جمعه- 4تیرماه1400-دیدار مسئولین بکوجا با فعالان بخش گتاب در شهرستان بابل استان مازندران.

به نام خدا

دیدار مسئولین بکوجا با فعالان بخش گتاب در شهرستان بابل استان مازندران

1400/04/04


روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) از دیدار مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا، مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، مهندس سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل و آقای مصطفی ملازاده نماینده بکوجا در بخش گتاب و عضو شورای شهر گتاب از توابع شهرستان بابل با تعدادی از فعالین بخش کشاورزی و دامپروری بخش گتاب در صبح روز پنج شنبه 1400/04/03 خبر داد.

   

موسس بکوجا
محسن سلطانی
حشمت الله سبطی
مصطفی ملازاده
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیحشمت الله سبطیمصطفی ملازاده

این گزارش، این دیدار در ساختمان شرکت تعاونی روستایی گتاب و با حضور افراد زیر تشکیل شد:

  1. آقای قاسم باقرنیا مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی شهرستان بابل
  2. آقای باقر میرزازاده رییس هیات مدیره تعاونی
  3. آقای سیدرضا حسینی زعفرانی نایب رییس هیات مدیره تعاونی
  4. آقای مهدی آقابابانتاج عضو هیات مدیره تعاونی
  5. آقای میرهاشم میرگتابی عضو هیات مدیره تعاونی
  6. آقای حمیدرضا زعفرانی نیاعضو هیات مدیره تعاونی
  7. آقای جعفر اسماعیلی مدیرعامل تعاونی

در ابتدای این دیدار، مهندس لطفی زاده به تشریح اهداف و برنامه های بکوجا و تشکیل شبکه ملی- مردمی بکوجا با هدف برقراری ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و نیز شبکه نخبگان بکوجا به منظور برقراری ارتباط بدون واسطه با صاحبان دانش و فناوری در کشور خبر داد و استان مازندران را به عنوان نقطه شروع این شبکه سازی در کشور عنوان کرد.

مهندس لطفی زاده با اشاره به اینکه اولویت های بکوجا در بخش کشاورزی، خودکفایی در تولید برنج، گندم، دانه های روغنی، خوراک دام، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی می باشد، اولویت های بکوجا در بخش صنعت را تولید مسکن، منسوجات و پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، دارو و بخش های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) عنوان کرد.

لطفی زاده با اشاره به اینکه استان مازندران بیشترین سهم در تولید برنج در کشور را دارد، از ضرورت تمرکز بکوجا در استان مازندران به مقوله خودکفایی در تولید برنج سخن گفت و تنها راه دستیابی به این هدف را ترویج کشت برنج پرمحصول عنوان کرد.

موسس بکوجا، با اشاره به تولید سالیانه حدود 2 میلیون تن برنج در کشور و متوسط مصرف سالیانه حدود 3 میلیون تن برنج و واردات سالیانه 1 تا 1.5 میلیارد دلار به کشور، خودکفایی در تولید برنج را بسیار محتمل و قابل دسترس در زمانی کوتاه دانست و با بیان اینکه انواع ارقام پرمحصول حدود 1.5 تا 2 برابر بیشتر از ارقام برنج محلی محصول تولید می نماید، جایگزینی کشت برنج پرمحصول بجای برنج محلی در کلیه شالیزارهای استان را خواستار شد.

سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- قاسم باقرنیا- مهدی اقابابانتاج- جعفر اسماعیلی-سیدرضا حسینی زعفرانی-حمیدرضا حسینی زعفرانی نیا- میرهاشم میرگتابی-مصطفی ملازاده-باقر میرزازاده


سیدعلی لطفی زاده، افزایش درآمد کشاورز، کاهش قیمت برنج برای مصرف کننده، خودکفایی کشور در تولید برنج، جلوگیری از خروج 1 تا 1.5 میلیارد دلار ارز، برقراری رابطه اجرایی میان پژوهشگران و کشاورزان و کاهش مصرف آب را از مهمترین برکات و دست آوردهای جایگزینی برنج پرمحصول دانست و بر ضرورت فرهنگ سازی مصرف توسط رسانه ها و دعوت از عموم مردم برای جایگزینی مصرف برنج پر محصول به جای برنج محلی تاکید کرد.

لطفی زاده مهمترین ماموریت نمایندگان بکوجا در شبکه ملی- مردمی بکوجا در استان مازندران را ترغیب کشاورزان به کشت برنج پرمحصول و زمینه سازی برای انعقاد قرارداد میان کشاورزان و محققین و متخصصین در شبکه ملی نخبگان بکوجا برای کشت برنج در سال آینده دانست و از نمایندگان بکوجا در استان مازندران خواست تا لیست و مساحت زمین های کشاورزی شالیکارانی که آمادگی خود برای کشت برنج پرمحصول را اعلام نموده اند ارائه کنند تا نسبت به تامین بذر برای آنان اقدام شود.

سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- قاسم باقرنیا- مهدی اقابابانتاج- جعفر اسماعیلی-سیدرضا حسینی زعفرانی-حمیدرضا حسینی زعفرانی نیا- میرهاشم میرگتابی-مصطفی ملازاده-باقر میرزازاده



آقای قاسم باقرنیا مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان بابل

در ادامه این جلسه آقای قاسم باقرنیا مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی شهرستان بابل با اشاره به عضویت 3212 کشاورزاز 16 روستا در بخش گتاب در شرکت تعاونی روستایی گتاب، به تبیین ظرفیت های ارزشمند شرکت های تعاونی و اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی در سطح کشور برای کمک به تحقق اهداف بکوجا پرداخت.

باقرنیا شرکت های تعاونی روستایی را مورد اعتماد مردم دانست و افزایش قیمت نهاده ها در سال گذشته و سال جاری و نیز ممانعت سازمان جهاد کشاورزی از کشت دوم در سطح استان را موجب ترغیب بیشتر کشاورزان به کشت برنج پرمحصول ارزیابی کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان بابل با اشاره به ساخت یک سرخانه 1000 تنی در شهر گتاب توسط شرکت تعاونی روستایی گتاب، این گونه اقامات را که موجب کاهش دورریز و اتلاف محصولات می گردد در تحقق خودکفایی و بهره وری بیشتر از تولیدات کشاورزی بسیار مهم ارزیابی کرد.


آقای باقر میرزازاده آبزی پرور و رییس هیات مدیره تعاونی روستایی گتاب

آقای میرزازاده رییس هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی گتاب نیز با اشاره به اینکه این شرکت 16 روستا در بخش گتاب را زیر پوشش دارد، از ضعیف بودن بنیه کشاورزان و افزایش کمرشکن قیمت نهاده های کشاورزی به عنوان مهمترین چالش پیش روی این قشر زحمتکش یاد کرد.

میرزازاده که خود از دارندگان مزرعه پرورش ماهی خاویار می باشد، به نقش سازمان های جهادکشاورزی در افزایش قیمت سم و کود نیز اشاره کرد و از عدم رسیدگی مسئولین ذیربط به شکایت های مردم گلایه نمود.


آقای مهدی آقابابانتاج، کشاورز، دامدار و عضو هیات مدیره تعاونی روستایی گتاب و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی دامداران شهرستان بابل

آقای آقابابانتاج عضو هیات مدیره تعاونی روستایی گتاب که دارای کارشناسی علوم دامی و کاردانی دامپزشکی بوده و خود از شالیکاران و دامداران استان نیز می باشد، با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری 12 هکتار زمین کشاورزی در منطقه آمل را به صورت استیجاری به زیر کشت برنج پرمحصول برده است، از سودآوری بسیار بیشتر انواع برنج پرمحصول از جمله ندا و فجر و شیرودی در مقایسه با برنج طارم محلی سخن گفت.

وی دخالت ها و تصمیم گیری های نابجا از سوی کارکنان دولت که فاقد هرگونه آشنایی و تجربه عملی با فعالیت های این بخش می باشند را بزرگترین و مهمترین عامل بروز نابسامانی در بخش کشاورزی و دامپروری دانست و کمبود نهاده در استان در شرایط فعلی را موجب ترغیب دامداران به کشتار دام خود و بروز فاجعه ای خطرناک برای آینده دامداری در ایران دانست.

آقابابانتاج به عضویت 46700 نفر از دامداران شهرستان بابل در شرکت تعاونی دامداران این شهرستان اشاره کرد و از اینکه این اعضاء ناگزیرند تا از ساعت های اولیه بامداد در صف دریافت نهاده قرار بگیرند و دست آخر هم نهاده تحویلی به آنان هیچ تناسبی با نیاز واقعی آن ها ندارد، خواستار عدم مداخله دولت در کار کشاورزان و دامپروران شد.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی دامداران شهرستان بابل با اشاره به پلاک کوبی 10500 راس گوسفند و 6000 راس گوساله در این شهرستان تا نیمه اردیبهشت سال 1400 از توزیع نامناسب و ناعادلانه نهاده ها در میان استان های مختلف به شدت گلایه نمود و با اشاره به ماموریت خود به بنادر کشور و آگاهی از وجود مقدار کافی نهاده در بندرگاه ها، خواستار اصلاح اساسی در موضوع تامین نهاده های کشاورزی و دامی شد.

 


آقای سیدرضا حسینی زعفرانی نایب رییس هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی گتاب و فرهنگی بازنشسته

براساس این گزارش، در ادامه جلسه آقای سیدرضا حسینی زعفرانی نایب رییس هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی گتاب که از بازنشستگان آموزش و پرورش می باشد به عملکرد بسیار خوب اتحادیه ها و شرکت های تعاونی روستایی اشاره نمود و حضور واسطه ها و دلالان و شرکت های منتصب به آن ها را از مهتمرین عوامل کنارگذاشتن این نهادهای مردمی دانست.

وی با شاره به اینکه از 24 شرکت تعاونی عضو اتحادیه شرکت های تعاونی شهرستان، 17 شرکت با فروش اموال در حال اداره امورات خود هستند، از مشکل جدی تعاونی ها برای تامین نهاده های مورد نیاز اعضاء به دلیل عدم همکاری سازمان جهاد کشاورزی سخن گفت.

آقای حسینی با اشاره به وجود شبکه سراسری آموزش در وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای خدمات کشاورزی در همه روستاها، عدم توفیق این وزارتخانه در آموزش مخاطبان را نشانه ناکارآمدی این مجموعه و ضرورت بازنگری در آن دانست. 


آقای مصطفی ملازاده عضو شوای شهر ونماینده بکوجا در بخش گتاب

روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا از سخنان آقای مصطفی ملازاده عضو شوای شهر ونماینده بکوجا در بخش گتاب به عنوان بخش پایانی این دیدار مبنی بر درخواست مردم از مسئولین برای عدم دخالت در فعالیت اقتصادی آنان خبر داد. ملازاده هر شهر استان مازندران را همانند یک چاه نفت مستعد تولید ثروت عنوان کرد و عدم هماهنگی ها را مانع بهره برداری مناسب از این ظرفیت ها داست.

ملازاده ایجاد تنوع در تولید محصولات توسط کشاورزان برای کمک به اقتصاد آنان و سیاست های تشویقی برای تغییر رویکردها از جمله کشت برنج پرمحصول را پیشنهاد نمود و بر استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی همچون تعاونی ها و صندوق های قرض الحسنه و بسیج و گروه های جهادی تاکید کرد.


آقای میرهاشم میرگتابی عضو هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی گتاب

آقای میرهاشم میرگتابی عضو هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی گتاب آخرین فردی بود که در جلسه از ضرورت تکمیل سردخانه احداثی توسط شرکت تعاونی روستایی گتاب سخن گفت و بر ضرورت اضافه شدن واحد سورتینگ و بسته بندی به این سردخانه تاکید کرد و مقرر شد تا برای تبادل تجربیات با هماهنگی که از سوی آقای مهندس سلطانی انجام خواهد شد، بازدیدی از مجموعه لجستیک کالاهای کشاورزی روماک در شهرستان جویبار صورت پذیرد.

 

 

سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- قاسم باقرنیا- مهدی اقابابانتاج- جعفر اسماعیلی-سیدرضا حسینی زعفرانی-حمیدرضا حسینی زعفرانی نیا- میرهاشم میرگتابی-مصطفی ملازاده-باقر میرزازاده


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *