پنجشنبه- 6مرداد1401-چهل و ششمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – بررسی بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری در بخش کشاورزی و دامداری.

به نام خدا

چهل و ششمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان بررسی بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری در بخش کشاورزی و دامداری

(پنج شنبه1401/05/06)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌ نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و ششمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/05/05 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان 
  3. سید فضل‌اله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  4. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
  5. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  6. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. حاجی آبادی؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  5. سید محمد؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  6. آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن

 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عید محمد فاروقیمحمدحیدری
سید علی لطفی زادهعیدمحمد فاروقیمحمد حیدری
 
سیدفضل الله میرفندرسکی
محمد سبزهامیرعلی شیخ الاسلام زاده
سیدفضل الله میرفندرسکیمحمد سبزهامیرعلی شیخ الاسلام زاده


تشریح جزئیات بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری توسط موسس بکوجا

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده مشکل اصلی کشور را مشکل اقتصادی دانست و گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که راهکار حل مشکل اقتصادی، افزایش بازده نیروی کار، با ارائه آموزش و راهنمایی‌های لازم است. مطابق آخرین آمار موجود، درآمد سالیانه کشور (GDP) حدود 200 میلیارد دلار بوده و در حدود 23 میلیون نفر نیروی شاغل به کار داریم که نزدیک به 3 میلیون کارمند دولت و نیروهای مسلح و قریب به 20 میلیون نفر نیز در بخش خصوصی و مشاغل آزاد فعال هستند. اگر GDP را بر 20 میلیون نفر تقسیم کنیم به رقم 10.000 دلار خلق ثروت به ازای هر نفر در سال می‌رسیم.

موسس بکوجا ادامه داد: اگر خود را با کشور آلمان که جمعیتی مشابه ایران دارد مقایسه کنیم، خواهیم دید که تولید ناخالص داخلی در آن کشور سالانه حدود 4000 میلیارد دلار است و هر نیروی کار، 20 برابر کشور ما خلق ثروت می‌نماید. نکته کلیدی این است که در صورت تبیین درست هدف اقتصادی برای قشر شاغل به کار و تامین امکانات لازم، می‌توانیم درآمد سالانه کشور را افزایش دهیم و تجربه جهانی نیز، این مهم را تایید می‌کند.

هر نیروی کار، نباید به مقدار درآمد کم اکتفا کند

لطفی زاده با به اشتراک گذاشتن نمونه‌ای از بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری بکوجا افزود: برای دستیابی به این هدف، بکوجا با بررسی جوانب، نسبت به تهیه مجموعه راهکارهایی اقدام کرده است که در این جلسه قصد داریم این بسته‌ها را، با حاضران طرح موضوع کرده و نظرات ایشان را برای بهبود آن بشنویم.

در ادامه جلسه، موسس بکوجا توضیحاتی را در مورد یکی از بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری ارائه کرد. وی با اشاره به تجربه حاضران در جلسه و آگاهی ایشان نسبت به شرایط واقعی کشاورزان و دامداران، از ایشان خواست تا با بررسی جداول ارائه شده، اعداد و تخمین‌های آن را، به واقعیت نزدیک‌تر سازند. وی افزود: باور ما این است که کشاورزی و دامداری، مانند سایر صنایع، بایستی به سمت مکانیزاسیون، و جایگزینی ماشین‌الات به جای نیروی انسانی پیش برود. بکوجا باید مردم را متوجه توانایی‌شان در افزایش درآمد خود و کشور بنماید و افراد نبایستی به مقدار کم درآمد اکتفا کنند.

سیدعلی لطفی زاده- عید محمد فاروقی- محمد سبزه


تأمین زیرساخت‌ها، چالش اصلی برای رسیدن به اهداف طرح بسته‌های 100 هزار دلاری

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، با تشکر از توضیحات مهندس لطفی‌زاده گفت: کشاورزان برای تامین این اهداف نیاز به تامین زیرساخت‌هایی دارند. به عنوان مثال، مزارع ما نیاز به راه دسترسی، آب، برق و اداوت کشاورزی دارند. هم‌اکنون 650.000 هکتار از سطح استان گلستان زیر کشت قرار دارد که تنها 230.000 هکتار به آب دسترسی دارند. کشاورز برای مدیریت مزرعه و رسیدن به اهداف طرح بکوجا، نیازمند امکانات است و در شرایط فعلی ارقام ارائه شده در این بسته، نیازمند بررسی جدی‌تر است.

محمد سبزه، به سفر اخیر به روستای نصرآباد و تجربه طرح جایکای ژاپن در روستای پیوند شهرستان آزادشهر اشاره کرد و افزود: بیش از نیمی از موفقیت یک کشاورز به آماده کردن زمین و ایجاد سطح سبز مناسب باز می‌گردد. این آماده‌سازی زمین، به نهاده‌ها، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نیازمند است. همچنین مستحضرید که برنامه‌ریزی الگوی کشت، کاملاً به مدیریت منابع آب، آزمایش خاک و اطلاعات نقطه‌ای هواشناسی بستگی دارد و هم‌اکنون در روستای پیوند، فرهنگ عمومی مردم نیز تحت تاثیر نتایج طرح اجرا شده قرار گرفته است. فلذا ما برای دستیابی به اهداف بسته‌های 100هزار دلاری، باید زیر ساخت‌ها را فراهم کرده و سپس اقدام کنیم.

سید علی لطفی‌زاده، با تقدیر از نگاه سازنده دکتر سبزه گفت: بسته‌های 100هزار دلاری، طرح‌های بلند مدت هستند و در صورت آغاز این حرکت، شرکت‌ها و تامین‌کنندگان ادوات نیز، احساس نیاز کرده و شروع به تولید تجهیزات موردنیاز خواهند نمود. مهم این است که بدانیم هر نفر می‌تواند در سال 3 میلیارد تومان (100هزار دلار) خلق ثروت نماید و این هنر ماست که افراد را متوجه این قابلیت خود در ایجاد ارزش افزوده نماییم. پیشنهاد می‌کنم که در سفر بعدی به استان گلستان، جلسه‌ای مفصل‌تر و با دعوت از سایر صاحب‌نظران، حول این موضوع داشته باشیم و بتوانیم به جمع‌بندی بهتری برسیم.


مزرعه کلزا / پنبه استان گلستان- بکوجا



مهندس میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر با بیان این نکته که بسته‌های پیشنهادی برای افزایش تولید ناخالص داخلی، برای عملیاتی شدن و تحقق اهداف نیاز به زمان زیاد و زیرساخت دارند، بر این نکته تاکید کرد که بهتر است دیدگاه‌های مسئولین در این مورد به هم نزدیک شود و این طرح به صورت آزمایشی در مناطق محدودی که از قبل زیرساخت‌های لازم را دارند، شروع شده و در حین اجرا نیز، مطالعات تکمیلی لازم روی آن صورت بگیرد.

در خاتمه جلسه محمد حیدری، نماینده بکوجا در بندر گز، گفت: جداول مربوط به بسته‌های 100هزار دلاری را، با توجه به جنبه‌های مختلف زراعی و دامی موجود در آن، برای مشورت بیشتر به همکاران خود در جهاد کشاورزی و بکوجا ارسال کرده و منتظر پاسخ ایشان هستم.

در ایان این جلسه مهندس لطفی زاده با تشکر از همفکری حاضرین در جلسه، اظهار امیدواری کرد تا در جلسات بعدی و با دریافت نقطه نظرات افراد مختلف، ارائه بسته های شغلی معادل  100.000 دلار درآمد سالیانه در استان گلستان در اولین فرصت آغاز گردد.

 اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *