران بازدید کنند و افزود: این روستاها، با توجه ظرفیت بالایی که در کشاورزی دارند، می‌توانند همکاری خوبی در زمینه ترویج استفاده از علم و فناوری در تولید، با بکوجا شکل دهند.

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان آزادشهر به شرح جدول زیر است که نشان می دهد نسبت به هفته گذشته، نمایندگان بکوجا در سه روستای جدید معرفی شده اند:


وشعیت شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان آزادشهر


کشت کلزا در اولویت ترویج استفاده از دانش و فناوری در کشاورزی

مهندس لطفی‌زاده، با اشاره به شیوه‌نامه فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها، که قبلا به اطلاع نمایندگان و مدیران شهرستانی این سازمان در استان گلستان رسیده است، گفت: مراحل انجام کار ترویجی، در آن شیوه نامه به صورت هفته به هفته مشخص شده و انتظار این است که همه سلسله مراتب بکوجا، با مطالعه دقیق این شیوه نامه، با فرآیند آشنا شوند و براساس این شیوه نامه در طی 10 هفته با کشاورزان هر روستا جلساتی ترتیب داده و نتیجه را طبق قالبی که توسط بکوجا تهیه و ارسال شده است به صورت هفتگی به مسئولان بالادستی گزارش کنند.


اولویت در معرفی نمایندگان بکوجا در روستاهایی است که کشت کلزا دارند

سیدعلی لطفی‌زاده تاکید کرد: تمامی نمایندگان منتخب بکوجا در سطوح مختلف سلسله مراتب، شرایط احراز دارند و لازم است سایت بکوجا را مطالعه کرده و با اهداف این سازمان مردم‌نهاد آشنا شوند و همچنین، در آزمون‌های استعدادسنجی بر روی وبسایت، شرکت نمایند. ضمناً با عنایت به نزدیک بودن موعد آغاز کشت کلزا، از نمایندگان خود در استان گلستان می‌خواهیم که اولویت ترویج استفاده از دانش و فناوری در کشاورزی را، به کشت این محصول اختصاص دهند و در روستاهایی که کشت کلزا انجام می‌شود، نمایندگان خود را سریعتر انتخاب نمایند.


درخواست برگزاری جلسه توجیهی با نمایندگان رده های مختلف بکوجا در هر شهرستان

فضل‌الله میرفندرسکی پیشنهاد کرد: پس از انتخاب نمایندگان بکوجا در روستاها و تکمیل شبکه ملی- مردمی این سازمان تا حد ممکن، طی فراخوانی از تمام نمایندگان دعوت کنیم تا در جلسه‌ای با حضور موسس بکوجا و نمایندگان استانی و شهرستانی شرکت کرده و در خصوص اهداف و وظایف خود توجیه شوند. دیدار با فرمانداران شهرستان‌ها نیز، می‌تواند آن‌ها را در جریان این فعالیت ترویجی قرار داده و به پیشبرد هر چه بهتر کار جهادی و ترویجی ما کمک نماید.


معرفی نماینده بکوجا در بخش بهاران و  دهستان های استرآباد جنوبی، انجیراب و روشن آباد توسط مدیر محترم بکوجا در شهرستان گرگان

مهندس لطفی زاده با اشاره به سوابق ارزشمند آقای دکتر سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان در موضوع ترویج کشاورزی، از اینکه در انتخاب نمایندگان بکوجا در بخش های تابعه این شهرستان از افراد دارای سابقه ترویج کشاورزی استفاده شده است استقبال کرد و اظهار امیدواری نمود تا در این شهرستان هم شاهد تشکیل هرچه سریعتر شبکه ملی-مردمی بکوجا در سطح روستاها باشیم.


پیشنهاد استفاده از خانم حسنی به عنوان نماینده بکوجا در روستای مرزن کُلاته در شهرستان گرگان

مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا، به حضور خانم حسنی، در کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، در پایان شهریورماه اشاره کرد و گفت: خانم حسنی و همسرشان، در زمینه سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و کارآفرینی فعال هستند و لازم به ذکر است که همسر ایشان، از کارکنان جهاد کشاورزی استان گلستان می‌باشند. وی گفت: خانم حسنی که ئانش آموخته رشته مهندسی منابع آب و از کارکنان جمعیت هلال احمر استان گلستان می باشند، آمادگی خود را برای همکاری به عنوان نماینده بکوجا در روستای مذکور اعلام کرده اند.

مهندس فاروقی نیز، از گفتگوی خود با خانم حسنی، و پذیرش همکاری با بکوجا توسط ایشان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت کلزا در روستای مرزن کلاته، در حدود 90 هزار هکتار می‌باشد که از جمله سطوح کشت بالا بوده و با توجه به آغاز فصل کشت این محصول، ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش تولید در واحد سطح کلزا، برای بکوجا در اولویت است. امیدواریم خانم حسنی، هر چه سریعتر، ماموریت خود در مرزن کلاته را آغاز کرده و به سرانجام برسانند.

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، ضمن استقبال از حضور خانم حسنی در روستای مرزن کلاته، و قبول مسئولیت نمایندگی بکوجا توسط ایشان گفت: حضور خانم حسنی در آن روستا، با توجه به بافت فرهنگی روستا و پر رنگ بودن نقش بانوان آنجا در فعالیت‌های اجتماعی، می‌تواند بسیار مفید باشد. اینجانب برای هماهنگی بیشتر مجدداً با ایشان تماس خواهم گرفت.


نگاهی به تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا در شهرستان گرگان

دکتر سبزه، در توضیح فرآیند انتخاب نمایندگان بکوجا در بخش ها و دهستان‌های تابع شهرستان گرگان گفت: در بخش «مرکزی»، آقای مهندس ممتاز، و در بخش «بهاران» آقای مهندس محمد مقصودلو به جمع نمایندگان بکوجا اضافه شدند و در صدد هستیم تا به سرعت، نمایندگان خود در دهستان‌ها و سپس روستاها را نیز انتخاب و معرفی نماییم. وی با اشاره به بازدید امروز خود از طرح کشت نشائی پنبه در روستای هاشم‌آباد، به سوابق درخشان این دو نفر اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که حضور آقایان ممتاز و مقصودلو، در جهت پیشبرد اهداف ترویجی بکوجا مفید واقع شود.

دکتر محمد سبزه، از تماس خود با دکتر کشیری، بابت انعقاد جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی کشت پنبه خبر داد و افزود: متاسفانه با واردات نابه‌هنگام این محصول در سال جاری، درست در موعد برداشت محصول، شاهد افت شدید قیمت و عدم تمایل به کشت پنبه در سال زراعی بعدی، هستیم که می‌تواند باعث کاهش تولید پنبه در کشور گردد.

مهندس لطفی‌زاده گفت: از آقایان مقصودلو و ممتاز می‌خواهیم تا نمایندگان خود را در دهستان‌های تابعه، تا هفته آینده معرفی نمایند. درخواست ما برقراری ارتباط هفتگی مستمر با زیرمجموعه‌ها، توسط تمام سلسله مراتب است تا با توجه به شروع سال زراعی جدید، فرآیند 10 هفته‌ای پیش‌بینی شده در شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا، در روستاهای تابع گرگان، با دقت انجام شود.

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان گرگان به شرح جدول زیر است که بیانگر معرفی نمایندگان بکوجا در یک دهستان و سه روستای دیگر در شهرستان گرگان می باشد:

 

وضعیت شبکه ملی-مردمی بکوجا در هرستان گرگان


معرفی نماینده بکوجا در دهستان جعفربای جنوبی، فراغی، قره سو غربی و قره سو شرقی  توسط مدیر محترم بکوجا در شهرستان ترکمن

بررسی تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا در شهرستان بندر ترکمن، موضوع بعدی جلسه بود. موسس بکوجا با تشکر از زحمات نماینده بکوجا در این شهرستان گفت: بندر ترکمن دارای 2 بخش است و نمایندگان بکوجا در این دو بخش معرفی گردیده اند و امیدواریم از طریق ایشان، به سرعت در 4 دهستان و سپس در 27 روستای تابعه شهرستان ترکمن، نماینده داشته باشیم.


حضور فعال بانوان در سمت نمایندگان بکوجا در شهرستان بندر ترکمن

لطفی زاده با اشاره به اینکه تمامی نمایندگانی که تاکنون در این شهرستان معرفی شده اند خانم هستند، اظهار امیدواری کرد تا با حضور جدی ایان در عرصه ترویج استفاده از دانش و فناوری در تولیدات کشاورزی، شاهد افزایش هرچه بیشتر بهره وری در تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان باشیم.


معرفی نمایندگان بکوجا در دهستان های شهرستان ترکمن در چند روز آینده

خانم مهندس گوگلانی، نماینده بکوجا در شهرستان ترکمن، به آغاز کشت پائیزه اشاره نمود و گفت: ما در شهرستان بندر ترکمن، سریعاً اقدامات خود را شروع کرده‌ایم تا بتوانیم در همین کشت پائیزه، اهداف ترویجی بکوجا را محقق کنیم. در همین راستا، با کشاورزان پیشرو در منطقه، حتی پیش از انتخاب نمایندگان روستایی، مستقیماً وارد مذاکره شدیم. با تکمیل شبکه نمایندگان در روزهای آینده، فعالیت‌های بکوجا و اهداف این سازمان، به این نمایندگان منتقل شده و مسئولیت به ایشان سپرده خواهد شد.

گوگلانی به مشکلات تامین بذر و نهاده‌های کودی در سال زراعی پیشین و جدید در جهاد کشاورزی استان گلستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال مشکلات کمتری را در این عرصه شاهد باشیم.

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان ترکمن به شرح جدول زیر است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است:

وضعیت شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان ترکمن 


معرفی نماینده بکوجا در دهستان فجر، سلطانعلی، آق آباد، اترک و کرند توسط مدیر محترم بکوجا در شهرستان گنبد

مهندس لطفی زاده، ضمن تشکر از مدیریت بسیار خوب آقای مهندس نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبد، در معرفی سلسله مراتب در شکه ملی-مردمی بکوجا در این شهرستان، این شهرستان را پیشرو در معرفی نمایندگان ارزیابی نمود.


شهرستان گنبد در آستانه معرفی نمایندگان بکوجا در سطح روستاهاست

غلامعلی نورا، نماینده بکوجا در گنبد کاووس، انتخاب نماینده در 4 دهستان از 6 دهستان تابع این شهرستان را تا هفته گذشته برشمرد و گفت: در دهستان فجر، آقای مرتضی خیرخواهان و در دهستان سلطانعلی نیز آقای مهندس تاج محمد نوبتی، به عنوان نماینده بکوجا انتخاب شده اند. وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت کلزا در دهستان های آق آباد و باغلی ماراما وجود دارد که تلاش کی کنیم نمایندگان بکوجا در روستاهای این دو دهستان را زودتر معرفی نماییم.

سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا، بار دیگر بر لزوم تسریع انتخاب نماینده بکوجا در روستاها تأکید کرد و با توجه به آغاز کشت کلزا، خواستار معرفی و آموزش هر چه سریعتر نمایندگان بکوجا در روستاهای شهرستان گنبد کاووس گردید.

مهندس نورا، با اشاره به کمبود نهاده‌های کشاورزی در استان گلستان گفت: عدم وجود کود و بذر مناسب، مشکل اساسی در مسیر ترویج کشت دانش‌بنیان است و خواستار پیگیری رفع مشکلات تامین بذر و کود، توسط نماینده بکوجا در استان و مراجع ذیربط توسط موسس بکوجا در تهران هستیم.

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان ترکمن به شرح جدول زیر است که نسبت به هفته گذشته نمایندگان بکوجا در پنج دهستان این شهرستان معرفی شده اند:

 وضعیت شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان گنبد


تقدیر نماینده بکوجا در استان گلستان از جدیت مدیران شهرستانی در سازماندهی شبکه ملی-مردمی بکوجا

مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به روند قابل قبول معرفی سلسله مراتب برای شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان های استان، از تلاش ها و زحمات مدیران بکوجا در شهرستان ها تقدیر نمود و اظهار امیدواری کرد تا با جدیت بیشتر در این موضوع شاهد نقش آفرینی ترویجی بکوجا در تولید محصولات هدف در سال زراعی جدید باشیم.


کشاورزان، برای دریافت نهاده‌های مرغوب، در عقد قرارداد تسریع کنند

مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به آمار اعلامی از سوی جهاد کشاورزی استان گفت: در سال زراعی جاری، سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد تا سقف 500 هزار هکتار در استان، عمدتاً برای کشت گندم با 360 هزار هکتار، جو و کلزا، هرکدام با 70هزار هکتار، با کشاورزان عقد قرارداد نماید. توزیع بذر از بیستم مهرماه آغاز می‌شود و از مدیران شهرستانی بکوجا می‌خواهیم که به نمایندگان بکوجا در روستاها اطلاع دهند و این نمایندگان نیز، به کشاورزان گوشزد نمایند که برای دریافت بذرها و نهاده‌های مرغوب کشاورزی، در اوایل بازه عقد قرارداد به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.


تلاش جدی برای حل مشکلات استان گلستان، در حوزه نهاده‌های کشاورزی

فاورقی ادامه داد: برای حل مشکل تامین نهاده های کشاورزی در استان گلستان، روزانه 600 تا 700 تن انواع کود شیمیایی، اعم از کود فسفاته، کود اوره و کود پتاسیم و غیره، توسط 127 کارگزار به استان حمل می گردد و امیدواریم این تلاش‌ها، برای رفع مشکل بهره‌برداران در اقصی نقاط استان، مفید واقع شود.

مهندس لطفی‌زاده نیز، قول پیگیری و ارائه نتیجه در این مورد را، تا جلسه آینده داد. 

 

 اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *