دوشنبه شانزدهم تیر 1399- مشاغل خانگی

به نام خدا


همکار افتخاری بکوجا- آقای مهندس قدیم


1- اولین جلسه بررسی وضعیت موجود مشاغل خانگی و نقشی که بکوجا می تواند در رونق و توسعه این مشاغل داشته باشد از ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 1399/04/15 و با حضور جناب آقای دکتر مجید کاردار و جناب آقای مهندس قدیم در دفتر بکوجا برگزار شد. اهم مطالب مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:


1-1) بنابر اعلام جناب آقای دکتر کاردار، بسیاری از اقتصادهای نوظهور از جمله اقتصاد چین و هند به مشاغل خانگی متکی می باشد و در کشور تایوان حدود 80درصد اقتصاد مبتنی بر مشاغل خانگی است، لیکن در این کشورها برای مشاغل خانگی برنامه ریزی شده است و محصولات در چارچوب بازارهای هدف تولید شده روی دست مردم باقی نمی ماند.


بکوجا- مشاغل خانگی


1-2) براساس آمار مندرج در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان سال 1397 مجموعا بالغ بر 212هزار مجوز برای مشاغل خانگی صادر گردیده است که به اعتقاد جناب آقای دکتر کاردار تعداد این مجوزها تاکنون به 500هزار مجوز رسیده است.

1-3) اگر متوسط درآمد حاصل از مشاغل خانگی 2میلیون تومان در ماه و 24 میلیون تومان در سال در نظر گرفته شود، در این صورت کل درآمد این حوزه حدود 12هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود..

1-4) مهمترین مشکل پیش روی این مشاغل عدم امکان فروش محصول می باشد که دو دلیل عمده دارد، اولی عدم شناخت مردم از وجود چنین تولیداتی که به ضعف بازاریابی و اطلاع رسانی از ناحیه تولید کننده مربوط می گردد و دومی موضوع عدم تناسب محصولات تولیدی با نیازهای روز که ناشی از عدم وجود برنامه ریزی و هدایت صحیح در این حوزه می باشد.



بکوجا- مشاغل خانگی


1-5) مشکل دوم در حوزه مشاغل خانگی، حضور متولیان متعدد و فاقد هماهنگی در این بخش می باشد. وزارت کار به عنوان مرجع رسمی صدور مجوز، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بسیج سازندگی، آستان مقدس رضوی و ... از جمله مجموعه هایی هستند که با نیت خیر وارد این عرصه شده اند ولی به دلیل تفکر دولتی و متکی به بودجه های حاکمیتی و نداشتن هماهنگی به لحاظ سلسله مراتب سازمانی و ساختاری و اینکه هدف کار خود را کمک به معیشت مردم و نه اقتصاد مبتنی بر مشاغل خانگی قرار داده‌اند، لذا توفیقات زیادی حاصل نمی گردد.



بکوجا- مشاغل خانگی


1-6) مقرر شد تا به منظور تبیین روش هایی که می تواند موجب رفع مشکلات موجود در حوزه مشاغل خانگی گردیده و در عین حال برای این نوع مشاغل و پیش نیازهای هر فعالیت برنامه ریزی و هدف گذاری مبتنی بر بازار داشته و برای محصولات تولیدی تضمین فروش ارائه نماید و در عین حال همه فعالان این بخش را نیز همسو و از ظرفیت آنه حداکثر استفاده را نماید، جلسات هفتگی با محوریت جناب آقای دکتر کاردار تشکیل و از این ظرفیت نیز در راستای اهداف بکوجا استفاده گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *