یکشنبه-5تیر1401-آغاز همکاری بکوجا با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حوزه استعدادسنجی و تولید پرسشنامه‌های تخصصی.

به نام خدا

آغاز همکاری بکوجا با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حوزه استعدادسنجی و تولید پرسشنامه‌های تخصصی

یکشنبه 1401/04/05


به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، نشست صمیمانة مهندس سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا و آقای دکتر رضا پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از ساعت 9:00 صبح روز یکشنبه 1401/04/05 و با حضور مهندس موسی لک از همکاران دفتر مرکزی بکوجا  برگزار شد.


سیدعلی لطفی زاده- موسس بکوجا
دکتر رضا پورحسین- همکار افتخاری بکوجا
مهندس موسی لک- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده
رضا پور حسینموسی لک


بر اساس این گزارش، هدف از این نشست آغاز همکاری بکوجا با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حوزه استعدادسنجی ازجمله ارائه خدمات تخصصی به عموم مردم و تولید پرسشنامه‌های تخصصی عنوان گردید.


در ابتدای این دیدار، مهندس موسی لک که خود را از شاگردان بسیار قدیمی دکتر پورحسین معرفی نمود، نسبت به بیان شمه ای از شناخت خود از مهندس لطفی زاده و سازمان بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی پرداخت و با اشاره به سوابق انقلابی آقای دکتر پورحسین از سال های قبل از انقلاب و نگاه جامع ایشان به موضوعات مختلف کشور و سوابق ارزشمند ایشان در مسئولیت های مختلف، اظهار امیدواری کرد تا این نشست آغازی برای همکاری های درازمدت و اثربخش بکوجا و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در زمینه خدمتگذاری به مردم و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.


بر اساس این گزارش در ادامه این دیدار، لطفی زاده به تبیین اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و گفت: با تجربه ای که از سال ها فعالیت در بخش های خصوصی، دولتی و نهادی در کشور به دست آورده ام، در سال 1397 به این جمع بندی رسیدم که راه نجات اقتصاد کشور، اجرای منویات مقام معظم رهبری در مردمی کردن اقتصاد و خروج دولت و نهادهای حاکمیتی از عرصه های اقتصادی است.


تکریم نیروی انسانی، دستیابی به حداکثر بهره وری

مهندس لطفی زاده افزود: مقام معظم رهبری بارها از مثال مشت آهنین غرب در زیر دستکش مخملی صحبت فرموده اند و این حقیقتی است که نشان می دهد کشورهای غربی علیرغم میل شدید به سلطه گری و ثروت اندوزی و سابقه انواع خشونت ها و قتل عام‌های گسترده برای تحقق همین هدف، در آخر به این نتیجه رسیده اند که حداکثر بهره‌وری انسان‌ها زمانی محقق می‌گردد که آنها مورد تکریم قرار گرفته و به آنها ولو به شکل ظاهری ارزش قائل شد و بستر را برای نقش آفرینی آنها در عرصه های مختلف فراهم نمود و آنگاه از ارزش آفرینی آنان حداکثر بهره‌برداری را انجام داد.


بستر سازی مناسب برای مردمی سازی اقتصاد

موسس بکوجا در ادامه از بی‌توجهی مسئولین به مردمی‌سازی اقتصاد و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت مردم در حوزه های مختلف اقتصادی به عنوان مهمترین عامل در پایین بودن بازدهی اقتصادی کشور سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا با تغییر رویکرد فعلی و تحقق واقعی اقتصاد مردمی، فرصت خلق ثروت و شکوفایی استعدادها به عموم مردم داده شده و دولت هم از این فوران مردمی تولید ثروت، سهم خود را برداشته و شاهد رونق اقتصادی و رفاه روزافزون مردم کشور باشیم.


لطفی زاده رویکرد بکوجا برای تحقق اهداف یاد شده را توجه به افزایش تولید ناخالص داخلی دانست و گفت: در سال گذشته تولید ناخالص داخلی کشور به حدود 200 میلیارد دلار کاهش یافت که این عدد با احتساب 20 میلیون نیروی کار موجود در بخش خصوصی کشور، بیانگر تولید ناخالص داخلی 10.000 دلاری هر نیروی کار در کشور می باشد و چنانچه سیاستگذاری درستی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد و فرصت نقش‌آفرینی به مردم در اقتصاد داده شود، در این صورت تحقق تولید ناخالص داخلی 2000 میلیارد دلاری که از درآمد سرانه 100.000 دلاری هر نیروی کار در کشور حاصل می گردد برای افق 10 ساله پیش رو امری محتمل و دست یافتنی و مستلزم هوشمندی دولت و مجلس در فراهم ساختن زیرساخت های این کار می باشد.


سیدعلی لطفی زاده بر ضرورت توجه به بازدهی مشاغل در کشور نیز تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در تولید ناخالص داخلی جهش ایجاد نماییم، لازم است تا با پایش بازدهی مشاغل مختلف، مردم را به سوی مشاغل پر بازده هدایت و زمینه تحقق آن را در کشور فراهم نماییم.


لطفی زاده افزود: به اعتقاد ما توجه به مشاغل با ظرفیت تولید ثروت 100.000 دلار در سال نکته کلیدی در ایجاد شغل در کشور می باشد و بایستی با هوشمندی کامل به سمت مشاغلی که دارای این ظرفیت از خلق ثروت باشند برویم و بستر آن را فراهم نماییم. 
وی افزود: تولید ناخالص داخلی از جمع جبری هزینه های سالیانه مردم و دولت به علاوه میزان سرمایه گذاری سالیانه و تفاضل مبلغ صادرات و واردات سالیانه بدست می آید و مهمترین ارکان آن سرمایه گذاری و صادرات است که این دو موضوع مستلزم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب از سوی حاکمیت می‌باشد.


تمرکز بکوجا بر روی بهبود بهره‌وری در تولید واحدهای تولیدی فعال در کشور


موسس بکوجا گفت: در نقطه آغاز فعالیت بکوجا و با توجه به ضرورت تبیین و اجرای سیاست های گفته شده از سوی مراجع قانونی در کشور، تمرکز بکوجا بر روی بهبود بهره‌وری در تولید واحدهای تولیدی فعال در کشور قرار گرفته است و به این جهت در حوزه کشاورزی و با هدف ایجاد امنیت غذایی در کشور، حمایت از بهبود بهره‌وری در تولید برنج، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و طیور، پنبه و گوشت گوسفندی در دستور کار قرار گرفته و در حوزه صنعت نیز حمایت از بهبود بهره وری در تولید کالاهایی که مورد استفاده در زندگی روزمره مردم کشور می باشد و موجب تاب‌آوری جامعه در مقابل ناملایمت می گردد در دستور کار قرار گرفته و از این رو صنایع منسوجات و پوشاک، مسکن، خودرو، لوازم خانگی، دارو و ICT در گام اول مورد حمایت قرار گرفته است.


استفاده از فناوری در تولیدات کشاورزی-بکوجا

هدف از تشکیل شبکه ملی مردمی بکوجا

لطفی زاده افزود: برای دسترسی به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیاز به شبکه‌سازی مردمی از افراد داوطلب و متناظر با تقسیمات کشوری بوده و بدین لحاظ در هر استان و هر شهرستان و هر بخش و هر دهستان و هر روستا یک فرد داوطلب به عنوان عضوی از شبکه ملی-مردمی بکوجا انتخاب و نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری به منظور بهبود بهره وری در تولید اقدام می‌نماید و اکنون این شبکه در استان های مازندران و گلستان و با هدف بهبود بهره‌وری در تولید برنج و دانه های روغنی و دام سبک در حال تکمیل است و امیدواریم تا در سال جاری بتوانیم در استان های گلستان و خراسان رضوی نیز شبکه های مشابه را ایجاد نماییم. وی افزود: در حوزه صنعت نیز طرح هایی با هم فکری دست اندرکاران و صاحب نظران صنایع خودروسازی و بخش مسکن کشور تهیه و آماده تصویب در هیئت وزیران است تا بتواند نقش مردم در اقتصاد را پررنگ و اثر آن در کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولید را نمایان سازد.


موسس بکوجا از تجربه به دست آمده در جریان این فعالیت ها مبنی بر نقش بسیار مهم عوامل انسانی در بهبود بهره وری در تولید سخن گفت و افزود: جمع بندی ما این است که تا موضوع شناسایی استعداد و کمک به شکوفای استعداد افراد در کشور حل نشود و ساختارهای آموزشی و تربیتی کشور به سمت شناسایی استعدادهای مبتنی بر علایق افراد و هدایت آنان به سمت شکوفایی این استعدادهای و متناسب سازی تحصیل و مهارت آموزی و اشتغال و ازدواج آنان با ویژگی های شخصیتی و توانمندی های مبتنی بر علاقه افراد به عنوان اولویت و مهمترین رکن کار در کشور قرار نگیرد، اهداف اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری که در دستور کار بکوجا نیز قرار دارد محقق نخواهد شد.


لطفی زاده این موضوع را هدف اصلی برگزاری جلسه امروز با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران عنوان کرد و با اشاره به پرچم داری دانشگاه تهران در میان دانشگاه های کشور، از دکتر پورحسین خواست تا در این زمینه نقش موثر و پر رنگی را ایفا نمایند.


درخواست بکوجا از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

مهندس لطفی زاده درخواست خود از دانشکده  روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران را در سه حوزه تهیه پرسشنامه های تخصصی در حوزه استعدادیابی در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد، ارائه خدمات تخصصی در حوزه استعدادسنجی از سوی اعضای هیئت علمی این دانشکده و کمک به گفتمان سازی در موضوع استعدادسنجی و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود تا با کمک آقای دکتر پورحسین و اشراف ایشان به مسائل کلان کشور و دغدغه ایشان نسبت به اجرای منویات مقام معظم رهبری، شاهد همکاری نزدیک بکوجا و این دانشکده در جهت تحقق اهداف ذکر شده باشیم.


در ادامه این دیدار دکتر پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز، با تمجید از فعالیت‌های صورت گرفته در بکوجا، گفت: ما هم‌اکنون در این دانشکده حدود دو هزار دانشجو داریم که عمدتاً از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.


وی با استقبال از پیشنهاد بکوجا مبنی بر اختصاص یافتن موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در این دانشکده به موضوع استعدادسنجی، توضیحاتی در مورد روان‌ شناسی کلاسیک و پویا ارائه داد.

استعدادسنجی بکوجا- دانشگاه تهران



دکتر پورحسین گفت: روش کلاسیک که آغاز آن به دوران جنگ جهانی برمی گردد، به معنای روان‌سنجی پس از استرس است. اما امروزه در روانشناسی شناختی، صحبت از استفاده از هوش مصنوعی، نقشه مغز و موارد دیگری به میان آمده و تحلیل‌ها و آزمون‌های مختلفی از افراد گرفته می‌شود. وی افزود: امروزه رشته روانشناسی شناختی، تحت عنوان علوم شناختی، به یک موضوع بین رشته‌ای میان رشته های برق، کامپیوتر، پزشکی، روانشناسی و دیگر رشته ها تبدیل شده و روش نوروفیدبک نیز در آن جای دارد. به کمک نوروفیدبک، به مغز کمک می‌کنند تا خود را تقویت کند و فرد با مشاهده عملکرد مغز خود، می‌تواند آن را به مرور زمان اصلاح کند.


رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: مبنای تعلیمات اسلامی نیز، مکانیزم است و نه محتوا؛ و برای تغییر نگرش‌ها، رفتار صحیح لازم است و نه سخنرانی. موضوع مکانیزم‌ها امروزه در روانشناسی شناختی و صنعتی- سازمانی، که عمدتاً بین رشته‌ای هستند، مطرح می‌گردد.


وی ادامه داد: رویکرد فعلی در جهان، به سمت روانشناسی پویاست که مبتنی بر دریافت داده و استفاده از هوش مصنوعی، برای ارائه بهترین بازخورد به فرد است. لیکن روح پرسشنامه‌های کلاسیک، مبتنی بر روش‌های گذشته است و امروزه بسیاری از پارادایم ها عوض شده است و انسان‌ها تحت  تأثیر شرایط محیطی، دائما در حال تغییر هستند. به همین دلیل باید در بسیاری از آزمونها تجدیدنظر شود. اگر چه بعضی از آن‌ها هنوز هم قابل استفاده و دارای اعتبار است.


آقای دکتر پورحسین از آمادگی کامل دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، برای تدوین پایان‌نامه‌های مرتبط با آزمون‌های استعدادسنجی خبر داد و از مهندس لطفی زاده خواست تا لیستی از پرسشنامه های مورد نظر خود برای تبدیل به پایان نامه های کارشناسی ارشد را در اولین فرصت برای دانشکده ارسال نمایند.دکتر پورحسین از تعریف موضوعات کاربردی برای پایان نامه های کارشناسی ارشد استقبال نمود و این کار را بسیار مفید و با ارزش ارزیابی کرد.


همچنین دکتر پورحسین علاقه‌مندی خود و همکاران را برای برگزاری جلسات دوره‌ای مشترک میان بکوجا و دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه تهران و همچنین برگزاری نشست های تخصصی با حضور اساتید دیگر دانشگاه های معتبر کشور اعلام نمود. وی افزود: بکوجا می‌تواند مشکلات و چالش‌های فرا راه خود در حوزه استعدادسنجی و مشاوره را، در جلسات مطرح کرده و اساتید و دانشجویان دانشکده، با برگزاری جلسات طوفان فکری، راهکارهای لازم را نتیجه‌گیری نموده و به بکوجا اطلاع دهند. ما از همکاری با بکوجا چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی خرسند خواهیم شد.


در ادامه جلسه، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، به معرفی برخی از همکاران و حوزه‌های تخصصی هر یک از ایشان پرداخت. دکتر پورکریمی، معاون اجرایی و مالی، دکتر حسن‌زاده و دکتر امینی، استاد تمام ارزیابی سازمانی، از جمله اساتیدی بودند که در این جلسه معرفی شدند.


مهندس لطفی زاده  نیز، ضمن قدردانی از ایشان، گفت: لیست آزمون‌های موجود و موضوعات مدنظر بکوجا را، برای تحقیق و توسعه در قالب پایان‌نامه، برای دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران ارسال خواهیم کرد.


مهندس لطفی زاده  گریزی به توسعه همکاری بکوجا با شهرداری منطقه 19 تهران، برای ترویج استعدادسنجی در میان مردم شریف آن منطقه نیز داشت و دکتر پورحسین نیز به آشنایی خود با آقای دکتر توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، و از مدیران سابق صداوسیما اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز، با درک ضرورت خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی، از ما در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران دعوت کرده تا در برخی از حوزه‌ها با ایشان همکاری کنیم.


دکتر پورحسین افزود: در حال حاضر، فضای عمومی جامعه به سمت استقبال از فرآیند استعدادسنجی پیش می‌رود. حوزه استعدادسنجی بیشتر در گرایش‌های روانشناسی صنعتی- سازمانی و حوزه روانشناختی جای می‌گیرد و عمدتاً بین رشته‌ای است. این بخش در 10 سال اخیر مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است. و به عنوان مثال، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، درخواست همکاری برای رفع ملولی از کارکنان سازمان را، داشته است. همچنین دوره مدیریت استرس نیز، از سوی دانشکده ما، برای بخش خصوصی برگزار شده است.


تولید و فناوری- بکوجا


به موجب این گزارش، موسس بکوجا و ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، برای برگزاری جلسه‌ای مشترک حداکثر تا پایان مردادماه 1401، با حضور جمعی از اساتید منتخب دانشکده و کارشناسان بکوجا، تفاهم نمودند و ابراز امیدواری کردند که در شهریورماه سال جاری، و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید، نشستی با حضور دست کم 20 نفر از اساتید دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه های مطرح کشور، برای طرح موضوعات و استفاده از نقطه نظرات ایشان، در بهبود خدمات بکوجا برگزار گردد.


دکتر پورحسین، تهیه نامه رسمی از سوی بکوجا خطاب به دانشکده روانشناسی را، برای هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت استعدادسنجی خواستار شد و افزود: هم‌اکنون در فصل تعیین موضوع برای پایان‌نامه‌های دانشکده هستیم و تسریع در ارسال موضوعات مدنظر بکوجا، بدون شک مفید و مؤثر خواهد بود. وی از وجود کلینیک مشاوره‌ای تحت مدیریت دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز خبر داد و آمادگی این مرکز برای همکاری با بکوجا را اعلام نمود.


در خاتمه این دیدار، مهندس لطفی زاده جلسه را بسیار خوب ارزیابی کرد و با تقدیر از نگاه سازنده دکتر پورحسین و همکاران ایشان در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، گفت: امید است خداوند متعال، توفیق بهره‌مندی از ظرفیت والای اساتید محترم آن دانشگاه را، در جهت خدمت هر چه بیشتر و بهتر، به مردم عنایت بفرماید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *