پنجشنبه-اول مهر1400-هشتمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

هشتمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان

پنجشنبه1400/07/01

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری هشتمین جلسه هماهنگی میان نمایندگان بکوجا در استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چها شنبه 1400/06/31 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  4. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز
  5. سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  6. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  7. محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان و مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان گلستان
  8. قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. احمد حاجیلری نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  2. حاجی آبادی نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  3. آتابای و سیدزاده نمایندگان بکوجا در شهرستان بندر ترکمن


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانی
عید محمد فاروقیمحمدحیدری
غلامعلی نورا
محمد سبزه
سید علی لطفی زادهمحسن سلطانیعیدمحمد فاروقیمحمد حیدریغلامعلی نورامحمد سبزه

 در ابتدای این جلسه مهندس فاروقی نسبت به معرفی دکتر محمد سبزه به عنوان نماینده بکوجا در شهرستان گرگان و مهندس قاسم خدری به عنوان نماینده جدید بکوجا در شهرستان کردکوی اقدام و اظهار امیدواری نمود که با حضور ایشان، قدم های موثرتری برای بهبود وضعیت اقتصادی برداشته شود.

سپس محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز به بازدید خود به اتفاق سرهنگ پاسدار یونس دماوندی جانشین سپاه شهرستان، مهندس ریاحی کارشناس پهنه و مسئول بسیج سازندگی جهاد کشاورزی و کارشناسان طرح جهش تولید (شهید ساجدی) از مزرعه خشکه کاری برنج آقای کاویانی اشاره و خواستار معرفی بکوجا به فرمانده سپاه استان و رییس سازمان بسیج مهندسی کشارزی و منابع طبیعی استان به منظور همکاری نزدیک تر و امکان استفاده از ظرفیت های این دو نهاد در شهرستان های مختلف استان شد.

محمد حیدری همکار افتخاری بکوجا


همچنین حیدری از شرکت در جلسه روسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی شهرستان بندرگز در محل بخشداری این بخش اشاره و گفت: در این دیدار اهداف و برنامه های بکوجا برای حاضرین تشریح و مورد استقبال بسیار خوب ایشان قرار گرفت. وی اظهار امیدواری کرد تا از برخی از این افراد به عنوان نمایندگان بکوجا در استان ها استفاده شود.


عیدمحمد فاروقی- محمد حیدری و جمعی از دانشجویان


سپس مهندس سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و گفت: دیدار مهندس لطفی‌زاده با فرمانده سپاه و نیز رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گام موثری در توسعه همکاری های دوجانبه بکوجا با بسیج مهندسین کشاورزی خواهد بود. وی همچنین تلاش برای جایگزین کردن کشت محصولاتی چون پنبه و دانه های روغنی بجای شالیکاری در استان را به جهت مصرف بالای آب عنوان کرد و با اشاره به اینکه مقدار آب مصرفی در یک هکتار شالیزار جوابگوی هفت هکتار کشت ذرت می باشد، بر ضرورت پیاده سازی الگوی کشت در کلیه اراضی کشاورزی تاکید کرد.

میرفندرسکی موثر نبودن سموم مصرفی در سال جاری برای مبارزه با آفات را موجب بروز خسارت به محصولات و تحمیل هزینه های گزاف چندباره سم پاشی بدون نتیجه به کشاورزان دانست و از احتمال کاهش سطح زیر کشت دانه های روغنی در سال زراعی آتی به دلیل این موضع را مطرح نمود.


محمد حیدری و جمعی از دانشجویان


غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس نیز با اشاره به سوابق خود در بخش ترویج جهاد کشاورزی استان گلستان، از حضور دکتر سبزه به عنوان استاد خود تجلیل و برای ایشان آرزوی توفیقات بیشتر نمود و ادامه داد: خوشبختانه مسئولین کلیه بخش ها و دهستان های تابعه شهرستان گنبد انتخاب گردیده اند و در حال انتخاب نمایندگان بکوجا در روستاهای شهرستان هستیم و در این مسیر حداکثر تلاش را برای انتخاب نمایندگان از میان خود کشاورزان به کار خواهیم برد.

مهندس نورا بر ضرورت استفاده از خود کشاورزان در توسعه کشت پنبه و دانه های روغنی تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده است که رویکرد حذفی منجر به نتیجه نمی شود و اگر درصدد جایگزینی نوع کشت محصولات هستیم بایستی اقتصاد کشاورز را تامین و نظر مثبت او را جلب نماییم.

وی پیش بینی کرد که با توجه به قیمت مناسب خرید پنبه در سال جاری، سطح زیر کشت این محصول در سال آینده افزایش قابل توجهی پیدا کند و در مقابل سطح زیر کشت کلزا کاهش یابد. مهندس نورا بر ضرورت دعا برای نزول باران تاکید کرد و گفت: همه این تلاش ها زمانی به نتیجه می رسد که باران و منابع آبی برای کشاورزی وجود داشته باشد.

دکتر محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان که در این جلسه معرفی شد نیز با گرامی داشت هفته دفاع مقدس بر ضرورت اتحاد همه گروه ها اعم از جهاد و سپاه و بسیج و ... برای ارتباط با کشاورزان و حمایت از کشاورزی تاکید کرد و گفت: مدیریت مزرعه همان است که موجب افزایش تولید کشاورزان پیشرو می شود و بایستی این موضوع در دستور کار بکوجا باشد.

دکتر سبزه با اشاره به حضور 1200 نیروی بسیج مهندسین کشاورزی در استان گلستان برای اجرای طرح شهید ساجدی، از حضور حداقل یک نیرو در هر روستا برای اجرای این طرح سخن گفت و بر تاثیر فراوان حضور در کنار مردم در بهبود نتیجه تولید تاکید کرد. وی همچنین مکانیزاسیون کشاورزی را شرط لازم برای بهبود بهره وری دانست و خواستار توجه جدی به مکانیزاسیون جمع آوری پنبه شد.

مهندس خدری نیز که در این جلسه به عنوان نماینده جدید بکوجا در شهرستان کردکوی معرفی شد با اظهار خوشوقتی از حضور در جمع دوستان و همکاران قدیمی در جبهه فعالیت های مردم نهاد و داوطلبانه، این گونه فعالیت ها را موجب کاهش بار موجود بر روی دوش دولت و کمک به اشتغال کشور دانست و بر ضرورت کار تحقیقاتی بیشتر بر روی پنبه و مکانیزاسیون برداشت آن تاکید کرد و حذف کشت برنج در استان را با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشاورزان غیر محتمل ارزیابی کرد.

سیدعلی لطفی زاده- عیدمحمد فاروقی- غلامعلی نورا-سیدفضل الله میرفندرسکی-محمدحیدری

در ادامه این جلسه، مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به وجود کارخانه سم سازی در شهرستان بندرگز، از وجود تنوع سموم به موازات تنوع آفات و تنوع گیاهان سخن گفت و بر ضرورت نظارت جدی بر سموم تولیدی کارخانجات سم سازی تاکید کرد.

مهندس فاروقی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل هرچه سریعتر شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان های مختلف، پیشنهاد برگزاری جلسه فوق العاده در ساعت 22:00 روز شنبه 1400/07/03 به جهت بهره گیری از نقطه نظرات مهندس موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان شد که مورد توافق حاضرین قرار گرفت.

فاروقی بر مکانیزاسیون کشاورزی تاکید و لزوم استفاده از ماشین آلات روز کشاورزی را گوشزد کرد و از برگزاری جلسه توجیهی برای نمایندگان معرفی شده از سوی معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان برای روستاهای اتراچال و قورپلیجه در شهرستان های گرگان و گنبد در هفته آتی خبر داد.

در پایان این جلسه مهندس لطفی‌زاده ضمن تشکر و قدردانی از زحمات همه نمایندگان بکوجا در استان گلستان، خواستار تسریع در تشکیل شبکه ملی-مردمی و معرفی نمایندگان بکوجا بویژه در روستاهای استان شد و گفت: سیاست کلی بکوجا تنوع در انتخاب نمایندگان خود از همه گروه ها و نهادها و اقوام و مذاهب می باشد و در همین راستا انتظار دارد تا نمایندگانی از مروجین و همکاران جهاد کشاورزی، دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها، نمایندگان بسیج و هلال احمر و نیز خادم یاران امام رضا(ع) در قالب نمایندگان آستان قدس و کشاورزان پیشرو در ترکیب نمایندگان بکوجا حضور داشته باشند.

لطفی زاده از مهندس فاروقی خواست تا ملاقات با فرمانده سپاه استان و نیز رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در استان و همچنین رییس صدا و سیمای مرکز گرگان را در دستور کار دیدار بعدی از استان گلستان قرار دهد.

موسس بکوجا اشاره ای هم به برنامه بکوجا در استان مازندران برای مدیریت مزرعه و کاهش مصرف آب در مزارع برنج هم زمان با افزایش عملکرد محصول در واحد سطح داشت و با اشاره به اینکه نتایج مطالعات در حوزه مدیریت آب در مزارع برنج که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری در گرگان و توسط موسسه تحقیقات برنج در آمل در حال انجام است تا نیمه مهرماه سال جاری مشخص خواهد شد، از هماهنگی انجام شده برای برگزاری جلسه مشترک تصویری برای اطلاع از نتایج این مطالعات خبر داد و از آقای حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز خواست تا هماهنگی لازم برای حضور کشاورز و متخصصین مرتبط با این موضوع در نمونه خشکه کاری برنج در آن شهرستان را نیز جهت حضور در این جلسه به عمل آورد.

-اخبار مرتبط

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *