پنجشنبه-29اردیبهشت1401-سی و نهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

سی و نهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان

پنجشنبه 1401/02/29

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری سی و نهمین جلسه هماهنگی میان نمایندگان بکوجا در استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش، این جلسه به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چها شنبه 1401/02/28 و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز
  4. محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  5. محمد سید نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا

 

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  2. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  3. آیناز سیدزاده گوگلانی نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن
  4. قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  5. احمد حاجیلری نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  6. حاجی آبادی نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول



موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عید محمد فاروقیمحمد سبزهمحمدحیدری
سید علی لطفی زادهعیدمحمد فاروقیمحمد سبزهمحمد حیدری
   

  

آغاز برداشت محصول کلزا در استان گلستان با اولویت خرید توسط بخش خصوصی

 در ابتدای این جلسه مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان با اشاره به آغاز برداشت کلزا از مزارع استان، از افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا از 15000 تومان به 23000 تومان اظهار رضایت کرد و گفت: اکثر محصول کلزا در حال حاضر توسط بخش خصوصی در حال خرید است و حتی بعضا هزینه حمل را هم بخش خصوصی عهده دار می شود تا در رقابت با دیگر خریداران از اولویت برخوردار شود.

 

ملاقات نمایندگان بکوجا با مهندس سید النگی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان

در ادامه این جلسه آقای محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز به ملاقات خود و آقای مهندس محمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان با معاون جدید هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان اشاره نمود.



معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان

سید محمدرضا سید النگی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان



حیدری گفت که سید محمدرضا سیدالنگی پیش از این شهردار نوکنده، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مشاور و قائم مقام شهردار گرگان و سرپرست منطقه شمال شرکت ماد بانک ملت بوده است.

نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز از استقبال مهندس سیدالنگی از فعالیت های بکوجا در استان گلستان سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا در سفرهای بعدی موسس بکوجا به استان، ملاقاتی نیز با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان صورت پذیرد.

محمد حیدری از آغاز برداشت کلزا در شهرستان بندر گز نیز گزارش داد و بارندگی های پیوسته در چند روز گذشته را موجب بروز خساراتی به محصول کلزا در این شهرستان دانست.

حیدری با اشاره به تدبیر دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جاری، این موضوع را عامل موثری برای رقابت کشت این محصول بجای شالی در استان گلستان عنوان کرد.

 

آغاز کشت پنبه در شهرستان آق قلا

محمد سید نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا نیز با اشاره به انتقال 6 میلیون مترمکعب آب از دیگر سدهای استان به سد وشمگیر و ورود بیش از 4 میلیون مترمکعب آب از رودخانه های منتهی به این سد براثر بارندگی چند روز اخیر، از آب تخت نمودن اراضی کشت پنبه در شهرستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا با تداوم ورود آب از رودخانه ها به دریاچه سد وشمگیر؛ امکان تامین آب موردنیاز برای کشت پنبه در شهرستان فراهم گردد.

نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا از انتخاب دکتر رام رودی به عنوان کارشناس کشت پنبه در شهرستان خبر داد و افزود: در انبار الوم تاکنون قرارداد کشت 300هکتار پنبه منعقد گردیده است.

محمد سید در ادامه از نگرانی خود برای کشت پنبه بذری برای سال آینده در زمین هایی که امکان تامین آب آنها با اطمینان بیشتری وجود دارد سخن گفت و خواستار مدیریت بهتر در واگذاری بذر پنبه بذری به کشاورزان شد.

وی همچنین خواستار ورود دولت به موضوع پرداخت هزینه خرید محصول کلزا توسط بخش خصوصی به کشاورزان شد تا از ایجاد خسارت به کشاورزان پیشگیری شود.

 

مزیت کشت پنبه نسبت به سویا در شرایط کم آبی

در ادامه این جلسه دکتر محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان که چند ماهی است به درجه بازنشستگی نائل آمده است از مزیت کشت پنبه نسبت به سویا در شرایط کم آبی سخن گفت و افزود: خصوصیت پنبه این است که متناسب با کاهش آبیاری محصول آن هم کم می شود ولی در سویا با کاهش آبیاری شاهد خشکی گیاه و عدم دریافت محصول می شویم و از این رو لازم است تا کارشناسان نسبت به آگاه نمودن کشاورزان اقدام نمایند.

مصرف آب در مزارع سویا تفاوت چندانی با مصرف آب در شالیزار ندارد

دکتر سبزه همچنین به مصرف آب مزارع سویا به میزان مصرف آب در کشت برنج اشاره نمود و بر ضرورت حضور کارشناسان کشاورزی در کنار کشاورزان برای بهبود بهره وری در تولید تاکید کرد.

دکتر سبزه به اضافه شدن طوفان های فصلی به ویژگی های آب و هوایی استان در سال های اخیر و آثار منفی آن در کاهش محصول کلزا نیز اشاره نمود و از امکان کاهش سطح زیر کشت کلزا در استان به دلیل این پدیده سخن گفت.

نماینده بکوجا در شهرستان گرگان به کاهش عملکرد بذر مای ترکیه و نیز افزایش آفات این بذر برای تولید پنبه اشاره نمود و از کاهش استقبال کشاورزان پنبه کار از این بذر خبر داد و خواستار تامین بذرهای دیگر برای کشت پنبه شد. وی همچنین بر ضرورت تولید بذر تکثیری برای تامین بذر مورد نیاز پنبه کاران در سال آینده که دغدغه آقای محمد سید نیز بود تاکید کرد.

 

در پایان این جلسه مهندس لطفی زاده موسس بکوجا نیز از زحمات نمایندگان بکوجا در استان گلستان قدردانی کرد.



 اخبار مرتبط:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *