دوشنبه-6تیر1401-بیستمین جلسه هماهنگی فعالیت های استعدادسنجی بکوجا.

به نام خدا

بیستمین جلسه هماهنگی فعالیت های استعدادسنجی بکوجا- بررسی دانش‌های به روز در حوزه استعدادسنجی

دوشنبه 1401/04/06

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری بیستمین جلسه هماهنگی برای ارائه خدمات استعدادسنجی خبر داد.

بر اساس این گزارش، این جلسه، به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز یکشنبه 1401/04/05 و با حضور سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا، غلامحسین رضایی از دفتر مرکزی بکوجا، مریم قانع‌پور همکار بکوجا در حوزه استعدادسنجی ، آقای فرزاد ناصحی همکار بکوجا در حوزه استعدادسنجی، فرشته لاله، مسئول سامانه های دفتر مرکزی بکوجا، عباس رضایی، همکار بکوجا در حوزه استعدادسنجی دانش آموزان برای آموزش نرم افزار و امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از همکاران دفتر مرکزی بکوجا برگزار گردید.


سیدعلی لطفی زاده- موسس بکوجا
غلامحسین رضایی- همکار افتخاری بکوجا
فرزاد- همکار افتخاری بکوجاسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده- همکار بکوجا
سیدعلی لطفی زاده
غلامحسین رضاییفرزاد ناصحیسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده


توسعه خدمات استعدادسنجی در منطقه 19 شهرداری تهران 

در آغاز این جلسه، مهندس لطفی‌زاده از توسعه خدمات استعدادسنجی در منطقه 19 شهرداری تهران، طی همکاری مشترک بین بکوجا و شهرداری این منطقه و همچنین از جلسه خود با آقای دکتر رضا پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خبر داد و افزود: ایشان از همکاری با بکوجا و به ویژه در مورد تعریف پروژه‌های استعدادسنجی در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، بسیار استقبال کردند و در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای نیز، آمادگی خود را برای پشتیبانی تخصصی و فنی اعلام کردند و مقرر شده که در تیر یا مرداد ماه سال جاری، جلسه‌ای با حضور 5 نفر از اساتید این دانشکده و در شهریورماه سال جاری نیز، به امید خدا و با آغاز سال تحصیلی، جلسه بزرگتری با حضور 20 تا 30 نفر از اساتید روانشناسی از تمام دانشگاه‌های تهران، تشکیل شود تا بتوانند ضمن آشنایی با اهداف و برنامه های بکوجا، از دغدغه های بکوجا در حوزه استعدادسنجی و نقش آن در آینده اقتصادی کشور نیز مطلع و پشتیبانی‌های لازم را داشته باشند.

همکاری با دانشکده های روانشناسی دانشگاه های تهران، کرمان و سیستان و بلوچستان

لطفی‌زاده با بیان جزئیات بیشتری از جلسه با رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران افزود: نگاه دکتر پورحسین در حیطه تخصصی خودشان، نگاهی پیشرو است و معمولاً همه ساله، رتبه‌های برتر رشته روانشناسی، برای تحصیلات تکمیلی جذب دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران می‌شوند.

موسس بکوجا به آمادگی دانشکده‌های روانشناسی در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران برای تعریف پروژه‌های کارشناسی ارشد، و همکاری قریب‌الوقوع با دانشگاه‌های علامه طباطبایی و شهید بهشتی اشاره کرد و از آقای مهندس ناصحی و سایر اعضای حاضر در جلسه خواست تا همکاری نزدیکی در تهیه موضوعات پایان‌نامه‌ها داشته باشند به نحوی که بتوانیم در اولین فرصت ممکن لیست پایان نامه های مورد نظر را در اختیار دانشگاه های مختلف قرار دهیم..

مهندس ناصحی نیز با تقدیر از زحمات مهندس لطفی‌زاده گفت: نکات بسیار خوبی از سوی آقای دکتر پورحسین مطرح شده است. و در 5 تا 10 سال آینده روانشناسی و روانپزشکی به طور کامل عوض خواهد شد. استعدادسنجی و روانشناسی شناختی برای پژوهش‌های بین رشته‌ای بسیار پر پتانسیل و قابل کار است. ناصحی ادامه داد: موضوعاتی برای تعریف به عنوان پایان‌نامه وجود دارد که خدمت دوستان ارسال خواهم کرد و لطفا دوستان تا جلسه بعدی، مطالب را ببینند تا بتوانیم موضوعات را جمع‌بندی و برای ارائه به عنوان پروژه کارشناسی ارشد، آماده کنیم.

دکتر عباس رضایی نیز در تکمیل سخنان مهندس ناصحی گفت: ورود هوش مصنوعی به پزشکی و روانپزشکی فواید بسیاری داشته که از جملۀ آن کاهش هزینه تشخیص و کمک به متخصصان است.


مریم قانع پور-فرزادناصحی- غلامحسین رضایی-سیدعلی لطفی زاده- فرشته لاله


سید علی لطفی‌زاده، با تقدیر از زحمات آقای ناصحی، آقای رضایی و خانم قانع‌پور، ازایشان خواست که با توجه به تخصصی بودن موضوع، مسئله را مدیریت کرده و نتایج را در قالب موضوعات قابل طرح برای پایان‌نامه‌های دانشجویی تدوین و در اولین فرصت ارائه کنند. همچنین لطفی‌زاده پیگیری ارتباط با دانشکده‌های روانشناسی در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و بهشتی را، به امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده سپرد و خواستار ارتباط سریعتر با این دو دانشکده برای پیشبرد اهداف بکوجا شد.


بومی سازی آزمون های استعدادسنجی

در ادامه جلسه، خانم قانع‌پور با اشاره به مسائل مطروحه در جلسات پیشین پیرامون بومی‌سازی آزمون‌های استعدادسنجی این سوال را مطرح نمود: آیا هدف از این پایان‌نامه‌های دانشجویی برای تولید آزمون‌های جدید است یا خیر؟

لطفی‌زاده در پاسخ وی، گفت: موضوع مدنظر بکوجا، موضوع آزمون‌های استعدادسنجی است و امروزه کارشناسان معتقدند تحلیل تلفیقی و مکانیزه آزمون‌ها نتایج بهتری به همراه دارد. خطاهای آزمون‌ها نیز در این روش ساده‌تر استخراج می‌شود.

بخش دوم جلسه به چگونگی نتیجه‌گیری از ترکیب نتایج آزمون‌ها اختصاص داشت. عباس رضایی که خود دانش آموخته رشته کامپیوتر در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و از اعضای هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان می باشد با اشاره به ورود هوش مصنوعی و مباحث یادگیری ماشین و Deep Learning به حوزه تحلیل نتایج آزمونهای استعدادسنجی و ارتباط آن با مهندسی کامپیوتر، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دوستان مهندسی IT در دانشگاه، روز به روز نتایج بهتری از تحلیل تلفیقی آزمون‌ها داشته باشیم.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر بر روی شاخص‌های ارزیابی دانش‌آموزان مستعد دریافت آموزش نرم‌افزار، مشغول تحقیق هستیم

در خاتمه، مهندس ناصحی ابراز امیدواری کرد که موضوعات مناسب برای تعریف به عنوان پایان‌نامه، تا انتهای هفته آماده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *