یکشنبه-26اردیبهشت1400-تحول فناورانه در صنعت ساختمان .

به نام خدا

تحول فناورانه در صنعت ساختمان

با هدف کاهش قیمت تمام شده، کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت ساخت

 یکشنبه 1400/02/26


روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری جلسه تصویری مشترک با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور بکوجا و شرکت سپنتا فناوران اسپادانا در ارتباط با تحول فناورانه در صنعت ساختمان کشور از ساعت 18:30 روز شنبه 1400/02/25 خبر داد.


براساس این گزارش، در این جلسه آقای مهندس امینی از معاوت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آقایان مهندسین سید علی لطفی زاده و عقیل قدیم از بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) و آقای مهندس سید یاسر معین الدینی از اعضاء هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان به نمایندگی از شرکت سپنتا فناوران اسپادانا حضور داشتند.

مهندس امینی
سید یاسر معین الدینی
مهندس امینیسید یاسر معین الدینی



بنابر این گزارش، در ابتدای جلسه آقای مهندس امینی هدف از برگزاری این جلسه را شروع اقدامات اجرایی برای ایجاد تحول فناورانه در صنعت ساختمان با تکیه بر توان و ظرفیت بخش خصوصی عنوان نمود و سپس آقای مهندس معین الدینی اقدام به معرفی شرکت سپنتا فناوران اسپادانا (سهامی عام) به عنوان کنسرسیومی از شرکت های فناور در استان اصفهان که در حال حاضر دارای 51 سهامدار بوده و امکان اضافه شدن حدود 350 شرکت دانش بنیان دیگر در آن نیز وجود دارد نمود و هدف از تاسیس این شرکت که سهام آن در بورس ارائه شده است را ایجاد سهولت در دسترسی کارفرمایان و تولیدکنندگان به شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف و مسئولیت پذیری نسبت به حل مشکلات فناورانه آنان بیان نمود.




موسس بکوجا- سید علی لطفی زاده
عقیل قدیم
سید علی لطفی زاده  عقیل قدیم

در ادامه جلسه مهندس لطفی زاده نیز به معرفی اجمالی سازمان مردم نهاد بکوجا پرداخت و از اقدامات بکوجا برای ایجاد شبکه ملی-مردمی در کل کشور و متناسب با تقسیمات کشوری به منظور دسترسی مستقیم به تولیدکنندگان و نیز تشکیل شبکه نخبگان کشور با برقراری ارتباط میان دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و پژوهشگران و محققین کشور که صاحبان دانش و فناوری به حساب می آیند پرداخت و از تشکیل شرکت سپنتا فناوران اسپادانا که به نوعی در حال انسجام بخشی به شرکت های فناور در استان اصفهان می باشد استقبال نمود و اظهار امیدواری کرد که در آینده از این ظرفیت برای حل برخی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان استفاده شود.


لطفی زاده اولویت های احصا شده توسط بکوجا برای فعالیت در کشور را خودکفایی در حوزه نیازهای ضروری و روزمره مردم شامل امنیت غذایی (گندم، برنج، دانه های روغنی، خوراک دام و طیور، پنبه و تولید گوشت قرمز گوسفندی)، تولید مسکن، تولید خودرو، تولید منسوجات و پوشاک، تولید لوازم خانگی، تولید دارو و تولید تجهیزات مربوط به ICT عنوان نمود.


براساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، در ادامه این جلسه، موضوع استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استان اصفهان برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان مطرح شد. در این ارتباط مهندس لطفی زاده به دو هدف اساسی زیر اشاره نمود:

1- کاهش قیمت تمام شده ساختمان سازی و بهره برداری از ساختمان

2- افزایش سرعت احداث ساختمان ها و گردش سرمایه در کشور



تحول فناورانه مسکن


مهندس لطفی زاده ، از جایگاه سیاست گذاری در درک صحیح ارزش فناوری و استقبال تولیدکنندگان از دانش و فناوری سخن گفت و با اشاره به استقرار دولت سیزدهم در طی ماه های پیش رو در سال جاری و برنامه های پیشنهادی عموم کاندیداها برای واقعی ساختن قیمت انرژی در کشور و نیز ایجاد ثبات در اقتصاد و ممانعت از ادامه فعالیت های سوداگرانه که مورد حمایت مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز می باشد، از احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به عنوان بهترین فرصت برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان یاد کرد و اظهار امیدواری نمود تا از این فرصت استفاده مناسب به عمل آید.


مهندس لطفی زاده به سیاست اعطاء تسهیلات 20 میلیون تومانی در سال های 88 تا 93 برای احداث ساختمان های با روش سنتی و پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی برای ساخت واحدهای مبتنی بر فناوری و تاثیر جدی آن در انگیزه های تولیدکننده و مصرف کننده به جهت کاهش آورده متقاضی برای تحویل مسکن اشاره نمود و اظهار امیدواری نمود تا سیاست واقعی سازی قیمت انرژی و ایجاد ثبات اقتصادی، زمینه ساز استقبال جامعه اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از فناوری های نوین در صنعت ساختمان گردد.


لطفی زاده شرط لازم برای کاهش قیمت تمام شده ساختمان سازی و کاهش هزینه های بهره برداری از ساختمان را تغییر در تکنولوژی تولید مصالح ساختمانی و کاهش قیمت تمام شده مصالح از طریق بکارگیری فناوری های روز در تولید و توجه به کاهش مصرف انرژی در ساختمان در طول دوره بهره برداری دانست.



مسکن و فناوری


لطفی زاده همچنین ایجاد ثبات در اقتصاد کشور را موجب حذف درآمدهای بادآورده و کاهش تورم دانست و نتیجه این شرایط را تمایل سازندگان ساختمان به افزایش سرعت در اجرا و در نتیجه افزایش سرعت گردش پول در کشور ارزیابی نمود و لازمه تحقق این هدف را حرکت به سوی ساختمان های پیش ساخته و استفاده از روش های ساخت و نصب سریع دانست که مطمئنا بر پایه فناوری قابل تحقق می باشد.


در ادامه این جلسه آقای مهندس عقیل قدیم بر نقش سیاست گذاری برای حمایت از فناوری های جدید تاکید نمود و با اشاره به تجربیات قبلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این موضوع، خواستار استفاده از این تجربیات و پیشگیری از تکرار آن ها شد.


در خاتمه جلسه ضمن استقبال از همکاری بکوجا و مجموعه سپنتا فناوران اسپادانا در دیگر حوزه های فناورانه مورد نیاز کشور، مقرر شد تا آقای مهندس معین الدینی، ظرفیت شرکت های دانش بنیان استان اصفهان برای نقش آفرینی در تحول فناورانه صنعت ساختمان براساس جدول پیشنهادی ذیل در کوتاهترین زمان ممکن اعلام تا زمینه های همکاری روشن تر گردد.


استعلام برنامه پیشنهادی شرکت های دانش بنیان و فناور برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش سرعت ساخت ساختمان با استفاده از دانش و فناوری های روز

ردیف

دسته بندی

کاهش قیمت تمام شده

افزایش سرعت اجرا

کلی

جزئی

انرژی

فناوری تولید

مصالح جدید

کاهش وزن

افزودنی ها

پیش ساختگی

تجهیزات نصب

سادگی اجرا

وزن اجزا

1

مصالح ساختمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

فولاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

سیمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

شن و ماسه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

بلوک سیمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

بلوک سفالی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

آجر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

گچ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

کاشی و سرامیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

سنگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

سقف کاذب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

پروفیل های UPVC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

شیشه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

درب چوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

درب فلزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

ایزولاسیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

تاسیسات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

لوله های فاضلاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

لوله های آب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

موتورخانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

پکیج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

بخاری گازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

اسپیلت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

داکت اسپیلت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

چیلر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

هواساز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27

پنل خورشیدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28

زباله سوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29

تصفیه آب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30

تصفیه فاضلاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31

سازه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

فونداسیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

اسکلت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34

نما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35

سرویس های بهداشتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36

دیوارها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37

سقف ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38

حفاظ ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

39

هوشمندسازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40

مصرف انرژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41

تهویه طبیعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42

روشنایی طبیعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43

ایمنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44

امنیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

45

اینترنت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

46

ارتباطات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47

سیستم های اتوماتیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 




-اخبار مرتبط:

-مقالات مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *