جهش تولید کدام کالاها؟

به نام خدا

جهش تولید کدام کالاها؟

(سیدعلی لطفی زاده1399/04/02)

 متن مقاله مقام معظم رهبری سال 1399 را که مصادف با اعمال تحریم های شدید از سوی دولت امریکا به مردم غیور و عزتمند ایران می باشد را سال جهش تولید نامیدند. اما تولید کدام کالاها در کشور قابل جهش است؟ مسلما با توجه به محدودیت های فراوان در روابط اقتصادی و پولی و بانکی با کشورهای دیگر، اولویت در جهش تولید به کالاهای ضروری و موردنیاز روزانه مردم برمی گردد که در راس آنها کالاهای اساسی می باشد. از این رو اولویت های اصلی عبارتند از:

بکوجا- خودکفایی در کشاورزی

1-خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و دام پروری

توجه به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی که در بند 13 اصل سوم و بند 1 و 9 اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز به آن اشاره صریح گردیده است مهمترین اولویت و در عین حال امکان پذیرترین موضوع در جهش تولید می‌باشد. اما با توجه محدودیت اراضی کشاورزی و منابع آبی، تنها راه خودکفایی و جهش در تولید محصولات کشاورزی ، ارتقای بهره وری در این بخش می باشد. در این بخش اولویت های اصلی با عنایت به ضرورت حفظ سطح تولید در سنوات قبل، خودکفایی در تولید برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت گوسفندی می باشد.




بکوجا- تولید مسکن


2- تولید مسکن

از دیگر نیازهای ضروری مردم که در بند 12 اصل سوم و اصل سی و یکم و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز به آن صریحا اشاره گردیده است، موضوع مسکن می باشد. امروز نیاز انباشته مسکن در کشور به بیش از 4 میلیون واحد رسیده و بزرگترین فرصت را برای ایجاد تحرک در اقتصاد کشور از طریق ساخت واحدهای مسکونی برای مردم فراهم نموده است. لذا ساخت 6 میلیون واحد مسکونی در شش سال مهمترین برنامه قابل اجرا در این بخش می باشد. تولید مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال فراوان، زمینه را برای ازدواج جوانان و افزایش رفاه جامعه و در نتیجه دلبستگی و رضایت بیشتر مردم از حکومت را فراهم می نماید.




بکوجا- تولید خودرو



3- تولید خودرو

خودرو نیاز دیگر مردم می باشد که با تکیه بر دانش و تخصص و تجربه و سرمایه گذاری های سنگین انجام شده در 50 سال گذشته به عنوان یک مزیت در کشور قابل تولید است. ظرفیت تولید خودرو در کشور بالغ بر سه میلیون دستگاه در سال می باشد و با مدیریت مناسب در این بخش امکان دستیابی به این میزان از تولید میسر می باشد. افزایش تولید خودرو علاوه بر ایجاد اشتغال، سبب توسعه بیشتر در صنعت کشور گردیده و ضمن تعدیل قیمت خودرو در بازار به دلیل عرضه مناسب، موجبات ارزآوری ناشی از صادرات آن را نیز فراهم می‌نماید.


بکوجا- صنعت نساجی



4- تولید منسوجات و پوشاک

از مهمترین ظرفیت های کشور، بازار بزرگ و تقاضای زیاد برای منسوجات و پوشاک می باشد. ایران که تا یک دهه قبل صادر کننده پنبه در جهان بوده است، امروز برای اندک تولیدات منسوجات و پوشاک خود ناگزیر از واردات پنبه و نخ و پارچه بوده و از آنجا که واردات پوشاک از سهولت بیشتر و دردسر کمتری برای تولید برخوردار می باشد، لذا رفته رفته شاهد افول صنعت منسوجات و پوشاک در کشور می باشیم. از آنجا که این صنعت از اشتغال زایی و در عین حال ارزش افزوده قابل قبولی برخوردار می باشد و در عین حال از نیازهای اساسی مطرح شده در بند 1 از اصل چهل و سوم قانون اساسی می باشد، لذا اهتمام به آن می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال کمک شایانی به خودکفایی و رشد اقتصادی کشور داشته باشد.



بکوجا- اعتلای ایران اسلامی



امید است که با همت مردم و همکاری همه مسئولین اعم از دولت و مجلس و دستگاه قضایی، شاهد شکوفایی اقتصاد ایران با تکیه بر توانایی و دانش و تجربه و تخصص داخلی و با ارتقای بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی بویژه کالاهای فوق الذکر باشیم.





نظرات

دستون درد نکته نیاز به گام های عملی برای استقلال در صنایع کشور داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *