پنجشنبه-20مهر1401-پنجاه و دومین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – آخرین هماهنگی‌ها پیش از سفر موسس بکوجا به استان.

به نام خدا

پنجاه و دومین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  آخرین هاهنگی‌ها پیش از سفر موسس بکوجا به استان

(پنجشنبه 1401/07/21)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و دومین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان با دستور جلسه به شرح زیر خبر داد.

ئستورجلسه52 امین جلسه نمایندگان استانی گلستان- بکوجا

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/07/20 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  4. آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  5. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول
  6. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  7. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  8. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  9. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  2. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  3. محمد سید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  4. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  5. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقی
نماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزه
محمدحیدری
نماینده بکوجا در شهرستان ترکمن- آیناز گوگلانی
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقی
محمد سبزه
محمد حیدری
آیناز سیدزاده گوکلانی
نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکی
رابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودی
مسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زاده
مدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
سیدفضل الله میرفندرسکی
ذبیح‌الله محمودی 
امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده
فرشته لاله


آموزش برنامه ها و اهداف بکوجا به همکاران، در سفر بعدی موسس بکوجا به استان گلستان

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده، با تبریک ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص)، هفته وحدت و ولادت امام صادق(ع)، گفت: با توجه به پیشنهاد برگزاری دوره آموزشی اهداف و برنامه های بکوجا برای کلیه نمایندگان بکوجا در شهرستان ها، بخش ها، دهستان ها و روستاهای تابعه استان گلستان که پس از برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر، از سوی آقای مهندس فاروقی مطرح و مورد استقبال مدیران محترم شهرستان ها قرار گرفت، انشاءالله در هفته آینده برنامه آموزش اهداف و برنامه های بکوجا، شرح وظایف و شرایط احراز نمایندگان بکوجا و شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا را به صورت مجزا در هریک از شهرستان هایی که نمایندگان بکوجا را معرفی نموده اند به شرح زیر برگزار خواهیم کرد. وی همچنین از برگزاری کارگروه کلزا در جریان این سفر با حضور اعضای مرتبط در شبکه نخبگان بکوجا با توجه به آغاز کشت این محصول راهبردی در استان گلستان خبر داد.


ضرورت انتخاب مسئول آموزش در هر شهرستان

موسس بکوجا با اشاره به ضرورت استمرار آموزش برای نمایندگان بکوجا، اظهار امیدواری کرد تا در هر شهرستان یکی از نمایندگانی که تسلط بیشتری به اهداف و برنامه های بکوجا پیدا می کند به عنوان مسئول آموزش انتخاب و کار آموزش دیگر نمایندگان را انجام دهد.


برنامه سفر موسس بکوجا به استان گلستان در مهرماه1401



لطفی زاده خلاصه ای از تعداد روستاها و دهستان های دارای نماینده در هر شهرستان را بیان نمود و گفت: با تلاش دوستان و پیگیری های ارزشمند جناب آقای محمودی، شاهد فعالیت چشمگیری در تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان هستیم و تنها در برخی شهرستان ها، هنوز نماینده بخش مشخص نشده است.

معرفی هفده نماینده جدید بکوجا در روستاها و عدم تغییر در تعداد نمایندگان بخش و دهستان


 وی آخرین وضعیت معرفی نمایندگان بکوجا در استان گلستان را به شرح جدول زیر عنوان کرد و گفت: نسبت به هفته گذشته تغییری در معرفی نماینده در بخش ها و دهستان ها نداشته ایم ولی در بخش روستایی هفده نماینده جدید معرفی شده اند که بیانگر نیاز به تلاش بیشتر در شهرستان های کردکوی، آق قلا و گرگان است.

اخرین وضعیت معرفی نمایندگان بکوجا در استان گلستان


معرفی بکوجا از رادیوی استانی گلستان

مهندس عید محمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گفت: اینجانب برای معرفی اهداف بکوجا در استان گلستان، در روز شنبه در برنامه «صدای گلستان»، از رادیوی استانی حاضر خواهم شد و در این خصوص هماهنگی لازم به عمل آمده است. این احتمال وجود دارد که در روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه نیز، در برنامه روزنه که از ساعت 9 الی 10 صبح پخش می شود در خدمت موسس بکوجا برای معرفی بیشتر این سازمان مردم‌نهاد و اهداف کلی آن باشند.


تشکیل شبکه ملی مردمی بکوجا در حوزه دام سبک

فاروقی در مورد مکان جلسات پیش بینی شده با نمایندگان هر شهرستان، ساختمان جهاد کشاورزی هر شهرستان را مناسب دانست و گفت: هماهنگی قبلی در این زمینه بسیار مهم است. همچنین خوشحال هستیم که آقای علی اکبر اسفندیاری در حوزه دام سبک به بکوجا کمک خواهند کرد و آقای خدری نیز، در شهرستان کردکوی همکاری با بکوجا را مجددا شروع کرده اند.


اظهار امیدواری برای سرعت در تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان علی آباد

موسس بکوجا نیز، با استقبال از حضور آقای اسفندیاری، افزود: ایشان در شهرستان علی آباد، نمایندگانی در سطح بخش و دهستان معرفی کرده اند و امیدوار هستیم تا طی چند روز آینده نمایندگان بخش ها و دهستان ها را کامل و در تعدادی از روستاها نیز نمایندگان واجد شرایط را معرفی نمایند.

آخرین وضعیت معرفی نمایندگان بکوجا در شهرستان علی آباد به شرح جدول زیر است:


آخرین وضعیت شبکه ملی- مردمی بکوجا در شهرستان علی آباد



هر دهستان از بندر ترکمن، دو روستای خود را تا هفته بعد فعال کند

خانم گوگلانی، نماینده بکوجا در بندر ترکمن، به برنامه سفر پیش روی موسس بکوجا به استان گلستان اشاره کرد و گفت: اینجانب به علت تدریس در دانشگاه علی آباد، قادر به حضور در جلسه روز دوشنبه نیستم و اگر برنامه حضور موسس بکوجا و آموزش نمایندگان در شهرستان بندر ترکمن به روز دیگری تغییر یابد سپاسگزار خواهیم بود. ما آماده انجام هماهنگی لازم برای مکان جلسه در شهرستان بندر ترکمن نیز هستیم. از زحمات آقای محمودی برای ارتباط با نمایندگان متشکریم و اسامی همکاران بکوجا برای ایشان ارسال شده و در هماهنگی کامل هستیم.


ضرورت توجه به معرفی نمایندگان بکوجا در روستاها به عنوان خط مقدم فعالیت ترویجی بکوجا

مهندس لطفی زاده، ضمن تقدیر از زحمات خانم گوگلانی در بندر ترکمن، گفت: در این شهرستان نمایندگان بخش ها و دهستان ها معرفی شده اند و ولی در روستاها که جبهه اصلی کار هستند هنوز نماینده ای نداریم و این در حالی است که مخاطبان اصلی جلسه آموزشی، نمایندگان بکوجا در روستاها هستند. لذا درخواست ما از خانم گوگلانی آن است که در چند روز باقی مانده تا جلسه آموزشی هر کدام از نمایندگان دهستان ها، دست کم در 2 روستا از زیرمجموعه خود نمایندگان را معرفی کنند تا در مجموع به 8 روستا از این شهرستان، آموزش لازم ارائه شود. همچنین تعیین یک نفر نماینده آموزشی در هر شهرستان، از موارد دارای اهمیت است.


تفاوت دوره آموزشی بکوجا با دوره هایی که توسط دیگر سازمان ها و نهادها برگزار می گردد

خانم گوگلانی برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد را در شهرستان توسط جهاد کشاورزی، یادآور شد و گفت: تعدد این برنامه ها باعث شد که همکاران منتخب بکوجا، تمایل کمتری برای شرکت در این جلسات آموزشی داشته باشند. مهندس لطفی زاده ماهیت آموزش در جلسات برگزار شده توسط بکوجا را، با رویدادهای آموزشی مشابه، متفاوت دانست و بر لزوم حضور نمایندگان شبکه ملی مردمی بکوجا در این جلسات برای آشنایی کامل با اهداف و شیوه کار این سازمان مردم‌نهاد تاکید کرد.


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان بندر ترکمن به شرح جدول زیر است.

اخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی0مردمی بکوجا در شهرستان بندرترکمن


گزارشی از روند تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا در گرگان

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، گزارشی از روند تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا در این شهرستان ارائه داد و گفت: آقای ممتاز در بخش مرکزی شهرستان گرگان، خوب عمل کرده و در دو  روستا موفق به انتخاب نماینده شده اند. در بخش بهاران، آقای مقصودلو در پی عدم همسویی جهاد کشاورزی با کشاورزان، که رشد شدید قیمت کود در سال جاری نمونه ای از آن است، نگران همراهی نکردن مردم با طرح ترویجی بکوجا هستند.


ماهیت امر ترویجی بکوجا بایستی از مشاوره های تخصصی موجود متفاوت باشد

دکتر سبزه با اشاره به طرح های جهاد کشاورزی استان گلستان در زمینه ترویج گفت: ماهیت امر ترویجی بکوجا بایستی از مشاوره های تخصصی موجود متفاوت باشد. باور داریم که اطلاع کامل نمایندگان بکوجا در بخش ها و سلسله مراتب، از ماهیت دقیق کار ترویجی ما لازم است. همچنین بکوجا می تواند با دعوت از مسئولین جهاد کشاورزی به جلسات آموزشی، هماهنگی کافی مابین دو سازمان را به وجود آورد تا نمایندگان بکوجا نیز، از آخرین تصمیمات و برنامه های این سازمان مطلع باشند و بتوانند موجبات هم‌افزایی هر چه بیشتر را فراهم آورند.


بکوجا سه کارگروه تخصصی در استان گلستان شکل داده است

مهندس سید علی لطفی زاده، در خصوص همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، گریزی به جلسات برگزار شده با مسئولان آن زد و گفت: با زحمات آقای مهندس فاروقی، 3 کارگروه پنبه، دام سبک و کلزا در را استان تشکیل دادیم و برگزاری جلسه کارگروه کلزا  را نیز، در سفر پیش رو، پیش‌بینی کرده ایم. وی افزود: افراد توانمندی از دانشگاه های مختلف استان، سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در کارگروه های فوق، عضو هستند.


تعیین حوزه کاری اعضای کارگروه برای سخنرانی در میان کشاورزان روستاها

لطفی زاده گفت: در جلسه کارگروه ها، دو موضوع اصلی داریم. اول اینکه مشخص شود سیاست های کلی سازمان جهاد کشاورزی چیست و دوم، تقسیم کار بین اعضای کارگروه، تا در جلسات روستاها به عنوان فرد متخصص حاضر شده و کشاورزان را پیرامون دست آوردها و منافع حاصل از استفاده از دانش و فناوری در تولید آگاه نمایند.


کار بکوجا، یک فعالیت ترویجی، بدون ورود به موضوعات فنی

مهندس لطفی زاده ادامه داد: ماهیت کار ترویجی بکوجا با جهاد کشاورزی متفاوت است و قصد داریم افراد را نسبت به ارزش استفاده از دانش و فناوری مطلع کنیم و مزایای آن را گوشزد نماییم. بدین ترتیب، افراد اقناع می شوند که برای دستیابی به حداکثر منافع حاصل از دست رنج خود به کارشناسان جهاد کشاورزی اکتفا نکرده و به دنبال بهترین کارشناس در هر حوزه باشند. به عبارتی، کار ما یک فعالیت ترویجی، بدون ورود به موضوعات فنی است.


تهیه سه پاورپوینت برای آموزش نمایندگان بکوجا

موسس بکوجا افزود: برای جلسات آموزشی هفته آینده برای نمایندگان بکوجا، سه پاورپوینت نیز آماده شده که پیش از نشست، برای اظهار نظر به خدمت همکاران ارسال خواهد شد. همچنین لازم است تا در هر شهرستان، نماینده منتخبی، برای آموزش به سایر نمایندگان تعیین شود.

محمد سبزه، با تشکر از توضیحات موسس بکوجا گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها اگر کشاورزان به روش های علمی برای افزایش تولید روی نیاورند، زراعت دارای صرفه اقتصادی نخواهد بود.

پنج نماینده از روستاهای گرگان، داوطلبانه به بکوجا پیوسته اند

مهندس لطفی زاده نکاتی را پیرامون شبکه ملی-مردمی بکوجا در گرگان یادآور شد و گفت: خوشبختانه در 5 روستا از توابع شهرستان گرگان، نمایندگانی به صورت داوطلبانه آماده همکاری هستند و این امر را باید قدر دانست. همچنین با توجه به زحمات فراوانی که تدارک برگزاری دوره های آموزشی دارد، تلاش می کنیم که حداکثر تعداد ممکن از نمایندگان بکوجا در هر شهرستان در معرض آموزش قرار بگیرند.


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان گرگان به شرح جدول زیر است:


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی- مردمی بکوجا در شهرستان گرگان


مهندس فاروقی نیز، برای پیگیری حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در جلسه کارگروه ها اعلام آمادگی نمود و گفت: در سال جاری ظرفیت کشت 100 هزار هکتار دانه های روغنی برای استان گلستان پیش بینی شده و بذر آن نیز تامین شده است. از طرفی افزایش قیمت کود، تلنگری خواهد بود تا کشاورزان اصلا از کودهای پایه استفاده نکنند و این تهدید بزرگی برای کشاورزی منطقه به شمار می رود. برای جبران این نقیصه نیازمند حمایت های دیگری از بهره‌برداران، با کارمزد پایین‌تر هستیم. همچنین اختلاف قیمت قراردادی و قیمت عملی در بازار، به کشت محصولات استراتژیکی نظیر پنبه صدمه زده است.



پیشتازی بندر گز در معرفی نمایندگان و آخرین ها در خصوص شبکه ملی مردمی بکوجا در آزادشهر

سید علی لطفی زاده گفت: با زحمات آقای حیدری در بندر گز، این شهرستان در سطح استان، در زمینه معرفی نمایندگان بکوجا در روستاها پیشتاز است. در جلسه شب گذشته با هلال احمر نیز، ایشان به همراه آقای امیرحسین عسگری، نماینده بکوجا در روستای لیوان غربی، توضیحات خوبی ارائه دادند و امیدواریم تا هر چه سریعتر شبکه ملی-مردمی بکوجا در این شهرستان کامل شود.


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان بندرگز به شرح جدول زیر است:

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی- مردمی بکوجا در شهرستان بندرگز



مهندس میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، گفت: در بخش چشمه ساران، جلسه ای با حضور تمام نمایندگان زیرمجموعه داشتیم لیکن در خصوص بخش مرکزی، به علت مشغله آقای گزمه که نماینده ما در این بخش هستند، موفق به برگزاری جلسه نشده ایم و امیدواریم که در اولین فرصت نشست لازم، با حضور نماینده بخش و همکاران زیرمجموعه تشکیل شود و هماهنگی کامل صورت پذیرد و روند تکمیل شبکه ملی مردمی بکوجا سرعت بگیرد.

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان آزادشهر به شرح جدول زیر است:


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی- مردمی بکوجا در شهرستان آزادشهر



ادامه روند فعلی در حوزه دام، ضربه جبران ناپذیر به صنعت تهیه گوشت قرمز میزند

در پایان این جلسه، علی اکبر اسفندیاری نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد گفت: مسئله اساسی در استان، مسئله کاهش جمعیت دام سبک مولد است و متاسفانه شاهد هستیم که روزانه تعدادی دام مولد، از دامداری به کشتارگاه می‌شود و اگر راهکاری برای این مسئله پیش بینی نشود، در ماه های آینده شاهد کمبود گوشت قرمز، افزایش قیمت و خارج شدن نیروی کار متخصص از چرخه تولید خواهیم بود.

موسس بکوجا، با اشاره به گرانی ها و کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز از 12.5 کیلوگرم به کمتر از نصف، این مسئله را مشکلی عمومی در سطح کشور دانست و گفت: نزدیک شدن قیمت گوشت مرغ به گوشت گوسفندی، شاهدی بر این مشکل است و انشاءالله این مسئله را، در جلسه کارگروه دام سبک بررسی خواهیم نمود.

از آنجا که نمایندگان بکوجا در برخی از شهرستان ها موفق به حضور در جلسه نشدند، آخرین وضعیت ایجاد شبکه ملی-مردمی بکوجا در آن ها در ادامه ارائه می گردد.


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان کردکوی به شرح جدول زیر است:

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی- مردمی بکوجا در شهرستان کردکوی


آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان آق قلا به شرح جدول زیر است:


آخرین وضعیت تشکیل شبکخ ملی-مردمی در شهرستان آق قلا


 

آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان گنبد به شرح جدول زیر است:

 آخرین وضعیت تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان گنبد



اخبار مرتبط:

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *