چهارشنبه-20مهر1401-ارائه خدمات استعدادسنجی به شهروندان تهرانی درهمکاری بکوجا و شهرداری تهران.

به نام خدا

ارائه خدمات استعدادسنجی به شهروندان تهرانی درهمکاری بکوجا و شهرداری تهران

چهارشنبه 1401/07/20

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از ملاقات سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و سید مهدی هدایت رییس سازمان نوسازی شهر تهران با احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران خبر داد.

براساس این گزارش این دیدار از ساعت 13:00 روز سه شنبه 1401/07/19 و در دفتر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران و با هدف همکاری در ترویج فرهنگ استعدادسنجی به عنوان پیش نیاز رونق اقتصادی خانوار و کشور برگزار شد.


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهاحمد احمدی صدر
سید مهدی هدایت
سیدعلی لطفی زاده احمد احمدی صدرسید مهدی هدایت


برای انتخاب بهترین افراد در هر شغل بایستی از ابزار استعدادسنجی و رغبت سنجی استفاده نمود

در این دیدار مهندس لطفی زاده اهداف و برنامه های سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی را تشریح کرد و با اشاره به اینکه تولید دانش بنیان و رقابت پذیر تنها راه استمرار تولید در کشور می باشد، از اقدامات این سازمان در حوزه امنیت غذایی در استان هایی که قطب کشاورزی محسوب می شوند سخن گفت و افزود: نقش عامل انسانی در بهبود بهره‌وری در تولید بسیار تعیین کننده است و برای انتخاب بهترین افراد در هر شغل بایستی از ابزار استعدادسنجی و رغبت سنجی استفاده نمود.


"علم و پژوهش" اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب

لطفی زاده  دانش و فناوری را لازمه تولید ثروت دانست و با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اولین توصیه خود در بیانیه گام دوم انقلاب را "علم و پژوهش" قرار داده اند و این دو موضوع را "آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور" دانسته‌اند، بر ضرورت توجه ویژه به دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی تاکید نمود و گفت: بکوجا در همه استان هایی که فعالیت خود را آغاز نموده است به دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی توجه خاص داشته و ضمن برگزاری جلسه با روسای این مراکز، توافقاتی را برای نقش آفرینی آنان در عرصه اقتصادی به عمل آورده است.

ضرورت استفاده از دانش و فناوری در تولید- بکوجا

تلاش بکوجا بر استفاده از ظرفیت همه دانشگاه ها

موسس بکوجا افزود: در موضوع استعدادسنجی نیز تلاش بکوجا بر استفاده از ظرفیت همه دانشگاه هایی که در این زمینه فعالیت دارند می باشد و به همین جهت با دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، خوارزمی در تهران و دانشگاه های شهید باهنر کرمان، آزاد اسلامی کرمان، سیستان و بلوچستان، خلیج فارس بوشهرکه فعالیت بکوجا در آن استان ها آغاز شده است نیز ارتباط برقرار گردیده و همکاری ها آغاز شده است.


اهمیت استعدادسنجی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

مهندس لطفی زاده  به اهمیت استعدادسنجی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم اشاره نمود و گفت: اگر انسان توانایی های خدادادی و علایق خود را بشناسد و مسیر زندگی خود را برمبنای آن تنظیم نماید و بر این اساس رشته تحصیلی، شغل و همسر خود را انتخاب نماید، می توان انتظار داشت که این فرد از رضایت کافی در تحصیل، شغل و زندگی برخوردار باشد و در نتیجه در محل تحصیل فردی با نشاط و با انگیزه و علاقمند و موفق باشد و در محل کار نیز با انگیزه و با علاقه از کار خود لذت ببرد و در محیط خانواده نیز در کنار همسری که به درستی انتخاب شده است، زندگی توام با آرامش و خوشبختی را داشته باشد و به این ترتیب به سمت آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد، شرب خمر، طلاق و بزهکاری نخواهد رفت.


ضرورت کمک به شهروندان برای تصمیم درست در سه انتخاب مهم رشته تحصیلی، شغل و همسر

لطفی زاده  کمک به شهروندان برای سه انتخاب صحیح و مهم در زندگی شامل رشته تحصیلی، شغل و همسر را مهمترین وظیفه اجتماعی شهرداری عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم فرهنگ استعدادسنجی را گسترش دهیم و به موازات آن، ظرفیت های علمی و ابزارهای مناسب و بومی شده برای استعدادسنجی را نیز توسعه دهیم، در این صورت می توانیم انتظار داشته باشیم که جامعه ای سالم و شهروندانی خوشبخت و رضایتمند از زندگی خود و در مسیر تعالی و کمال داشته باشیم.


اعلام آمادگی همکاری بکوجا و شهرداری تهران


اعلام آمادگی بکوجا برای همکاری با شهرداری تهران

موسس بکوجا از دکتر احمدی صدر خواست تا در اماکن فرهنگی، ورزشی و اداری شهرداری و تبلیغات شهری، موضوع استعدادسنجی را به صورت سازمان یافته پیگیری نمایند و آمادگی بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی را برای همه گونه همکاری بدون کوچکترین چشم داشت و انتظار در این ارتباط اعلام نمود.


ترویج فرهنگ استعدادسنجی در اماکن اداری و فرهنگی شهرداری منطقه 19

در ادامه این دیدار مهندس هدایت رییس سازمان نوسازی شهر تهران و شهردار اسبق منطقه 19 شهر تهران نیز به همکاری مشترک شهرداری منطقه 19 با بکوجا در ترویج فرهنگ استعدادسنجی در اماکن اداری و فرهنگی شهرداری این منطقه در بازه زمانی کوتاهی که ایشان مسئولیت اداره این منطقه را بر عهده داشته اشاره نمود و گفت: در طول مدت یک ماه با استقرار چهار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی در ساختمان مرکزی منطقه، ساختمان اداره خدمات شهری منطقه، و سرای محلات بهمنیار، نعمت آباد، خانی آباد جنوبی و خانی آبادنو به 534 نفر از کارکنان و شهروندان منطقه، اهمیت موضوع استعدادسنجی و نقش آن در رونق اقتصاد خانوار و اقتصاد ملی تبیین و این موضوع با استقبال بسیار خوب کارکنان و مراجعین به شهرداری قرار گرفت و امیدوار هستیم که بزودی شاهد فراگیر شدن آن در کلیه مناطق شهر تهران باشیم.


ترویج فرهنگ استعدادسنجی



ساماندهی کودکان کار شهر تهران با استعدادسنجی

دکتر احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نیز با استقبال از اهداف و برنامه های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اجتماعی اشاره نمود و با اشاره به اهمیت موضوع استعدادسنجی گفت: در حال حاضر در حال ساماندهی کودکان کار در شهر تهران هستیم و نقطه شروع این کار را استعدادسنجی قرار داده‌ایم و پس از آن براساس استعدادها و علایق این افراد، مهارت ها و دانش مورد نیاز را به آنها آموزش خواهیم داد و به تدریج و با رسیدن آن ها به سن مناسب، آنان را به بازار کار حرفه‌ای وارد خواهیم نمود.


مدارس پویاشهر با رویکرد اخلاق، تربیت و آموزش جایگزین مدارس پرتو با رویکرد آموزش

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: مدارسی تحت عنوان پویاشهر با رویکرد جدید طراحی شده تا علاوه بر آموزش علمی دانش‌آموزان، رشد و پویایی آنها را به همراه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه رویکرد فعالیت‌ها در مراکز پویاشهر، اخلاق و تربیت‌محور است، گفت: مراکز پرتو در دوره‌های قبلی راه‌اندازی شده بود و صرفا فعالیت در این مراکز برای این بود که کودکان کار و آسیب‌پذیر از تحصیل باز نمانند.

احمدی صدر گفت: طراحی مفصلی برای کودکان کار و آسیب‌پذیر درنظر گرفته شده و در مراکز پویاشهر علاوه بر آموزش علمی دانش‌آموزان، ۱۶ تا ۱۷ خدمت دیگر هم درنظر گرفته شده است.


استعدادیابی نقطه شروع کار در مراکز پویاشهر

وی گفت: مراکز پویاشهر همزمان با بازگشایی مدارس فعالیت خود را آغاز نموده و تلاش کرده‌ایم که در این مدارس استعدادیابی دانش‌آموزان انجام گیرد و بر همین اساس در آینده از قشر کودکان کار و خیابان و به عبارتی از کودکان آسیب‌پذیر، قهرمانان المپیک، هنرمندان طراز یک، اندیشمندان، سخنوران، طراحان و... داشته باشیم.


تغییر در خانواده و شهر با رویکرد تعالی محور در تربیت کودکان کار

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: تحصیل و حضور کودکان در مراکز پویاشهر نه تنها سبب تغییر وضعیت کودکان کار می‌شود، بلکه تغییر در خانواده و شهر را هم به همراه دارد، چرا که رویکرد تعالی‌محور است و ان‌شاءالله با کمک این کودکان در آینده می‌توان باری را از دوش جامعه برداشت و شاهد آینده‌ای متعالی برای این کودکان بود.


کاهش آسیب های اجتماعی دستاورد قرارگاه اجتماعی شهر تهران

دکتر احمدی صدر گفت: بیش از  ده ماه از تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران می‌گذرد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد بوده‌ایم. البته جمع‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر نخستین گام برای اجرای برنامه‌های قرارگاه اجتماعی بوده است.


رفع آسیب های اجتماعی در محلات توسط مردم اجرا و نهادینه می شود 

وی گفت: این قرارگاه یک طرح هم افزایی و هم کلامی است و در این مدل با هم افزایی همه نهادها به حل معضلات آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد شد. تمامی دستگاه‌های متولی در امر کاهش آسیب هر هفته در جلسه قرار گاه اجتماعی کنار هم و شانه به شانه به آسیب شناسی طرح ها و برنامه ها می‌پردازند و در حال برنامه ریزی هستیم تا به مرحله ای برسیم که کنترل و رفع آسیب در محلات توسط مردم اجرا و نهادینه شود و اینطور می توان آسیب‌های شهر تهران را کاهش داد.


لزوم حمایت از خانواده - بکوجا


لزوم ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده های معتادان متجاهر و زندانیان

احمدی صدر بررسی آخرین وضعیت ظرفیت سازی دستگاه های دخیل برای پذیرش معتادان متجاهر، احصا تعداد و تعیین و تکلیف خانه های پلاک قرمز و برخی از اصناف ، لزوم ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده های معتادان متجاهر و زندانیان ساکن در تهران، لزوم توجه به غربالگری معتادان متجاهر برای نگهداری در مراکز پیش بینی شده، بررسی مدت زمان قانونی نگهداری معتادان متجاهر و نحوه مشارکت بنیاد های خیریه در بحث حمایت از خانواده های معتادان متجاهر در جهت توانمند سازی آنها در زمینه اشتغال و درآمدزایی را از جمله موضوعات مطرح در جلسات قرارگاه عنوان کرد.


تاکید بر اهمیت تولید حداکثر ثروت توسط هر نیروی کار در رونق اقتصادی کشور

در ادامه این دیدار مهندس لطفی زاده  به اهمیت نیروی کار در رونق اقتصادی کشور اشاره نمود و گفت: هر نیروی کاری که به هر دلیل از چرخه کار در کشور خارج می شود، منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی کشور می گردد و از این جهت توجه ما به نیروی کار بایستی توجهی هوشمندانه باشد. وی تاکید کرد که نیروی کار بایستی بتواند حداکثر ثروت را در کشور تولید نماید و اگر در تعریف شغل برای نیروی کار در کشور به این موضوع بسیار مهم توجه نشود، در این صورت میزان تولید ناخالص داخلی در کشور محدود و از امکانات کشور استفاده مطلوب نخواهد شد.


دعوت شهرداری تهران از بکوجا برای همکاری مشترک

دکتر احمدی صدر با تایید نقطه نظرات مهندس لطفی زاده، از بکوجا دعوت کرد تا همکاری نزدیکی را با سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران برای توسعه فرهنگ استعدادسنجی در کلیه مناطق شهرداری تهران برای کارکنان و شهروندان داشته باشد و براین اساس مقرر شد تا جلسات دیگری برای تعریف دقیق تر نحوه همکاری برگزار گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *