چهارشنبه-12مرداد1401-اولین همایش معرفی بکوجا به متخصصان استعدادسنجی در استان کرمان.

به نام خدا

اولین همایش معرفی بکوجا به متخصصان استعدادسنجی در استان کرمان

چهار‌شنبه1401/05/12 


روابط عمومی و امور بین‌الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری اولین همایش مجازی برای معرفی بکوجا به متخصصین استعدادسنجی در استان کرمان، به منظور هماهنگی در خصوص ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم این استان خبر داد.

بر اساس این گزارش، این همایش براساس بند4 از ماده3 تفاهم نامه میان بکوجا و مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، به صورت تصویری و از ساعت 14:00 روز سه شنبه 1401/05/11 و با حضور مهندس سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا، علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، زهرا کوشان نماینده استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان، نعیمه خاکزاد رابط بهزیستی استان کرمان با بکوجا، جواد کاربخش، مدیر تشکل مراکز مشاوره و تعدادی از مسئولین و کارکنان بهزیستی و نیز مسئولین و کارکنان مراکز مشاوره استان کرمان به شرح زیر تشکیل گردید.

  1. علیرضا وحیدزاده؛ مدیر کل بهزیستی استان کرمان
  2. مهشید تجربهکار؛ مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید باهنر
  3. لیلی محمدی؛ مدیر مرکز مشاوره باران شهرستان رابر
  4. سیما سیفی؛
  5. الهام پورامینی؛ از مرکز مشاوره سرای اندیشه شهر بابک
  6. فروغی؛
  7. مهدیه سیف‌اللهی؛ از شهرستان کوهبنان
  8. رخساره شیرزادی؛ از شهرستان ریگان
  9. کافی؛
  10. کلمرزی؛ کارشناس پیشگیری از شهرستان کهنوج
  11. اسحاق رئیسی؛ مدیر مرکز مشاوره شهرستان کهنوج
  12. صدیقه پیرجلی؛ از مرکز مشاوره دالان بهشت شهر بابک
  13. زهرا ریاحی؛ از مرکز مشاوره معراج شهر بابک
  14. لیلا پایمزد؛ کارشناس پیشگیری از شهرستان کهنوج
  15. سکینه فرامرزی‌پور؛
  16. زهره قائم‌آبادی؛
  17. علی رفیعی صالح‌آبادی؛ از شهرستان انار
  18. منصوره میرحسینی؛ از شهر بابک
  19. محدثه زنگی‌آبادی؛
  20. اکرم دامغانی؛ مرکز مشاوره ایرانمهر
  21. امین افشاری؛ از شهرستان بم
  22. ساناز باغخانی؛ مرکز مشاوره آسایش شهر کرمان
  23. عشرت ایرانپور؛ دفتر مشاوره مهر آریا شهرستان بافت
  24. الهام استبرقی؛ مرکز سلامت روان باران آرامش
  25. ناهید حسینی؛ از شهرستان رفسنجان
  26. رئیسی؛
  27. ارکیان؛ شهرستان بم
  28. ناهید رضایی؛ رفسنجان
  29. عبدالرضا فارسی؛ از کرمان
  30. علما ثانی؛ از کرمان
  31. آیین؛ از رفسنجان
  32. نسیم آکاد؛ ارزوییه
  33. معصومه ارسلان
  34. میمندی
  35. صفی‌پور
  36. امین
  37. آذر جدیدالاسلام
  38. صحراناصری؛ از بم
  39. شهناز غلامعلی‌زاده
  40. فرزانه کیان‌مهر؛ مرکز مشاوره و روانشناختی کیان‌مهر شهرستان بردسیر
  41. دکتر ابراهیمی نژاد
  42. لیلی قرایی؛ رفسنجان
  43. فرشته لاله؛ از دفتر مرکزی بکوجا
  44. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا


سیدعلی لطفی زاده-اولین همایش معرفی بکوجا به متخصصان استعدادسنجی در استان کرمان- بکوجا



در ابتدای این جلسه، آقای دکتر علیرضا وحیدزاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به ضرورت نقش آفرینی هرچه بیشتر متخصصصین روانشناختی در استعدادسنجی و هدایت افراد جامعه به سمت شکوفایی استعدادها، برگزاری این جلسه را براساس تفاهم نامه منعقده فیمابین سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی که اختصارا بکوجا نامیده می شود و سازمان بهزیستی کل کشور و در راستای ایجاد هم افزایی میان افراد و مراکز و تشکل های فعال در حوزه استعدادسنجی عنوان کرد و با اشاره به اهداف اقتصادی بکوجا، اظهار امیدواری کرد تا این جلسه آغازی برای همکاری گسترده متخصصین روانشناختی و روان سنجی استان با بکوجا برای استعدادسنجی از عموم افراد جامعه و هدایت آنان در جهت نقش آفرینی هر چه بیشتر در اقتصاد کشور بوده و موجبات بهبود وضعیت اقتصادی عموم افراد جامعه و کشور را فراهم سازد. 

معرفی اجمالی بکوجا و برنامه‌های آن برای روانشناسان و متخصصان استان کرمان

سپس مهندس لطفی زاده به معرفی سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) پرداخت و گفت: این سازمان با هدف بهبود وضع اقتصادی کشور، تاسیس شده و اهداف خود را در استان‌های مختلف دنبال می‌کند. به عنوان مثال، در حوزه کشاورزی، کشت گندم، پنبه، برنج، دانه‌های روغنی، خوراک دام و طیور و گوشت گوسفندی، و در بخش صنعت نیز، پوشاک، مسکن، خودرو، لوازم خانگی، دارو و حوزه ICT زمینه‌های مورد حمایت ما هستند. آنچه برای ما مهم است بهبود تولید ناخالص داخلی (GDP) میباشد، و در آن صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ناملایمات فعلی اقتصادی به مرور برطرف گردد.

موسس بکوجا افزود: ما برای پیگیری این اهداف، شبکه گسترده‌ای از مروجان در برخی استان‌ها، حتی تا سطح روستاها تشکیل داده‌ایم تا بتوانند فرهنگ استفاده از دانش و فناوری در تولید و به عبارتی تولید دانشبنیان را برای مردم تبیین کنند. همچنین شبکه بزرگی از نخبگان استان ها نیز تشکیل شده که پس از اقناع مردم، آمادگی دارند خدمات و مشاوره علمی لازم را، در اختیار تولیدکنندگان  قرار دهند. لطفی زاده گفت: در خلال این کار، متوجه شدیم که علیرغم ورود دانش و فناوری به تولید، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و محصولات ما، از رقابتپذیری لازم با محصولات مشابه خارجی برخوردار نمی شوند و دلیل این امر در مهارت، کارآمدی، علاقمندی نیروی کار به شغل خود و ساختار سازمانی واحدهای تولیدی کشور می باشد.

توجه به ملزومات شناسایی نیروی انسانی کارآمد و هدایت به مسیر صحیح

سیدعلی لطفی زاده  علت این مشکل را در عدم تناسب بین استعدادها و توانایی های سرمایه انسانی با بهره برداری حرفه ای از دانش و فناوری در تولید دانست و راه حل آن را استعدادیابی از عموم مردم کشور و هدایت صحیح جامعه به سمت شکوفایی استعدادها از طریق دریافت آموزش های لازم و کسب مهارت های موردنیاز و کمک به اتخاذ تصمیمات درست از سوی افراد جامعه بویژه در سه موضوع انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و انتخاب همسر عنوان کرد.

وی به نتایج مطالعات دکتر حسین عظیمی آرانی که در کتاب ایشان منتشر گردیده اشاره کرد که در آن عوامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته را به ترتیب عامل انسانی 64%، منابع طبیعی و زیرزمینی 20% و زیرساخت های موجود 16%  اعلام نموده و تجربه عملی ما هم موید نقش بسیار مهم عامل انسانی در توسعه اقتصادی است و از این رو چارهای جز تربیت نیروی انسانی کارآمد در کشور نداریم و گام اول این حرکت، شناخت استعدادها و سپس ارائه رهنمودهای لازم برای شکوفایی آن است.

توسعۀ علمی آزمون‌های استعدادسنجی در بکوجا، با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور

لطفی زاده شناخت و شکوفایی استعدادها را نقطه مغفول در هدایت نیروی انسانی در کشور دانست و ادامه داد: برای اصلاح این نقیصه، دستگاه‌های مسئول شناسایی شده اند و درصدد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با ایشان می باشیم. در زمینه توسعه علمی آزمون‌های استعدادسنجی نیز، تاکنون دانشگاه شهید بهشتی و مشخصا سرکار خانم دکتر آزاده عسگری هدایت علمی فعالیت های بکوجا را برعهده داشته اند و با توجه به توسعه فعالیت ها درنظر است تا از ظرفیت همه دانشگاه های کشور برای ارائه خدمات مشاوره و استعدادسنجی به عموم مردم و نیز تولید پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد، طرح های پژوهشی و تهیه مقالات علمی مورد پذیرش مجلات معتبر علمی-پژوهشی مورد تایید وزارت علوم از جمله ظرفیت های دانشگاه شهید باهنر کرمان و نیز دانشگاه آزاد اسلامی کرمان استفاده گردد.

ایجاد بستر ارتباط نزدیک‌تر روانشناسان و مردم استان کرمان توسط بکوجا

موسس بکوجا افزود: برای شناخت استعدادها و کمک به شکوفایی آنها، بنا بر توصیه اساتید این رشته، در حال حاضر 9 آزمون را بر روی سایت سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) به نشانی Bekooja.com  قرار داده‌ایم و در قدم بعدی، خدمات مصاحبه و مشاوره در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. به همین جهت از همه متخصصین موجود در استان که دارای مجوز فعالیت حقیقی و حقوقی برای ارائه این خدمات می باشند دعوت می نماییم تا بر روی وبگاه این موسسه اقدام به معرفی خود نموده تا امکان دسترسی مخاطبان به ایشان و بهره مندی از خدمات تخصصی آنان فراهم آید. وی اهمیت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه را بری ارائه مشاوره دقیق و کاربردی ضروری دانست و به همین دلیل خواستار حضور فعال متخصصین هر منطقه برای ارائه خدمت به مردم همان مناطق شد.

سیدعلی لطفی زاده  خواسته بکوجا از حاضران جلسه را این گونه بیان نمود: به منظور استفاده از ظرفیت روانشناسان و نخبگان استان، از شما دعوت می‌کنیم تا به سایت بکوجا مراجعه کرده و رزومه، تعرفه و ساعات مشاوره خود را روی سایت بارگذاری کنید، تا زمینه ارتباط مردم با متخصصان استان فراهم گردد. وی افزود: بکوجا با گروه‌های جهادی فعال در جنوب استان کرمان نیز وارد همکاری شده و از ظرفیت ایشان برای ترویج استعدادسنجی بین مردم استفاده می‌شود. همچنین در همکاری با بهزیستی و توان خیرین محترم، در تلاشیم که هزینه استعدادسنجی و خدمات مشاوره‌ای در استان کرمان برای اقشار کمبرخوردار به حداقل برسد. ما امیدواریم که بتوانیم عموم مردم را از استعدادهای خدادادی مطلع نماییم و زمینه رشد و شکوفایی استعداد آنان را فراهم و جایگاه آنان در اقتصاد کشور را تبیین و بدین ترتیب موضوع محرومیت را به صورت بنیادی، از فکر و ذهن مردم خارج نماییم.

هدف بکوجا، استفاده از ظرفیت متخصصان هر شهرستان است

وی افزود: کاری که بکوجا در حوزه استعدادسنجی انجام می‌دهد، اولاً کمک به افراد در مسیر کشف استعداد خود و دوماً، تولید و توسعه آزمون‌های تخصصی است تا نتایج آزمون‌های استعدادسنجی، روز به روز دقیق‌تر و قابل اتکا تر شود. در جنب این فعالیت‌ها، بکوجا در حال تهیه بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری نیز می‌باشد تا درآمد کشور و مردم افزایش یابد و طی یک برنامه مدون تا سال 1410 شاهد بهبود چشمگیر وضعیت اقتصادی مردم و کشور عزیزمان باشیم.

لطفی زاده افزود: برای ایجاد امکان بهره‌مندی اقشار کم‌برخوردار جامعه از خدمات استعدادسنجی نیز، بکوجا در تلاش است تا با همکاری بهزیستی استان و نیز از ظرفیت خیرین استان استفاده نماید. همچنین در تفسیر آزمون‌ها، هدف ما استفاده از ظرفیت متخصصان هر شهرستان می‌باشد و درخواست مشخص بکوجا از شما حاضران در جلسه، این است که با معرفی خود در وبگاه بکوجا به نشانی Bekooja.com و بارگذاری رزومه و مشخصات خود در این سایت، امکان دسترسی عموم مردم به خدمات تخصصی خود را فراهم نمایید.

تلاش بکوجا برای آسیب‌شناسی در زمینه ضعف ساختاری موجود در کشور

در ادامه، موسس بکوجا به تجربه مفید تفاهم‌نامه موجود این سازمان، با شهرداری منطقه 19 تهران اشاره کرد و گفت: براساس تفاهم انجام شده، اهمیت موضوع استعدادسنجی از سوی کارشناس آموزش دیده ای که از سوی بکوجا در ساختمان های شهرداری منطقه 19 تهران مستقر می گردد، برای کارکنان و اعضای خانواده آنان و نیز مراجعین به شهرداری تشریح و از آنان برای انجام آزمون ها و دریافت خدمات استعدادسنجی دعوت به عمل می آید. وی گفت: در تلاش هستیم که در آینده نزدیک در هریک از شهرستان های استان نیز نماینده ای برای توسعه فعالیت های بکوجا انتخاب نماییم و پس از آموزش وی، فعالیت های ترویجی در شهرستان ها را نیز آغاز نماییم.

 سپس جلسه وارد پرسش و پاسخ گردید و مهندس لطفی زاده پس از پاسخ به سوالات حاضران، افزود: در کنار همه این موارد، ضعف ساختاری در کشور ما مشهود است؛ بطوریکه افراد جامعه ما، علی‌رغم توانایی و تلاش خود، به حداکثر بهره‌وری و سطوح اعلای بین‌المللی دست پیدا نمی‌کنند که در این زمینه هم، بکوجا در صدد آسیب‌شناسی بیشتر و ارائه راه حل است.

در خاتمه جلسه، سیدعلی لطفی زاده  با تشکر و قدردانی از دکتر بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، دکتر وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، دکتر خاکزاد از کارکنان پرتلاش و با انگیزه بهزیستی استان کرمان، دکتر ماهانی قائم مقام سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره استان و سرکار خانم دکتر زهرا کوشان نماینده بکوجا در استان کرمان که زحمات زیادی را برای برگزاری این جلسه متقبل شدند، از حاضران در جلسه خواست تا ضمن تمرکز بر اشتراکات و پرهیز از ورود به اختلاف نظرها، برای فراگیر شدن گفتمان مطرح شده تلاش نمایند تا با سنجش استعدادها و هدایت آنها در مسیر شکوفایی، زمینه‌ساز رخدادهای درخشانی برای مردم عزیز سرزمین‌مان باشیم.

حساسیت‌زایی در موضوع استعدادسنجی، یک فرهنگ‌سازی مثبت در جامعه است

خانم دکتر نعیمه خاکزاد، با تقدیر از توضیحات کامل مهندس لطفی زاده، ظرفیت به وجود آمده در بکوجا را، فرصتی برای توسعه فعالیت مراکز مشاوره در استان کرمان دانست.

خانم دکتر زهرا کوشان نماینده بکوجا در استان کرمان نیز، با ابراز خوشحالی از حضور همکاران در این جلسه، گفت: امیدواریم به لطف خدا و همکاری در عرصه استعدادسنجی، جامعه ما بتواند از توانمندی مشاوران بهره‌مند شده و انتخابهای بهتری داشته باشد. در طی این طرح قرار است که مشاوران به سمت جامعه بروند و از شما همکاران گرامی تقاضا داریم که رزومه و تعرفه فعالیت خود را در سایت بکوجا بارگذاری کنید تا زمینه ارتباط متقاضیان استان با شما ایجاد شده و این فرهنگ‌سازی مثبت در جامعه به نتیجه برسد.

 

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *