چهارشنبه-31شهریور1400-دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان های چالوس-نوشهر و کلاردشت.

به نام خدا

دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان های چالوس-نوشهر و کلاردشت

چهارشنبه 1400/06/31

 

روایط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری دیدار سید علی لطفی زاده موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان های نوشهر- چالوس و کلاردشت خبر داد.

براساس این گزارش این دیدار از ساعت 7:30 صبح روز یکشنبه 1400/06/28 و در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. محمد معصومی نماینده بکوجا در شهرستان چالوس
  4. سید شعاع موسوی نماینده بکوجا در شهرستان نوشهر
  5. افلاطون پوربهرام نماینده بکوجا در شهرستان کلاردشت
  6. جواد محمودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلاردشت و سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر
  7. حسین بیژنی کشکک بخشدار کجور
  8. خورشید غفاری مسئول ترویج جهاد کشاورزی نوشهر
  9. زینب حیدر پور نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان چالوس و مسئول ترویج جهاد کشاورزی چالوس
  10. محمد عباس زاده کشاورز پیشرو در زمینه گلخانه و پرورش گل ارکیده

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

در ابتدای این جلسه مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن اظهار خوشوقتی از حضور در میان نمایندگان بکوجا و نیز مسئولین محلی در شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت، به تشریح اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و خواستار تلاش جدی تر نمایندگان بکوجا در این شهرستان ها برای تکمیل شبکه ملی-مردمی بکوجا شد.

در ادامه این جلسه آقای محمودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلاردشت و سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر ضمن خیرمقدم به لطفی زاده و هیات همراه از آشنایی با سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی اظهار خوشوقتی نمود و با اشاره به ویژگی های کشاورزی این دو شهرستان، ناچیز بودن کشت برنج، از رواج گردشگری، باغداری، گلخانه ها و دامپروری در این منطقه خبر داد و بر استفاده از ظرفیت های خالی در حوزه گیاهان دارویی و دامپروری در منطقه کجور تاکید کرد.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

در ادامه جلسه آقای بیژنی بخشدار کجور نیز از کشت پراکنده گندم، عدس و لوبیا در این منطقه و ناپایداری جمعیت ساکن درآن سخن گفت و بر ظرفیت بالای دامپروری در این منطقه تاکید کرد. وی پرورش گیلاس در منطقه ناصرآباد و کشت گل محمدی در روستای صالحان و پرورش انواع نهال و درختان میوه در این منطقه را از فعالیت های جاری مردم دانست و مهمترین علت عدم پیشرفت کجور را عدم آگاهی ساکنین این منطقه از ظرفیت های آن دانست. وی آمادگی کامل خود برای هر گونه اقدام در جهت کاهش بروکراسی به منظور ترویج کشاورزی، باغداری و دامپروری در کجور را اعلام کرد.

سید شعاع موسوی نماینده بکوجا در شهرستان نوشهر نیز با اشاره به اینکه اکثر مردم کجور کردهای رانده شده از منطقه کرند غرب می باشند،  از ضرورت اصلاح نژاد دام در کجور و تولید بذر گیاهان مرتعی و گندم که در گذشته در این منطقه رواج داشته سخن گفت و با اشاره به ایجاد یک مجتمع گردشگری و پرورش گیاهان دارویی و استخراج عصاره آن در روستای کندلوس، به کشت گیاهان دارویی در روستای میخ ساز و نیز پرورش تمشک و شقاقل در منطقه کجور اشاره نمود با توجه به ایجاد شهرک صنعتی کجور به مساحت 90 هکتار، ظرفیت های این منطقه را برای پیشرفت بسیار مناسب ارزیابی نمود و بر ضرورت به ورزی و به آموزی تاکید کرد و خواستار دسترسی به مطالعه جامعی که در زمان وزارت آقای مهندس فروزش در وزارت جهاد در خصوص منطقه کجور تهیه شده و بروزرسانی آن شد.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

محمد معصومی نماینده بکوجا در شهرستان چالوس از ظرفیت پرورش گل و گیاه در منطقه کجور حدفاصل روستای حسن آباد تا کینس به دلیل بافت مناسب خاک و ماندگاری و رنگ جذاب تر گل های پرورش یافته در این منطقه را وجه تمایز آن با دیگر مناطق دانست.

مهندس معصومی پرورش گل و گیاه، کیوی، برنج، زنبور و دام را از ظرفیت های شهرستان نوشهر دانست و با اشاره به تفاوت قیمت خرید هر کیلو کیوی در حدود 12 تا 14 هزار تومان در حال حاضر و فروش آن به قیمت هر کیلو 2 تا 3 دلار در خارج از کشور، خواستار اتخاذ ترتیباتی برای ماندن این سود در جیب کشاورزان شد.

معصومی هزینه برنج نسبت به قیمت فروش را حدود 50% و در مورد مرکبات حدود 30% و در مورد کیوی حدود 15% دانست و بر مزیت پرورش کیوی در شهرستان نوشهر تاکید کرد. وی ترجیح مردم به خوش نشینی بجای نگاه اقتصادی را عامل اصلی عدم پیشرفت کشاورزی در مناطق دارای ظرفیت گردشگری دانست و خواستار ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی لازم برای فرآوری محصولات کشاورزی تولیدی در هر منطقه شد.

خانم حیدرپور مسئول ترویج جهاد کشاورزی شهرستان چالوس نیز از ضرورت فراوری گیاهان دارویی و ایجاد صنایع مربوطه سخن گفت و بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت با استفاده از گلخانه ها تاکید کرد. وی همچنین ارائه مشاوره های تخصصی بر مبنای دانش روز و ایجاد شرکت های دانش بنیان با هدف صادرات محصولات کشاورزی تولیدی آن ها را خواستار شد.

خانم غفاری مسئول ترویج جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر نیز با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در حوزه ترویج در منطقه کجور، این منطقه را دارای سه نوع آب و هوای مختلف دانست که یکی مناسب برای پرورش دام و کشت علوفه در منطقه موسوم به توابع کجور است و دیگری منطقه مناسب برای پرورش میوه در محدوده روستای زانوس می باشد که البته درختان سیاه ریشه در آن عملکرد خوبی ندارد و نیاز به اصلاح خاک برای پرورش آن هاست ولی قابلیت خوبی برای کشت حبوبات و سیر و پیاز دارد و سومین محدوده در منطقه لاشک که به دلیل نوع خاک و سرما و باد زیاد مناسب برای کشت گندم و جو و عدس می باشد.

غفاری منطقه کجور را به دلیل وجود رطوبت مناسب برای کشت زعفران و گل محمدی ندانست.

افلاطون پوربهرام از دامداران موفق کلاردشت نیز در پایان این جلسه ضمن تبریک هفته گرامیداشت دفاع مقدس، به ایجاد گلخانه ای 20 هکتاری توسط خانواده های محمدی و لطفی نژادکه از گلپایگان به کلاردشت آمده بودند اشاره کرد و افزایش قیمت زمین و رواج گردشگری در این منطقه را موجب توقف فعالیت این مجموعه دانست. وی با اشاره به وجود بالغ بر 100.000 دام سبک و 60.000 دام سنگین در کلاردشت، این منطقه را یکی از قطب های دامپروری در استان دانست و بر وجود ظرفیت پرورش ماهیان سردابی در این منطقه نیز تاکید و خواستار فعال شدن 100 حوضچه و 2 سالن پرورش ماهی راکد مانده در این منطقه شد.

بهرام پور در پایان سخنان خود نوید معرفی قریب الوقوع تمامی نمایندگان بکوجا در شهرستان کلاردشت را داد.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

در خاتمه این دیدار مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این دیدار، بر ضرورت شکل گیری کامل شبکه ملی-مردمی داوطلبان بکوجا در شهرستان های چالوس-نوشهر و کلاردشت تاکید و خواستار تسریع نمایندگان بکوجا در این شهرستان ها برای معرفی نمایندگان بویژه در روستاها شد.

پس از این نشست، لطفی زاده و سلطانی از گلخانه پرورش گل ارکیده به روش پرورش بافت که با همت محمد عباس زاده در شهرستان چالوس احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته بازدید و در جریان مشکلات این تولیدکننده پرتلاش قرار گرفتند.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

این گلخانه در قالب شرکت مهر گل تولیدکننده گل ارکیده در ایران است که محصولات رنگارنگ خود را علاوه بر داخل، به تعدادی از کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند. این شرکت به مسئولیت برادران عباس‌زاده در سال 1386 و در زمینی به مساحت 9.000 مترمربع دارای سالنی به وسعت 4000 مترمربع و ظرفیت تولید سالیانه 300.000 عدد گل ارکیده در نوشهر راه‌اندازی شده است.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی-سید شعاع موسوی -افلاطون پوربهرام -جواد محمودی -حسین بیژنی -خورشید غفاری -زینب حیدر پور-محمد عباس زاده

آغاز فعالیت شرکت مهر گل به 14 سال پیش باز می‌گردد، در این مجموعه دو گونه ارکیده با 50 نوع رنگ تکثیر و تولید می‌شود، سالانه یک میلیون غنچه گل ارکیده در شرکت مهر گل برداشت می‌شود. باید توجه داشته باشیم که توجیه اقتصادی گل ارکیده در بازار فروش به تعداد غنچه‌های آن است و به شاخه نیست.

برای آشنایی با محصولات مهر گل می‌توانید به شهرستان نوشهر، هلستان، بهارستان جنوبی 19 مراجعه کنید و یا با شماره 09113950232  عباس‌زاده - تماس بگیرید.

 

-اخبار مرتبط

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *