جمعه-9مهر1400-نهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

نهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان

جمعه 1400/07/09

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری نهمین جلسه هماهنگی میان نمایندگان بکوجا در استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1400/07/07 و با حضور علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان به عنوان میهمان برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  4. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز
  5. سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  6. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  7. محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان و مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان گلستان
  8. قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  9. آیناز سیدزاده گوکلانی نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن 

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. احمد حاجیلری نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  2. حاجی آبادی نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  3. آتابای نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانی
عید محمد فاروقیمحمدحیدری
غلامعلی نورا
سید علی لطفی زادهمحسن سلطانیعیدمحمد فاروقیمحمد حیدریغلامعلی نورا
 
در ابتدای این جلسه مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان با اشاره به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان شهرستان های استان در ارتباط با توزیع بذر کلزا برای سال زراعی 1400-1401، از حضور آقای مهندس علی موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این جلسه برای ارائه توضیحات مربوط به برنامه توزیع بذر و کشت دانه های روغنی در استان گلستان در سال زراعی جدید خبر داد.



سیدفضل الله میرفندرسکی
آیناز سیدزاده گوکلانی
علی موسی خانی
محمد سبزه
قاسم خدری
سیدفضل الله میرفندرسکی
آیناز سیدزاده گوکلانی
علی موسی خانی
محمد سبزهقاسم خدری


به موجب این گزارش در ادامه این جلسه مهندس موسی خانی به ارائه گزارشی از برنامه کشت کلزا در سال زراعی 1401-1400 پرداخت و گفت: در 20 سال اخیر استان گلستان همواره رتبه اول تولید کلزا در کشور را در دست داشته است، لیکن در سال زراعی 1400-1399 به دلیل خشکسالی شدید موفق به حفظ این رتبه نشدیم.

موسی خانی گفت: عمده کشت کلزا در استان به صورت دیم و وابسته به بارندگی های مهر و آبان است که با توجه به بارندگی خوب شهریورماه امسال، تحرک خوبی برای آماده سازی اراضی برای کشت پائیزه کلزا در کشاورزان ایجاد شده است.

وی افزود: در سال زراعی گذشته حدود 60.000 هکتار کشت کلزا در استان انجام شد که با توجه به شدت بالای خشکسالی، حدود 52.000 هکتار برداشت و با متوسط برداشت 1.35 تن در هکتار، حدود 70.000 تن دانه کلزا به دست آمد.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه افزود: برای سال زراعی جدید برنامه کشت 90.000 هکتار کلزا در دستور کار قرار دارد که مشابه سطح زیر کشت در سه سال قبل است که موفق به تولید 165.000 تن دانه کلزا با متوسط برداشت 1.83 تن در هکتار شدیم که برای استان رکورد محسوب می گردد.

مهندس موسی خانی، از وجود 400 تا 450 هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو در استان گلستان هم سخن گفت و با اشاره به اینکه الگوی کشت مناسب در استان گلستان، کشت تناوبی می باشد، بهترین وضعیت الگوی کشت را اختصاص 25% از اراضی زیر کشت گندم و جو در هر سال برای کشت تناوبی کلزا دانست و بدین جهت دستیابی به کشت 90.000 هکتاری کلزا را بسیار محتمل ارزیابی کرد.

علی موسی خانی بذر مورد نیاز برای هر هکتار کشت کلزا را حدود 4  کیلوگرم  عنوان کرد و از اختصاص 400 تن بذر برای کشت اراضی مورد نظر در سال جاری خبر داد و گفت: تا کنون 200 تن از این بذر وارد استان شده و در حال تقسیم بین شهرستان های مختلف می باشد. وی افزود: با توجه به اینکه ارقام بذر مناسب برای کشت در مناطق کوهستانی بایستی تا پایان مهرماه در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اولویت توزیع بذر را به شهرستان های دارای اقلیم کوهستانی عنوان کرد و از توزیع ارقام بذر متناسب با اقلیم دشت در بین شهرستان ها در آینده نزدیک خبر داد.

مزرعه کلزا


مهندس موسی خانی با اشاره به اینکه عملکرد کلزا در واحد سطح در حدود 50% عملکرد گندم و جو می باشد، از تعیین نرخ 2برابری برای خرید تضمینی کلزا نسبت به گندم در سال زراعی آتی استقبال کرد و گفت: با اعلام نرخ خرید تضمینی هر کیلو کلزا معادل 15.000 تومان و هر کیلو گندم معادل 7.500 تومان، رغبت کشاورزان برای کشت کلزا بیشتر شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به دنبال جهش تولید در دیم زارها

موسی خانی به طرح جهش تولید در دیم زارها که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حال اجرا می باشد نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح انتظار می رود تا وسعت دیم زارهای کشت کلزا از 20.000 هکتار به 40.000 هکتار افزایش یابد.

آستان قدس رضوی پیش قدم در کشاورزی قراردادی

وی افزود: آستان قدس رضوی نیز در چهار استان کشور شروع به اجرای طرح کشاورزی قراردادی نموده و در استان گلستان نیز با کشاورزان 20.800 هکتار از اراضی زیر کشت کلزا قرارداد منعقد نمود و با پرداخت بموقع وجه کشاورزان موج جلب اعتماد آنان نسبت به تاخیر 3-4 هفته ای شرکت غله در پرداخت وجه کشاورزان گردید.

مهندس موسی خانی گفت: کشاورزان برای عقد قرارداد و دریافت بذر بایستی به مراکز ترویج جهاد کشاورزی در نقاط مختلف مراجعه و پس از ثبت نام و دریافت معرفی نامه، برای دریافت بذر به مراکز مجاز توزیع بذر مراجعه نمایند.


مزرعه پنبه


کشاورز کارت بانک کشاورزی برای خرید بذر و کود

موسی خانی قیمت مصوب برای هر کیلو بذر هیبرید را 85.000 تومان و هر کیلو بذر OP را 30.000 تومان اعلام کرد و با اشاره به طرح کشاورز کارت بانک کشاورزی که برای هر هکتار زمین اعتباری معادل 2 میلیون تومان و تا سقف 20 میلیون تومان به کشاورزان برای خرید بذر و کود اعطا می نماید، این اقدام را گام موثری برای تقویت بنیه مالی کشاورز و خرید بموقع سم و کود دانست و اظهار امیدواری کرد تا این طرح در استان هرچه زودتر فراگیر شود.

وجود ریزدانه کار به تعداد کافی در استان گلستان برای کشت مکانیزه

مهندس موسی خانی به توزیع تعداد زیاد ماشین آلات و ادوات کشاورزی در دوران با برکت مسئولیت مهندس فاروقی در اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان گلستان اشاره کرد و با تقدیر از زحمات و اقدامات ایشان، نتیجه آن را وجود تجهیزات و ادوات کافی در استان برای کشاورزی مکانیزه عنوان کرد و گفت: با وجود تعداد کافی دستگاه های ریزدانه کار، هیچ نگرانی از بابت کشت مکانیزه کلزا در استان نداریم.

مزرعه کلزا


بیمه اراضی کشاورزی

موسی خانی از اجرای طرح بیمه اراضی کشاورزی در 40.000 هکتار اراضی دیم مورد حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و 20.800 هکتار ارضی آبی مورد کشت قراردادی با آستان قدس رضوی به عنوان نقطه عطف در حمایت از کشاورزان یاد کرد و از تصمیم آستان قدس برای روغن کشی و عرضه روغن و کنجاله تولیدی از دانه های کلزا در استان سخن گفت.

برگزاری نمایشگاه "ماشین های کشاورزی و سیستم های آبیاری" در محل دائمی نمایشگاه های استان

در ادامه این دیدار آقای دکتر سبزه از برگزاری نمایشگاه "ماشین های کشاورزی و سیستم های آبیاری" در محل دائمی نمایشگاه های استان گلستان از تاریخ 1400/07/06 تا 1400/07/09 خبر داد و خواستار اطلاع رسانی به کشاورزان و دست اندرکاران بخش کشاورزی برای بازدید از این نمایشگاه شد.


تجهیزات و ماشین الات کشاورزی


در خاتمه این جلسه مهندس فاروقی ضمن تشکر از حضور آقای مهندس علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این جلسه و توضیحات ارزشمندی که ارائه نمودند، به برگزاری جلسه هماهنگی با نمایندگان بکوجا در شهرستان آزادشهر در ساعت 21 روز چهارشنبه هفته آینده و به صورت تصویری و نیز حضور یکی از محققین مرکز تحقیقات برای ارائه توضیحاتی پیرامون به زراعی زراعت کلزا در جلسه چهارشنبه آینده مسئولین بکوجا در شهرستان های استان گلستان خبر داد.

-اخبار مرتبط:
  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *