یکشنبه-21شهریور1400-اولین ملاقات موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان آزادشهر.

به نام خدا

اولین ملاقات موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان آزادشهر

یکشنبه 1400/06/21

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری اولین جلسه موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان آزادشهر خبر داد.

براساس این گزارش، این دیدار از ساعت 8:00 صبح روز چهارشنبه 1400/06/17 و در محل اداره جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. حسین ممشلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر
  4. سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  5. یعقوب گزمه نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان آزادشهر
  6. رضا سعیدی نماینده بکوجا در بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر


سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی -حسین ممشلی -سید فضل الله میرفندرسکی -یعقوب گزمه -رضا سعیدی

در ابتدای این دیدار مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن اظهار خوشوقتی از دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان آزادشهر از میزبانی اداره جهاد کشاورزی برای برگزاری این جلسه و نیز حضور آقای ممشلی مدیر این اداره در جلسه قدردانی کرد.

لطفی زاده با بیان اهداف و برنامه های بکوجا از زحمات مهندس فاروقی در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان و انتخاب شایسته آقای مهندس سید فضل الله میرفندرسکی برای نمایندگی بکوجا در شهرستان آزادشهر قدردانی نمود.

مهندس لطفی زاده رسالت اصلی بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی را بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق بهبود بهره‌وری در واحدهای تولیدی و در نتیجه افزایش تولید ناخالص داخلی عنوان کرد و هدف مشخص بکوجا در استان گلستان را حمایت از یهیود عملکرد در تولید پنبه و دانه های روغنی بیان کرد.

سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی -حسین ممشلی -سید فضل الله میرفندرسکی -یعقوب گزمه -رضا سعیدی

موسس بکوجا راه افزایش تولید را استفاده از دانش و فناوری دانست و ماموریت شبکه ملی-مردمی بکوجا که با استفاده از مردم داوطلب شکل می گیرد را متقاعد نمودن تولیدکنندگان و بویژه کشاورزان پنبه و دانه های روغنی در به کارگیری دانش و فناوری به منظور افزایش تولید در واحد سطح برشمرد و افزود: پس از پذیرش بکارگیری دانش و فناوری در تولید از سوی تولیدکنندگان، شبکه ملی نخبگان بکوجا که با حضور عموم محققین و پژوهشگران و متخصصین ذیربط در استان و اقصا نقاط کشور تشکیل گردیده است، عهده دار ارائه خدمات مورد نیاز به تولیدکنندگان خواهند بود.

سید علی لطفی زاده استفاده از ظرفیت سایر نهادها و ارگان ها و سازمان ها برای شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا از جمله جهاد کشاورزی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، آستان قدس رضوی و دیگر نهادهایی که به نحوی معتقد به کار مردمی و ترویجی هستند را  ضروری دانست و هم افزایی میان این واحدها را از دیگر برکات این همکاری عنوان کرد.

سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی -حسین ممشلی -سید فضل الله میرفندرسکی -یعقوب گزمه -رضا سعیدی

لطفی زاده در پایان سخنان خود از مهندس میرفندرسکی خواست تا در معرفی نمایندگان بکوجا در بخش ها و دهستان ها و از همه مهمتر در روستاهای تابعه سرعت بیشتری به خرج دهند تا از ظرفیت های ارزشمند این شهرستان استفاده مطلوب صورت پذیرد.

در ادامه این دیدار مهندس سید فضل الله میرفندرسکی به معرفی نمایندگان بکوجا در بخش های مرکزی و چشمه‌ساران که در جلسه حضور داشتند پرداخت و پس از آن توضیحاتی را پیرامون ظرفیت های شهرستان آزادشهر ارائه داد و گفت: وسعت این شهرستان بالغ بر 89.247 هکتار معادل 4/3 درصد از مساحت استان را شامل می شود و این شهرستان داراى دو بخش مرکزى و چشمه‌ساران است. بخش مرکزى دو دهستان نظام‌آباد و خرمارود شمالى و بخش چشمه‌ساران نیز دو دهستان چشمه‌ساران و خرمارود جنوبى را شامل مى شود. آزادشهر، نگین شهر و نوده خاندوز سه شهر  این شهرستان می باشد و در این شهرستان 59 روستا وجود دارد.

میرفندرسکی افزود: این شهرستان در امتداد سلسله جبال البرز و در دامنه های البرز شرقی ودشت حاصلخیز در موقعیت خاص با آب و هوای معتدل و مطلوب و با موقعیت 75 کیلومتر فاصله از مرکز استان و 150 متر ارتفاع از سطح دریا در شرق استان گلستان واقع شده است، و از شمال به شهرستان گنبد کاووس و از جنوب به شاهرود و استان سمنان و از غرب به شهرستان رامیان و از شرق  به شهرستان مینودشت محدود می شود. در این شهرستان وجود مواهب طبیعی مانند کوه- رودخانه –جنگلهای انبوه، زمینه مناسب را برای ورزشها و تفریحات سالم فراهم کرده است و همینطور با توجه به تنوع اقلیمی و اکولوژیکی شهرستان  زمینه  توسعه کشاورزی – دام و طیور – پرورش آبزیان وشیلات را مهیا کرده است.

نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر در ادامه گفت: شهرستان آزادشهر با دارا بودن 36100 هکتار مرتع و 29823 هکتار جنگل و 115640 هکتار آبخیز که تفریباً مجموع سطح ارضی و باغی بالغ بر 29450 هکتار یعنی حدود 301000 هکتار بوده که از این سطح 16000 هکتار آبی  و 14000 هکتار به صورت دیم و در نهایت 27000 هکتار زراعی و 3000 هکتار باغی می باشد. سطح اراضی کشت مجدد حدود 11000 هکتار و تعداد بهره برداران در بخش کشاورزی حدود 10000 خانوار و عمدتا" خرده مالک با دارا بودن حداقل 3 هکتار و حداکثر 5 هکتار زمین زراعی می باشند، لذا با توجه به اهمیت موضوع در بخش کشاورزی قابلیتها و توانمندیها به شرح ذیل اعلام می گردد:

1-  مراتع غنی و جنگلهای مخروبه نیل به بهره برداری باغی و زراعی

2-  وجود منابع آب و خاک کافی در شهرستان

3-  شرایط اقلیمی آب و هوایی خاص برای توسعه باغات دیم و اراضی شیبدار و غیره

4-  ایجاد صنایع تبدیلی وابسته با توجه به وجود شهرک صنعتی در نتیجه افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال پایدار

5-  دارابودن ظرفیتهای بالای تولید شیر ، گوشت قرمز ، و سفید و انواع ماکیان وآبزیان با شرایط ایجاد و احداث به خصوص در بخش چشمه ساران

6-  استعدادها و توانمندی بیش از 70 درصد دامداریها سنتی روستایی به نیمه صنعتی و ساماندهی همه دامداریها سنتی در خصوص افزایش بهره وری و در نتیجه تثبیت اشتغال

7-  ایجاد و احداث گلخانه ها، گیاهان دارویی و پرورش قارچ و زنبورداری و غیره

8-  مهار آبهای سطحی با توجه به هدر رفتن آب رودخانه ها طی مدت حداقل 9 ماه از سال با دارابودن 14000 هکتار اراضی دیم

9-  طرح ساماندهی تولید نهال و تامین تکثیر

10- طرح اصلاح و احیاء و نوسازی باغات سنتی و غیر سنتی

11- طرح تبدیل اراضی شیبدار و کم بازده به باغات مثمر

12- طرح توسعه کشت ارگانیک محصولات باغی

13- طرح توسعه تشکلهای مکانیزه برای محصولات زراعی و باغی

14- ایجاد صنایع وابسته به خصوص بسته بندی و کنسانتره در مناطق کوهستانی و منطقه های تولید ( مواد اولیه )

15- طرح کشت نباتات علوفه ای

16- ایجاد تشکلها و تعاونیها با هدف توسعه خودکفایی محصولات زراعی در راستای اشتغالزایی فارغ التحصیلان در زیر بخشهای کشاورزی

 

 

حسین ممشلی


در ادامه این جلسه، نمایندگان معرفی شده از سوی مهندس میرفندرسکی برای بخش های مرکزی و چشمه ساران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. آقای مهندس گزمه نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان آزادشهر گفت: آزادشهر از تنوع ظرفیت در بخش های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، دام و طیور، صنایع تبدیلی و غذایی، گیاهان دارویی به ویژه تولید زعفران با کیفیت بالا از پتانسیل های این شهرستان است.

 

در ادامه مهندس سعیدی نماینده بکوجا در بخش چشمه ساران شهرستان گنبدکاووس گفت: این شهرستان کشاورزان پرتلاشی دارد که در تامین امنیت غذایی استان و کشور نقش داشته و همواره سعی می کنند که با استفاده از دانش و تکنولوژی راندمان عملکرد خود را افزایش داده و اسباب درآمد بیشتر خود را فراهم نمایند.

در ادامه جلسه مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان نیز ضمن تشکر از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر برای پذیرش میزبانی برگزاری این جلسه از زحمات آقای میرفندرسکی در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا تقدیر و در عین حال خواستار تسریع در تکمبل شبکه در شهرستان آزادشهر شد.

در پایان این دیدار آقای مهندس حسین ممشلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به مهندس لطفی زاده و مهندس فاروقی، از اینکه اداره جهاد کشاورزی میزبان این نشست گردیده اظهار خوشوقتی نمود و آمادگی خود و همکاران جهاد کشاورزی شهرستان را برای هر نوع همکاری به منظور تحقق اهداف بکوجا اعلام کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *