دوشنبه-دوم تیرماه1399-جهش در تولید خودرو- شبکه ملی- مردمی بکوجا

به نام خدا

1- پیرو جلسه روز دوشنبه مورخ 1399/03/19 در ارتباط با موضوع جهش تولید خودرو در کشور ، در ساعت 10:30 روز یکشنبه مورخ 139 9/04/01 جلسه ای با حضور جناب آقای مهندس بابائیان، جناب آقای حسین شیخی مدیرعامل محترم اسبق شرکت های خاور (ایران خودرودیزل) و شهاب خودرو، جناب آقای مهندس قدیم، جناب آقای نایبی در دفتر جناب آقای منوچهر غروی عضو اسبق هیات مدیره و مدیرعامل اسبق در شرکت های پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو که از متولدین سال 1338 و از دانش آموختگان رشته اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی می‌باشند تشکیل و مطالب زیر مطرح گردید:

بکوجا - جهش در تولید خودرو- منوچهر غروی
1-1) موضوع فعالیت های بکوجا (بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی) و نحوه انتخاب مشاغل مولد تشریح و حوزه های کشاورزی، مسکن، خودرو، نساجی و پوشاک و گردشگری به عنوان مهمترین اهداف اقتصادی و اشتغال آفرینی بکوجا معرفی گردیدند. (رجوع شود به مقاله بکوجا چیست؟)
1-2) در حوزه تولید خودرو به برآورد تقاضای داخلی سالیانه 2.5 میلیون خودرو و ظرفیت صادرات حداقل 200هزار خودرو در سال اشاره گردید و در عین حال ظرفیت تولید سالیانه 3 میلیون خودرو در کشور اشاره گردید. (رجوع شود به مقاله جهش در تولید خودرو، تولید ثروت ملی، ایجاد اشتغال، ترغیب فرزندآوری 1399.02.03)

1-3) پیشنهاد تولید برندهای فعلی موجود در کشور از جمله پژو و سمند و پراید برای جبران کسری تولید توسط بخش خصوصی در چارچوب ضوابط و تفاهم نامه هایی با صاحبان برند در شروع کار و تولید خودروهایی در اندازه خودروسازی های متوسط جهان در ظرف مدت 5 سال در بخش خصوصی مطرح گردید.

1-4) با توجه به تشکیل مجلس یازدهم و ترکیب اعضاء این مجلس و همچنین موضوع شکل گیری دولت سیزدهم در سال 1400، ضرورت توجه بیش از پیش به ظرفیت های کشور و همسویی همه اجزاء نظام اعم از مردم و دولت و مجلس و قوه قضائیه برای شکوفایی اقتصادی ایران و برنامه ریزی جهت حداکثر استفاده از فرصت ها با کمترین خطا و اشتباه مورد تاکید قرار گرفت. (رجوع شود به مقاله از دولت سیزدهم چه می خواهیم؟)

1-5) بر ضرورت حضور پیشکسوتان و صاحبان اندیشه و تجربه در راهبری حرکت های اقتصادی در کشور تاکید و از جناب آقای غروی جهت ایفای نقش در جهش تولید خودرو در کشور و بسیج همکاران گذشته و حال با استفاده از همه ظرفیت ها دعوت به عمل آمد.

1-6) جناب آقای غروی نکاتی را به شرح زیر مطرح نمودند:

1-6-1) به دلیل مفاسد گسترده ای که در کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بوجود آمده است، قبل از اقدامات اقتصادی، اقدامات فرهنگی مورد نیاز است.

1-6-2) اعتقاد راسخ مردم و مسئولین به توانایی داخلی رمز موفقیت می باشد. نبایستی در ذهن‌هایمان، خود را ناتوان و دیگران را توانا تلقی نماییم تا دچار خودباختگی و دیگربزرگ بینی شویم. تا مسئولین باورمند به توان داخلی بر سر کار نباشند، تغییر در وضعیت موجود بسیار دشوار خواهد بود.

1-6-3) باید با هر موضوعی اصولی و برمبنای شناخت درست برخورد نماییم و در تحلیل و حل مشکلات دچار ساده نگری نشویم.

1-6-4) از ظرفیت و دانش و فناوری روز دنیا استفاده نماییم ولی به سرعت این دانش و فناوری را بومی نماییم.

1-6-5) اکنون در کشور دانش فنی، عوامل انسانی دارای تخصص و تجربه و توانایی تولید خودرو در کشور وجود دارد و این سرمایه بسیار بزرگی می باشد، هرچند که بخش قابل توجهی از ظرفیت کشور هم به دلیل بی توجهی ها مهاجرت نموده اند.

1-6-6) ظرفیت تولید سالیانه 3 میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

1-6-7) بازار مصرف سالیانه 2.5 میلیون خودرو در داخل و بازار صادراتی 500هزار خودرو به راحتی وجود دارد.

1-6-8) عقلانیت و باور به اقتصاد ملی تنها راه ساختن ایران است.

1-6-9) براساس برنامه 10 ساله تهیه شده برای صنعت خودرو، خودروسازی ایران می توانست در سال 1389 سرآمد خودروسازی های جهان باشد، لیکن متاسفانه با دخالت دولت های خارجی و رقیب و کم توجهی مسئولین، این فرصت از دست رفت.

1-6-10) جانشین پروری و کادرسازی و تربیت نیروی انسانی متخصص ضرورت مدیریت در کشور است.

1-6-11) در صنعت لوازم خانگی و بهینه سازی مصرف سوخت تجربیات خوبی دارم.

1-6-12) مدیران آینده بایستی در درجه اول معتقد به ولایت فقیه و در درجه دوم معتقد به اقتصاد ملی باشند.

همکار افتخاری بکوجا- آقای مهندس عقیل قدیم

2- جلسه هماهنگی برای تشکیل شبکه ملی – مردمی بکوجا با حضور جناب آقای مهندس قدیم در دفتر بکوجا برگزار و ضمن بررسی وضعیت روستای پایلوت و نقطه نظرات برخی همکاران افتخاری در استان های گیلان و زنجان موارد زیر تصمیم گیری شد:

2-1) هماهنگی لازم برای آغاز مراحل اجرایی تولید خودرو در کشور صورت پذیرد.

2-2) ساز و کار لازم برای شناسایی کشاورزان دارای اراضی کشاورزی بزرگ تهیه شود.

2-3) هماهنگی لازم برای ملاقات آقایان مهندسین حجتی و کشاورز برای موضوع امنیت غذایی در کشور صورت پذیرد.

2-4) ارتباط با کمیسیون های کشاورزی و صنایع مجلس برای حمایت ایشان از طرح های جهش تولید در کشور صورت پذیرد.

2-5) هماهنگی ملاقات افراد صاحب نظر در حوزه نساجی و پوشاک صورت پذیرد.

2-6) مدل تشویق به عضویت در بازار بکوجا برای تشکیل بانک های اطلاعاتی زیرساختهای تولید کشور در محل مناسبی در کشور مورد آزمون و ارزیابی قرار گیرد.

2-7) ظرفیت های نیروی انسانی در دستگاه های مختلف برای کمک به جهش تولید در کشور مورد شناسایی و مذاکره قرار گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *