چهارشنبه-17اسفند1401-تاسیس گروه مشاوره بکوجا.

به نام خدا

تاسیس گروه مشاوره بکوجا

چهارشنبه1401/12/17

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از تاسیس گروه مشاوره بکوجا در زیرمجموعه گروه اقتصادی بکوجا خبر داد.

شکوفایی استعداد نیروی کار و فعالیت در حوزه هایی که دارای استعداد و علاقه می باشند

بر این اساس، شاخه اقتصادی بکوجا به منظور آغاز فعالیت های تخصصی در حوزه های هدف گذاری شده در بکوجا و در گام اول اقدام به تاسیس گروه مشاوره بکوجا با هدف استعدادسنجی از عموم مردم و هدایت نیروی کار موجود و آتی کشور به سمت شکوفایی استعدادها و فعالیت در حوزه هایی که دارای استعداد و علاقه می باشند نموده است تا بتواند قدمی اساسی و زیربنایی برای آینده اقتصادی ایران برداشته باشد.

هدف گروه مشاوره بکوجا ترویج استعدادسنجی و تبیین نقش آن در اقتصاد ملی است

گروه مشاوره بکوجا با هدف ترویج فرهنگ استعداسنجی و تبیین نقش آن در توسعه اقتصادی کشور و ایجاد زیرساخت های مناسب برای انجام هرچه دقیق تر این فرآیند با استفاده از ظرفیت های دانش و فناوری موجود در کشور و جهان و بازسازماندهی ظرفیت های تخصصی موجود در کشور به منظور ارائه خدمت استعدادسنجی به عموم مردم کشور با اولویت نوجوانان و جوانان تاسیس گردیده است.

سه محور اصلی فعالیت گروه مشاوره بکوجا

گروه مشاوره بکوجا فعالیت های خود را در سه محور اصلی انجام خواهد داد که عبارتند از:

  1. تولید محتوای علمی جدید، بومی و تخصصی و ایجاد ابزارهای شتاختی دانش بنیان
  2. بازآموزی، تجهیز و درجه بندی نیروهای متخصص مرتبط برای ارائه خدمات بهنگام
  3. آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت استعدادسنجی و مطالبه خدمات تخصصی در این زمینه

استفاده از همه ظرفیت های موجود و پرهیز از موازی کاری

استفاده از همه ظرفیت های موجود در حوزه استعدادسنجی اعم از ظرفیت های دانشگاهی و پژوهشی و نیز متخصصان و اندیشمندان این حوزه و همچنین شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی که در این رشته ایده های جدیدی را مطرح و ارائه نموده اند از مهمترین برنامه های گروه مشاوره بکوجا می باشد. همچنین پرهیز از انجام فعالیت هایی که دیگر افراد حقیقی و حقوقی در حال انجام آن می باشند و از کیفیت و کمیت لازم برای رفع نیاز جامعه برخوردار می باشد از دیگر مضوعات محوری گروه مشاوره بکوجا می باشد.

نقش نخ تسبیح

بکوجا همواره بر استفاده مطلوب از ظرفیت های موجود در کشور تاکید داشته و بر این باور است که امکانات بسیار خوب و گسترده ای در کشور وجود دارد، لیکن انسجام کافی برای استفاده مطلوب از آنها موجود نیست و مهمترین نقشی که بکوجا می تواند ایفا نماید همین برقراری ارتباط میان ظرفیت های موجود و ارائه خدماتی شایسته تر به مردم عزیز کشورمان است. مسلما در این مسیر خلاهایی شناسایی خواهد شد که برای پر کردن آن ها نیاز به گروه های جدید می باشد تا زنجیره خدمت به مردم کامل گردد.

توجه ویژه به دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره

مسلما ارائه خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به مردم، نیازمند استفاده از افراد متخصص و دارای تحصیلات مرتبط می باشد و خدمت رسانی شایسته این افراد به مردم مستلزم داشتن شناخت و تجربه کافی است. از این رو یکی از مهمترین برنامه های گروه مشاوره بکوجا، استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره برای تحقق اهداف یادشده می باشد. به همین منظور برای دانشجویان هریک از مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، زمینه های فعالیتی را شناسایی نموه است تا ضمن ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان در حال تحصیل در حوزه فعالیتی مرتبط با تحصیلات خود، امکان کارآموزی و آشنایی هرچه بیشتر با مخاطبین را نیز در طول دوره تحصیل برای آنان فراهم آورد.

اهم فعالیت های پیش بینی شده برای همکاری دانشجویان رشته های رواشناسی و مشاوره

اهم فعالیت های پیش بینی شده برای همکاری دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

اهم فعالیت های پیش بینی شده برای همکاری دانشجویان رشته های رواشناسی و مشاوره- بکوجا

آموزش دانشجویان و فارغ التحصیلان

از نکاتی که همواره در محافل تخصصی مطرح می باشد، تفاوت انتظارات فعالین اقتصادی از نیروهای کار با آموزش هایی که در مراکز علمی به افراد ارائه می گردد می باشد به نحوی که همواره فارغ التحصیلان را دچار نوعی سردرگمی میان آموخته های مراکز آموزشی با انتظارات فعالان اقتصادی می نماید. بدین جهت لازم است تا دانشجویان در حین تحصیل با حضور در فعالیت های اقتصادی، با انتظارات این مراکز از نیروی کار آشنا و در عین حال در کنار تحصیلات به فراگیری مطالب کاربردی از طریق شرکت در دورها و کارگاه های آموزشی نیز بپردازند. همچنین تغییر سریع دانش و فناوری و معرفی روزانه دستاوردهای جدید، موجب می شود تا آموزش های بعد از فارغ التحصیلی برای فارغ التحصیلان نیز ضرورت داشته باشد و بدین جهت برگزاری دورهای آموزشی و کارگاه های تخصصی برای این افراد نیز اجتناب ناپذیر است.

درجه بندی مراکز آموزشی و مشاوره

یکی دیگر از نیازمندی های جدی حوزه استعدادسنجی، درجه بندی واحدهای آموزشی و خدمات مشاوره به منظور ایجاد سهولت در انتخاب برای مخاطبین می باشد. طبیعی است که پس از مشخص شدن استعدادها و علایق افراد، ورود به مسیر شکوفایی استعدادها برای تحقق اهداف اقتصادی کشور ضروری است و مخاطبین هم به دنبال مناسب‌ترین مراکز آموزشی و خدمات مشاوره برای ادامه مسیر خود می باشند. از این جهت ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از موسسات آموزشی و مراکز مشاوره و درجه بندی آن ها براساس معیارهایی مشخص و شفاف، می تواند شرایط را برای انتخاب مخاطب سهل نموده و امکان انتخاب مناسب را برای وی فراهم نماید.

ضرورت ارائه خدمات مشاوره مستمر به مخاطبین

استمرار ارائه خدمات مشاوره به مخاطبین از مهمترین موضوعاتی است که لازم است مد نظر قرار داشته باشد. همه دست اندرکاران این حوزه می دانند که هدایت انسان نیازمند زمان و تکرار و تذکر است و با یک بار گفتن، نمی توان انتظار اتفاق مهمی در افراد را داشت. از این رو استمرار ارائه مشاوره و برقراری ارتباط مستمر با مخاطبین موضوعی است که نبایستی از آن غافل شد.

موضوع فعالیت گروه مشاوره بکوجا

موضوع فعالیت گروه مشاوره بکوجا عبارت است از: ایجاد شرکت ها و مراکز تخصصی و عندالزوم ارائه خدمات تخصصی برای استعدادسنجی و شناخت استعداد و علایق افراد و هدایت نیروی انسانی به سمت شکوفایی استعدادها شامل ایجاد واحدهای طرح و توسعه به منظور تولید پرسشنامه ها و آزمون های تخصصی و بومی برای موضوعات و مناطق مختلف، انعقاد قرارداد با دانشگاه ه و موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و متخصصین و صاحب نظران و هر فرد حقیقی و حقوقی که قادر به تولید آزمون های تخصصی استعدادسنجی باشد و همچنین انعقاد قرارداد و تولید سامانه های نرم افزاری برای مکانیزاسیون خدمات استعدادسنجی، انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی که تخصص و دانش و صلاحیت لازم برای ارائه خدمات استعدادسنجی را دارا می باشند، برگزاری دوره ها، کارگاه ها، سمینارها و کنفرانس های آموزشی و پژوهشی اعم از حضوری، غیر حضوری، برخط و غیر برخط برای افراد حقیقی و حقوقی به منظور بازآموزی و ارتقای دانش آنان در موضوع استعدادسنجی، انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه استعدادسنجی به منظور سازماندهی آنان در خدمت رسانی به مردم و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای معرفی آنان، انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه استعدادسنجی به منظور بهبود و ارتقای کیفیت خدمات آنان و ارزیابی این افراد و عندالزوم ارائه گواهی نامه های لازم به آنان، زمینه سازی برای ترویج فرهنگ استعداسنجی و نقش آن در آینده اقتصادی فرد و جامعه و انعقاد قرارداد با موسسات دولتی، عمومی و خصوصی برای ارائه اینگونه خدمات به آنان، انعقاد هرگونه قرارداد و تفاهم نامه با موسساتی که به نیروی انسنی و بویژه نیروی کار فعلی و آتی کشور دسترسی دارند اعم از وزارت آموزش و پرورش و سازمان ها و ادارات تابعه آن، دانشگاه و موسسات آموزش عالی ، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، کارخانجات و شرکت های دولتی و غیر دولتی، موسسات کشاورزی و افراد حقیقی و حقوقی فعال در بخش های مختلف اقتصادی کشور اعم از شهری و روستایی و شاغل و غیر شاغل به منظور ترویج فرهنگ استعدادسنجی و عندالزوم ارائه خدمات مربوطه و نیز انعقاد قرارداد با دانشجویان و متخصصین رشته های مرتبط و دخیل نمودن آنان در حوزه های ترویجی قبل و بعد از فارغ التحصیلی، انعقاد قرارداد با موسسات فرهنگی، آموزشی و رسانه های مختلف اعم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رسانه های مجازی، رسانه های نمایش خانگی، خبرگزاری ها و ... به منظور ترویج فرهنگ استعدادسنجی و سایر فعالیت هایی که برای شناخت و سنجش استعدادها و رغبت های افراد مورد نیاز می باشد و کلیه فعالیت هایی که برای هدایت و شکوفایی استعداد افراد مورد نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *