دوشنبه-29شهریور1400-استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای ایجاد تشکل های مدیریت مزرعه در مازندران.

به نام خدا

استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای ایجاد تشکل های مدیریت مزرعه در مازندران

دوشنبه 1400/06/29

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از دومین نشست مسئولین بکوجا با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران خبر داد.

به موجب این گزارش، در این دیدار که از ساعت 16:00 روز سه شنبه 1400/06/23 و با حضور سید علی لطفی زاده موسس بکوجا، کاوه جعفری خورشیدی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران، محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل، احمدزیارلاریمی و حجت الله علی محمدی از اعضاء شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران برگزار شد، تصمیم بکوجا مبنی بر استفاده بیشتر از اعضاء سازمان برای شبکه ملی-مردمی بکوجا و نیز استفاد از ظرفیت کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در ایجاد تشکل های مدیریت مزرعه مطرح شد.

سید علی لطفی زاده در این دیدار به تشریح دلایل اتخاذ این رویکرد به منظور اخذ بهترین نتیجه ممکن از کشت در مزارع پرداخت و جایگاه مورد نظر برای شکل گیری این تشکل ها را تعاونی های روستایی پیشنهاد نمود و گفت: با توجه به اینکه بهره بردار اصلی از مدیریت مزارع کشاورزان می باشند و در عین حال سهامداران شرکت های تعاونی روستایی نیز اغلب از همین کشاورزان می باشند، لذا انتظار می رود تا ارائه خدمات مدیریت مزرعه توسط تعاونی ها به اقبال بیشتری از سوی کشاورزان مواجه شود و اگر هم از ارائه این خدمات سودی باقی بماند، این سود هم در اختیار تعاونی و در نتیجه متعلق به کشاورزان خواهد بود.

سیدعلی لطفی زاده-احمدزیار لاریمی- کاوه جعفری خورشیدی- حجت الله علی محمدی


لطفی زاده افزود: در نظر است تا متخصصین مختلف از مرحله قبل از عملیات کشت و آزمایش خاک همراهی خود با کشاورز را آغاز و تا پایان مرحله برداشت این همراهی را ادامه دهند و کشاورز متعهد به اجرای راهنمایی آنان باشد. وی ادامه داد: انتظار می رود که تشکل های مدیریت مزرعه خدمات زیر را به کشاورزان ارائه و در مقابل درصدی از محصول تولیدی مازاد بر تولید مرسوم را برای خود بردارند.

  1. آزمایش خاک و تعیین بهترین محصول برای کشت و میزان کود موردنیاز و نظارت بر انجام آن
  2. دستورالعمل آماده سازی اصولی زمین برای کشت و نظارت بر اجرای صحیح آن
  3. راهنمایی برای تهیه بذر مناسب و مرغوب با هدف افزایش بازدهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها و تنش های آبی و گرمایی و نظارت بر انجام آن
  4. ترویج استفاده از تجهیزات و ادوات و ماشین آلات برای کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه
  5. تهیه ادوات موردنیاز و برنامه ریزی برای استفاده بهبنه از آن ها به منظور جلوگیری از خواب سرمایه
  6. تهیه بانک نشا و تشویق کشاورزان به استفاده از نشاکاری ماشینی
  7. تعیین زمان مناسب برای ایجاد بانک نشا، نشاکاری در مزرعه، آبیاری، استفاده از کود و سم و برداشت محصول و نظارت بر اجرای به موقع آن ها
  8. استفاده از تجهیزات مدرن و مناسب برای سم پاشی
  9. استفاده از سموم قابل اطمینان و دارای تضمین برای مبارزه با آفات و بیماری ها
  10. استفاده از ماشین آلات و ادوات مدرن برای برداشت محصول، کاهش دورریز محصول و افزایش بازدهی و نظارت بر استفاده بهینه از آن‌ها
  11. شناسایی شالیکوبی های مدرن و یا راه اندازی شالیکوبی های مدرن و بروز برای دستیابی به بهترین کیفیت تولید و کاهش دورریز
  12. استفاده از بهترین کارخانجات سورتینگ و بسته بندی و یا راه اندازی اینگونه کارخانه ها و عرضه محصول به مشتری نهایی در بهترین کیفیت سورتینگ و بسته بندی مبتنی بر دانش روز و سلیقه مشتریان
  13. مطالعه و بررسی برای ایجاد کارخانجات فرآوری محصولات از جمله آرد برنج، فرنی، شیربرنج، رستوران و ... با تمرکز بر انواع فرآورده آماده مصرف
  14. ارتباط مداوم و هدفمند با تعاونی های روستایی سایر شهرستان ها برای مبادله محصول و کاهش واسطه گری و استفاده بهینه از ادوات و ماشین آلات

همچنین تعاونی روستایی پس از مرحله برداشت، موضوعاتی همچون فرآوری و فروش محصول نهایی را بر عهده خواهد داشت تا به این ترتیب سود دیگری عاید سهامداران تعاونی ها که همان روستاییان می باشند گردد.

موسس بکوجا نحوه همکاری کارشناسان سازمان نظام مهندسی با تعاونی ها را به دو صورت حقوق بگیری و یا درصد بگیری عنوان کرد و گفت، توصیه بکوجا عدم انعقاد قراردادهای مزدبگیری و انعقاد قراردادهای درصدی است.

در ادامه این جلسه مهندس علی محمدی عضور شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران که به صورت تصویری با جلسه ارتباط برقرار کرده بود، ضمن عذرخواهی از عدم امکان حضور فیزیکی در جلسه، از آشنایی با مهندس لطفی زاده و همکاران ایشان اظهار خوشوقتی نمود.


سیدعلی لطفی زاده-احمدزیار لاریمی- کاوه جعفری خورشیدی- حجت الله علی محمدی


وی که دارای سابقه کار ترویجی در سازمان جهاد کاورزی می باشد، از تجربیات موفق در افزایش کمی و کیفی محصول در نتیجه به کارگیری دانش و فناوری در تولید سخن گفت و ضعیف بودن زیرساخت های کشاورزی را از دلایل پایین بودن بهره وری دانست و گفت: استان مازندران در مدیریت مزرعه برای تولید 14 محصول مقام اول تا سوم کشور را دارد و امکان کشت کلزا در پاییز و برداشت محصول در اردیبهشت و کشت برنج در خرداد وجود دارد.

علی محمدی به ضرورت پرهیز از موازی کاری در سازمان ها بویژه کار بکوجا با سازمان بسیج مهندسی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد و پیشنهاد نمود تا مدیریت مزرعه را در چند نقطه از استان که در آن تجهیز و نوسازی انجام شده توسط کشاورزان پیشرو اجرا شود.

مهندس علی محمدی از ظرفیت های ایجاد شده برای آموزش مجازی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران سخن گفت و بر ضرورت اعتمادسازی در میان کشاورزان و روستاییان تاکید کرد. وی از طرح همگام با کشاورز که در سال های 1381 و 1382 اجرا و موجب افزایش عملکرد در واحد سطح شد نیز به عنوان یک الگوی موفق یاد کرد.

در ادامه این جلسه دکتر کاوه جعفری خورشیدی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان نیز ضمن خوش آمدگویی و اظهار خوشوقتی از دیدار مجدد مهندس لطفی زاده و هیات همراه، حضور آقایان لاریمی و علی محمدی در جلسه را به لحاظ فراهم نمودن زمینه برای همکاری بیشتر و گسترده تر بین دو مجموعه مثبت ارزیابی کرد و از سامانه سنم که قادر به آموزش برخط 1000 نفر در یک جلسه می باشد نیز به عنوان یک ظرفیت مناسب برای همکاری های دوجانبه یاد کرد.

گلخانه مدرن در مازندران


دکتر خورشیدی با اشاره به عضویت قریب به 16.000 نفر از متخصصین کشاورزی و منابع طبیعی استان در سازمان گفت: اکثر مدیران و محققین و اساتید در حوزه کشاورزی عضو سازمان نیز هستند و از این طریق امکان همکاری مشترک بیشتر می باشد. وی افزود: دو مجموعه 5 هکتاری کشاورزی در دشت ناز و مجموعه گلخانه ای آقای قلی زاده در رفیع آباد آمل نمونه های خوبی برای مدیریت مزرعه و کشاورزی مدرن می باشند و پایانه و سردخانه روماک در جویبار هم ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی است.

در ادامه این جلسه دکتر لاریمی از اعضاء شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی استان نیز که مسئولیت سازماندهی نخبگان شرق استان را بر عهده داشته و عضو سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان نیز می باشد ضمن خیر مقدم به لطفی زاده و هیات همراه از ضرورت مهارت آموزی دانش آموختگان در گرایش های مختلف رشته کشاورزی سخن گفت و بر ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در مزرعه و افزایش بهره وری و بهبود کفیت و کمیت و سلامت محصولات تولیدی تاکید کرد.

در خاتمه جلسه طرفین بر ضرورت همکاری های نزدیک تر به منظور تحقق اهداف دو طرف و ادامه جلسات مشترک با هدف استفاده از ظرفیت آموزشی موجود در سازمان و استفاده از اعضاء آن در شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا و نیز در ایجاد تشکل های مدیریت مزرعه در تعاونی های روستایی توافق نمودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *