دوشنبه-28تیرماه1400-دیدار موسس بکوجا با رییس سازمان حفاظت محیط زیست.

به نام خدا

دیدار موسس بکوجا با رییس سازمان حفاظت محیط زیست

1400/04/28


روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از دیدار مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا با دکتر عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.                  

به موجب این گزارش در این دیدار که با هدف بهره مندی از تجربیات دکتر کلانتری در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آب برگزار شد، ابتدا مهندس لطفی زاده به بیان خلاصه ای از اهداف و برنامه های سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی پرداخت.



دکتر کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست                 موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده


لطفی زاده با بیان اینکه بهبود تولید ناخالص داخلی تنها راه بهبود وضعیت معیشت مردم می باشد، هدف مهم بکوجا را افزایش این شاخص با استفاده از بهبود بهره وری در تولید با استفاده از دانش و فناوری و بهبود مدیریت برشمرد و تمرکز بکوجا بر واحدهای تولیدی موجود را راهبرد این سمن دانست.

مهندس لطفی زاده با بیان اولویت های بکوجا در حوزه کشاورزی شامل خودکفایی در تولید گندم، برنج، دانه های روغنی، خوراک دام، پنبه و گوشت گوسفندی، اولویت های بخش صنعت را نیز تامین نیازهای اولیه و ضروری زندگی مردم شامل مسکن، منسوجات و پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، دارو و صنلیع مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) شامل حوزه های سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطات عنوان کرد.

موسس بکوجا با اشاره از آغاز فعالیت های این موسسه از استان مازندران، یه شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا در این استان در چارچوب تقسیمات کشوری خبر داد و هدف از تشکیل این شبکه را ارتباط مستقیم و بی واسطه با تولیدکنندگان اعلام کرد. وی همچنین از شبکه ملی نخبگان بکوجا به عنوان تامین کنندگان دانش و فناوری مورد نیاز برای بهبود بهره وری واحدهای تولیدی با عضویت عموم پژوهشگران و اساتید و صاحب نظران در حوزه های مختلف خبر داد و تمرکز فعلی بکوجا دراستان مازندران را تحقق خودکفایی در تولید برنج عنوان کرد.

لطفی زاده اشاره ای هم به آغاز فعالیت بکوجا در استان گلستان داشت و گفت: هدف اصلی بکوجا در استان گلستان تحقق خودکفایی در تولید دانه های روغنی و پنبه در کشور می باشد. سیدعلی لطفی زاده با اشاره به محدودیت اراضی کشورزی و آب در کشور، تنها راه تحقق اهداف یاد شده را افزایش تولید در واحد سطح تا میزان 200%، کاهش مصرف آب تا میزان 50% و اصلاح الگوی مصرف دانست و اظهار امیدواری نمود تا با لطف الهی شاهد تحقق اهداف مذکور در بازه زمانی معقول باشیم.

در ادامه این دیدار آقای دکتر کلانتری ضمن اعلام خوش آمد به مهندس لطفی زاده و تحسین ایده بکوجا بر ضرورت وجود علاقه و پشتکار برای تحقق اهداف بکوجا تاکید کرد. دکتر کلانتری به وجود مخاطبین متعدد در حوزه کشاورزی به دلیل وجود خرده مالکین و نیاز به توجیه یکایک آنها برای همراهی با ایده فوق اشاره نمود و بر ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تا میزان 50% تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته حداکثر 40% از آب های در دسترس را استفاده نموده و الباقی را برای حفظ محیط زیست در اختیار طبیعت قرار می دهند، از مصرف 105 درصدی آب های قابل دسترس در کشور به عنوان خطری بزرگ برای محیط زیست و طبیعت کشور سخن گفت و بر ضرورت اصلاح هرچه سریعتر این رویه تاکید کرد و گفت: دولت ها بایستی ضرورت کاهش مصرف آب را جدی بگیرند و اگر لازم شد چند وزیر نیرو و کشاورزی هم در بحث استیضاح قربانی شوند تا به هر قیمت مصرف آب در کشور کاهش یابد.


حفظ منابع آبی و محیط زیست


دکتر عیسی کلانتری فشار برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را عامل موٍثری در تسریع تحقق اهداف بکوجا در افزایش بهره وری و عملکرد واحد سطح تولید محصولات کشاورزی دانست و از رویکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی در افزایش هزینه برای کشاورزان به جهت ایجاد شغل برای 200.000 مهندس کشاورزی در کشور و تفویض برخی وظایف وزارت جهاد کشاورزی به این سازمان گلایه نمود.

کلانتری مهمترین چالش امروز کشور را بالا بودن شدت مصرف انرژی که علاوه بر وارد نمودن هزینه های سنگین به کشور، منجر به ایجاد آلودگی هوا و عوارض زیست محیطی فراوان و ایجاد مخاطره برای سلامتی انسان ها می شود عنوان کرد و با اشاره به ریبه دوم کشورمان در جان به لحاظ شدت مصرف انرژی و نیز مصرف بیش از 1.55 بربرس انرژی در ایران نسبت به عربستان سعودی، از موسس بکوجا خواست تا این موضوع را در سرفصل اولویت های کاری خود قرا دهد.

دکتر کلانتری با اشاره به ضرورت توجه به انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و انرژی باد برای تامین انرژی مورد نیاز در کشور بر ضرورت بالابردن تولید انرژی های پاک در کشور تاکید و به لطفی زاده توصیه نمود تا ظرف مدت سه ماه برنامه ای برای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور تهیه و به دولت جدید ارائه نمایند تا با حمایت مجلس اجرایی گردد.

کلانتری همچنین به انژکتوری و یا برقی کردن بالغ بر 9.5 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در کشور به عنوان یکی از ساده ترین راه های کاهش آلودگی هوا در شهرها اشاره نمود و با اشاره به آلایندگی 7برابری یک موتورسیکلت کاربراتوری نسبت به یک خودرو سمند، تغییر سیستم سوخت و یا پیشران در 2.7 میلیون موتورسیکلت موجود در شهر تهران را اولین قدم برای کاهش آلودگی هوا در این شهر عنوان کرد و خواستار توجه اعضاء جدید شورای شهر تهران به این موضوع مهم شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *