دوشنبه-10خرداد1400-جلسه هماهنگی با نمایندگان بکوجا در شهرستان های نوشهر- چالوس و تنکابن.

به نام خدا

جلسه هماهنگی با نمایندگان بکوجا در شهرستان های نوشهر- چالوس و تنکابن


1400/03/10

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری جلسه هماهنگی با نمایندگان بکوجا در شهرستان های نوشهر- چالوس و تنکابن در ساعت 8:00 روز یکشنبه 1400/03/09 در سالن جلسات اداره جهاد کشاورزی شهرستان چالوس خبر داد.

براساس این گزارش در این نشست که آقایان سید علی لطفی زاده موسس بکوجا، محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل، محمد معصومی نماینده بکوجا در شهرستان نوشهر، سید شعاع موسوی نماینده بکوجا در شهرستان چالوس، نجفقلی منصور کیائی نماینده بکوجا در شهرستان تنکابن به اتفاق علی حسین زاده از روستای کترا، نورعلی رادمهر نماینده بکوجا در دهستان کلارستاق شرقی در بخش مرکزی شهرستان چالوس، خانم زینب حیدر پور نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان چالوس و آقای مهندس یزدانقلی خزایی پول مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس حضور داشتند،  ابتدا آقای مهندس معصومی به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه از دلیل برگزاری جلسه سخن گفت. وی از اینکه وقت زیادی از مجموعه جهاد کشاورزی معطوف به امور اراضی و رویارویی با مردم می شود انتقاد نمود و عدم توجه به محدودیت منابع از جمله زمین در تصویب قوانین مختلف از جمله تعیین حریم برای رودخانه ها و انهار، دریا، خطوط انتقال برق و گاز و امثالهم را مانعی در جهت بهره برداری بهینه از زمین های محدود مازندران دانست.


سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول


سپس مهندس خزایی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، به بیان آماری از وضعیت کشاورزی و دامپروری در استان پرداخت و با تجلیل از زحمات پیش کسوتان خود در جهاد کشاورزی، آمادگی خود برای هرگونه همکاری با بکوجا را اعلام نمود. او به مزیت اقلیم غرب مازندران برای کشت کیوی، عدم حمایت قوانین از تولیدکننده حتی در اندازه صدور مجوز گلخانه های مقیاس کوچک، فرصت های پنهان اقتصادی در استان از جمله تمشک اشاره نمود.

در ادامه جلسه آقای مهندس لطفی زاده موسس بکوجا به بیان اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و با اشاره به اینکه افزایش تولید در واحد سطح از طریق بهبود بهره وری و بکارگیری دانش و فناوری تنها راه تحقق عملی جهش اقتصادی می باشد، وظیفه اول شبکه ملی-مردمی بکوجا را قانع کردن تولیدکنندگان برای افزایش دوبرابری تولید در واحد سطح دانست و از نمایندگان بکوجا خواست تا در این ارتباط مصمم تر و جدی تر اقدام نمایند.

لطفی زاده تشکیل شبکه نخبگان بکوجا برای ارائه خدمات مشاوره مبتنی بر دانش و فناوری به تولیدکنندگان را از دیگر برنامه های بکوجا اعلام نمود و از آغاز شکل گیری این شبکه در استان مازندران خبر داد.



سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول



موسس بکوجا، استفاده از ظرفیت هایی که در گذشته توسط سایر نهادها و سازمان ها ایجاد گردیده را ضروری دانست و با اشاره به ارتباط خوب آقای مهندس سلطانی با نماینده آستان قدس رضوی در استان، رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و معاون جوانان سازمان هلال احمر، از نمایندگان بکوجا خواست تا با برقراری ارتباط مناسب و نزدیک و هم افزا با مسئولین این نهادها و نهادهای مشابه در شهرستان ها و بخش ها و دهستان ها و نهایتا روستاهای زیرمجموعه خود، از ظرفیت افرادی که به صورت داوطلب با این مجموعه ها همکاری دارند استفاده بهبنه نمایند.

پس از سخنان سید علی لطفی زاده، نمایندگان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و سوالات خود پرداختند.


سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول


خانم حیدرپور نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان چالوس و مسئول امور ترویجی در اداره جهاد کشاورزی شهرستان چالوس عدم استقبال از طعم و عطر برنج پرمحصول از سوی مردم را مانع استقبال از کشت آن دانست و انتقال صدور مجوز مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی از جهاد کشاورزی به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را از دیگر مشکلات ایجاد شده برای توسعه مشاغل خانگی برشمرد و از اجرای طرح یاوران تولید با حضور تعدادی از پژوهشگران در سطح استان و با محوریت سازمان جهاد کشاورزی خبر داد که مشابهتی با برنامه های بکوجا دارد.

سپس آقای مهندس سید شعاع موسوی نماینده بکوجا در شهرستان نوشهر و از بازنشستگان سازمان جهادکشاورزی استان مازندران نیز دیدگاه های خود را مطرح نمود. ایشان اهداف بکوجا را بسیار عالی توصیف و بر ضرورت ترویج و فرهنگ سازی هدفمند و پرهیز از پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر تاکید و از طرح برخی موضوعات همانند گیاه جگر زلیخا در گروه واتس اپی شبکه ملی-مردمی بکوجا در مازندران به دلیل عدم همسویی با تمرکز بکوجا بر روی برنج انتقاد کرد. وی ورود کیوی به استان را مترادف با متوقف شده فعالیت واحدهای تولید افشره و آبمیوه از مرکبات دانست و بر ضرورت توجه به تبعات تصمیمات تاکید نمود. ایشان کیوی را در مقابل برف و باران آسیب پذیر دانست و وارد کردن پرتقال کم آب تامسون که فاقد شرایط مناسب برای آبگیری و صنایع تبدیلی می باشد به چرخه تولید مرکبات و حذف تدریجی پرتقال پرآب شهسواری را از دیگر مصادیق بی توجهی به تبعات تصمیمات عنوان نمود.

مهندس موسوی به زمان بر بودن کارهای ترویجی و فرهنگی نیز اشاره کرد و تغییر ذائقه مردم در درازمدت را نیز شدنی دانست و بر ضرورت توجه به مدرنیزه کردن شالیکوبی ها برای جلوگیری از هدررفت برنج و ایجاد صنایع تبدیلی در استان بویژه سردخانه نگهداری محصولات تاکید نمود.


سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول


نماینده بکوجا در شهرستان نوشهر از محدودیت ایجاد صنایع گروه یک و دو در غرب استان گلایه نمود و طولانی شدن مراحل صدور مجوز برای فعالیت ها از جمله احداث یک کارخانه صنایع تبدیلی در دشت نظیر در محدوده دوآب را از مصادیق آن دانست و بر ضرورت انجام فعالیت های آموزشی در کنار فعالیت های ترویجی و یک کاسه نمودن این فعالیت ها از سوی نهادهای مختلف تاکید نمود.

مهندس موسوی توقع همه کشاورزان را ارائه تسهیلات و مجوز و زمین و .. دانست و با اشاره به مشکلات فراوان پیش روی آنان، از گلایه مندی زیاد آنان و ضرورت صبر و حوصله در مقابل درخواست ها و صحبت های ایشان سخن گفت.

در ادامه این دیدار آقای مهندس رادمهر نماینده بکوجا در دهستان کلارستاق شرقی در بخش مرکزی چالوس از ضرورت کاهش مصرف به عنوان یکی از راه های ارتقای سلامتی و سرعت بخشی در رسیدن به خودکفایی نام برد و از ضرورت صحبت رو در رو و سینه به سینه با مردم سخن گفت. وی به مزیت محدوده رامسر تا نوشهر در استان مازندران برای پرورش کیوی، انتخاب نمایندگان علاقمند بجای افراد اداری، توجه به آموزش تولیدکنندگان، تولیدات خانگی بویژه کشت سبزی در منزل، تکثیر گیاهان از طریق کشت بافت، افزایش آگاهی های مردم و جایگزینی فرهنگ تعاون بجای حسادت و ایجاد ظرفیت انتقادپذیری بویژه در میان مدیران به عنوان نکات مهمی که بایستی مورد توجه قرار گیرد نام برد.

همچنین آقای مهندس منصورکیا نماینده بکوجا در شهرستان تنکابن نیز بر ضرورت اصلاح ساختارها در دستگاه های اداری، توجه به آمایش سرزمین و پرهیز از اقدامات پراکنده در هر منطقه، پرداخت یارانه به محصول برای تشویق کشاورز به تولید، استفاده از افراد خبره و حرفه ای و علاقمند تاکید نمود و عمده تمرکز تولیدکنندگان شهرستان تنکابن را در حوزه تولید گل و گیاه عنوان نمود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، در ادامه جلسه مهندس لطفی زاده ضمن تشکر از دیدگاه ها و نقطه نظرات ارائه شده در جلسه، ضرورت اصلاح الگوی مصرف مردم، ازجمله اقناع آنها نسبت به استفاده از ارقام پرمحصول برنج بواسطه دستیابی به خودکفایی و حذف واردات بالغ بر یک میلیارد تومانی برنج در هرسال و نیز کاهش مصرف روغن های گیاهی بواسطه آثار مضر آن ها را یادآور شد و از نمایندگان بکوجا خواست تا در گام اول، خود و خانواده خود را نسبت به اصلاح الگوی مصرف از جمله استفاده از برنج پر محصول و کاهش مصرف روغن گیاهی توجیه نمایند.

وی اشکال مطرح شده از سوی خانم حیدرپور درخصوص صدور مجوز مشاغل خانگی مرتبط با حوزه کشاورزی و دامپروری توسط وزارت کار و امور اجتماعی به جای وزارت جهاد کشاورزی را وارد دانست و ماهیت مشاغل خانگی را تولید در خانه عنوان کرد و از ضوابط سخت گیرانه وزارت کار و امور اجتماعی برای صدور مجوز این فعالیت ها انتقاد نمود.

لطفی زاده از پیشنهاد آقای مهندس موسوی برای مدرنیزه کردن کارخانجات شالیکوبی به عنوان یکی از مسیرهای افزایش تولید برنج استقبال نمود و از پیگیری هایی انجام شده توسط آقای مهندس سلطانی از دوستان شاغل در سازمان جهاد استان مازندران و پاسخ آن ها مبنی بر مدرن شدن بیش از 90درصد شالیکوبی های استان سخن گفت و ازآقای مهندس سلطانی خواست تا این موضوع را دقیق تر مورد بررسی قرار دهند.

موسس بکوجا بر جانمایی و احداث کارخانجات صنایع تبدیلی و سردخانه های نگهداری محصولات در استان که از سوی آقای مهندس موسوی پیشنهاد شد نیز تاکید نمود و شرط انجام این مهم را وجود توجیه اقتصادی و ایجاد ثبات در اقتصاد کشور دانست.

مهندس لطفی زاده پیشنهاد آقای مهندس موسوی مبنی بر تمرکز فعالیت های بکوجا بر روی کالاهای راهبردی را نیز تایید و تمرکز فعالیت های بکوجا در حوزه کشاورزی را بر روی برنج، گندم، دانه های روغنی، خوراک دام، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی عنوان نمود و از همکاری نزدیک بکوجا با سایر نهادها از جمله آستان قدس رضوی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و هلال احمر در راستای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری سخن گفت.


سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول


پس از بیان دیدگاه ها و تبادل نظر، اعضاء جلسه از گلخانه کوچک مقیاس پرورش گل و گیاه آقای بوجاریان در محله فرج آباد شهر چالوس بازدید نمودند.

سپس از مرکز پرورش نهال آقای مهندس شهسواری از پیشکسوتان جهاد کشاورزی و مدیر اسبق باغ گیاه شناسی نوشهر که در حفظ و نگهداری این باغ در زمان تصدی، تلاش ارزشمندی داشته اند در شهر چالوس بازید شد.


سید علی لطفی زاده موسس بکوجا-محسن سلطانی- سید حشمت الله سبطی - محمد معصومی - سید شعاع موسوی- نجفقلی منصور کیائی - حسین زاده - نورعلی رادمهر-خانم زینب حیدر پور- یزدانقلی خزایی پول



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *