سه شنبه-28اردیبهشت1400-دومین جلسه هماهنگی با دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس .

به نام خدا

دومین جلسه هماهنگی با دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

1400/02/28 


    روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، از برگزاری دومین جلسه مشترک با دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با محوریت نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه با موسس بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی خبر داد.


    براساس این گزارش، این جلسه پیرو جلسه مورخ دوشنبه  1400/2/06 و بعد از برگزاری جلسات غیرحضوری با خانم ها مژگان هاشمی، سکینه عباسی، مریم علی بیگی و آقایان سید رامین حسینی و مهدی خداوردی در فاصله این دو جلسه برگزار شد.


    در ابتدای این جلسه که با حضور آقایان حجت الاسلام والمسلمین مصطفی مرشدسلوک معاون نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس، سید علی لطفی زاده موسس بکوجا، مهدی خداوردی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی در گرایش علوم دامی و خانم ها برهان پناه، سبحان وردی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد کشاورزی گرایش گیاهان دارویی و سیده خمساء اسبقیان دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش شیمی خاک، حاصلخیزی و تغذیه گیاه و به صورت غیرحضوری برگزار شد، آقای خداوردی سوالات زیر را به عنوان جمع بندی سوالات مورد نظر دانشجویان مطرح نمود:

  1. نحوه و چگونگی حمایت از کارگروه تخصصی کشاورزی معنا
  2. نحوه تامین و سقف بودجه مالی برای حمایت از این فعالیت ها
  3. محدوده زمانی حمایت از پروژه های قابل تعریف
  4. نحوه تامین امکانات موردنیاز برای انجام پژوهش های تکمیلی از جمله گلخانه و آزمایشگاه و ...
  5. نحوه ایجاد اطمینان در بین طرفین



بذر


    در ادمه جلسه خانم سبحان وردی توضیحات مختصری از پایان نامه کارشناسی ارشد خود در ارتباط با مقایسه روش های تهیه مواد موثره از گیاهان دارویی (مطالعه موردی زردچوبه) و علاقمندی در فعالیت در این حوزه ارائه و سپس مهندس لطفی زاده ضمن اظهار خوشوقتی از آشنایی با ایشان، به ذکر سابقه کوتاهی از مطالعات انجام شده درخصوص داروهای مصرفی در کشور و مواد موثره تشکیل دهنده آن ها و مواد اولیه گیاهی که امکان تهیه مواد موثره از آن ها وجود دارد پرداخت و از خانم سبحان وردی جهت تکمیل این مطالعات و تهیه پهنه بندی دقیق ایران برای کشت گیاهان دارویی که دارای ارزش افزوده مناسب صادراتی می باشند و نیز تعیین نحوه کشت وایجاد ساز و کار لازم برای اجرای کشت در این مناطق دعوت نمود و مقرر شد تا مجموعه معنا بر روی این پشنهاد بررسی و نظر خود را در اولین فرصت اعلام نمایند.


    خانم سیده خمساء اسبقیان دانش آموخته برگزیده علمی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی خاک، حاصلخیزی و تغذیه گیاه دانشگاه تربیت مدرس دیگر فرهیخته حاضر در جلسه نیز توضیحات مبسوطی درخصوص پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی وضعیت غلظت کادمیم در نمونه های سیب‌زمینی استان اردبیل و نقش کودهای حاوی روی در کاهش آن ارائه نمودند و خروجی این مطالعه را افزایش حدود 40 درصدی برداشت محصول در زمین زراعی مورد نظر در شهرستان اردبیل (افزایش تولید از 25 به 35 تن در هکتار) و کاهش معنادار غلظت آلاینده کادمیم در غده های سیب زمینی به عنوان یک عامل خطرناک و جدی در تهدید سلامت انسان و ابتلا به بیماری سرطان عنوان نمودند.



جوانه


    به گفته ایشان، نتایج این مطالعه نشان داده است که مصرف کودهای حاوی روی با در نظر گرفتن نتایج تجزیه خاک، منجر به افزایش معنادار عملکرد کمی و کیفی برداشت محصول سیب زمینی و کاهش معنادار غلظت کادمیم غده شده و تولید غذای سالم و عاری از آلاینده ها را در راستای تامین امنیت غذایی و تولید محصولات سالم کشاورزی امکان پذیر می نماید.


    مهندس لطفی زاده ضمن تشکر از توضیحات ارزشمند خانم اسبقیان، سوالاتی درخصوص انجام مطالعات مشابه برای سایر محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیک همچون گندم، برنج، کلزا، خوراک دام و پنبه مطرح و از میزان کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی با توجه به افزایش برداشت در واحد سطح و کاهش هزینه های کوددهی پرسش هایی را مطرح و از ایشان خواست تا با همانگی اساتید راهنما و مشاور این پایان نامه آقایان پروفسور ملکوتی استاد تمام رشته مهندس خاک دانشگاه تربیت مدرس و پدر علم توصیه کودی ایران و آقای دکتر قویدل دانشیار رشته مهندسی خاک دانشگاه محقق اردبیلی، در این خصوص بررسی های لازم را انجام داده و مطالعه بر روی آن دسته از محصولاتی که هنوز برای آن ها پژوهش صورت نگرفته را در دستور کار دانشگاه های مختلف قرار دهند تا انشاء الله ظرف یک سال آینده، پاسخ روشنی در این ارتباط برای همه محصولات وجود داشته باشد.


    مهندس لطفی زاده آمادگی بکوجا برای انعقاد قرارداد میان پژوهشگرانی که افزایش حداقل 30درصدی تولید واحد سطح با استفاده از دانش و فناوری مربوط به اصلاح نوع کود مصرفی را تضمین نمایند با کشاورزان تولید کننده محصولات مختلف اعلام و اظهار امیدواری نمود تا با اجرای این طرح، امکان آزادسازی بخشی از اراضی کشاورزی بای استفاده در کشت محصولاتی که امروز ناچار به واردات آن ها هستیم فراهم آید.


    لازم به ذکر است که در فاصله این دوجلسه مذاکراتی با سرکار خانم مژگان هاشمی برای تولید بذور اصلاح شده موردنیاز کشور انجام و شرح خدمات اولیه ای به شرح زیر نیز در اختیار ایشان قرر گرفته است.



شرح خدمات حمایت از پژوهشگران بذر برای خودکفایی در تولید




    همچنین با سرکار خانم سکینه عباسی درخصوص مبارزه با بیماری های قارچی و باکتریایی در گلخانه ها و سازماندهی گروهی برای توسعه کشت گخانه ای در کشور با مشارکت ذینفعان مختلف صورت پذیرفته و قرار شده تا ایشان در این ارتباط شرح خدماتی را آماده و ارائه نمایند.


     علاوه بر این با آقای سید رامین حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم دامی نیز درخصوص بهبود بهره وری در تولید گوشت قرمز گوسفندی با استفاده از نژادهای دوقلوزا، چرا در مرتع، ایجاد مراتع مصنوعی با ارزش غذایی بالا و بهبود بهرهوری بره زایی در سال مذاکراتی انجام و مقرر شده است تا در این ارتباط نیز با محوریت ایشان فعالیت هایی آغاز گردد.


کشت بذر


     براساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، در خاتمه جلسه آقای لطفی زاده پاسخ سوالات 5 گانه مطرح شده توسط آقای خداوردی را به شرح زیر پاسخ داد:

  1. حمایت بکوجا از پژوهشگران، از طریق برقراری ارتباط ایشان با تولیدکنندگان و انعقاد قرارداد برای تقسیم مازاد منافع حاصله از بکارگیری دانش و فناوری در تولید در قیاس با دوره های قبلی و پرداخت درصدی از این مازاد منابع به پژوهشگر صورت می پذیرد و در عین حال پژوهشگر بایستی قادر به تضمین تحقق منافع تولیدکننده لااقل تا سطح محصول تولیدی با روش سنتی وی باشد.
  2. با توجه به منافع سرشار حاصل از همکاری پژوهشگران با تولیدکنندگان، منابع و امکانات مورد نیاز برای انجام امور مقدماتی توسط تولید کننده انجام می شود و در این ارتباط سقفی وجود ندارد.
  3. دوره حمایت از پژوهشگران نامحدود بوده و مادامی که خروجی پژوهش ها منجر به بهبود تولید شود این همکاری ادامه خواهد داشت.
  4. امکانات مورد نیاز برای تکمیل پژوهش ها از جمله زمین برای کشت و گلخانه و آزمایشگاه، از طریق تولیدکنندگان و براساس هماهنگی از سوی بکوجا انجام خواهد شد.
  5. به منظور ایجاد اطمینان خاطر برای پژوهشگران، این آمادگی وجود دارد که به فاصله 15 روز از اعلام آمادگی پژوهشگر برای انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان، اولین قرارداد با تسهیل گری بکوجا بین پژوهشگر و تولیدکننده منعقد و حقوق مالکیت معنوی پژوهشگران و منافع پیش گفته برای آنان در این قراردادها تضمین گردد.

    

     در خلال این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مرشدسلوک با تمجید از ایمان و تدین دانشجویان مورد حمایت مجموعه معنا در کنار تخصص و دانش آنان، اظهار امیدواری نمودند تا با توکل بر خداوند متعال و بهره گیری از توسل به معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، شاهد استفاده هرچه مطلوب تر از ظرفیت جوانان ارزشمند و فرهیخته کشور باشیم.


اخبار مرتبط: 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *