سه شنبه-21 تیر1400-سیزدهمین جلسه هماهنگی با استان کرمان- تعریف طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها، برای توسعه آزمون‌های استعدادسنجی.

به نام خدا 

سیزدهمین جلسه هماهنگی با استان کرمان- تعریف طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها، برای توسعه آزمون‌های استعدادسنجی

سه‌شنبه 1401/04/21

روابط عمومی و امور بین‌الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری سیزدهمین جلسه هماهنگی برای ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم استان کرمان خبر داد.

بر اساس این گزارش، این جلسه، به صورت تصویری و از ساعت 14:00 روز دو شنبه 1401/04/21 و با حضور مهندس سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا، زهرا کوشان نماینده استعدادسنجی بکوجا در  استان کرمان، امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از همکاران دفتر مرکزی بکوجا برگزار گردید.


سیدعلی لطفی زاده- موسس بکوجازهرا کوشان- همکار افتخاری بکوجاسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده- همکار بکوجا
سیدعلی لطفی زاده
زهرا کوشانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده

گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در استان کرمان

در آغاز جلسه، خانم دکتر کوشان، به هماهنگی‌های انجام گرفته با آقای دکتر اکبری، رئیس محترم دانشگاه باهنر کرمان اشاره کرد و گفت: نامه بکوجا در خصوص همکاری در زمینه استعدادسنجی، به آقای دکتر حسن‌زاده، رئیس آموزش عالی آزاد این دانشگاه ارجاع داده شده است و فعالیت‌ها و انتظارات بکوجا نیز، طی تماس تلفنی برای ایشان تشریح شد. انتظار ما از دانشگاه شهید باهنر، کمک در طراحی آزمون‌های استاندارد و اطلاع‌رسانی موثر فرآیند استعدادسنجی در جامعه دانشجویی است. دکتر حسن زاده نیز ضمن استقبال از این طرح، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.

کوشان افزود: آقای دکتر حسن‌زاده با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه شهید باهنر، از علاقه‌مندی خود برای همکاری و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم در حوزه استعدادسنجی خبر دادند.

نماینده بکوجا در حوزه استعدادسنجی در استان کرمان، گریزی هم به دستور جلسه پیش روی خود با دکتر اکبری، رئیس دانشگاه شید باهنر نیز داشت و گفت: از ایشان خواستیم همکاری مدیران گروه‌ها در دانشکده روانشناسی را، برای تدوین آزمون‌های بهینه استعدادسنجی جلب کنند.

دکتر کوشان به دیدار خود با آقای دکتر ملکشاهی، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان کرمان و با حضور خانم دکتر خاکزاد خبر داد و افزود: مقرر گردید لیست افراد متقاضی برای شرکت در طرح استعدادسنجی، که به مناسبت هفته بهزیستی از سوی بکوجا برای خانواده‌های کارکنان این سازمان برگزار می‌شود، برای بنده ارسال شود. آقای دکتر ملکشاهی نیز، در بیانات خود به ارتباط بسیار خوب و نزدیک دانشگاه شهید باهنر و سازمان نظام روانشناسی استان کرمان اشاره کردند و پیشنهاد دادند که جلسه‌ای با حضور نماینده بکوجا، مدیران مرتبط از دانشگاه باهنر و نمایندگان سازمان نظام روانشناسی استان تشکیل شود و توضیحات لازم در خصوص فعالیت‌های استعدادسنجی بکوجا، برای عموم حاضران در این جلسه مطرح گردد.

کوشان به مفاد مدنظر بکوجا در این جلسۀ پیشنهادی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اشتراکات موجود بین فعالیت‌های سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی استان، تصمیم بر این شد که جلسه مذکور به صورت مشترک برگزار شود. تاریخ این جلسه، بعد از هفته بهزیستی از سوی بکوجا پیشنهاد خواهد شد و اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد آن توسط این دو سازمان صورت خواهد گرفت.

نماینده بکوجا در استعدادسنجی استان کرمان، از مهندس لطفی‌زاده خواست که چنانچه برنامه‌ای برای سفر به استان کرمان در آینده نزدیک دارد، شرکت در این جلسه را در دستور کار قرار دهد.

موسس بکوجا، با تقدیر از زحمات و تلاش‌های خانم دکتر کوشان، گفت: استاندار کرمان از سفر احتمالی رییس جمهور، در انتهای هفته جاری به استان کرمان خبر داده‌اند و پیشنهاد کرده‌‌اند که سفر ما، به بعد از این سفر موکول شود. در خصوص جلسه مورد اشاره آقای ملکشاهی نیز، ما پیش از این، جلسه‌ای با آقای دکتر وحیدزاده و با حضور خانم دکتر خاکزاد برگزار کرده‌ایم و انتظار می‌رود خانم خاکزاد، مطالب این جلسه را به اطلاع آقای ملکشاهی نیز رسانده باشند تا روند اجرای تفاهم‌نامه بکوجا و بهزیستی سرعت بیشتری بگیرد.


لطفی زاده افزود: در تلاش هستم که نشستی با آقای فداکار استاندار محترم کرمان و با حضور روسای دانشگاه های شهید باهنر و آزاد اسلامی و نیز مدیران کل بهزیستی و آموزش و پرورش استان و همچنین رییس سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره استان تنظیم نمایم، تا انشاءالله روند فعالیت ها سرعت بیشتری پیدا کند.


سیزدهمین جلسه هماهنگی استعدادیابی بکوجا در کرمان


جدیدترین ها پیرامون ارائه خدمات استعدادسنجی رایگان به کارمندان بهزیستی کرمان به مناسبت هفته بهزیستی

در خصوص همکاری با سازمان بهزیستی و اجرای استعدادسنجی از کارکنان این سازمان در هفته بهزیستی نیز، دکتر کوشان آخرین اقدامات انجام شده را چنین بر شمرد: خانم خاکزاد چهارچوبی که برای جمع‌آوری اسامی و اطلاعات لازم تهیه شده را با بنده در میان گذاشتند و اسامی افراد متقاضی، بر این اساس تهیه و برای ما ارسال خواهد شد.


مهندس لطفی زاده با اشاره به انتخابات سازمان نظام روانشناسی در شهریورماه، از دکتر کوشان خواست تا برگزاری همایشی مجازی با متخصصین روان سنجی استان کرمان و با حضور خانم کوشان، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی استان، را در اولین فرصت در برنامه داشته باشند. همچنین با توجه به مجازی بودن جلسه، محدودیت خاصی از لحاظ سفر و مسائل مربوط به آن وجود ندارد. مدت جلسه نیز، با لحاظ زمان پرسش و پاسخ، نهایتاً بین 2 تا 3 ساعت خواهد بود، لیکن دستور جلسه مشابه جلسات حضوری تنظیم می‌شود. همچنین برای تفسیر آزمون‌ها، ترجیح ما بر این است که همکاران تفسیرگر از میان روانشناسان ساکن استان کرمان انتخاب شوند.


تعریف طرح‌های پژوهشی در زمینه استعدادسنجی، رویکرد جدید بکوجا در تعامل با دانشگاه‌ها

در ادامه جلسه، موسس بکوجا گریزی به تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه تولید پرسشنامه های تخصصی استعدادسنجی نیز داشت و افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه بیرجند، پیشنهاد کرده‌اند که برای حصول نتیجه بهتر و اثربخش‌تر، به جای تدوین موضوع برای پایان‌نامه، تعریف طرح‌های پژوهشی در اولویت قرار گیرد که البته احتیاج به تخصیص بودجه خواهد داشت. بر همین اساس، بکوجا پیشنهاد اولیه برای تعریف طرح پژوهشی را، به دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی داده و این موضوع مورد استقبال این دو دانشگاه قرار گرفته است و همچنین تلاش کردیم با پژوهشکده‌های مستقر در این دو دانشگاه نیز ارتباط بگیریم.


لطفی زاده ادامه داد: به نظرم بهتر است پرسشنامه‌ها به صورت تخصصی حول موضوعات مشخصی تعریف شوند و برای کیفیت بیشتر، اولویت در این خصوص با دانشگاه‌های تهران خواهد بود. لیکن ما در تلاشیم با اساتید دانشگاه‌های شهرستان‌ها، از جمله دانشگاه شهید باهنر نیز ارتباط لازم را در این مورد برقرار کنیم.

دکتر کوشان با استقبال از تدوین طرح‌های پژوهشی پیرامون آزمونهای استعدادسنجی در دانشگاه‌ها، در تشریح جزئیات انجام این تصمیم گفت: انجام این طرح‌های پژوهشی برای اساتید نیز، دارای امتیازاتی است و ضمناً بخشی از هزینه طرح نیز، به دانشگاه محل خدمت پرداخت می‌شود. با بررسی تجربه های مشابه می‌توان به این نتیجه رسید که در ابتدا سازمان‌ها برای اعلام اولویت های پژوهشی خود فراخوانی را منتشر می‌کنند و بودجه تخصیص یافته برای هر طرح نیز اعلام می‌گردد. علاقه‌مندان نیز پیشنهادهای پژوهشی (پروپوزال) خود را تهیه و به سرمایه‌گذار ارسال می‌کنند. سپس بر اساس این پیشنهادهای پژوهشی و رزومه افراد، انتخاب افراد صورت می‌پذیرد.

لطفی‌زاده افزود: در حال حاضر تصمیمی بر لغو طرح پایان‌نامه‌های دانشجویی نداریم و قصد داریم تعریف طرح‌های پژوهشی را همزمان با آن پیش ببریم و این عناوین پژوهشی برای خانم دکتر کوشان ارسال شود تا ویرایش‌های لازم روی آن، پیش از فراخوان عمومی در دانشگاه‌ها صورت بگیرد.


تلاش برای همکاری با مجلات معتبر علمی و پژوهشی کشور، جهت حمایت از پایان‌نامه ها و طرح‌های پژوهشی

خانم دکتر کوشان پیشنهاد داد:چنانچه همکاری با تعدادی از مجلات معتبر علمی-پژوهشی در کشور، که در حوزه روان‌سنجی و ساخت آزمون‌های استعدادسنجی کار می‌کنند، جهت چاپ طرح های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها در دستور کار قرار گیرد، برای ما بسیار مفید و موثر خواهد بود. همچنین مقرر شد خانم دکتر کوشان، عناوین مجلات معتبر موجود در این زمینه را، به سایر همکاران بکوجا اطلاع دهد.

در خاتمه نشست، مهندس لطفی زاده از زحمات و پیگیری‌های خانم دکتر کوشان در استان کرمان، قدردانی کرد و برای وی در پیشبرد اهداف بکوجا آرزوی موفقیت نمود.

 

اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *